A projekt címe: TÁMOP – Átfogó minőségfejlesztés a közoktatásban ( ) nyertese: Oktatási Hivatal egyik szegmense: az érettségi felülvizsgálata.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
500 pontos felvételi rendszer
Advertisements

Az érettségi rendszere
Tájékoztató az emelt szintű érettségiről a 10-dik évfolyamosoknak
A filozófia vizsgatárgy története Világnézetünk alapjaiBevezetés a filozófiába 1990-től bizonytalanság: kötelező - nem kötelező Részt vettünk a nemzetközi.
Felnőttképzés az új OKJ rendszerében
Készítette: Vári Lászlóné Szolnok,
Az érettségi rendszer változtatási lehetőségei
Informatika Minden szép, minden jó, mindennel meg vagytok elégedve?
Kétszintű érettségi vizsga Magyar nyelv és irodalom Miről? Hogyan? §?! Tájékoztassuk diákjainkat!
Olasz nyelv vizsgatárgy Az érettségi rendszer tapasztalatai.
Az idegen nyelvekről a NAT-BAN
Az Informatikai Szaknyelvi Vizsga
Az üzleti szaknyelvi ECL nyelvvizsga
Utazás &Turizmus érettségi 2008 tavasz. U&T érettségi Központilag akkreditált érettségi vizsgatárgy (Ady Endre Gimn., Ráckeve Csak k özépszintű! Felvételinél.
Kimeneti követelmények a 8. osztály végén
TANTÁRGY-ORIENTÁLT IDEGEN NYELV OKTATÁS Istvánffy Miklós Általános Iskola.
 A nyelv megismerése mint  Kommunikációs eszköz  A tanulás eszköze  Árnyalt és reflexív ismeretek a nyelvről  A társadalom belső kohéziójának.
A NAT és az élő idegennyelvek Az új NAT szükségessége Köznevelés tartalmi egysége Kulturális javak: minden tanuló férhessen hozzá Közös.
XVI. Apáczai-napok Tudományos Konferencia Győr, október 26.
Informatika Reményi Zoltán
Bagaméri Zsuzsanna, BME Nyelvvizsgaközpont
A belügyi rendészeti ismeretek vizsgatárgy
Kérdőív a fizika érettségiről Horányi Gábor Kép helye.
A közép- és emelt szintű vizsga tanári értékelése
Orosz nyelv TÁMOP / Kép helye április 10.
Vitaindító előadás A kétszintű érettségi rendszerrel kapcsolatos változtatási igények felmérése a gyakorlati tapasztalatok alapján a TÁMOP /
MAGYAR NYELV ÉS IRODALOM EGY KÉRDŐÍVES VIZSGÁLAT EREDMÉNYEI  TANULSÁGOK, DÖNTÉSI PONTOK Horváth Zsuzsanna április 9.
Földrajz Közép és emeltszintű vizsgák értékelése vizsgatárgyanként
Gazdasági ismeretek.
A francia nyelvi érettségi tapasztalatai. Források: Oktatási Hivatal adatbázisa Országos Közoktatási Intézet Követelmény- és Vizsgafejlesztő Központjában.
A válaszadók > május-június október-november
Hasznos információk a kétszintű kémia érettségiről
Új elemek az érettségi vizsgaszabályzatban A nyári módosításokról Pongrácz László OKÉV főigh. 100/1997. (VI. 13.) Korm. rendelet.
Központi Érettségi Nyílt Nap Szeptember 24.
Központi Érettségi Nyílt Nap Szeptember 24.
1 Érettségi tájékoztató 2008 Érettségi tájékoztató február 8.
LEXINFO Az Informatikai Szaknyelvi Vizsga sajátosságai Babos Krisztina Dunaújváros, május 09.
Tanulói laptopokkal a középszintű magyar érettségi felé
1 NYESZE KONFERENCIA NYESZE KONFERENCIA ÁLTALÁNOS NYELVI ÉS SZAKNYELVI VIZSGÁK, VIZSGAANYAGOK Varga György
Felügyelő tanári feladatok ellátása a középszintű írásbeli érettségi vizsgán május összeállította: Krausz Attila.
Érettségi tájékoztató 2013/2014-es tanév. Az érettségi vizsga menete Írásbeli időszak: május –Az érettségi időpontokat külön táblázatban olvashatják.
Tájékoztató az emelt szintű érettségiről a 10-dik évfolyamosoknak
Kétszintű érettségi.
BABITS MIHÁLY GIMNÁZIUM
idegen nyelvi érettségi
Az emelt szintű idegen nyelvi érettségi feladattípusai.
A magyarországi nyelvtanítás...
Bevezetés Előadó: Blasszauer János Kaposvár, január 14.
Közoktatás-fejlesztési főosztály Friss Péter főosztályvezető
XXI. Századi Közoktatás (fejlesztés, koordináció) II. szakasz TÁMOP / VÁLTOZTATÁSI TERVEK A MATEMATIKAÉRETTSÉGI VIZSGAKÖVETELMÉNYEKBEN.
FELVÉTELI TÁJÉKOZTATÓ 2015
2015. február KÉTSZINTŰ ÉRETTSÉGI VIZSGA
XXI. Századi Közoktatás (fejlesztés, koordináció) II. szakasz TÁMOP / A TÖRTÉNELEM ÉRETTSÉGI VIZSGAKÖVETELMÉNYEINEK VÁLTOZTATÁSI JAVASLATAI.
Kétszintű érettségi. tartalom érettségi érettségi és nyelvvizsga emelt szint szerepe emelt szintű oktatásra jelentkezés pontszámítás jogszabályi háttér.
Tájékoztató a kétszintű érettségiről és a felvételiről december 10. JAG.
JAG. ÉRETTSÉGI Jelentkezési határidő:február 15. Jelentkezés:iskolában, jegyzőnél JAG FELVÉTELI Jelentkezési határidő: február 15. Jelentkezés: EGYÉNILEG.
ÉRETTSÉGI 2016 Általános tájékoztató az érettségiről
Érettségi élő idegen nyelv
Szülői értekezlet
Kétszintű érettségi.
ÉRETTSÉGI MÁJUS-JÚNIUS
TÁJÉKOZTATÓ A KÉTSZINTŰ ÉRETTSÉGI VIZSGÁRÓL
TÁJÉKOZTATÓ A KÉTSZINTŰ ÉRETTSÉGI VIZSGÁRÓL
Új elemek az érettségi vizsgaszabályzatban
A nyelvi tudatosság fejlesztése Meixner Iskola, Szakmai nap
Kétszintű érettségi 2018 május
TÁJÉKOZTATÓ A FAKULTÁCIÓ VÁLASZTÁSHOZ
ÉRETTSÉGI MÁJUS-JÚNIUS
Felvételi a középfokú iskolákban a 2014/2015. tanévben
A kétszintű érettségiről
Előadás másolata:

A spanyol nyelv mint vizsgatárgy a nyelvi érettségik és magyar vizsgarendszer kontextusában

A projekt címe: TÁMOP 3.1.8. – Átfogó minőségfejlesztés a közoktatásban (2011-2015) nyertese: Oktatási Hivatal egyik szegmense: az érettségi felülvizsgálata eredménye: Jogszabályváltozás?

A konferencia célja: Az érettségi több szempontú megvizsgálása Problémák azonosítása detektálása Módosítások indítványozása Pozitívumok megerősítése kiindulópontja: vitaindító előadás eredménye: összesítő jelentés vizsgatárgyanként Problémák: Lehetséges a közös álláspont kialakítása? Tükrözi a majdani jogszabály a tanárok elképzeléseit?

Általános megközelítések Az érettségi Az érettségi: középiskolai kimenet – felsőoktatási bemenet ☺ Két, eltérő nehézségű szintje van. Problémák: Az emelt szint nem feltétlenül kötelező a felsőoktatásban. A két szint – illetve az ezeken mért tudás – nem feltétlenül mérhető össze. (Teljesen eltérő feladatlapok.) Iskolaspecifikus lehet az emelt szint „megcsinálhatósága”. (A helyi tanterv függvénye.)

Általános megközelítések Az érettségi mint mérés 1. Egységes, központi, standard írásbeli mindkét szinten. ☺ Egységes standard szóbeli emelt szinten. ☺ Középszinten belső vizsga. Probléma: Nem megy az objektivitás rovására? (Az íráskészségben 5-6, a beszédkészségben 4-5 pontot jelenthet a szubjektivitás.)

Általános megközelítések Az érettségi mint mérés 2. Érvényesség: a teszt azt méri, amit mérni hivatott. ☺ Probléma: Nyelvi mérés esetében leképezhető pontosan a számon kérendő tudnivaló? Megbízhatóság: a megismétlés ugyanazt az eredményt hozza. Ezt nem tudjuk. Objektivitás: a mérés független az értékelő személyétől. ☺ Lásd: középszinten belső vizsga.

Általános megközelítések Az érettségi mint mérés 3. Elvei szerint kritériumorientált. Probléma: Írás- és beszédkészség esetén erősen normaorientált. JAVASLAT: Professzionalizálás a készítők, javítók, kérdezők vonatkozásában : mérés-értékelési, tételkészítési, szintezési, vizsgáztatási képzés, tréning.

Általános megközelítések Az érettségi mint mérés 4. A NAT és a 40/ 2002 OM rendelet a Közös Európai Referenciakeret tekinti alapnak. Az emelt szintű vizsga KER szerinti B2 szintű, 60%-tól egyenértékű egy B2 nyelvvizsgával. JAVASLAT: 60%-os vagy jobb teljesítés esetén a középszintű érettségi legyen egyenértékű egy B1 nyelvvizsgával.

A nyelvi érettségik A vizsgamodell 1. Az 5 összetevő igazodik a nemzetközi sztenderdekhez. ☺ A lehetséges legrövidebb és leghosszabb vizsga itemszáma között túl nagy a különbség. Példa: 61-88 item középszinten, 75-105 item emelt szinten. JAVASLAT: Az item határértékek közelítése, például: 75 ± 7 és 90 ± 8, vagy feladatlapokra megadva.

A nyelvi érettségik A vizsgamodell 2. A vizsga – főleg emelt szinten – a leghosszabbak közül való. (240 perc) A szövegterjedelmek túl nagy értékek között mozognak. Példa: középszinten minimum 1350 maximum 1700 szó. JAVASLAT: 1500 szó ± 8% Még jobb, ha a szövegterjedelem megadása leütésben történik.

A nyelvi érettségik A vizsgamodell 3. A vizsgarész-összetevők/vizsgarészek aránya közép- és emelt szinten: Olvasott szöveg értése: 22% ill. 20% Nyelvhelyesség: 12% ill. 20% Hallott szöveg értése: 22% ill. 20% Íráskészség: 22% ill. 20% Beszédkészség: 22% ill. 20% A beszédkészség aránya néhány nyelvvizsgán: BME – 25%, TELC – 25%, ECL – 25%, ITK – 33%, DELE – 25% JAVASLAT: A beszédkészség arányának növelése 3-5%-kal

A nyelvi érettségik A vizsgamodell 4. Olvasott szöveg értése, Nyelvhelyesség, Hallott szöveg értése füzetben minden feladat tartalmaz egy példaitemet. Probléma: Torzítja a mérés hitelességét. JAVASLAT: Ne legyen példa a feladatok 0. itemeként.

A nyelvi érettségik A vizsgamodell 5. Teoretikusan a vizsgában 1 item 1 pont. Probléma: Feladatpont ≠ vizsgapont Az itemek eltérő nehézségűek (pl. igaz-hamis döntés vagy válasz nyitott kérdésre). JAVASLAT: Lásd: itemek határértékének közelítése. A tételkészítőknek legyen lehetősége az itemek bekalibrálására, azaz gazdálkodhassanak 0,5 és 2 pont értékű itemekkel.

A nyelvi érettségik A vizsgamodell 6. A vizsga egynyelvű. Probléma: Az Íráskészségben túl nagy segítség együtt a célnyelvi instrukció, kiinduló szöveg, és szempont. Időnként elképzelhető helyes feladatteljesítés tényleges értés nélkül. JAVASLAT: Az Íráskészség fogalmazási szempontjai lehetnek magyarul. Célnyelvi (olvasott vagy hallott) szövegértési feladat szövegéhez kapcsolódhat anyanyelvi kérdés vagy összefoglalás.

A nyelvi érettségik A vizsgamodell 7. A vizsgarész-összetevők/vizsgarészek sorrendje kötött, a Nyelvhelyesség és a Hallott hallott szöveg értése közt 15 perc szünet van. Probléma: Nincs funkciója, szervezési gondot jelent. JAVASLAT: Szünet nélkül folyjék az írásbeli.

A nyelvi érettségik A vizsgamodell 8. Az Íráskészség füzetben részben a hosszú szöveghez 3 lehetőséget kínál fel a feladat. Probléma: Kevésbé összemérhetők egymással a vizsgázói teljesítmények. JAVASLAT: Egy megadott témáról kelljen írni.

A nyelvi érettségik A vizsgakövetelmény 1. A vizsga teljesítése: vizsgarészenként 12% Középszinten 2 vizsgarész (írásbeli, szóbeli) Emelt szinten 5 vizsgarész JAVASLAT: Középszinten is mind az 5 készségből/ vizsgarész-összetevőben kelljen elérni a 12%-ot.

A nyelvi érettségik A vizsgakövetelmény 2. Középszinten a produktívan ismerendő nyelvtani anyag gyakorlatilag egyezik az emelt szinttel. Probléma: Túl sok középszinten. Nem tesz kellő különbséget B1 és B2 szint között. Eltereli a figyelmet (oktatói és vizsgáztatói) a kommunikációról.

A nyelvi érettségik A vizsgakövetelmény 3. JAVASLAT: Középszinten kerüljön ki a produktívan ismerendő grammatikai anyagból a pluscuamperfecto de subjuntivo, a futuro perfecto, az elválasztás, és ez a mondat „A spanyol nyelv természetéből adódóan a teljes leíró nyelvtan átfogó ismerete szükséges még a viszonylag alacsonyabb szintű közlendők megfelelő nyelvi megformálásához is.”

A nyelvi érettségik A vizsgakövetelmény 4. Az Íráskészségben lehet szótárt használni. PROBLÉMA Torzítja a mérést (különösen a lexikális tudás megítélésében). Nyelvtani segítséget is kínál. Paradox, ha egynyelvű a vizsga. JAVASLAT: Ne lehessen szótárt használni.

A nyelvi érettségik A vizsgakövetelmény 5. Az érettségin 9 témakör képezi az írásbeli és a szóbeli vizsga tartalmi tárgyköreit. Probléma: A témakörök eltérő mennyiségű és relevanciájú altémára oszlanak. JAVASLAT: Több, de önmagában kisebb témakör létrehozása, elsősorban a szóbeli vizsgához. Példa: Ember és társadalom helyett (2. témakör) - A másik ember, barátok, kapcsolatok, generációk - Öltözködés, divat - Vásárlás, szolgáltatások

A nyelvi érettségik A vizsgakövetelmény 6. A vizsgakövetelmény 9 témakört tartalmaz, ebben nem szerepel (inter)kulturális tartalom. JAVASLAT: Alapvető célnyelvi kulturális tartalom megjelenése a szóbeli témakörökben (is). Jelenjen meg ez a mondat: „A vizsgán azonos értékűnek kell elfogadni valamennyi, a spanyolt hivatalos nyelvként használó ország köznyelvi normáját a kiejtés, a lexika és a grammatika szempontjából.

Nem jogszabályfüggő Értékelés 1. A Beszédkészség és az Íráskészség szempontjainak kialakítása és azok értékelése bizottsági hatáskör. Bármikor megváltoztatható, de respektálni illik a tradíciót, a megszokást. Probléma: A nagyon alacsony pontérték nem ad lehetőséget árnyalásra. JAVASLAT: A Beszédkészség és az Íráskészség értékelési útmutatójának konszenzusos megváltoztatása.

Nem jogszabályfüggő Értékelés 2. A Beszédkészség értékelése középszinten jelenleg:

Nem jogszabályfüggő Értékelés 3. JAVASLAT: Feladattípus Értékelési szempont Érték Első feladat: (interjú) Szókincs 4 pont 7 Nyelvhelyesség 3 pont Második feladat: (szituáció) Kommunikációs hatékonyság 12 Szókincs, kifejezésmód Nyelvhelyesség, nyelvtan Harmadik feladat: (önálló témakifejtés) 10 Tématartás, önállóság, összefüggőség A három feladatban együtt: Kiejtés, tempó, hanglejtés 4

Nem jogszabályfüggő Értékelés 4. A Beszédkészség értékelése emelt szinten jelenleg:

Nem jogszabályfüggő Értékelés 5. JAVASLAT: Feladattípus Értékelési szempont Érték Első feladat (interjú) Szókincs 3 pont 5 Nyelvhelyesség 2 pont Második feladat (szituáció) Kommunikációs hatékonyság 4 pont 11 Szókincs, kifejezésmód Nyelvtan, nyelvhelyesség Harmadik feladat (témakifejtés) Tématartás, önállóság, összefüggőség A három feladatban együtt: Kiejtés, tempó, hanglejtés 3

Nem jogszabályfüggő Értékelés 6. Az Íráskészség szövegeinek értékelése jelenleg, középszinten:

Nem jogszabályfüggő Értékelés 7. JAVASLAT: Értékelési szempont Érték A feladat teljesítése (szövegfajta, kommunikációs célok megvalósítása, szempontok követése, terjedelem) 5 pont 12 Érthetőség (nyelvi, lexikális, helyesírási) Szövegalkotás (hangnem, stílus, forma) 2 pont A feladat teljesítése (szövegfajta, tartalom, jártasság a témában, szempontok kifejtése, stílus) 6 pont 21 Szövegalkotás (kohézió, logikusság) Szókincs Nyelvhelyesség, nyelvtan

Nem jogszabályfüggő Értékelés 8. Az Íráskészség szövegeinek értékelése jelenleg, emelt szinten:

Nem jogszabályfüggő Értékelés 9. JAVASLAT: Értékelési szempont Érték A feladat teljesítése (szövegfajta, kommunikációs célok megvalósítása, szempontok követése, terjedelem) 4 pont 12 Érthetőség (nyelvi, lexikális, helyesírási) 5 pont Szövegalkotás (hangnem, stílus, forma) 3 pont A feladat teljesítése (szövegfajta, tartalom, jártasság a témában, szempontok kifejtése, stílus) 18 Szövegalkotás (kohézió, logikusság) Szókincs Nyelvhelyesség, nyelvtan

Összegzés A lehetséges jövőbeli érettségi jellemzői: 5 komponensre vetített 12%-os teljesítési küszöb középszinten is szünet nélküli, 180 perces, 4 vizsgarész-összetevős írásbeli rész A vizsgarész-összetevők közül csökken az Íráskészség aránya az Íráskészség 2. feladatában sincs választási lehetőség kevesebb produktív módon tudandó nyelvtani anyag kevesebb „megtippelhető” választ kínáló feladat szótárhasználat és példaitem nélkül az anyanyelv mérsékelt megjelenése kiszámíthatóbb terjedelem és itemszám megnövelt beszédkészség arány több, de kisebb témakör a szóbelin megújított javítási-értékelési útmutató az Íráskészség füzethez mindkét szinten megújított értékelési útmutató a Beszédkészség vizsgarészhez mindkét szinten frissített központi szóbeli tételek Középszinten B1 nyelvvizsga-ekvivalencia