Hátránykezelés és kompetenciafejlesztés TIOK ZÁRÓKONFERENCIA DOMBÓVÁR 2007.05.31.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Esélyteremtés lehetőségei a közoktatásban Mayer József Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet Salgótarján, május 27.
Advertisements

TÁMOP / TÁMOP / A kompetencia alapú oktatás megvalósítása Mosonmagyaróváron A pályázati kiírás forrását az Európai.
Ifi István ügyosztályvezető november 2 4. Esélyegyenlőség a fővárosi TISZK-ekben.
Fancsalszki Éva projektmenedzser TÁMOP-2.4.3/A-09/ Június 07.
Magyarország Fogyasztóvédelmi Politikája Országos Konferencia Budapest, 2011.június 16. A fogyasztók oktatása Dr. Horváth György Fogyasztóvédők Országos.
A társadalmi felzárkóztatás és az életen át tartó tanulás (LLL)
„Ezt egy életen át kell játszani”
A hátrányos helyzet kezelésének középiskolai modellkísérletei Vályi Péter Szakképző Iskola és Kollégium Tamási június 4.
TÁMOP Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés
Miért? Minden ember más, egyedi és megismételhetetlen.
„Lépj feljebb! Tanulj tovább! Segítünk! A sarkadi Ady Endre - Bay Zoltán Középiskola és Kollégiumban”
„SZAKMÁVAL AZ ÉLHATŐBB JÖVŐÉRT”
TÁMOP A/ projekt: Intézményi együttműködés, pedagógiai módszertani megújulás – pedagógiai szemléletváltás a sajátos nevelési igényű.
Mobil: (30) Cím: 4100 Berettyóújfalu, Széchenyi u. 13.
A köznevelési törvény tehetséggondozási aspektusai, felkészítés a minőségi felsőoktatásra a közoktatásban Dr. Kaposi József Oktatáskutató és Fejlesztő.
A kompetencia-alapú oktatás bevezetése a kistokaji ÁLTALÁNOS MŰVELŐDÉSI KÖZPONTBAN Biztos alap, biztos jövő.
1. Tájékoztató az Oktatási Minisztérium HEF OP pályázati kiírásairól február 24.
„Híd a forráshoz – forrásteremtő civil találkozó” (2009. május , Budapest) TÁMOP – TIOP A pályázati lehetőségek rendszere.
TÁMOP Sajátos nevelési igényű tanulók együttnevelése Befogadó intézmények Sárbogárdon
NFT I NFT II Hosszú távú cél: az életminőség javítása Általános cél: Az EU átlaghoz viszonyított jövedelmi különbségek mérséklése specifikus.
Szakképzési szakemberek kompetenciáinak meghatározása
GINOP 1. prioritás A vállalkozások versenyképességének javítása
VERSENYKÉPES DEBRECENI EGYETEM Mentorszolgáltatás kialakításának lépései a Debreceni Egyetemen Juhász Béla Szilárd- DEMEK.
A kompetencia alapú oktatás esélyei Modernizáció a közoktatásban dr. Pála Károly 2007.
Zákányszéki Általános Iskola és Alapfokú Művészetoktatási Intézmény prezentációja 2009.
A „MÁSODIK ESÉLY” PROJEKT PEDAGÓGUS TOVÁBBKÉPZÉSI PROGRAMJAI
TÁMOP 3.1.5/ – 0001 PEDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA
Orosházi Evangélikus Általános Iskola és Gimnázium
A halmozottan hátrányos helyzetű általános- és középiskolások nevelését/oktatását segítő pedagógiai rendszer Győr, Mosolits Lászlóné, Ildikó.
Foglalkoztatási Programok Osztálya – osztályvezető
Patrónus program és ezzel együtt az IPR bevezetése 2007/ 2008-as tanévtől a halmozottan hátrányos helyzetű tanulók esélyenlőségének biztosítása céljából.
Dr. Fodor Imréné Pécsi Regionális Képző Központ igazgatója
Tájékoztató a 2011/2012-es tanév legfontosabb feladatairól
Az Európai Unió által társfinanszírozott projekt 1 Ikonok és Indexek Projekt (A felnőttképzés hozzáférésének fejlesztése Újpesten, különösen a halmozottan.
Az iskola gyermekvédelmi feladata, célja, funkciója
Kompetencia alapú oktatás elterjesztése Hajdú-Bihar megyében Herpai Imre igazgató, HBMPI.
TÁMOP / „Munkába lépés” A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP.
I ntegrációs P edagógiai R endszer. INTEGRÁLT NEVELÉS-OKTATÁS: A hátrányos (HH) és halmozottan hátrányos helyzetű (HHH), eltérő nevelési igényű, gyermekek.
A KEZDŐ KÉPZÉSI SZAKASZ FEJLESZTÉSI IRÁNYAI ÉS LEHETŐSÉGEI Dr. Csonka Csabáné 2007.
Az új esélyt nyújtó iskolák célcsoportja FKI 2006.
Kompetensek lettünk? június 27..
Pszichológiai és gyógypedagógiai diagnosztika
Vezeti: Szigetváriné Söjtöry Andrea
Megközelítésmódok a tanári kompetenciák leírására
Eszterházy Károly Főiskola 3300 Eger, Eszterházy tér. 1 TÁMOP D-12/2/KONV Az Eszterházy Károly Főiskola Roma Szakkollégiumának.
Az oktatási gyakorlat fejlesztése
„Migráns tanulók a magyar közoktatásban” Oktatási és Kulturális Minisztérium Társadalmi Megújulás Operatív Program „BÁBEL- interkulturális pedagógia porjekt”
Pedagógusképzést segítő hálózatok fejlesztése a Dél-Dunántúlon Pécsi Tudományegyetem TAMOP 4.1.2B.2-13/ projektje Pécs, november 25. Janovics.
Példa egy ppt prezentációhoz
Az országos mérések megújult rendszere
A Magyar Tehetséggondozó Társaság tehetségfejlesztést segítő tevékenysége a gyakorlati programokban Debrecen, szept Dr. Polonkai Mária a.
Inklúziós Pedagógiai Fejlesztések Központja
Készítette: Tóth Györgyné Szakmai konferencia HEFOP Felkészítés a kompetencia alapú oktatásra.
K OMPETENCIA ALAPÚ OKTATÁS. Háttér 2000 Lisszabon EU határozata 2004 Európai Bizottság dokumentuma Hazánkban: Nat Oktatási Minisztérium stratégiája Nemzeti.
Az új köznevelési rendszer jellemzői és várható eredményei
A második esély program - kutatás és fejlesztés Singer Péter Országos Közoktatási Intézet Iskolafejlesztési és Integrációs Központ június 17.
Továbbtanulást erősítő kezdeményezések támogatása TÁMOP B számú projekt Projektzáró rendezvénye.
1 A foglalkoztatáspolitika ösztönző elemei, a szolgáltatások szerepe Munkaerő-piaci Műhely Konferencia Pécs november 20. SZOCIÁLIS ÉS MUNKAÜGYI MINISZTÉRIUM.
Fény vagy Te is, ragyogj, hát” TÁMOP / Társadalmi Megújulás Operatív Program Hétszínvirág Óvoda, Bölcsőde, Gyermekjóléti és Családsegítő.
A közoktatás fejlesztési irányai és a társadalmi felzárkóztatás kapcsolata.
A II. Nemzeti Fejlesztési Terv szociális vonatkozásai Korózs Lajos Politikai Államtitkár Ifjúsági Családügyi Szociális és Esélyegyenlőségi Minisztérium.
SZAKISKOLAI FEJLESZTÉSI PROGRAM „A” komponens Schottner Péterné komponensvezető
Az Arany János Tehetséggondozó Program szerepe a Sárospataki Árpád Vezér Gimnázium és Kollégium tehetséggondozó munkájának pedagógiai, módszertani fejlesztésében.
Barcsák Marianna - KPSZTI
„Út a munkához” program „Jó gyakorlatok” 2009
TÁMOP E-13/1/KONV „A 21. század követelményeinek megfelelő, felsőoktatási sportot érintő differenciált, komplex felsőoktatási szolgáltatások.
A szakiskola jelene és jövője
„Lépj feljebb. Tanulj tovább. Segítünk
„Út a munkához” program „Jó gyakorlatok” 2009
Gyermek- és ifjúságvédelem, vezetői felelősség és támogatás
Előadás másolata:

Hátránykezelés és kompetenciafejlesztés TIOK ZÁRÓKONFERENCIA DOMBÓVÁR

A hátrányos helyzet fogalma •A szülők iskolázottsága maximum 8 általános •Gyermekvédelmi támogatás •Állami gondozásba vétel •Fogyatékkal való együttélés •Együttes előfordulásuk esetén: Halmozottan hátrányos helyzet

A hátrányos helyzetű tanulók aránya iskolatípusok szerint

A hátrányos helyzetű tanulókat oktató általános iskolák területi eloszlása Az iskolák jellemzőiiskolák száma Régióa minta eloszlása %országos eloszlás % Észak Magyarország12,116,3 Észak Alföld27,715,3 Dél Alföld9,913,0 Dél—Dunántúl22,011,7 Közép- Dunántúl,7,111,7 Nyugat-Dunántúl14,212,5 központi régió7,119,5 település nagyváros14,923,3 kisváros17,022,4 község68,154,3 összes N

A hátrányos helyzetű tanulók általános iskoláinak anyagi helyzete véleményiskolaminta (N=139) országos adat (N=317) mindenre jut1*6* nem jut alapműködésre15,112,0 nem jut épület-felújításra77,779,5 nem jut technikai fejlesztésre73,474,1 nem jut szolgáltatások számának bővítésére 43,9n.a. nem jut a szolgáltatások színvonalának javítására 32,430,0 nem jut továbbképzésre26,624,9 nem jut a pedagógus jutalmazásra91,473,5 nem jut szociális célokra48,228,7

A hátrányos helyzetű tanulókat nem megfelelő képzettséggel oktató pedagógusok aránya FKI, pedagógus kérdőív, 2006 tanulói összetételmás képesítésűek aránya hátrányos helyzetűek aránya 50% alatti 16,5 hátrányos helyzetűek aránya 50% feletti 21,9 romák aránya átlag alatti15,7 romák aránya átlag feletti20,3 összes %19,0 N1405

A képzettségüknek nem megfelelő tantárgyat oktató pedagógusok aránya mit tanítmás a képzettsége történelem6,3 idegen nyelv8,6 biológia13,7 magyar nyelv és irodalom14,1 földrajz15,4 matematika16,8 testnevelés20,4 fizika22,7 kémia23,9 ének-zene31,9 rajz, művészettörténet33,6 informatika, számítástechnika36,5

A középfokú iskolákból kimaradók aránya az induló létszámhoz viszonyítva (%) A középiskola befejezésén ek éve a lemorzsolódott tanulók aránya Gimnáziumszakközépiskolaszakmunkásképzőösszesen 1990/9111,916,723,017,2 1991/9211,217,222,817,1 1992/9311,515,822,916,7 1993/9410,415,221,115,6 1994/959,315,320,915,2 1995/9610,111,120,413,9 1996/979,38,723,013,7 1997/989,14,024,711,6 1998/998,53,031,614,4

A kimaradók véleménye a középiskoláról

CSALÁDI OKOK TANULMÁNYI KUDARCOK ISKOLAI KUDARCOK ESÉLY- NÖVELÉS HÁTRÁNY- KOMPENZÁCIÓ

•Az iskola szerkezetét érintő változtatások •Oktatásszervezést érintő megoldások •A tanulók folyamatos iskolai jelenlétének és ezek garanciáinak az erősítése. •A tanulók továbbhaladásának biztosítása a közoktatás rendszerén belül. •A munkába állásra és a munkavállalók társadalmába történő beilleszkedést elősegítő programok működtetése. •A tantárgyi programokat átható „értékeket” (európaiság, demokrácia, aktív, felelős állampolgárság, identitás stb.) erősítő törekvések biztosítás

INTÉZKEDÉSEK Szociális szolgáltatások Tanulást elősegítő Potenciálok feltárása Civil szervezetek bevonása az oktatásba NYILVÁNOSSÁG KOMPLEXITÁS BIZTOSÍTÁSA

-Iskolai menedzsment -igazgató elkötelezett- ségének erősítése Partnerkapcsolatok Kialakítása, ápolása Tanárok módszertani továbbképzése (tréningek) Családok bevonása az oktatási feladatokba Tanulók motivációja, ösztönzése HATÉKONYSÁG NÖVELÉSE

•Új tanítási •Új tanulási STRATÉGIÁK HARMONIZÁCIÓJA ALKALMAZÁSA EGYÉNI TANULÁSI ÚTVONALAK KIALAKÍTÁSA

FRONTÁLIS TANÍTÁS EGYÉNRE SZABOTT TANÍTÁS „FACE TO FACE” INTERKOMMUNIKÁCIÓ

Egyéni felkészülés Tanári útmutatás teleházak E-ALAPÚ PROGRAMOK + közművelődési intézmények intelligens /bevásárló/ központok free portálok

Megfelelő intézményi feltételrendszert kell kialakítani •Vonzó iskolai környezet és gazdag, motiváló hatású infrastruktúra biztosítása. •Megfelelően felkészített tanárok •Frontális típusú osztályfoglalkozások számának csökkentése •A közvetlen, interaktív órai kommunikáció, a differenciált, az egyéni képességeket is figyelembe vevő órai foglalkozások rendszere •Egyéni tanulási útvonalak kialakítása és a tanulók számára „testre szabott” pedagógiai módszerek alkalmazása

A program célja és legfontosabb elemei •Az alapkészségek fejlesztése •A kommunikációs készség/képesség fejlesztése, közösségfejlesztés. •A tanulási technikák elsajátítása •Személyiségfejlesztés (toleranciakészség, közösségépítés, életvezetési ismeretek, empatikus készség stb.), •Általános viselkedéskultúra, amely például a munkaerő-piaci, álláshely-keresési technikákban érvényesül, •A társadalmi viszonyokhoz való alkalmazkodás.

A program célja és legfontosabb elemei •A család és az iskola közötti kapcsolatrendszer fejlesztése, „karbantartása”, •A tanulók-család-munkahely-iskola kapcsolatrendszer feltárása s ennek konzekvenciái az iskolai munkát illetően, •a generációs problémák, kezelése •a „másság” megismerése, •a tolerancia fejlesztése, erősítése, •az identitástudat alakítása és a hagyományok ápolása.

Köszönöm a megtisztelő figyelmet!