Olvasóvá nevelő program a felső tagozaton 5-6. évfolyam Töltszéki Gyuláné
A program célja: az olvasás iránti igény felkeltése igényes ifjúsági irodalom megismertetése a gyermek – szülő – pedagógus egységének erősítése a közös élmény és hasznos elfoglaltság lehetőségeinek felhasználása a kiskamaszkori problémák sikeresebb megoldásához szókincs, szövegértés, verbális és nonverbális kommunikáció fejlesztése érzelmi gazdagítás
A szülőkkel való kapcsolattartás megváltozott kapcsolatok önállósodás igénye a gyermek a felolvasó az olvasottak megbeszélése fogalommagyarázatok, önálló búvárkodás közös felkészülés a foglalkozásokra, előadásra
Várható eredmények javul a tanulók olvasási, szövegértési szintje belső igényükké, tudatos szabadidőtöltéssé válik az olvasás kevesebb lesz a magatartási probléma javul a szülőkkel való együttműködés gyarapodik és választékosabb lesz a tanulók szókincse, érzelmeik árnyaltabbá válnak nő a projektkészítési tapasztalatuk
A program bemutatása négy szakaszban két-két könyv (kalandos, romantikus) választási lehetőség magyar és külföldi szerzők művei fokozatosság (tartalom, terjedelem) beszerzés: vásárlás vagy kölcsönzés 2 hónap alatt a mű közös elolvasása a szülőkkel játékos bevezető és záró könyvtári foglalkozás filmvetítések, egyéb tevékenységek a tanév végén jutalmazás a tehetségnapon előadás
A választható könyvek listája 5. évfolyam 6. évfolyam Bálint Ágnes: Szeleburdi család F. H. Burnett: A titkos kert F.H.Burnett: A padlásszoba kis hercegnője Cooper, James Fenimore: Vadölő Csukás István: Keménykalap és krumpliorr Fehér Klára: Bezzeg az én időmben Fekete István: Téli berek Kästner, Erich: Emil és a detektívek Nógrádi Gábor: Gyerekrablás a Palánk utcában Örsi Ferenc: A Tenkes kapitánya Louis Sachar : Bradley, az osztály réme x Jules Verne : Kétévi vakáció Böszörményi Géza: Gergő és az álomfogók Fehér Klára: Mi szemüvegesek Fekete István: Tüskevár G. Szabó Judit: Hárman a szekrény tetején Halasi Mária: Az utolsó padban Knight, Eric: Lassie hazatér Nógrádi Gábor: Az anyu én vagyok Nógrádi Gábor: Papa, ne már! Romhányi József: Mézga Aladár kalandjai A. de Saint-Exupery : A kis herceg Török Sándor: Csilicsala csodái Verne, Jules: Nemo kapitány
A segítők, osztályfőnökök, magyartanárok szerepe a program megismertetése a szülőkkel a könyvek beszerzésének segítése az olvasás ösztönzése, nyomon követése pozitív értékelés segítő ötletek, javaslatok figyelemfelhívás a kapcsolódó eseményekre
A megvalósítás tapasztalatai az előre tervezettnél gyorsabb haladás „divattá” vált az olvasás verseny - … tanuló - … kötet a könyvtári kölcsönzés növekedése a nem tehetséggondozó osztályok bekapcsolódása az olvasókörösök összetartó közösséggé váltak egyéni fejlődés (olvasás, szövegértés, kommunikáció) kevesebb magatartási probléma a szülők támogató hozzáállása
Köszönöm a figyelmet!