Cél: A digitális tananyagkészítéssel kapcsolatos - fogalmak, - folyamatok, - technikai ismeretek megismerése.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Tömörítés.
Advertisements

Bemutató-készítés PowerPoint.
A Savaria Egyetemi Könyvtár Katalógusa Böngészés Keresés Találatok megjelenítése Adatbázis választás Olvasói tranzakciók.
Minden amit tudni akartál de soha sem merted megkérdezni
Jelátalakítás és kódolás
PowerPoint program A PowerPoint programot nyissuk meg a Start menüből.
Jelátalakítás és kódolás
Informatikai alapismeretek Hardver
Weszely Orsolya Bertalan Tamás
AZ MSZ SZABVÁNYSOROZAT SZÜKSÉGESSÉGE
Forrás: Infografika Forrás:
Savaria Egyetemi Könyvtár Katalógusa Böngészés Keresés Találatok megjelenítése Adatbázis választás Olvasói tranzakciók.
E-learning és a multimédia
Készítette: Fejér Péter 1 A program megvalósulását az Apertus Közalapítvány támogatta. Prezentáció és grafika Alapismeretek a számítógépes prezentációk.
Programozás alapjai A programozás azt a folyamatot jelenti, melynek során a feladatot a számítógép számára érthető formában írjuk le. C++, Delphi, Java,
Digitális Sötétszoba Adobe Photoshop CS5 Extended v12.0 Fotószakkör 2011/1. Retusálás beadandók.
Készítette: Kecskés Imre
Amit a HTML-ről érdemes tudni
MP4 lejátszók.
Multimédiás technikák 1. kérdés Melyik diszkrét médium? a)hang b)videó c)animáció d)kép.
Multimédiás technikák 1. kérdés A homogén foltok kódolása milyen tömörítést valósít meg? a)veszteséges b)káros c)veszteségmentes d)redundáns.
Tömörítés fogalma: Az adathordozón lévő állományok méretének csökkentése. A tömörítés során két műveletet hajthatunk végre: - Becsomagolás - Kicsomagolás.
Informatikus könyvtáros
1. Multimédiafejlesztés feladat (1)
Beküldendő feladat MÉDIAISMERET I.
Az információ és kódolása Kovácsné Lakatos Szilvia
Audióállományok.
Webszerkesztés Stíluslapok (CSS).
A PLAKÁT Készítette: Wiedermann Katalin.
| | Tananyagfejlesztések fejlesztői szemmel Wagner Balázs MTA SZTAKI.
Objektum Vezérelt Szoftverek Analízise Ferenc Rudolf és Beszédes Árpád Szegedi Tudományegyetem FrontEndART.
Buris Katalin V. földrajz - informatika
 Tanuló környezet meghatározása  Ötletgyűjtés, a tanulási környezet ismeretén alapszik  Oktatási stratégia meghatározása  Előzetes képernyő-elrendezés.
Információ és kommunikáció Szilágyi András. Követelmények A cd-n az anyag a következő részeket fedte le: Kliensprogramok, letöltés-vezérlők Kliensprogramok,
Gimp v2.2 Csanádi Norbert The Gimp.
Bevezetés: a Számítógépi grafika tárgya (Szemelvények: amit tudni illik)
Körlevél.
1 Takács Béla HOGYMŰKÖDIK A SCANNER? (1.) A scanner lelke, mint a digitális fényképezőgépnél vagy a digitális kameránál a CCD. CCD - Charge Coupled.
Nem irodai programok fájltípusai
Körlevél.
ILIAS keretrendszer használata az LSI Informatikai Oktatóközpontban
Az e-learning rendszer és szereplői
MS Windows FÁJLMŰVELETEK
A prezentációkészítés alapjai
Képek feldolgozása 7. osztály.
Web-grafika II (SVG) 8. gyakorlat Kereszty Gábor.
Tömörítés Fogalma Előnye-hátránya Fajtái Programok.
Készítette: Turócziné Kiscsatári Nóra
Az NVU webszerkesztő program
Windows Intéző.
A tanulási környezet változásának hatásai a tananyagfejlesztés módszereire Dr. Ludik Péter.
Informatikai alapismeretek Hardver
Gazdasági informatikus - Szövegszerkesztés 1 Hosszú dokumentumok kezelése.
Egy operációs rendszer könyvtárszerkezete (tárolórendszere)
Készítette: Kiscsatári Nóra
Crt Monitor. Általános  a televízióhoz hasonló  elektronsugár futja végig  a sorok és képek váltásának időpillanatait a vízszintes és függőleges sorszinkron.
MTT MA Mérnöktanár mesterszak Elektronikus tanulás 2. konferencia.
Készítette: Derecskei Nikolett
Multimédiás lejátszóprogram
SZOFTVEREK (programok)
TÁMOP /1-2F Modern informatikai eszközök Multimédia az interneten Papp Szabolcs 2009.
Videó-szerkesztő programok és videó-formátumok
Műveletek mappákkal és a fájltípusok
Informatika Oktató: Bock Ádám. Prezentáció készítés PowerPoint program segítségével.
9. Óra Tömörítés Tömörítés fogalma: A tömörítő eljárások segítségével adatainkat olyan alakra hozhatjuk, amelyeknek kisebb a mérete, mint az eredetinek.
Dokumentumok A szerzői jog
Adat- tárolás.
Informatikai alapismeretek Hardver
A digitális kép bevezetés.
Műveletek mappákkal és a fájltípusok
Előadás másolata:

Cél: A digitális tananyagkészítéssel kapcsolatos - fogalmak, - folyamatok, - technikai ismeretek megismerése.

Multimédiafejlesztés alapok Átfogó ismeretek célja: Előállítóként: Jól működő szoftverek használata, (bedolgozó alkalmazások) ill. újak fejlesztése Megrendelőként: képesek legyünk megfogalmazni mit is szeretnénk és képesek legyünk megítélni a gyártó által készítette munka megfelel-e az elvárásainknak.

Multimédiafejlesztés alapok Egy multimédia alkalmazás létrehozása esetén, a programtervezés egyes fázisaival mutat rokonságot: •Analízis •Tervezés •Kivitelezés •Tesztelés

Tervezési fázisok – típus meghatározása Első lépésként meg kell határozni a tananyag jellegét: •Túlnyomóan szövegorientált – e-book •Multimédiaelemek alkalmazásakor – multimédia tananyag •Interakciós lehetőségek alkalmazása esetén (modellek, szimuláció, animáció stb.) – interaktív tananyag

1. Analízis – a tananyag specifikációja A tananyag létrehozásának a célja: •Milyen célcsoportnak készül? •A célcsoportnak melyek az életkori sajátosságai? •Milyen előismeretekkel rendelkeznek? •Milyen eredményeket kívánok elérni?

2. Tervezés – a tananyag forgatókönyvének az elkészítése Szerkezetleírás – meghatározza a tananyagegységek kapcsolati rendszerét A tananyagegységek leírása - a tartalmilag összetartozó és egyszerre megjelenő tananyagelemek rövid tartalmi leírását tartalmazza, valamint a szerkezetleírásnak megfelelő interakciós lehetőségeinek listáját. Minden képernyőoldal egy tananyagegységnek számít, és kap egy egyedi azonosítót.

2. Tervezés – a tananyag forgatókönyvének az elkészítése Látványterv – A látványterv több elemből áll. Ez a leírás határozza meg, és indokolj a tananyag megjelenésének formai elemeit. A látványterv részei: - Tipográfiai leírás – Meghatározza a tananyagban alkalmazott stílusokat: címek, megjegyzések, felsorolások, szövegtörzs, stb. betűtípusai, mérete, színe, stb. - Szín- és mintalista – Leírja a tananyagban felhasznált színeket és mintákat azok technikai paramétereivel (RGB, CMYK, hexa, stb.) valamint felhasználási területével (funkciójával).

Médialista – Felsorolásszerűen tartalmazza a tananyagban felhasznált médiaelemeket (képek, ábrák, hang-, videó és animációs állományokat), azok felhasználási helyével, mely tananyagegység tartalmazza. Egyéb listák, dokumentumok – A kivitelezés módjától, az alkalmazott programoktól függően további leírásokra lehet szükség. Ilyenek például HTML formátumú tananyag esetében a technikai állományok listája (CSS, JavaScript), vagy animációk esetén azok saját forgatókönyvei. 2. Tervezés – a tananyag forgatókönyvének az elkészítése

Ebben a fázisban írják meg a szerzők a tananyag végső szövegelemeit. A technikai szakemberek legyártják a médiaelemeket (kép-, hang-, videó-, és animációs állományokat). Majd a kiválasztott alkalmazás segítségével elkészítik és publikálják a kész tananyagot (pl.: oktató CD-t, e-Learning tananyagot). 3. Kivitelezés

4. Tesztelés a.)A kész tananyag technikai ellenőrzését jelenti – minden hivatkozás, menüpont működik-e, a médiaelemek jó helyen vannak, s betöltik a célnak megfelelő funkciójukat, stb. b.) Próbatanítás A tapasztaltakról dokumentáció készítése.

A médiaelemek technikai háttere – szabványosság - tartósság A szöveg - ASCII formátumban álljanak rendelkezésre, mondjuk.txt állományokban. Néhány esetben megfelelő lehet még az.rtf (Rich Text Format) is. Sok tananyag készül HTML, vagy XHTML formátumban ilyenkor a helyes megoldás a magyar karakterek megjelenítésére az ISO (latin kettes) karakterkódolás, vagy ha a fejlesztő alkalmazás támogatja, az UTF-8-as karakterkódolás.

Képek •Vektografikus nem közvetlenül a képet, hanem a képek megjelenését leíró információkat tartalmazzák. Az ilyen képek állománymérete rendkívül kicsi. Megjelenítésük viszont egy értelmezőt (plugin) kíván a lejátszó alkalmazásban, amely képes az információk alapján megjeleníteni a képet. A tisztán vektorgrafikus képeket tetszőleges mértékben lehet kicsinyíteni és nagyítani, mert eközben megőrzik minőségüket. (CDR, SVG) A médiaelemek technikai háttere – szabványosság - tartósság

Képek A pixeles képek a vektorgrafikus képekkel szemben magát a képet tárolják pixelenként leírva azt, azaz képpontonként meghatározva, hogy ott milyen színű a kép. Ezeknek a képeknek a mérete jelentősen nagyobb, mint a vektorgrafikus képeké, és a pontosság (színmélység – a lehetséges színek számának) növelésével tovább nő a méretük. Ez ellen tömörítéssel, vagy az ábrázolható színek számának korlátozásával védekeznek. (JPG, GIF, PNG, TIF stb.) A médiaelemek technikai háttere – szabványosság - tartósság

Hang Itt is léteznek olyan formátumok, amelyek nem a zenét, hanem a zenei információkat tárolják. Legismertebb a MIDI (.mid) formátum. Formátumok, amelyek a zenét (hangot) tárolják. Ezek lényege az, hogy bizonyos időközönként mintát vesznek a zenéből. Minél sűrűbben történik ez a mintavétel, és minél magasabb bitszámon ábrázoljuk a hanginformációkat, annál tökéletesebb lesz a hangminőség. Ez természetesen hatalmas méretet eredményez, ezért a hanginformációkat is tömöríteni szokás. (WAV, MP3, WMA, RA/RM) A médiaelemek technikai háttere – szabványosság - tartósság

Videó formátumok – Streaming – on-line megtekintés esetén nem kell az egész filmnek letöltődnie ahhoz, hogy a lejátszás elinduljon. Nem streaming - az utolsó bitig le kell töltődni ahhoz, hogy elinduljon a lejátszás. (AVI, MPGI, MPEGII, MPEG-4, MOV, WMV) A médiaelemek technikai háttere – szabványosság - tartósság

Animációk – Tárolására a gif formátum is képes, valamint korábban az FLI és az FLC fájlformátum látta el ezt a feladatkört, ám jellemzően egyik sem interaktív. Mára a Macromedia (ma Adobe) Flash animációk szinte minden más animációs formát kiszorítottak. A Flash animációk kiterjesztése az SWF. A Flash nem egyszerűen animációk, hanem interaktív szimulációk, sőt komplex alkalmazások létrehozására alkalmas programozható szerzői rendszerré nőtte ki magát. További előnye, hogy vektorgrafikus. A médiaelemek technikai háttere – szabványosság - tartósság

Ajánlott irodalom 1. Csánki Lajos: Multimédia PC környezetben, LSI Oktatóközpont Budapest Hutter, Nagy, Mlinarics: E-Learning 2005., Műszaki Kiadó Ralf Steinmetz: MULTIMÉDIA Bevezetés és alapok, Springer 1995.