Personal Assistant to Enhance the Social Life of the Seniors Szociális életet támogató személyes eszköz időseknek (AAL-08-1-2011-0001)

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Marketingkommunikáció és PR
Advertisements

Fehér Péter PhD Edutus Főiskola Budapest
Kreitl Péter Gemini-IT Magyarország Kft.
IT mentor Digitális írástudás. Magyarországon ember digitális „analfabéta ”. Forrás: NSZS 2005 Lakossági felmérés (Ariosz Kft.)
FIATALOK AKTIVITÁSA KÖZÖSSÉGFORMÁLÓ TEVÉKENYSÉGEKBEN
Digitális világ 4. foglalkozás Mobilfónia 1. Eszközök, lehetőségek.
E-learning alapú távoktatásos képzés
Robotrendszer alkalmazása a mindennapokban DOMEO: Időseket segítő otthoni robot DOMEO konzorcium.
RÉV Projektiroda Hálózat Munkacsoport. Mi az a Hálózat munkacsoport? Hol helyezkedik el, melyik szervezethez köthető? Kik a tagjai? Mi a célja, feladata,
A társadalmi tényezők hatása a tanulásra
Kutatási gyorsjelentés Omnibuszos kutatás meghatározott szakpolitikai témában – Egészségügy január.
A design szerepe Végvári Imre, kreatív igazgató Online Marketing - Keresőmarketing, Linkmarketing és Egyéb technikák.
Élethosszig tartó tanulás a jobb közérzet érdekében
Jövő Internet technológiák és alkalmazások kutatása Magyarországon A Magyar Tudomány Hónapja Jövő Internet technológiák és alkalmazások kutatása Magyarországon.
NyitólapEszközökIgényekProblémákKövetkeztetések Kik?Mit?Mivel?Hogyan? A felmérés 1. Mobilhasználat 2. Internethasználat 3. Oktatás korszerűsítése Az m-Learninget.
•online kommunikáció •branding, márkaépítés •kommunikációs stratégiák kitalálása, felépítése •Közösségi marketing •Szociális érzékenység, non-profit partnerek.
Mit csinálsz a szobádban
Internetes attitűdváltozások a felsőoktatási hallgatók körében 2002–2007 Dr. Vig Zoltán augusztus 26.
A digitális jövő kutatási előrejelzések tükrében
A dunaújvárosi fiatalok szabadidő eltöltési szokásai
A SHARE kutatás kínálta elemzési lehetőségek Gál Róbert & Vargha Lili Szirák, 2011.
GfK Hungária-Szonda Ipsos Internet Audience Research IV. negyedév időszakban végzett felmérés alapján készült A Magyar Online (Hajdú Online – Szabolcs.
Nyelv-ész-gép Új technológiák az információs társadalomban.
A Szociális Ágazati Portál (SZÁP)
Technológiai fejlesztés a hatékony ellátás szolgálatában
TÁMOP B-11/ „Életút a párkereséstől a jól működő családig”
Media Smart Digitális Világ 1. MediaSmart Hungary Oktatás Közhasznú Nonprofit Kft.
SZEREP TANMŰHELY ESÉLYEGYENLŐSÉGI RENDEZVÉNY március 25. West Hungary Humán Szolgáltató Közhasznú Nonprofit Kft.
1 A hírközlés szerepe a nemzetgazdaságban – új célok Vitaindító Vasváriné dr. Menyhárt Éva.
Ekler Péter Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem
A CRM bevezetési projektek sajátosságai
Közösségi portálok használata
TT Kovács Sándorné.
A GYERMEKVÁLLALÁS HATÁSA A CSALÁDI JÖVEDELEMRE MAGYARORSZÁGON Reizer Balázs Béla és Seres Gyula Szociális munka, szociálpolitika szekció április.
Az IKTA/ számú pályázat alapján: Ügyfélbarát ügyintézést támogató informatikai rendszer prototípusának kialakítása (Elektronikus Polgármesteri.
Közösségi oldalak használata
Közép-Európai Innovációs Központ – Forrás Informatika Kft. Ágazati Kutatás – Szoftverfejlesztés Május 17. Eger Tóth András Senior Projekt Menedzser.
Media Smart Digitális Világ 1. MediaSmart Hungary Oktatás Közhasznú Nonprofit Kft.
Élet a Ságvári Bence digitális VII. Nemzetközi Médiakonferencia, Balatonalmádi, szeptember 25. ökoszisztémában kisgyerekként...
VII. Nemzetközi Médiakonferencia „A média hatása a gyermekekre és fiatalokra" szeptember Balatonalmádi Fiatal group leaderek Facebook használati.
László Miklós Legutolsó dolog, amit megtudsz egy könyv írása közben az, hogy mivel kellett volna kezdened v 1.0 A kutatási sorozat a múlt és jelen kontextusában.
Domain Name System – DNS keresése az interneten.
Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Regionális Gazdaságtani és Vidékfejlesztési Intézet A LEADER PROGRAM MINT HELYI PARTNERSÉG KÉRDÉSEI MAGYARORSZÁGON.
Alvás Világnapja, március 13. Kiss Katalin, kutatás vezető Szinapszis Kft. Így alszanak a magyarok - Egy piackutatás tanulságai -
IMK – Mobil marketing február Mobilreklám: a tenyérbemászó médium? Szabados Andrea Marketing vezető Voxline Kft.
Pankász Balázs PTE FEEK Munkapszichológia és Ergonómia Tanszék
1 A genetikai diszkrimináció megakadályozásának közpolitikai megközelítései Géntesztek és a Biztosítók: Tiltás vagy átláthatóság? Kakuk Péter, Tudományos.
Hol tart ma a gyógyszeripari marketing? – Az orvosok megmondják
Slide 1/11 Bp BelAmI – Workshop Beszédtechnológia Helyzetkép
A gazdasági válság hatása a magyarországi vállalkozások körében H-1024 Budapest, Margit krt. 5/b  Tel: :   Web:
TÁMOP C-11/1/KONV Történet  Az Egyesület alapítása – 1998 Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem (BME) Eötvös Lóránd Tudományegyetem.
Az olvasó hallgató Olvasásszociológiai felmérés a Debreceni Egyetemen Németh Nóra Veronika Debreceni Egyetem ONK 2010.
OKOSTELEFON KÖZÉPRÉTEG, VALÓS IDEJŰ TELJESEN ELOSZTOTT ADATFELDOLGOZÁS
Tutoriál videó alkalmazása Moodle kurzusban
Jövő Internet fejlesztések és alkalmazások
Miért a facebook-ot válasszuk kampány felületnek?  2011 júliusától decemberig fő, ezzel elérve a felhasználót  40. hely a világon.
UNIVERSITY OF SZEGED D epartment of Software Engineering UNIVERSITAS SCIENTIARUM SZEGEDIENSIS Okostelefon felhő Prof. Dr. Gyimóthy Tibor Szegedi Tudományegyetem.
Farkas Zoltán mérnök informatikus Konzulens tanár: Seres Iván 2013.
E LEKTRONIKUS LEVELEZÉS . E LEKTRONIKUS LEVELEZÉS Az elektronikus posta ( ) olyan rendszer, amelynek segítségével más felhasználók számára.
Hajós Katalin Budapest, június 5.
Digitális írástudás fejlesztése korhatár nélkül, okoseszközökön június 25.
Mennyire modern a hazai elit?. 2 Mennyire modern a hazai üzleti elit… … információszerzésben? … médiafogyasztási szokásaiban? … életmódjában?
Élet az Ságvári Bence eszközökben VIII. Nemzetközi Médiakonferencia, Balatonalmádi, szeptember 29. A fiatalok internet- és médiahasználati szokásairól.
2015 | 05 | 28 VÁROSOK KÜLSŐ-BELSŐ KOMMUNIKÁCIÓJA.
A projekt megvalósítását támogatja a Belügyminisztérium Nemzeti Bűnmegelőzési Tanácsa „A legkisebb ellenállás” – bűnmegelőzés a szépkorúak körében BM –
FELHŐ ALAPÚ INFORMATIKAI RENDSZEREK VS. LEXIKÁLIS ISMERETEK Networkshop 2016 Konferencia Debrecen Antal Péter, Eszterházy Károly Főiskola,
Közösség-ifjúság-esélyteremtés Jászberény, szeptember 14.
VMR.cool 2009 – Felmérés az internetező fiatalokról
Integrált ügyfél-kommunikáció a weben
Kooperatív Képzés - Avaya
Előadás másolata:

Personal Assistant to Enhance the Social Life of the Seniors Szociális életet támogató személyes eszköz időseknek (AAL )

 Európai Uniós, AAL projekt  Projekt kezdete: február  8 partner (portugál, francia, lengyel, magyar)  Projekt vezetője: a Microsoft portugál képviselete A projektről

 BME Távközlési és Médiainformatikai Tanszék - konzorciumvezető  Bay Zoltán Alkalmazott Kutatási Közhasznú Nonprofit Kft. Magyar partnerek

 Az idősek  mindennapi életének támogatása,  elszigeteltségük és kirekesztettségük csökkentése a személyi asszisztenssel A projekt célja lehetőséget teremtsen az idősek számára egy hatékonyabb, függetlenebb, társadalmilag aktívabb és kiteljesedettebb életre

 Tableten, okostelefonon elérhető rendszer  Hanggal, érintéssel vezérelhető - az idősek számára könnyebb kezelhetőséget biztosít Mi is az a Személyi asszisztens?

Felhasználói igények felmérése és rendszer specifikáció

 4 országban lezajlott kvantitatív és kvalitatív igényfelmérés az idősek körében a leendő termékkel kapcsolatban  Irodalomkutatás az idősek és az ICT kapcsolatáról Igényfelmérés

 4 rész - 32 kérdés, perc  Főbb kérdések:  Háztartás, egészségügyi állapot  Milyen közösségekbe jár, mennyire aktív  Internettel kapcsolatos felhasználói szokások  Eszközzel kapcsolatos igények Kvantitatív kérdőíves felmérés

Válaszadók

Internethasználat

 összesen 79 válaszadó: 53 nő, 26 férfi Magyar válaszadók

 65% nyugdíjas  Közel 70% felsőfokú végzettséggel rendelkező  40 nagy városban, 11-en közepes méretű, 26-an kisvárosban lakik  Ugyanannyian (35%) lakik házastársával vagy egyedül, 8% idősek otthonában él  Általában jó egészségügyi állapot (látási, hallási problémák), de 72% szed gyógyszert  Havi jövedelem: 30% €, 19% €

Szabadidő eltöltése  72% hobbijának él  30% közösségi helyek  71% minden nap vagy csak hétvégén használ kommunikációs eszközöket (91%-uk rendelkezik mobiltelefonnal)

 68% alacsony, nagyon alacsony vagy semmilyen tudással nem rendelkezik  85% személyi számítógépet használ  58% (!) naponta, 34% hetente használ internetet  Interneten: információszerzés, kommunikáció Számítógép-tudás

 Kapcsolattartás (beszélgetés, , chat)  Frissülő hírportál  Személyre szabott naptár  Segítségnyújtás  Időjárás jelentés Preferált funkciók

 Helyszín: BME  Időpont:  14 résztvevő  Cél: eszközök, alkalmazások, modalitások tesztelése + igényfelmérés  Eszközök: okostelefon, táblagép, fejhallgató, TV, Kinect, Xbox Kvalitatív felmérés workshop keretén belül

 A hagyományos modalitások (billentyűzet, egér) tablet, okos TV környezetben nehézkesek  Szövegfelolvasás  Pl.: üzenetek, hírek, időjárás jelentés felolvasása  Hangvezérlés  Pl.: programok vezérlése, TV távirányítása  Gesztus  Pl.: Kinect érzékelővel vezérelhető alkalmazások, jelenlét érzékelés  Érintés  Pl.: Érintőképernyőn gépelés, programok kezelése Preferált modalitások

Modalitások összehasonlítása

 A 4 országban lévő idősek számáról, helyzetéről, az ország ICT eszközökkel való támogatásáról, ICT szolgáltatásokról és projektekről szól Irodalomkutatás

 Fórumok: eVita, Inforum  Oktatás: Óbudai Egyetem, Mindentudás Egyeteme, Kattints Nagyi!, nagyisuli.hu  Közösségi, tanácsadó oldalak, szórakozás: 50plusz.net, 50-en túl, nyugdijas.jatek- online.hu, honfoglalo.hu  Segítségnyújtás: házipatika, webbeteg, … Magyarországon

 Az igényfelmérés után következő módszertani lépés a perszónák és szcenáriók meghatározása  Perszóna = fiktív személy, végfelhasználó  Szcenárió = elemi vagy összetett cselekvések leírása, melyek során a persona a személyi asszisztenst használja  Az igényelt szolgáltatásokat ezek alapján határoztuk meg Alkalmazás tervezés

 Kovács Mária,  68 éves, Győrben él, 40 éve házas  Gyermekei távol élnek,  600 EUR a család bevétele,  Számítógépet rendszeresen használ,  Szeret főzni, kirándulni  Időnként meglátogatja a gyermekeit, unokáit  … Perszóna részlet

 Kapcsolattartás ismerősökkel, rokonokkal  Eddig tipikusan telefonon keresztül tartotta a kapcsolatot  A család/ismerősök javasolták a facebook, skype, használatát  Ezek az alkalmazások azonban ismeretlenek, túlságosan különböznek egymástól, nehézkesek számára  Szükség van egy egységes, egyszerű (idősbarát) felhasználói felületre ezekhez Szcenárió részlet

Közösségi aktivitás, állapot Időjárás jelentés TV program Időseknek fontos információ Hang által vezérelt levelezés Biztonságos tartalom megosztás Közösségi érdeklődési körök PLA Prototípus Naptár speciális funkciókkal Leendő szolgáltatások

Megvalósítás…

 Felhasználói interfész technológiák fejlesztése idősek számára  Keretrendszer kialakítása  Egyedi szolgáltatások fejlesztése  Iteratív tesztelés A megvalósítás lépései

 A ma elérhető technológiák nem az idősek számára készültek  A beszédkeltés során nem vették figyelembe az idősek igényeit, preferenciáit  A beszédfelismerő rendszerek tipikusan fiatalok hangjával vannak tanítva így az idős korban fellépő változásokat nem képes kezelni Motiváció a beszédtechnológia területén

 A két legkorszerűbb gép beszédkeltési technológia  Korpusz-alapú (pl. időjárás)  Statisztikus parametrikus (HMM, általános szövegekre)  Adott személy hangjára adaptálás Beszédkeltés

EredetiAdaptált TTS 1. beszélő 2. beszélő 3. beszélő Beszédkeltési hangminták

Beszédfelismerés  A beszédfelismerő betanításához nagy mennyiségű hangmintát gyűjtünk (130 óra, 1500 idős beszélő, 3 nyelv)  A hangminták gyűjtése Interneten elérhető adatgyűjtő felületen történik elosztott módon.

 Különböző beszélők, különböző jellegzetességek: Adatgyűjtési minták

 Kinect  Érintőképernyő  Tablet + okos TV integráció  Ezek megvalósítása folyamatban van, a portugál partnerek feladata További modalitások

 Az igényfelmérés során a fő irányok meghatározásra kerültek  A részleteket további végfelhasználói tesztek és igényfelmérések során pontosítjuk  A cél tipikusan Internet alapú, létező szolgáltatások egységes elérése közös felhasználói felületen Szolgáltatások

A rendszer felépítése

Alkalmazás terv (1)

Alkalmazás terv (2)

 videó az időjárás felolvasóról  ( ) Időjárás felolvasó

 videó a kinect prototípusról Alkalmazás terv (3)

Köszönjük a figyelmüket!