Egészségügyi szakmai felelősségbiztosítás Egészségügyi szakmai felelősségbiztosítás.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A veszélyes anyagokkal kapcsolatos súlyos balesetek elleni védekezés szabályai (Seveso II.) - polgármesterek felkészítése Lakossági tájékoztatás A lakosság.
Advertisements

Nem lett volna jobb borbélynak maradni ?
Csak a szex lehet biztonságos? avagy miként alakítható a biztosítás óvó szerré.
Betegjogi bőségkosár avagy az egészségügyi szolgáltatással szemben 16 féle eljárás indítható.
Ne kelljen más ruháját viselni A szakmai kártérítési felelősség áthárítása.
TSzVSz Közgyűlés JogSzerviz Sipos Tamás Dr. Bezzegh Edina.
A jog Önt védi. Mi az Ön jogait.
Közérdekből közkedvelt közreműködést Avagy közreműködői szerződés és szakmai felelősség.
Biztosítás. Mi jelent a biztosítás? •A biztosítás a nyugalom megvásárlásának egy formája •Ha valamilyen szerencsétlen előre nem látható veszteséget szenvedsz.
Az artista sem ugrik védőháló nélkül avagy miben segíthet a jog ?
TÁMOP Biztosítás a fogyasztókért Dr. Pintér György Az INDRA egyesület elnöke.
Biztosítók. Bevezetés  Biztonság  A biztosítások célja, hogy előre nem látható, esetleg- vagy biztosan bekövetkező, anyagi következményekkel is járó.
Polgári jog Biztosítási szerződés PTK XLV. fejezet a biztosítás
A szociális biztonság koordinációja az Európai Unióban

MILYEN TÍPUSÚ KÁROK TARTOZNAK AZ ÚJ ÜGYVEZETŐI FELELŐSSÉG KÖRÉBE?
Közérdekből közkedvelt közreműködést Avagy közreműködői szerződés és szakmai felelősség.
A PROJEKT, A VÁLLALKOZÁSI SZERZŐDÉS SZEMSZÖGÉBŐL dr. Naszádos Krisztina NKKB Ügyvédi Iroda 2010.
2005. március 23. Vezérigazgatóság 3. divízió/Felelősség- és agrárbiztosítási osztály Az egészségügyi szolgáltatók felelősségbiztosításának értékelése.
Egészségügy Betegjogok.
Szolgálatból szolgáltatás avagy változó egészségügy, bővülő betegjogok, szélesedő kártérítési felelősség.
Szakmai kártérítési felelősség magán- egészségügyi sajátosságai A felelősség bárkit levetkőztet.
Az egészségügyi szolgáltatók kártérítési felelőssége
Felelősséggel a vállalkozókért! Vezető tisztségviselő felelősségbiztosítása, mint megoldás. Hány vezető beosztású embert kell bebiztosítani? Megnövekedett.
Kiszolgáltatottból kiszolgált helyzetbe? avagy az egészségbiztosítás változásainak hatása a betegjogokra.
HM Tervezési és Koordinációs Főosztály Légügyi Osztály
Biztosításgazdaságtan 9. téma
Bg.5 téma A biztosítási piac.
Biztosításgazdaságtan 7. téma
Biztosításgazdaságtan 6. téma
Munkavédelmi előírások rendszere
Állam munkavédelmi feladatai
Felelősség, termékfelelősség
Webshopok nemzetközi ügyleteinek adótervezése Mihály Péter
Kárenyhítési esetek tapasztalatai és gyakorlati problémái dr. Tóth Zsófia áldozatsegítő szakreferens Közigazgatási és Igazságügyi Hivatal június.
A Szolvencia II. csoport vonatkozásai
Kártérítési felelősség
INTÉZMÉNYKÖZI MEGÁLLAPODÁS SZERKEZET. TÖRTÉNET, SZEREPLŐK 1999-es megállapodás 2002-es megállapodás 2006-os (hatályos) megállapodás Módosítások: 2007,
Veszélyes üzemek kritikus infrastruktúra védelmi aspektusai
Az egészségügyi szakmai felelősségről
Nem csak a télapó segíthet Betegjogi kívánság-lista (hogy egy puttony ne legyen elég)
Határon átnyúló szolgáltatás, felelősség
Mellesleg a jogról Az emlő helyreállító és esztétikai műtétei során felmerülő medico- legalis problémák.
A felelősség bárkit levetkőztet Szakmai kártérítési felelősség magán-egészségügyi sajátosságai.
Égessük közösen két végén a gyertyát avagy miként juthatunk el a konszenzus biztosította melegséghez és fényességhez?
Kórházi eredetű fertőzések-kártérítési felelősség
Szike helyett machate-t? avagy lesz-e kiút a „protokoll- dzsungelből”?
„Ne maradjunk meztelenek.” Egészségügyi szakmai felelősségbiztosítás és magán egészségügyi ellátás dr. Hanti Péter.
Mediátor képzés Kártérítés.
A szociális biztonság koordinációja az Európai Unióban
Banyár József: Életbiztosítás 5.
A komplex rehabilitáció a kárfelelősség tükrében
ÖNKOMRÁNYZATI PÉNZÜGYI INNOVÁCIÓK május 30. hétfő U D V A R H E L Y I ü g y v é d e k PPP KONSTRUKCIÓK: A VÁLLALKOZÓI TŐKE, AZ ÖNKORMÁNYZATI.
Előadó: Bellovicz Gyula igazságügyi szakértő

Eötvös Loránd tudományegyetem Állam- és Jogtudományi Kar
II. Az egészségügyi dolgozók jogai és kötelezettségei
Új közbeszerzési szabályok július 1-től
dr. Réti László a Budapesti Ügyvédi Kamara elnöke
2. Előadás Kötelmi jog - szerződés
Családtámogató ellátások
VÁLLALKOZÁSOK MUNKÁLTATÓI FELELŐSSÉGBIZTOSÍTÁSA. Jogi szabályozás (Ptk. szerint) A kártérítésről: „Aki másnak jogellenesen kárt okoz, köteles azt megtéríteni”
 6:142. § Felelősség szerződésszegéssel okozott károkért  Aki a szerződés megszegésével a másik félnek kárt okoz, köteles azt megtéríteni. Mentesül.
A Polgári törvénykönyv vállalkozásokat érintő legfontosabb változásai Előadó: Dr. Halmos András ügyvéd 3300 Eger, Széchenyi u. 2.
Nyugat-dunántúli Igazgatóság A VÁLLALKOZÁSOK FELELŐSSÉGI VISZONYAI, EZEK BIZTOSÍTHATÓSÁGA Csala László október 12.
Kötelező Tervezői - kivitelezői felelősségbiztosítás tájékoztató
Utazási Irodák Speciális Felelősségbiztosítás 2017
Az off-label gyógyszerhasználat és az orvosi felelősség
A Minőségellenőrzési Eljárási Szabályzat
A közbeszerzés és a biztosítás kérdései
Előadás másolata:

Egészségügyi szakmai felelősségbiztosítás Egészségügyi szakmai felelősségbiztosítás

Kötelező felelősségbiztosítás története I.  júliusági csak magánorvosokra egészségügyi vállalkozásokra kötelező  Csak formai előírás, tartalmi követelmény, speciális működési engedély feltétel  Finanszírozott egészségügy önkéntes szerződéskötés mégis minden szolgáltató rendelkezik biztosítással re,  Generali Budapesten, Providencia vidéken biztosít, magánegészségügy Generali dominancia  Biztosítást nem a biztosítottak, hanem a fenntartó önkormányzatok kötötték, önrész nélkül, 5 millió eseti limittel, kevés kizárással, elévülési időn belüli bejelentéssel, kevés típusüggyel

Kötelező felelősségbiztosítás története II.  között bírói gyakorlatban a típus ügyek kialakulásának első hulláma  Kártérítési igények ritkán eseti limit felett, az ítéletek csak kevéssel haladják meg a biztosítói limitet  Biztosítók szolgáltatóktól független álláspont, saját szakértők több szakterületen is, sokszor közvetlen kárbejelentés biztosítókhoz-egyezségre nagyobb esély  Kártérítések első aranykora Egyezség dömping a két nagy biztosítóval, egyezségek limiten belül, szolgáltatónak jó mert nem kell fizetni, betegnek jó mert hamarabb kapta meg a kártérítést, de miért volt jó a biztosítónak?

Kötelező felelősségbiztosítás története III.  1998 júliustól általános működési engedélyi feltétel a felelősségbiztosítási szerződés minden egészségügyi szolgáltatóra - jogszabály csak követte a gyakorlatot  Továbbra is csak formai követelmény, tartalmát nem vizsgálják  Szerződés kell engedély kiadásakor később szolgáltatónak és biztosítónak is jelenteni kell ha megszűnik a biztosítás, illetve új biztosítást köt, ÁNTSZ is ellenőrizheti  Biztosítás hiánya működési engedély megvonási feltétel, de mégsem volt gyakorlata a működés során történő változások bejelentésének ellenőrzésnek, több szolgáltató működött biztosítás nélkül, vagy a biztosítási bejelentési időszakok miatt biztosító váltásnál kvázi felelősségbiztosítással (formai feltétel adott volt, tartalmi nem-volt biztosítás, de nem fizetett ha baj volt)  Típus ügyek szolgáltatókra hátrányosan szaporodtak, kártérítések emelkedtek, biztosítási díjak és biztosítási feltételek nem szigorodtak

Kötelező felelősségbiztosítás története IV.  2000-es évek eleje: kárhányad számítás a biztosítóknál- óriási különbség a befizetett díjak és a kifizetett kártérítések között – nem jól működő biztosítás  Generali és Providencia egyesül, kivonul a fekvőbeteg ellátás piacáról, de megmarad a magán-egészségügyi és a járó-beteg ellátás területen-összességében továbbra is piacvezető szerep  Allianz Hungária klasszikus biztosító felfogás, elsődleges szűrő a szolgáltató, ha nem akarja nincs egyezség, nincs közvetlen kapcsolat a károsultakkal  Biztosítási feltételek szigorodnak: kizárások bővülése, általános önrész, szigorodó időbeli hatály, jelentősen emelkedő díjak, változatlan helytállási limitek

Kötelező felelősségbiztosítás története V.  Csökkenő egyezségek: biztosítói gyakorlat és emelkedő kártérítések miatt- már meg sem éri egyezséget kötni ( talán csak halálesetnél)  Gyakoribb peres eljárások, szuper széles értelmezésű típus ügyek (esély), új okozati értelmezések (valószínűség, során), hosszú idejű perek, magas kamatok, több hozzátartozói igény - jelentősen magas marasztalási összegek, komoly havi járadékok, többségében a szolgáltatók fizetik- második aranykor  Biztosítási feltételek még szigorúbbak (egyes szakmákat érintő kizárások, csak a biztosítás hatálya alatt bejelentett károkért történő helytállás), minimális limit emelkedés ( főleg nem fekvő beteg ellátásnál eseti 10 millió), néhány külföldi egészségügy cég fióktelepénél határon átnyúló biztosítás magasabb limitekkel  Napjainkban gazdasági válság: biztosítási díjak emelkednek, nincs miből fizetni, biztosító csak egyértelmű esetekben fizet még szigorúbb egyezségi gyakorlat, kártérítési gyakorlattól jelentősen eltérő alacsony egyezségi összegek, ritkán szolgáltató is szerepet vállal egyezségben-főleg kedvezőtlen sajtó elkerülése érdekében, kevés szakértő, nem speciális jogi képviselet (tisztelet a kivételnek)  Jövő: vége a kötelező jellegnek és helyette no fault, vagy szabályozás?

Szakmai felelősségbiztosítás problémái I.- Esemény  Biztosítási esemény-milyen esetben fizetnek –Mi a helytállás alapja?  Foglalkozási szabályok megszegése: büntetőjogi értelmezés, túl szűk  Szakmai előírások, követelmények : nem értelmezhetőek sem jogszabály, sem bírói gyakorlat alapján  Miért nem az elvárható gondosság vagy az egészségügyi szolgáltatással összefüggésben külön jogszabály alapján megfogalmazott mindenkori elvárhatóság? –Kinek fizetnek?  Fogalomban nevesítve néha a károsultnak történő károkozás- közreműködő biztosításnál károsult nincs

Szakmai felelősségbiztosítás problémái II. Hatály  Területi és Személyi hatály (Hol, Kiért ) –Régebben nevesített telephelyeken, székhelyen okozott károkért –Napjainkban inkább Magyarország területén okozott és érvényesített vagy Magyarország területén okozott és Eu területén érvényesített - ez utóbbi esetben nemzetközi jogvédelmi biztosítás is-határon átnyúló egészségügyi szolgáltatás új problémái –Munkaviszonyban álló, helyettesítő, nem munkaviszonyban álló mulasztásáért is felel (közreműködő, szabadfoglalkozás stb), ha azt a biztosított szolgáltató nevében végezte (tág felelősség) –Szűkebb formája, ha meghatározza, hogy milyen jogviszonyoknál felel és ott a közreműködőt nem sorolja fel –Szűkített, amikor a konkrét jogviszonyon túl a szerződés még nevesítve is tartalmazza az orvosok, egészségügyi dolgozók nevét, ez állandó módosítást igényel

Szakmai felelősségbiztosítás problémái III. Hatály  Időbeli hatály (Mikor) –Kezdetben a védelem kiterjedt a biztosítás hatálya alatt okozott, bekövetkezett és 5 éven belül bejelentett károkra –Napjainkban a biztosítás hatálya alatt okozott, bekövetkezett és bejelentett károkra –Bejelentés időbelisége csökkent 3 év, 1 év, fél év 30 nap –Okozás: amikor az elvárható gondosságot megsértik, bekövetkezés: amikor a halál vagy egészségkárosodás bekövetkezik (ez lehet később, mint az okozás), bejelentés: amikor a károsult jelentkezik az igényével és ezt jelenti tovább a szolgáltató (elévülési időn belül jelentkezhet a károsult) –Biztosító váltás: be nem jelentett károkért korábbi már nem, az új még nem felel ( előbbinél a bejelentés, a másiknál az okozás- bekövetkezés hiányzik), Szolgáltatás befejezése, felszámolási időszak: biztosítás fenntartása lenne a cél? –Retroaktív előfedezet, utófedezet, csak lehetőség és többlet díj

Szakmai felelősségbiztosítás problémái IV. Limit és Önrész  Eseti és éves limit (Mennyi) –Fekvőbeteg miért lehet még mindig 5 millió –Járó-betegnél és kevésbé veszélyes szakmáknál nem jelentősen drágább biztosítási díjért 10 (20) millió eseti limit –Éves limit lényegtelen, az eseti legyen nagyobb ( pl 35/50 millió)- legalább egy nagy eset van benne –10X limit, dupla díj - NL, D eseti 1-2 millió Euro –Limithalmozó biztosítások, esetleg emelkedő önrésszel, drága  Önrész (Mennyivel kevesebb) –Arányos: minden esetben %-os rész –Aggregát: évente meghatározott összegig, vagy esetenként meghatározott összegig a szolgáltató felel és a biztosító csak ezen határ fölött, de csak limit erejéig –Vegyes: A fenti két eset kombinálása –Limiten túli marasztalás, önrész a limit feletti összeg, nem a limit %-os része (is) –Önrész dupla büntetés (nem elég a limit) visszatartó ereje nincs

Szakmai felelősségbiztosítás problémái V. Kizárások  Mikor nem fizet a biztosító? –Tág esemény értelmezés mellett fokozatos bővítése a kizárási eseteknek –Többletdíjért néhány kizárás kivétele-egyéni mérlegelés –Felesleges: más felelősségi formák nevesített kizárása (termékfelelősség, környezeti károk, munkabalesetek, kutatás stb.) –Szakmát érintő kizárások: esztétikai károk, tisztán esztétikai beavatkozások, intézeten kívüli szülés, MR-CT okozta károsodások – kerülendő, de mit jelent az esztétikai kár ezt nem határozza meg biztosítási szerződés-ez segítheti a szolgáltatót –Tájékoztatási hiányosságból eredő kár-felháborító kizárás –Összegszerűségi kizárások: Elmaradt haszon (kivéve jövedelem kiesés) hibás szolgáltatás újbóli elvégzése, kijavítási költség, kizárólagos pszichés kár-indokolatlan felelősségcsökkentések –Közreműködés (olyan intézményben okozott, kár, aminek fenntartója nem a károkozó vagy az a cég, aminek a nevében eljárt)- Speciális közreműködőkre vonatkozó felelősségbiztosítás kellene

Szakmai felelősségbiztosítás problémái VI.- Visszakövetelési jog  Mikor kéri vissza a biztosító a károsultnak kifizetett kártérítést (károkozó körülményei miatt legalább a károsult ne kerüljön kedvezőtlen helyzetbe)- Lehetőleg objektív körülmények legyenek –Működési engedély, tárgyi és személyi feltételek hiánya-utóbbi nehezen vizsgálható –Dokumentációs hiányosság –Kirívóan súlyos gondatlanság-ilyen a magyar jogban nincs ez törlendő –Kárért felelős személy ittas vagy bódult állapota –Kárt a szakmai szabályok előírások, vagy kárenyhítési, kármegelőzési kötelezettségek ismétlődő vagy folyamatos megszegésével okozzák –Nem igényérvényesítés egyetemleges károkozóval, áthárítás közreműködőre-ezt is teheti biztosító, ha más helyett fizet

Megoldások? I. kötelező törlése, kártérítés limitálás  Kötelező jelleg eltörlése: minek volt az elmúlt majd 25 év, még a minimális segítség is több, mint a semmi, ha nem lenne kötelező mindenki ezzel kezdené a spórolást  Kifizethető kártérítés limitálása –Korlátozott finanszírozás korlátozott felelősséget eredményezzen (fel sem merül a magánegészségügyben?- Megkülönböztetés) –248/2001 AB határozat-kártérítés limitálása (atomkárnál) nem sérti a tulajdonhoz való jogot, a feltétel csak, hogy legyen kártérítésre lehetőség, annak milyensége nem alkotmányossági kérdés-veszélyes üzem felelősségre merült fel a limitálás-speciális eset, és nem a tulajdonhoz való jog a kérdés –Nemzetközi egyezmény előírhatna korlátozást, de egészségügyi szolgáltatás tartalmi követelménye tagállami kérdés –Hátrányos megkülönböztetés károsultak között: ugyanaz az egészségkárosodás többfél képen is létrejöhet és eltérő kártérítést eredményezne nem mérlegelési alapon –Kártérítés csökkentése mérlegeléssel a közjó (Alaptörvény) érdekében, vagy a Ptk 339.§.(2) méltánylást érdemlő körülmény miatt

Megoldások? II. verseny, finanszírozó  Verseny: Több biztosító a piacon majd más-más feltételt diktálva szolgáltató-barát terméket eredményez. Nem történt meg, nincs verseny, biztosítók összehangolt limit, díj és egyéb feltétel körülményeket teremtettek, de nem éltek vissza az erőfölényükkel - Gazdasági Versenyhivatal 173/2005 határozat  Finanszírozó legyen a biztosító: A díj többsége finanszírozásból fizetve, a károk nagy része finanszírozott biztosítottaknál így finanszírozási kérdés legyen ezeknél a biztosítás, felelősségbiztosítás magánegészségügyre. Finanszírozás nem biztosítás, nem ez a feladata - csak elvi lehetőség.

Megoldások? III. határon átnyúló, közvetlen perlés, egyedi biztosítás  Határon átnyúló biztosítás: Más tagállamban működő biztosító magyar szolgáltatót biztosít, de miért tenné ezt a tagállam feltételeivel és nem a magyar feltételekkel- kiegészítő segítség lehet, de a magyar feltételeket módosítani kell  Közvetlen perlés: kötelező felelősségbiztosításnál közvetlen igényérvényesítés ezen a területen is, ami segítség lenne a szolgáltatóknak, de ahhoz, hogy az érdemi helytállás legyen a biztosítási feltételeken változatni kell (pl limit) –ez is csak közvetett segítség  Szintén közvetett segítség lehet egyes egyedi példákon keresztül az egyedi feltételekkel kötött biztosítás-mi van ha biztosító nem akar ilyet kötni?

Megoldások? IV. költségvetési alap, felosztó- kirovó egyesület  Állami költségvetési alap 5-10 millió forintig, majd ezt követően újabb 5-10 millió forintig kötelező biztosítás és újabb 5-10 millió forintig fakultatív felelősségbiztosítás (ez utóbbiak díj támogatása mellett)- 90 éves végi pályázat második helyezettje-miből lesz a költségvetési alap forrása, miből kerül pótlásra-sohasem ismertették  Pályázat első díjasa ( 8,5 millió+ÁFA) Felosztó-kirovó rendszerben működő kötelező tagsággal bíró egyesületi forma díjfizetéssel. Veszélyközösség tagjának meghatározott káresemény folytán anyagi szükséglete keletkezik azt egymás között utólag felosztják és a tagokra kiróják a rájuk eső részt (biztosítási díjon felül)- Ez nem biztosítás a BIT szerint, viszontbiztosításba nem adható-sohase vezeték be - bukott megoldás

Megoldások ? V. biztosító egyesület  Biztosító egyesület (kölcsönös biztosító egyesület)- bár volt ötlet, hogy biztosító szövetkezet legyen, mert ilyen még nincs Magyarországon ( es javaslat)  Biztosító egyesület kizárólag a tagjai számára, biztosítási díj ellenében, biztosítási esemény bekövetkeztekor, biztosítástechnikai elvek alapján, viszontbiztosítás mellett nyújt szolgáltatást (más szakmának-ügyvédeknek sikerült - kockázatközösség az egészségügyben nagyobb lett volna)  Az ötletkor megvalósítható lett volna 226 millió forintból és állami támogatásból (mezőgazdasági biztosító egyesületekhez hasonlóan), Eu-ba lépést követően illetve napjainkban Euro (785 millió forint) csak a minimális biztonsági tőke-előteremthetetlen (még a minimális biztonsági tőke 80 %-os mértékéig történő viszontbiztosítás beszámításának engedélyezésére sincs lehetőség, mert felelősségbiztosítási tevékenységről van szó)  Egyesületnél sincs garancia arra, hogy a limitet ne alacsonyan határozná meg, illetve ne alkalmazna számos kizárást-napjainkban már nem megoldás, vagy csak ha már felelősségbiztosítási feltételek szabályozást nyertek és más formában a biztosítók nem kívánják a terület biztosítását végezni.

Megoldások ? VI. no fault  No fault-forma- egészségügyi jóvátétel- Skandináv modell- Kormányzat terve (ESKI tanulmány)?  Három feltétel megvalósulásakor egy előre meghatározott kártérítési összeg átadása, ami a károsodás mértékéhez igazodik, ha nem elégséges károsult indíthat peres eljárást, de neki kell bizonyítani a kártérítés valamennyi tényállási elemét  Három feltétel: indokolt beavatkozás, a károsodás nem más okra mint a beavatkozásra vezethető vissza, ha a károsodás elkerülhetetlen volt csak akkor nincs felelősség. Felróhatóságot tulajdonképpen nem vizsgál csak elkerülhetetlenséget. Az elutasítások többségének alapja, hogy a károsodás egyébként is elkerülhetetlen volt.  Nagy számú igénybejelentés ( Dánia 5,5 millió lakosra 2010-ben 7500 feletti igény) sok kis ügy, 40%-os visszautasítás, külön hivatalok az elbírálásra

Miért nem no fault?  Bevezetése ott indokolt, ahol annak történelmi, társadalmi, kulturális, intézményi és jogi gyökerei vannak- Nálunk nincsenek  A forrás vagy biztosítási alapon vagy társadalombiztosítás keretében, vagy állami, önkormányzati pénzekből költségvetésen keresztül (továbbra is kell a biztosítás, más esetekben honnan lesz rá pénz)- Meg se próbáljuk a biztosítást normálisan működtetni?  Bevezetés alapja: kölcsönösen kedvező szolgáltatónak (kevesebbet kell fizetni) és károsultnak (könnyebben jut kártérítéshez) Ez utóbbi a magyar gyakorlat mellett nem áll fenn –Okozat és esély tág értelmezése azonos az elkerülhetetlenséggel, tehát a feltételeket magyar gyakorlat már követi csak más néven –Azokban az országokban lehet jól bevezetni ezt a módszert, ahol a felróhatóságot is a károsultnak kell igazolnia, Nálunk a kimentő felelősségi rendszer mellett a károsultnak nem kedvezőtlen a peres eljárás –Széles hozzátartozói kör és vagyoni kártérítési igények alakultak ki azok korlátozása többszörös megszorítást jelentene.

Jogszabályi befolyásolás  Egészségügyi törvény 247.§.- kormányrendeletet várna el a szakmai felelősségbiztosítás részleteiről 1998 júliustól  Határon átnyúló egészségügyi szolgáltatásról szóló irányelv 2013-tól kockázattal arányos szakmai felelősségbiztosítás működtetését várja el  Jogszabály szükséges a felelősségbiztosítás részleteiről kérdés annak megjelenési helye illetve a befolyásolás mélysége

Jogszabályi megoldások I.  Kezdetleges megoldás: Az Eü. Tv 108. §-ába kerüljön bele a megfelelő szó, hogy az okozott károk megtérítésére megfelelő felelősségbiztosítással kell rendlelkezni. Kérdés persze, hogy majd a jövőben a megfelelőséget mi írná elő, de ez legalább lehetőség lenne mérlegelésre két felelősségbiztosítási szerződés között tartalmi okokból  Ügyes-ügyvédes megoldás: Az Eü. Tv. 108.§-ba kerüljön bele, hogy az okozott károk megtérítésére olyan felelősségbiztosítással kell rendelkezni, amit az egészségügyi államigazgatási szerv elfogad (ügyvédeknél ez a feltétel úgy szól, hogy amit a Kamara elfogad) Ez is lehetőséget adna a szerződések közötti mérlegelésre, de még azt is kijelölné, hogy ez hol történhet

Jogszabályi megoldások II.  Lehetséges megoldás: A 108. §-ba meghatározott feltételként kerüljön bele, hogy legalább X Forintig terjedő limittel bíró biztosítással rendelkezzen a szolgáltató ( ez lehet pl 50 millió eseti limit, ami a közjegyzőknél is van, ahol a kamara fizeti ezt a biztosítást) – Egy feltételt emel ki, de legalább konkrétan.  Kombinált megoldás: Az előző javaslatok kombinációja, ami további feltételeket tesz lehetővé a biztosítás tartalmi követelményeinek meghatározására

Jogszabályi megoldások III.  Spórolós megoldás: A minimumfeltételekről szóló jogszabályban egyik tárgyi feltételként meg kell határozni a felelősségbiztosítás minimumfeltételeit – Nincs önálló jogszabály erről a kérdésről  Elégséges ideális megoldás : külön rendeletben szabályozni az egészségügyi szakmai felelősségbiztosítás minimumfeltételeit szűk-körben ( limit,önrész, kizárás, időbeli hatály,visszakövetelési jog)- Erre lett volna szükség már évek óta  Bőséges megoldás: Az elégségesnél szelesebben megfogalmazott minimumfeltételek (pl. esemény, többi hatály, bejelentési idő stb. is)- Ez túl sok helyen kívánna beavatkozni a szerződéses szabadságba

Minimumfeltételekről szóló rendelet  Két bukott javaslat szintű kísérlet volt: –Kötelező gépjármű felelősségbiztosításról szóló rendelet mellékeltének átírása- nem azonos a két szabályozási cél –Az Allianz Hungária Biztosító feltételeit írta volna elő a rendelet, pl. kizárásból 34 lett volna, a cél éppen a biztosítási feltételek korlátozása nem beépítése  Rendeletben előírandó –A feltételektől nem térhet el a szakmai felelősségbiztosítás –Minimális limit fekvő, járó és mind a két formát végző szolgáltatóknak (eltérő lehet, illetve egynapos ellátás limitje lehet azonos a fekvő-beteg ellátással) –Önrész eltörlése, vagy alacsony %-os mértékben és eltérő maximum összegben meghatározni a limitnél írt ellátási formák szerint –Kizárások pozitív felsorolása ( mi lehet) vagy kizárások negatív (mi nem lehet pl. betegjoggal összefüggő kérdés, egészségügyi szakterületet érintő kárigény stb.) kizárás-előbbi szerencsésebb –Időbeli hatály : okozott, bekövetkezett és 3 éven belül bejeltett, rendelet szerinti első módosításnál a szerződés megkötését megelőző 3 évben okozott és bekövetkezett károkra-5 év túl szigorú lenne –Visszakövetelési jog esetei:Csak azért, hogy ami kizárás nem lehet ne legyen a biztosító mérlegelése alapján visszakövetelés. Esetek probléma VI.-nál

Rendelet előnyei  Egy létező rendeletet mindig könnyebb módosítani, ha a jövőben esetleg a biztosítók gyakorlat miatt szigorítani kell vagy a jól működő szerződéses kapcsolat miatt enyhíteni kell a feltételeken.  Biztosító elkezd ténylegesen biztosítóként működni  Biztosító működésében megjelentik a gazdasági érdek, spórol ha egyezséget köt, ezért átveszi az érdemi elbírálás szerepét a szolgáltatótól, ami azért kedvező mert a szolgáltatónál működő „orvosi kivagyiság” nem lesz a kárigény elbírálásának alapja- Növekvő egyezségek, mindkét oldal számára csökkenő perek, gyorsabb, olcsóbb, csendesebb, kevésbé kiszolgáltatott megoldások  Finanszírozottak díj támogatása, megbízási díj emelés

Felelőtlen biztosításból felelősségbiztosítás  Biztosítottaknak belső protokollok, dokumentációs formanyomtatványok- megelőzés érdekében, ha nem használják díjemelés  Biztosítottaknak tájékoztatási nyomtatványok készítése fenti szankcióval  Egészségügyi szakjogász végzettségű ügyvédek  Több szakterületen is jó képességű igazságügyi szakértők a biztosító mellett írásban és szóban tárgyaláson is  Jogvédelmi biztosítás elterjedése akár önállóan, akár a felelősségbiztosítással vegyesen (nem csak vagy nem pénzt adunk, hanem hozzáértő képviseletet, szolgáltató és biztosító együtt képvisel, vagy ha szolgáltató kéri csak biztosító látja el ezt)  Határon átnyúló betegellátásból fakadó panaszok esetén külföldi képviselet társ-biztosítókon, külföldi irodákon keresztül  Külföldi betegellátás segítése: idegen-nyelvű dokumentáció, tájékoztatók, tolmácsok, jogválasztó nyilatkozatok- Megelőzés  Visszacsatolás: Biztosítottak közötti esetelemzések (konferenciák megszervezése, szakmai anyagok készítése). Kommunikációs tanfolyam: beteggel történő kommunikáció beavatkozás előtt, ha mulasztás történt, tanú szerepéről, szakértő szolgáltatót segítő érdemi munkájáról