Logók és logfájlok Az online közönségmérés kihívásai
Online közönségmérés használat intenzitás közönségösszetétel
Módszerek •Megkérdezésen alapuló kutatások •Szolgáltatás-centrikus mérések •Kliensoldali mérések
Megkérdezésen alapuló kutatások youtube.com index.hu origo.hu url, név logo honlapkép mintavételmegközelítésazonosítás
Szolgáltatás-centrikus mérés szolgáltatás használat mérése használat azonosítása kérdőív adatbázis viselkedési profil közönség- adatok
Kliensoldali mérés panel mintamérési megoldás Felhasználók számítógépére telepített mérőszoftver használat mérése közönség- adatok
Az online csatorna mérést meghatározó jellemzői •A mérést egyszerűsítő digitális, kétirányú kapcsolat –Valamilyen szinten minden használat mérhető - teljeskörű mérési adatok •Számos tevékenység folyik az interneten amelyek egy folyamat részeként egyszerre mérhetőek –Összekapcsolható a reklámérzékelés és az azt követő reakció (vásárlás) •A használat hely szerint szétaprózódik •Az internet-használat egyre több eszközön lehetséges •A mérendő csatornák használatának tudatossága alacsonyabb más médiatípusokhoz képest –Több csatorna –Keresés, ajánlás, linkek: brandek szerepe kisebb a csatornaválasztásban •Szigorú adatvédelmi előírások, érzékeny felhasználók, nehéz azonosítás
Használat helye és eszköze •Az internet-használat jelentős része nem otthon történik •A mérési megoldásokhoz kapcsolódó azonosítás nyilvános helyeken (egy gép - több ember) nehezen megoldható •Bizonyos helyszíneken (munkahely, oktatás) szabályozás vagy technikai akadályok nehezítik (elsősorban) a kliensoldali mérési megoldásokat •Az internet-használat eszközeként a PC mellett egyre több eszköz jelenik meg: PDA, mobil, TV, konzol – mindegyik más mérési környezetet/megoldást igényel •A megkérdezésre alapuló megközelítésnél nem jelent releváns problémát a használat helye vagy eszköze
A használat tudatossága •A weboldalak látogatása gyakran keresőkön, linkeken keresztül történik – a használat egy részénél a választás kevésbé kötődik márkákhoz –A látogatott weboldalak egy része kevésbé rögzül a felhasználóban, ezért a megkérdezéses kutatásoknál egyes oldalak közönsége eltérő mértékben azonosítható •Kérdőíves kutatásoknál a használat intenzitása csak felületesen mérhető, míg… •…a szolgáltatás-centrikus és a kliensoldali mérési megoldások pontosan rögzítik a használt tartalmat és a használat intenzitása is részletesen mérhető
Azonosítás, adatvédelem •A szolgáltatás-központú méréseknél használt azonosítási (cookie) technológia nem minden esetben teszi lehetővé a felhasználók pontos azonosíthatóságát •Az adatvédelmi előírások korlátozzák a mérési és személyes adatok összekapcsolhatóságát •Ugyanazon a csatornán zajlik a médiahasználat, a vásárlás, ügyintézés, bankhasználat, személyes kapcsolatok – nem „csak” TV csatornát választanak –alacsony a hajlandóság felhasználók részéről a kliensoldalú mérésekben való részvételre –ellenséges érzelmek minden mérési megközelítéssel szemben, felhasználói ellen-kampányok
Kihívások •Bár a legjobban mérhető csatorna, egyedi jellege miatt nincs még tökéletes mérési megoldás •A helyzet csak bonyolultabb lesz: –Szabályozottabb adatvédelem, spyware viták –Egyre több eszközzel internetezünk •Vagy mindenhol ugyanazzal? (mobil netezés térnyerése) –Képzettebb netezők – szélesebb körű használat –Több mérendő szolgáltatás •A megkérdezéses vizsgálatoknak is van létjogosultsága –Ennél a megközelítésnél nem releváns az internet-használat helye vagy eszköze, és a méréseknél ezekből eredő problémák
A legjobban mérhető médium lehet •A jelenlegi megközelítések a korlátok figyelembe- vételével keresik az optimális megoldást, többek között a különböző módszerek együttes használatával •A szolgáltatás-centrikus megoldásoknál teljeskörű mérés válik lehetővé – ez egyik másik médiatípusnál sem elérhető jelenleg •Más médiatípusokhoz képest jobban, részletesebben mérhető az aktivitás •A panelmegoldások elemszáma magas, több tízezer fős méret is reális lehet –a felhasználói oldalon szoftvermegoldások biztosítják a mérést, nincs szükség kihelyezett mérőeszközökre
Köszönöm a figyelmet!