Márkaépítés a gyakorlatban

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Személyes márka kommunikációja
Advertisements

Márkaépítés – Hitelesség
5. A reklám Megszületett a reklám törvény: évi LVIII. törvény (ami már megjelenése előtt is heves vitákat váltott ki) A törvény hatálya kiterjed,
Alberti Rita Apró Zoltán Bálint Zsolt Baranyi Zsuzsanna Balázs Dorottya Szabó Gergely.
1. 2 Hol vásárol? Hogyan vásárol? Mikor vásárol? Milyen szempontok alapján dönt? Ki vagy mi befolyásolja a döntést? ( fekete doboz elmélet)
REKLÁMTERVEZÉS 2..
Prezentáció címe hónap nap.. Rossz hírek •Nehéz (és költséges) manapság a piacra betörni, •A piacra kerülő márkák elenyésző része válik sikeressé,
Értékteremtő folyamatok menedzsmentje
A stratégiai tervezés módszertana
FoglalkoztaTárs – Társ a foglalkoztatásban Kecskemét, október 16.
Versenyelemzés 8.fejezet.
4. Tétel Válassza ki szépségszalonja számára a legoptimálisabb helyszínt! Határozza meg, hogy milyen szempontokat vesz figyelembe, és mutassa be őket gyakorlati.
Karrierfejlesztés lehetőségei és dilemmái
4. A márka fogalma, márkajel. A márkaépítés feladatai, márkastratégiák
Reklámelőteszt és reklámhatás-vizsgálat
Alapfogalmak.
Marketing menedzsment elmélet és gyakorlat JATE közgazdász képzés Susányi Tamás II. félév.
Marketingkommunikáció
Minőségmenedzsment 1. előadás
Minőségmenedzsment 2. előadás
5. előadás Ember és vezetés, vezetési stílus
(3) Termékpolitika: Márkázás
Közönségkapcsolat (public relations)
Marketingkommunikáció
Könyvtárvezetési stratégiák, vezetési típusok
Családi vállalkozás.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. Marketing KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Fejlesztési, stratégiai útmutató
A TERMÉKSTRATÉGIA LEGFONTOSABB ELEMEI
Dobó Katalin – É+L Konferencia, 2005
A STRATÉGIAI KONTROLLING SZEREPE
7. Előadás Termék stratégia
Kutatási problémák megoldása. Feladat „A” Kutatási problémánk a következő: az Omnia imázsjavító reklámkampányt tervez. A kommunikáció célja, hogy a kávé.
A KOMMUNIKÁCIÓS MIX-STRATÉGIA ALAPJAI
Önkormányzatok turisztikai feladatai
A MATÁSZSZ Vizuális arculatának megújítása
FoglalkoztaTárs – Társ a foglalkoztatásban Hévíz, október 9.
Kalandorok kíméljenek! Július 29.. A címadás indoka Reklám céljai: –Termékeladás –Márkanév ismertsége –Márkakép kialakítása –Márkahűség kialakítása.
Sponsorare necesse est
Vállalkozásgazdaságtan 3. előadás Marketing
A marketingkommunikáció
A piacszegmentáció és a célpiaci marketing
KAMPÁNYTERVEZÉS ALAPJAI – mit gondoljunk végig, mielőtt hirdetni kezdünk?
Autonómia Alapítvány projektfejlesztő programja a Nyílt Társadalom Intézet Alapítvány (OSI) „EU forrásokkal a romák integrációjáért” nemzetközi program.
Copyright by Republic 2007 Employer Branding BCCH - HR munkacsoport részére Készítette: Soltész Krisztina, Január 07.
Máth András, Ringier tanácsadó – OAG Szakmai Nap Marketing és kutatás hogyan segíthet a kutatás.
„Az igazi kérdés nem az, mennyit javultál tegnapi önmagadhoz képest, hanem, hogy milyen jól teszed a dolgod versenytársaidhoz képest.”
Termék & Márka Kopcsay László.
A MARKETING FOLYAMATA.
UTAZÁS FÓRUM 2013 „T ö bb vend é get szeretnénk…” Kőnig Erika marketing igazgató stratégiai kapcsolatok, promóciók.
Közösségi marketingstratégia és az etnocentrikus fogyasztói magatartás
Mire jók az üzletben díjak? László Géza. Díjak a világban Mi alapján?  Tényalapú díjak  Értékelés alapján kiosztott díjak  Garancia díjak Ki adja?
BRAND KIALAKÍTÁSA A KÖNYVTÁRBAN
Marketing alapok Kopcsay László.
Szegmentáció & pozicionálás.
A marketing olyan eljárás (ma már tudomány, szakma), amely feltárja a kielégítetlen szükségleteket és igényeket, méri és értelmezi jelentőségüket, eldönti,
A PIACBEFOLYÁSOLÁS TERVEZÉSE 2. A célkitűzés. 2. A reklámcélok megtervezése.
Reklámterv Hanzl Bence „A reklám annak művészete, hogy a fejet célozzuk meg, és a pénztárcát találjuk el.” Vance Oakley Packard.
Termék vagy szolgáltatás értékesítése. Bevezetés Röviden mutatkozzon be, és mutassa be munkatársait. Ismertesse azt a terméket vagy szolgáltatást, amelyet.
1 © GfK Hungária | Superbrands 2015 SUPERBRANDS KUTATÁS 2015 GfK Hungária, Consumer Experiences január 28. Alap / Premium kutatási csomagok leírása.
A TERMÉK- ÉS A MARKETINGKONCEPCIÓ KIFEJLESZTÉSE
Okos városok – buta márkák?!
STRATÉGIAI ÉS ÜZLETI TERVEZÉS 4. előadás
2/18/2018 Marketingterv Név.
A pr tervezés elmélete és gyakorlata I. félév
A kutatási program leírása
SZEGMENTÁLÁS CÉLPIACKÉPZÉS POZÍCIONÁLÁS
Értékteremtő folyamatok menedzsmentje
Előadó: Dr. habil. Szabó Zoltán PhD MBA egyetemi docens
Adatvezérelt employer branding
Előadás másolata:

Márkaépítés a gyakorlatban Buktatók és lehetőségek... Keszténé Kiss Jolán Magyar Marketing Műhelyek ©Copyright 2007, MarketingPraktikák Minden jog fenntartva!

Mitől márka egy márka... Hosszútávon egy márka meglétéhez szükséges erős és tiszta márkajegyek (ún. brand identity) az ismertség folyamatos biztosítása minőségi elkötelezettség - fejlesztés lojális fogyasztók kinevelése, megtartása Pl. McDonald’s - a világon mindenhol állandó - forró/frissen készített - jó ízű, könnyen fogyasztható - gyors, pontos, barátságos, gond nélküli kiszolgálás - tisztaság mindenhol - családok és gyerekek a fókuszban, de széles réteg kiszolgálása - arany-sárga logo, színvilág - reklámok, gyereke karitatív tevékenység/támogatás - minőségfejlesztés: választék, orszárgra is jellemző - rendezvények, játékok, ajándékok, stb Vagy: „intel inside” - mikroprocesszor

Márka, mint érték… Márkaérték (brand equity): a márka nevéhez és szimbólumaihoz kapcsolódó „vagyon”, mely értéket jelent a cég vagy a fogyasztók számára: Márkanév ismertsége (awareness) Márkahüség (loyalty) Érzékelt minőség (perceived quality) Márka asszociációk Egyéb, pl. versenyelőny Ismertség: Emlékezet, Ismerősség, elkötelezettséget befolyásolja, vásárlási döntést befolyásolhat Loyalitás: Valós pénzügyi költséget, befektetést csökkent Kialakitása komoly pénzt igényel A lojalitás okainak ismerete komoly versenyelőnyt jelent Érzékelt minőség: valóságos pénzügyi bevételt jelent (ROI Return On Investment) Az üzlet, márka iránt megnyilvánuló bizalmat fejezi ki Márka iránti elégedettség A megkülönböztetés egyik fontos eleme –eltérhet a valós minőségtől (Stella, Marlboro, stb) Fogyasztói döntés ritkán racionális, inkább a vélt minőség befolyásolja a döntést

Miért nehéz a márkaépítés? Árharc Rövid távú érdekek Versenytársak száma Máshova való befektetés Márkaépítés Piac & Média szétaprózódása Komplex márka stratégiák Innováció befolyása Stratégia változtatása

Mik azok a márkajegyek? A márkához kapcsolódó egyedi asszociációk, érzetek „készlete” amit el szeretnénk érni ill. fenn szeretnénk tartani : amit a márka képvisel ígéret lehetősége a fogyasztónak Segít kapcsolatot építeni a fogyasztóval (funkcionális - emocionális - önkifejező előnyök) Részei: alap- és kibővített márkajegyek

Alap márkajegyek Alapvető márkajegyek és asszociációk, amik meghatározzák egy márka jellegét és sikerességét piacoktól függetlenül. A márkát egyedivé és értékessé teszi Jelentése: a márka „lelke” mik azok az alapvető értékek és hitek, amik segítik a márkát? milyen a márka mögötti szervezet elkötelezettsége?

Kibővített márkajegyek Márka, mint termék: termékjellemzők minőségi értékek felhasználói érték származási hely Márka, mint szervezet: szervezeti jellemzők helyi-globális Márka, mint személy: márka személyisége márka-fogyasztó viszonya Márka, mint szimbólum: kép, fogalom, identitás márka „öröksége”

A márkaépítés stratégiája Fogyasztók elemzése nemzetközi és hazai trendek motivációk kielégítetlen igények szegmentáció Versenytárs elemzés márka image, márka jegyek erősségek-gyengeségek, stratégiák lehetséges új piaci szereplők sebezhetőség

A márkaépítés stratégiája Önértékelés márka eredete, „öröksége”, image a márka „lelke” erősségek, lehetőségek szervezeti értékek, lehetőségek kapcsolat a többi márkával várható reális kereslet vs. elképzelések disztribúciós lehetőségek

Márkajegyek - márkaépítés Márkajegyek: mit szeretnénk, hogyan érzékeljék a márkánkat Márka image: a fogyasztók hogyan érzékelik a márkánkat (állapot) Márka pozicionálása:a megkülönböztetés „tudománya és művészete”. A márkajegyek és márkaérték ígéretek kommunikálása a célközönségnek - az előnyöket bemutatva a versenytársakkal szemben.

Márkajegyek - pozicionálás ereje Vezeti a márka stratégiát Fejleszti a márka „emlékezetet” Segíti a fókuszálást Segíti a márkabővítés lehetőségeit Hozzájárul a cég vagy a cég más termékeinek hitelességéhez

A márka pozicionálása Felteendő kérdések. Milyen fogyasztói igényeket elégít ki? Ki az elsődleges célcsoport? És a másodlagos? Mely márkajegyek és márka ígéretek kapjanak szerepet? Mi lesz a megkülönböztető pont? Miért veszik majd meg a termékünket? Hiteles lesz a fogyasztók számára? ...és miért?  hitelesítő érvrendszer Versenytársak?

Célcsoport meghatározása Kiindulás: mik a fogyasztói igények ill. azok mennyire kielégítettek? A mi termékünk alkalmas lehet a feltárt igény „űr” betöltésére? A márka sikere szempontjából melyik a leglényegesebb csoport? Demográfia Fogyasztói szokások Szükségletek, értékek, érzetek, attitűdök

Márkaértékek ígérete... A márka olyan funkcionális, érzelmi kötődést ill. önkifejezést szolgáló előnyeinek ígérete a fogyasztók felé, ami számukra értéket jelent Befolyásolja a márka-fogyasztó viszonyt Befolyásolja a fogyasztó vásárlási döntését (kipróbálás-ismételt vásárlás) Figyelem: hitelesség!

Márkaértékek ígérete... Funkcionális előnyök Emocionális előnyök igérete (value proposition) Önkifejezést szolgáló előnyök Pozicionált ár

Megkülönböztetés A márkaérték ígéret része, ami más, mit amit a versenytársak „ajánlanak” jelentést, csábítást jelenthet a fogyasztóknak vásárlásra, kipróbálásra ösztönöz hosszabb távra is előnyt sugall azonosulás vonzereje

A márka személyisége Segíti a célcsoport beazonosítását demográfia életstílus személyiség jegyek Segíti a kommunikáció stílusának, tónusának kialakítását média fogyasztói promóció & szponzoráció Hozzájárul a megkülönböztetéshez Támogatja a márkaazonosító jegyeket Hosszabbtávú előnyt adhat

Miért legyen konzisztens? A változtatások elkerülhetetlenek, de a következetesség, a konzisztens márkajegyek használata és/vagy a kivitelezés segíti a pozicionálás kisajátítását segíti a beazonosító szimbólumok, látványelemek kisajátítását költséghatékony !

Miért és mikor változtassunk? Ha az azonosító jegyek vagy a kivitelezés gyengén érthető korlátozott, kicsi piacot jelent elöregedett, kifáradt nem időtálló márka termékígéret  érzékelt termék érték (perceived value) „másnak szól - nem nekem” új image kialakítása szükséges

A Pozicionálástól a Kreatív Briefig Cél meghatározása marketing (lehetőleg mérhető célok!) kommunikációs eszközhasználat Hogyan gondolkodnak, viselkednek jelenleg a célfogyasztók? Mit szeretnénk elérni? (consumer insight) Pozicionálás Márka személyisége - hirdetés tónusa Hitelesítő eszközök Kötelező elemek, kreatív elvárások

Kreatív javaslat ellenőrzése Van jó kampányötlet? kreatív? hihető? figyelemfelkeltő? meg van a „kisajátítás” lehetősége? összhangban van a márka személyiséggel? Egyezik a stratégiával/brieffel? A kivitelezéskor jól vizualizálja a termékelőnyt? világos? hiteles? ösztönöz a vásárlásra? érdeklődést kelt? elad vagy csak elmesél? Kampányolható?

Köszönöm a figyelmet!

Pozicionálás ellenőrzése 1. Hogyan lehet körülírni a piac fogyasztóit? Min alapulnak a fogyasztói igények? Van olyan igény, amit a mi márkánk jobban „teljesíthet”, mint a többieké? Mit ígérnek a versenytársak? A fő márkaérték ígéret segíti a megkülönböztetést?

Pozicionálás ellenőrzése 2. Az alátámasztó érvek összhangban vannak a márkaérték ígéretekkel? Összhangban vannak a márkaérték ígéretek és megkülönböztető jegyek a csomagolással? A márka személyisége összhangban van a termékjellemzőkkel? Ösztönzi a célcsoport vásárlását?