CONNECT program D 1.1.1 projekt 2007. CONNECT program D1.1.1 projekt. A Megbízó képviselője :Dr. Gulyás András információs igazgató A Megbízó témafelelőse:Vályi.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Projekt általános bemutatása
Advertisements

Gordos Márta Európai Együttműködési Programok Igazgatósága
Az új Pmt. alkalmazásának gyakorlati tapasztalatai és az ebből fakadó felügyeleti feladatok Kriminálexpo április 16. Kérdő Gyula PSZÁF.
IP vagy Analóg Videó Megfigyelő rendszer
Navigáció mobiltelefonnal
2013. Szeptember 3. Szekeres Balázs Informatikai biztonsági igazgató
2. előadás.
Készítette: Pápai Zsolt Lex Ákos Kiss Gábor Borbély Csaba
Connect ”ITS rendszerekre vonatkozó nemzetközi kapcsolatrendszerek: az együttműködési feltételek kialakítása” Connect
TIN week – Budapest, October/ Házi feladat, Győri esettanulmány: Győr,Kodály Zoltán u – Ifjúság körút csomópontja Készítette: Sümegi Péter & Szabó.
Az országos monitoring rendszer fejlesztése. Egy adott tevékenység pénzügyi és fizikai nyomon követése. Előrehaladással kapcsolatos adat és információgyűjtés.
A CONNECT és az Autópálya
Adatvédelmi Nap A kamerás megfigyelés Magyarországon
Biztonsági kihívások a gyorsforgalmi úthálózaton Jákli Zoltán műszaki vezérigazgató-helyettes ÁAK zrt.
Tanuló (projekt)szervezet a Magyar Nemzeti Bankban
DOKUMENTUMKEZELÉS.
ITS fejlesztések az ÁAK zrt. hálózatán
Az EU-pályázati rendszer gyakorlata Magyarországon
INFORMATIKA E-management E-business E-gyártás. Információ alapú gazdálkodás E-management E-business E-gyártás – E-minőségirányítás.
Projektkontrolling A dolgozatot készítette: Bodnár Zsuzsanna Buskó Nóra Csépe Krisztina Szőke Zoltán Varga Nóra.
1 MER ellenőrzés ek egységes értelmezése Budapest, szeptember 5. Munkácsi Márta A Minőségellenőrzési Bizottság tagja.
1 A „VÁROSI KÖRNYEZET” TEMATIKUS STRATÉGIA AJÁNLÁSAINAK ÉRVÉNYESÍTÉSI LEHETŐSÉGEI A TERVEZÉSI GYAKORLATBAN A „VÁROSI KÖRNYEZET” TEMATIKUS STRATÉGIA AJÁNLÁSAINAK.
Projektek monitorozása. Elvek és módszerek
dr. Kovács Ferenc Közlekedési Helyettes Államtitkár
Controlling feladata A controlling időbeli dimenziói: 1. Stratégiai
Az EU új Közúti Közlekedésbiztonsági Akcióprogramja és a magyar álláspont kialakítása A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium kapcsolódó feladatai Előadó: Schváb.
Copyright © Siemens Zrt All rights reserved. CONNECT III. program DATEX alapú kommunikációs pilot rendszerek kialakítása – taktikai együttműködés,
Intelligens közlekedési rendszerek az ÁAK zrt. hálózatán Jákli Zoltán hálózatkezelési igazgató 37. Útügyi Napok, Sopron, szeptember 9-10.
1 A nemzeti ITS rendszer-felépítési terv a magyar úthálózatra, valamint a nemzeti rendszerfelépítések harmonizációja HITS – Hungarian ITS Framework Architecture.
„Stratégia az intelligens közlekedési rendszerek hazai fejlesztéséhez” május 17. Dr.-habil. Lindenbach Ágnes egyetemi magántanár.
1 CONNECT II.: Fejlesztési koncepció, migrációs út tervezése az ÁAK forgalomirányító központjához Perjés Tamás közlekedési igazgató COWI Magyarország.
Beszámoló az EG 4 „Változtatható jelzésképű táblák harmonizációja” szakértői csoport munkájáról Tomaschek Tamás forgalomszabályozási csoportvezető Állami.
A CONNECT és az Autópálya TOMASCHEK Tamás forgalomtechnikai mérnök CONNECT projekt II. fázis – GKM,
„Az ITS lehetőségei az európai projektekben CONNECT - EASYWAY” Budapest, szeptember 27. Dr.-habil Lindenbach Ágnes egyetemi magántanár.
„Stratégia az intelligens közlekedési rendszerek hazai fejlesztéséhez” Budapest, szeptember 27. Dr.-habil Lindenbach Ágnes egyetemi magántanár.
EasyWay ITS Hungary workshop tervezett programja Házigazdai üdvözlés – Kovács Ákos MK vezérigazgató EasyWay áttekintés – dr. Lindenbach Ágnes ITS Hungary.
M0 útgyűrű déli szektor bővítése
TÁRNOK – SZÉKESFEHÉRVÁR vasúti vonalszakasz kivitelezési munkálatai
4. számú főút Debrecen elkerülő szakasz
86. számú főút burkolat megerősítése és négynyomúsítása a – szelvények között.
61. számú főút Somogy megyei szakaszainak 11,5 tonnás burkolat - megerősítése IV. szakasz ( km szelvények között) Lakossági fórum 2010.
76. számú főút Zala megyei szakaszának ( km szelvények között) 11,5 tonnás burkolat megerősítése Lakossági fórum február 18.
86. sz. főút Szombathely - Vát szakasz ( – km szelvények között) kivitelezési munkálatai Lakossági fórum október 09.
61. számú főút Somogy megyei III. szakaszának 11,5 tonnás burkolatmegerősítése ( km szelvények között) Lakossági fórum március 10.
Lakossági fórum számú főút Zala megyei szakaszának (0+000 – ) km szelvények között) 11,5 tonnás burkolat megerősítése.
Budapest forgalomkezelése és a CITY LOGISZTIKA ITS alkalmazásai
Intelligens közúti kereszteződés
Döntéselőkészítő tanulmányok Mihálffy Krisztina – KKK,Kerékpáros Infrastruktúra Fejlesztési Osztály.
Kulturális Projekt Ciklus Menedzsment A kultúra gazdaságtana
KÖZÖS MÓDSZERTANI KERETEK KIALAKÍTÁSA A MAGYARORSZÁG-SZERBIA IPA HATÁRON ÁTNYÚLÓ EGYÜTTMŰKÖDÉSI PROGRAM HÁTRÁNYOS HELYZETŰ TÉRSÉGEINEK KOMPLEX ÉS INTEGRÁLT.
AZ IVÓVÍZVIZSGÁLATOK VÉGZÉSÉNEK, ÉS A LABORATÓRIUMI EREDMÉNYEK JELENTÉSI RENDSZERÉNEK VÁLTOZÁSAI Laczkó András közegészségügyi felügyelő.
1 8/1993.(III.31.) NM rendelet Szakmai felügyelet A jogszabály módosítás okai: –Az Eü. Reform kiemelt feladata a szakfelügyelet erősítése –Nem minden orvosi.
MINŐSÉG A SZAKFELÜGYELETBEN
Intelligens közlekedési rendszerek a forgalombiztonság szolgálatában
CONNECT ”Az ITS rendszerek értékelési irányelveinek előkészítése, Magyarországi szempontok.”
LOGISZTIKA Előadó: Dr. Fazekas Lajos Debreceni Egyetem Műszaki Kar.
„A” munkacsomag bemutatása Képzésfejlesztési javaslatok, finanszírozási alternatívák
37. számú főút Szerencs átkelési szakasz rekonstrukciója Lakossági fórum március 29.
Mi a kontroll? Projektkontroll alapelvei –A jelentéskészítés – nem egy bürokratikus és hosszan tartó tevékenység –Kontrollkritériumok –Jelentés a tervről.
A közszolgáltatásokra kifejlesztett általános együttműködési modell GYÁL VÁROS ÖNKORMÁNYZATÁNÁL Gyál, szeptember 30.
Munkakörelemés és –tervezés röviden
A fizikai réteg. Az OSI modell első, avagy legalsó rétege Feladata a bitek kommunikációs csatornára való juttatása Ez a réteg határozza meg az eszközökkel.
Iskolai számítógépes hálózat bővítése Készítette Tóth László Ferenc.
Microsoft alapú VIR megoldás az egyetemeken Lénárt Marcell.
Kockázati értékelés kis szervezetekben Tar György Szeged, 2013.október
Intelligens közlekedési rendszerek
Önértékelési projektterv
A foglalkoztatási paktumok működési tapasztalatai – a siker fokmérői
Az SZMBK Intézményi Modell
Előadás másolata:

CONNECT program D projekt CONNECT program D1.1.1 projekt. A Megbízó képviselője :Dr. Gulyás András információs igazgató A Megbízó témafelelőse:Vályi Zoltán osztályvezető Megbízó szakmai konzulense:Tomaschek Tamás ( ÁAK Zrt.) Projekt vezető:Dr. Makula László ügyvezető igazgató Közreműködött:COWI Magyarország Kft. A projekt kidolgozásához hozzájárultak: Jákly Zoltán,Magyar Gábor,Tomaschek Tamás, Bitaróczky Tamás ÁAK Zrt, HÉTPONT Kft.,Keresztes Miklós, Dr. Lindenbach Ágnes Prezentáció:

A projekt kidolgozásának szándéka abban összesíthető, hogy a javasolt monitoring színvonala olyan legyen, ami a TEMPO projektekkel és a kapcsolódó CONNECT feladatokkal összhangban van. Ehhez mindegyikkel s a magyar valósággal tisztába kell lenni. CONNECT program D projekt 2007.

Euroregional Monitoring Expert Group Az egységes alapelven működő átfogó, integrált monitoring rendszer megvalósítása nem nélkülözheti a forgalmi monitoring adatminőség és színvonal kérdéskörének feltárását. Felhasználtuk az „Euroregional Monitoring Expert Group” készített szakértői jelentést, melybe bele integráltuk a nemzeti sajátosságokat. (DATA QUALITY ASPECTS IN EUROREGIONAL PROJECTS, VERSION : EUROREGIONAL MONITORING EXPERT GROUP, TEMPO PROGRAMME MIP 2005.)

Monitoring rendszer kiterjesztése A TERN hálózaton (Trans European Road Network ) a monitoring rendszer kiterjesztésének két alapvető indoka van, nevezetesen a közlekedés biztonság ( javítása ) és a forgalmi zsúfoltság ( csökkentése) A monitoring főfunkciókat két alapvető, kiemelt csoportba lehetne összefoglalni: •Forgalmi monitoring ( forgalomszámlálások, utazási idő információk, sebesség stb.) •Útmeteorológia monitoring ( útfelület, hó, jég, szél, köd stb.)

A megkívánt szolgáltatási (minőségi) színvonal. TEMPO projekt kapcsán az Euroregional Monitoring Expert Group javasolt, megkívánt szolgáltatási (minőségi) színvonal két alapkő, két változó köré csoportosítható, •Adat hozzáférhetőség •Adatpontosság

Konzisztencia, gyakoriság, lefedettség. 1.A konzisztenciával kapcsolatos igény/elvárás a megegyező minőség a gyorsforgalmi úthálózaton. 2. Az eszközgyakoriság a megkívánt érzékelők elhelyezési távolsága. 3. A lefedettség pedig térben és időben egyaránt értelmezendő, mégpedig a gyorsforgalmi úthálózat hány %-a van lefedve monitoring eszközökkel ( hosszra vetített érték), az eszközök által szolgáltatott adatok pedig milyen időtartamban állnak rendelkezésre.

Nemzeti jellegzetességek. A lefedettség térben és időben. A térbeni lefedettség meghatározásához megítélésünk szerint javasolt figyelembe venni a nemzeti jellegzetességeket ( melyeket egyébként a CONNECT projekt hangsúlyoz is) •hálózat szerepkör, •hálózati kapcsolatok

Minőségi skála. Az „Euroregional Monitoring Expert Group” által készített szakértői jelentés az adatminőséggel kapcsolatos elvárásokat egy háromfokozatú skálán állapította meg, és megadta a skálák értelmezését is. A skálát szimbolikusan az alábbiakkal jelöljük.

A monitoring információ minőségi színvonalának megállapítása.

A kiemelt forgalmi monitoring kategóriákban a már említett vélemények és tapasztalatszerzés alapján alapjaiban megtartottuk a TEMPO által javasolt minőségi kritériumokat. Két területen azonban kiemelten fontosnak tarunk és magasabb minőségi elvárást fogalmaztunk meg, ezek: real-time forgalmi állapot monitoring és az automatikus eseménykezelés. A forgalmi monitoring adatminőség és színvonal kapcsán itt található a legtöbb ellentmondás, a folyamatok nem kellő konzisztenciája, jelentős fogalomzavar, korábban kialakított álláspontok felülvizsgálatának szükségessége, valamint az a nem elhanyagolható tény, hogy a legfrissebb nemzetközi példák, tapasztalatok alapján az információgyűjtés, felhasználás, elemzés, információ átadás/ továbbítás VALÓS IDEJŰ ( real – time ) alapokon nyugszik. A vizsgálatok során megállapítottuk, hogy a legtöbb elmaradás „Utazási idő monitoring” területen észlelhető. Az utolsó fejezet összegyűjti a javaslatokat ami TERVEZHETŐVÉ teszi a folyamatokat, és a TEMPO projekt forgalmi monitoring minőségi elvárásait ötvözi a hazai lehetőségekkel. CONNECT program D projekt 2007.

A térbeni lefedettség, hálózati szerepkör, hálózati kapcsolatok.

CONNECT D1.2.1 tapasztalatok. COWI Magyarország. Az ÁAK Zrt stratégiájába illeszkedő egységes alapelven működő átfogó, integrált monitoring rendszer összefoglaló bemutatása figyelemmel a CONNECT D1.2.1 tapasztalatokra. Az autópálya irányítás beavatkozó elemei

CONNECT D1.2.1 tapasztalatok. COWI Magyarország. •Korlátozottan változtatható jelzésképű táblák •Szabadon változtatható jelzésképű táblák •A szabadon programozható VJT-től megkövetelhető közös jellemzők. Az egyes monitoring feladatokra alkalmas megoldások, eszközök összefoglaló bemutatása •Induktív járműdetektorok •A TLS rendszer forgalmi adatgyűjtéssel kapcsolatos követelményei Az üzemeltetés részéről jelentkezhetnek még általános elvárások, például hogy a detektor automatikus hangolja magát a hurok és a hozzávezető kábel konfigurációjának megfelelően. További elvárás lehet, hogy az időjárás változásai ne befolyásolják az adatgyűjtést, illetve hogy az elektronika folyamatosan ellenőrizze a szakadásra vagy rövidzárra vonatkozóan a hurkokat és – csakis definiált hiba esetén – kapcsolja magát hibaállapotba. •Komplex induktív járműosztályozó detektorok •Videó detektálás

CONNECT D1.2.1 tapasztalatok. COWI Magyarország. A független platformok/részrendszerek összevonásának szükségessége •Egyre több és több információt kell kezelni a forgalomirányítás, vagy eseménykezelés folyamán, miközben az erőforrások behatároltak. A technológia fejlődésével együtt a felhasználók igényei is nőnek. Ezek eredményeképpen nő a különböző alrendszerek használata, amelyek mind önálló felhasználói interfésszel rendelkeznek. •Ez a szituáció megköveteli egy közös interfész kialakítását ahhoz, hogy a különböző funkciók/részrendszerek összerakhatók/egymásba integrálhatók legyenek. •A megoldás egy olyan rendszer-független platform, amely megengedi, hogy az egyes részrendszerek összekapcsolhatók legyenek. Egy ilyen környezetben a felhasználó létre tud hozni egy közös felhasználói interfészt, amely kielégíti a karbantartási terv, a forgalomirányítás és a felügyelet összes igényét. •A független platform abban is segíti a felhasználót, hogy újabb bővítések/részrendszerek esetén már egy jól definiált interfészt követelhessen meg a beszállítóktól. Ez egy új rendszer beintegrálásakor alacsonyabb bekerülési és oktatási költségeket, valamint rövidebb betanulási időt jelent.

CONNECT D1.2.1 tapasztalatok. COWI Magyarország. A független platformok/részrendszerek összevonásának szükségessége

JAVASLATOK és MEGFONTOLÁSOK. I. TÉRBELI LEFEDETTSÉG: Probléma: A hálózaton térbeli adatgyűjtési hiányok vannak, különösen az un. Forgalmi monitoring folyosóban. Az autópályák mellet haladó közutak, melyek a forgalom-lebonyolítás munkamegosztásában (eseménykezelés) részt vesznek nincs monitoring tevékenység. Így az autópálya üzemeltetőnek nincs „rálátása” az eseménykezelés hatékonyságára, hatására, a cél elérése nem biztosított az információ (real-time) hiánya miatt. A komplex hálózati eseménykezelést esetleges szempontokon befolyásolják. Javaslatok, megfontolások  MONITORING folyosó deklarációja és kijelölése szükséges. (autópálya tengelytől átalagosan 5-5 km sávba tartozó közutak, melyek a forgalom-lebonyolítás munkamegosztásában, eseménykezelésben részt vesznek.)  Szükséges a folyosóba tartozó monitoring kötelezett szervezet(ek) egyértelmű meghatározása és a monitoring tevékenység egyértelmű delegálása.  A forgalmi monitoring szempontjából elvárt, hogy minden forgalmilag homogén szakaszon (két autópálya csomópont közötti szakasz, un. szegmentált útszakasz) legyen legalább 1 mérőhely.  Monitoring folyosók osztályozása a forgalomnagyság és a baleseti kockázat szerint ( A1-től B2-igterjedően) a fejlesztési prioritások megállapítása végett.  Torlódásra hajlamos szakaszokon a detektorok gyakoriságának, besűrítésének fokozása.  Kiemelten torlódásos szakaszokon (ez kb m hosszúság, Budapest bevezető autópálya szakaszain ) a detektor, valamint vizuális kontrollsűrítés, szisztematikus sorképződési, sorvándorlási vizsgálatok feltételeinek megteremtése. A nagysebességű adatátvitelre alkalmas hírközlési rendszer (pl.: optikai kábelek) további kiépítése, elhelyezése, a meglévő rézkábeles hálózat cseréje szükséges feltétele a hatékony monitoringnak a CONNECT folyosókban.

II. IDŐBELI LEFEDETTSÉG Probléma: A valós idejű információk gyűjtése a közúti forgalom jellemzőiről, az eseményekről, az útmeteorológiai viszonyokról és ezek hitelesítéséről TEMPO program szerint nélkülözhetetlen a fejlett monitoring tevékenységhez. A hazai releváns információk gyűjtése döntően nem valós idejű (real-time) Az ÁAK Zrt jelenleg üzemeltet a kísérő úthálózaton is forgalomszámláló berendezéseket, de ezek nem on- line rendszerűek. Ezek üzemeltetése jelentős problémákkal jár. Javaslatok, megfontolások  A monitoring feladatokat ellátó szenzorok valós idejű (Real time) adatgyűjtése és az adatátvitel elengedhetetlen a gyorsforgalmi utakon korszerű – hierarchikusan tagolt forgalomirányító – központrendszerhez csatlakozva. A forgalmat érzékelő szenzoroktól folyamatos adatátvitel biztosítása a 6 perces adat továbbítás a valós idejű megfigyelés és esemény kezelés szempontjából nem megfelelő. Ezért ennek hardver és szoftver oldalról a módosítása szükséges A monitoring folyosóban javasoljuk, hogy az autópályát kísérő úthálózat forgalomszámláló állomásait az illetékes Megyei Közútkezelő Kht-któl az ÁAK Zrt vegye át üzemeltetésre

III. VIZUÁLIS KONTROL. Megfigyelés és hitelesítés. Probléma: Jelenleg a vizuális (megfigyelő) eszközök szerepének, feladatának pontos definíciója nem teljesen tisztázott. Javaslatok, megfontolások  A vizuális megfigyelések funkcióját egyértelművé kell tenni, mely a forgalmi és időjárási események (az incidensek) vizuális hitelesítése.  Vizuális „audit” szükséges minden vizuális – eseményt, forgalmat, forgalmi viszonyokat, biztonsági szempontokat kielégítő - eszköz telepítéséhez. Vizuális „audit” célja a vizuális – láthatósági, esemény-megfigyelési átfedés biztosítására. Annak megállapítása, hogy pontosan mit lásson a kamera. (Telepítés előtt kötelező a kamerakép próba.)  A vizuális eszközök kiválasztásának szempontrendszerét javasolt meghatározni.

IV. ADATOK HITELESÍTÉSE Probléma: Az adatok hitelesítése és hitelessége (keletkezési helye, időbélyeg, kézi adatbevitelek – pl.: diszpécserek jelentései a központ felé - adatszolgáltatásának automatizálása) nem megoldott, túl sok az „emberi tényező” é s ebből fakadóan a szubjektív megítélés. Javaslatok, megfontolások  Hitelesített adatok átvitele alközpont és központ - valamint a központ és más információt kérő - között szükséges.  Pontosan meg kell határozni az automatizált adatátviteli lehetőségeket, ahol jelenleg „emberi kéz” közbeiktatásával történik adatközlés. (Pl.: jelentés az A1 központnak, UTINFORM- nak)  A kézzel rögzített jelentéstételi kötelezettség tartalmát és formáját, valamint automatizálását felül kellene vizsgálni. (a JELENT programban bekerülhetnek inkonzisztens adatok, pl. a helyazonosítás, szelvény, az esemény, az esemény leírása, több lehetséges értékmutató egy mutatóban való kiválasztási problematikája (pl.: több, részletes hőmérséklet adatot egy értékkel kell jelenteni, stb.)

. V. ADATOK MINŐSÉGE és MEGBÍZHATÓSÁGA. Probléma: A monitoring oldaláról a fejlesztési, üzemeltetési, működtetési szempontok, (monitoring) kritériumok – azok mérőszámai- hosszabb távon nem kellően kiszámíthatóak a gyorsan és gyakran változó prioritások miatt. Jelentős a szerepe az inkonzisztenciának az adatkezelésben, adatátvitelben, melyet határozottan csökkenteni kell. Javaslatok, megfontolások  Hibátlan, garantált adatátvitelt kell megcélozni. Az előforduló adatátviteli problémák (Pl: M7 diszpécserközpont és MARABU között) miatt gyakran nem jut el az információ a MARABU-ba.)  Az adatok minősége, megbízhatósága és konzisztenciája igazodjon a nemzetközi elvárásokhoz és vegye figyelembe a hazai lehetőségeket.  A monitoring infrastruktúra alapvetően mindig bővíthető legyen a nagyon gyorsan változó felhasználói igények, valamint a technológiai fejlődés, fejlesztés okán.

VI. MŰSZAKI FELÜGYELETI RENDSZER Probléma: A műszaki felügyeleti rendszer kialakításának szükségessége nem minden döntéshozatali szinten egyértelmű. Javaslatok, megfontolások  A műszaki felügyeleti rendszer kialakítása kötelező. Funkciója a (terepi) berendezések üzembiztos működésének biztosítása, távfelügyelete, azonnali szerviz biztosítása, a pontos hely és probléma behatárolásával. (Pl.: SAGEM: alarm Monitor V rendszer)

VII. DISZPÉCSER FUNKCÓK Probléma: A diszpécser szabályozott feladatköre, a diszpécser jelentéstételi kötelezettsége (mit jelent a központnak azt szabályzatok tartalmazzák. Viszont a jelenlegi hírközlési rendszer adottságai mellett további feltárást igényel, hogy - mit nem jelent de kellene, - hiteles és automatizált jelentés előáll-e? Javaslatok, megfontolások Ez a fejezet túlmutat a jelen tanulmány célkitűzésein.

X. ÚTMETEOROLÓGIA Probléma: Alapvető eszköz, berendezés, adatátvitel, telepítés problémával nem találkoztunk és a Megbízó, az Üzemmérnökség, valamint az ÁAK Zrt munkatársai sem jeleztek ilyeneket.

VIII. HÁLÓZATI INFORMÁCIÓ GYÜJTÉSI ÉS MEGOSZTÁSI HIERARCHIA Probléma: A helyi diszpécserközpont nem kap információt a hálózatban előállt incidensekről melyek közvetve, vagy közvetlenül a saját üzemeltetési szakaszán hasznosíthatna. (Pl.: VJT táblán közölt információ a zsúfoltságról, kerülőutakról, utazási időről stb.) Terepi berendezések -> helyi diszpécser központ -> {JELENT PROGRAM (jelentés kézi előállítása)}-> központi diszpécserszolgálat-> UTINFORM. Javaslatok, megfontolások  Egy hírközlő központban javasolt az össze hálózati szemléletű adatgyűjtés, elemzés, értékelés ahonnan minden regionális mérnökség, valamint különböző, nem csak állami üzemeltető, információt közlő szervezetek hozzáférhet a saját területükön hasznosítható adattartalomhoz. IX. A NEMZETKÖZI- RREGIONÁLIS FORGALOMBAN RÉSZT VEVŐK INFORMÁLÁSA Probléma: a nemzetközi és a regionális forgalomban részt vevő a forgalmi monitoring tevékenység hiányosságai miatt nem kap elegendő mennyiségű és minőségű információt. Javaslatok, megfontolások  Utazási idő monitoring alkalmazási feltételeinek kialakítása a monitoring folyosókban.

XI. Eszközök együttműködése, megbízhatósága Probléma: Leggyakrabban azzal szembesül a megbízó, hogy a közbeszerzés lezárulását követően derülnek ki olyan problémák, amelyeket a kiírás alkalmával lehetett volna megkövetelni, de akkor még nem volt ismert. Javaslatok, megfontolások •Együttműködési problémák megoldásához érdemes felmérni azokat az eszközöket, amelyeket ma alkalmaznak a hazai autópályákon, kijelölve azokat a protokollokat, amelyekkel kommunikálnak az elemek, feltéve, hogy azok nyílt és szabványos kialakításúak. •A rendszerfejlesztések során a magyar ITS keretszerkezetet alkalmazva feltérképezhetők azok az alrendszerek, amelyekkel a tervezett résznek kommunikálnia kell, és ezek a keretszerkezet eljárását követve már a kiírásban megadhatók. •Az eszközök megbízhatóságának javítására javasoljuk az előminősítéses közbeszerzések alkalmazását a mérőeszközökre.

Köszönöm mindenkinek a figyelmét. Az előadás letölthető: webhelyen