Hátránykezelés és kompetenciafejlesztés TIOK ZÁRÓKONFERENCIA DOMBÓVÁR
A hátrányos helyzet fogalma •A szülők iskolázottsága maximum 8 általános •Gyermekvédelmi támogatás •Állami gondozásba vétel •Fogyatékkal való együttélés •Együttes előfordulásuk esetén: Halmozottan hátrányos helyzet
A hátrányos helyzetű tanulók aránya iskolatípusok szerint
A hátrányos helyzetű tanulókat oktató általános iskolák területi eloszlása Az iskolák jellemzőiiskolák száma Régióa minta eloszlása %országos eloszlás % Észak Magyarország12,116,3 Észak Alföld27,715,3 Dél Alföld9,913,0 Dél—Dunántúl22,011,7 Közép- Dunántúl,7,111,7 Nyugat-Dunántúl14,212,5 központi régió7,119,5 település nagyváros14,923,3 kisváros17,022,4 község68,154,3 összes N
A hátrányos helyzetű tanulók általános iskoláinak anyagi helyzete véleményiskolaminta (N=139) országos adat (N=317) mindenre jut1*6* nem jut alapműködésre15,112,0 nem jut épület-felújításra77,779,5 nem jut technikai fejlesztésre73,474,1 nem jut szolgáltatások számának bővítésére 43,9n.a. nem jut a szolgáltatások színvonalának javítására 32,430,0 nem jut továbbképzésre26,624,9 nem jut a pedagógus jutalmazásra91,473,5 nem jut szociális célokra48,228,7
A hátrányos helyzetű tanulókat nem megfelelő képzettséggel oktató pedagógusok aránya FKI, pedagógus kérdőív, 2006 tanulói összetételmás képesítésűek aránya hátrányos helyzetűek aránya 50% alatti 16,5 hátrányos helyzetűek aránya 50% feletti 21,9 romák aránya átlag alatti15,7 romák aránya átlag feletti20,3 összes %19,0 N1405
A képzettségüknek nem megfelelő tantárgyat oktató pedagógusok aránya mit tanítmás a képzettsége történelem6,3 idegen nyelv8,6 biológia13,7 magyar nyelv és irodalom14,1 földrajz15,4 matematika16,8 testnevelés20,4 fizika22,7 kémia23,9 ének-zene31,9 rajz, művészettörténet33,6 informatika, számítástechnika36,5
A középfokú iskolákból kimaradók aránya az induló létszámhoz viszonyítva (%) A középiskola befejezésén ek éve a lemorzsolódott tanulók aránya Gimnáziumszakközépiskolaszakmunkásképzőösszesen 1990/9111,916,723,017,2 1991/9211,217,222,817,1 1992/9311,515,822,916,7 1993/9410,415,221,115,6 1994/959,315,320,915,2 1995/9610,111,120,413,9 1996/979,38,723,013,7 1997/989,14,024,711,6 1998/998,53,031,614,4
A kimaradók véleménye a középiskoláról
CSALÁDI OKOK TANULMÁNYI KUDARCOK ISKOLAI KUDARCOK ESÉLY- NÖVELÉS HÁTRÁNY- KOMPENZÁCIÓ
•Az iskola szerkezetét érintő változtatások •Oktatásszervezést érintő megoldások •A tanulók folyamatos iskolai jelenlétének és ezek garanciáinak az erősítése. •A tanulók továbbhaladásának biztosítása a közoktatás rendszerén belül. •A munkába állásra és a munkavállalók társadalmába történő beilleszkedést elősegítő programok működtetése. •A tantárgyi programokat átható „értékeket” (európaiság, demokrácia, aktív, felelős állampolgárság, identitás stb.) erősítő törekvések biztosítás
INTÉZKEDÉSEK Szociális szolgáltatások Tanulást elősegítő Potenciálok feltárása Civil szervezetek bevonása az oktatásba NYILVÁNOSSÁG KOMPLEXITÁS BIZTOSÍTÁSA
-Iskolai menedzsment -igazgató elkötelezett- ségének erősítése Partnerkapcsolatok Kialakítása, ápolása Tanárok módszertani továbbképzése (tréningek) Családok bevonása az oktatási feladatokba Tanulók motivációja, ösztönzése HATÉKONYSÁG NÖVELÉSE
•Új tanítási •Új tanulási STRATÉGIÁK HARMONIZÁCIÓJA ALKALMAZÁSA EGYÉNI TANULÁSI ÚTVONALAK KIALAKÍTÁSA
FRONTÁLIS TANÍTÁS EGYÉNRE SZABOTT TANÍTÁS „FACE TO FACE” INTERKOMMUNIKÁCIÓ
Egyéni felkészülés Tanári útmutatás teleházak E-ALAPÚ PROGRAMOK + közművelődési intézmények intelligens /bevásárló/ központok free portálok
Megfelelő intézményi feltételrendszert kell kialakítani •Vonzó iskolai környezet és gazdag, motiváló hatású infrastruktúra biztosítása. •Megfelelően felkészített tanárok •Frontális típusú osztályfoglalkozások számának csökkentése •A közvetlen, interaktív órai kommunikáció, a differenciált, az egyéni képességeket is figyelembe vevő órai foglalkozások rendszere •Egyéni tanulási útvonalak kialakítása és a tanulók számára „testre szabott” pedagógiai módszerek alkalmazása
A program célja és legfontosabb elemei •Az alapkészségek fejlesztése •A kommunikációs készség/képesség fejlesztése, közösségfejlesztés. •A tanulási technikák elsajátítása •Személyiségfejlesztés (toleranciakészség, közösségépítés, életvezetési ismeretek, empatikus készség stb.), •Általános viselkedéskultúra, amely például a munkaerő-piaci, álláshely-keresési technikákban érvényesül, •A társadalmi viszonyokhoz való alkalmazkodás.
A program célja és legfontosabb elemei •A család és az iskola közötti kapcsolatrendszer fejlesztése, „karbantartása”, •A tanulók-család-munkahely-iskola kapcsolatrendszer feltárása s ennek konzekvenciái az iskolai munkát illetően, •a generációs problémák, kezelése •a „másság” megismerése, •a tolerancia fejlesztése, erősítése, •az identitástudat alakítása és a hagyományok ápolása.
Köszönöm a megtisztelő figyelmet!