I. A fejlesztés lehetőségei és szerepe a javítóintézeti munkában

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A playback színház Szent Erzsébet Caritas Alapítvány RÉV Szenvedélybeteg-segítő Szolgálat Szekszárd, Munkácsy u. 7/A Telefon: 20/
Advertisements

MÉREI FERENC FŐVÁROSI PEDAGÓGIAI ÉS PÁLYAVÁLASZTÁSI TANÁCSADÓ INTÉZET 1088 BUDAPEST, VAS U TEL.: Április 29.Németh Margit A
Korai fejlesztés a bölcsődénkben
2. osztályos példa Bubernik Eszter
A motiváció fenntartása
Differenciált tanulásszervezés 3. Szervezési módok, munkaformák
Önkéntesség Miért is jó a Nyíregyházi Főiskola diákjaként önkéntes munkát vállalni és miért különösen jó ez egy Tanodában? Készítette: Hajdu Zsolt és Dudás.
Kis csoport szeptember
AZ AUTIZMUSSAL ÉLŐ GYERMEKEK FEJLESZTÉSÉNEK ALAPELVEI Őszi Tamásné Autizmus Alapítvány.
Public Affairs – Issues management
Rítus és színház. Isten – szól a mese – a teremtés hetedik napján azt tapasztalta, hogy halálos unalom uralkodik mindenek felett, és akkor rájött, hogy.
M ASZKOK MÖGÖTT A gyermekpszichodráma módszerének bemutatása Készítette: Kovács Ágota.
Gyerekek a Biztos Kezdet Gyerekházban
Zrínyi Ilona Általános Iskola
„KAPCSOLATTARTÁS A KRÓNIKUS BETEGSÉGBEN SZENVEDŐKKEL”
Kreatív technikák és terápiák a pszichiátriai betegek közösségi alapú ellátásaiban Endre Szilvia május 23.
& ERŐFORRÁSOK AZONOSÍTÁSA
A személyiség Vagyok, mint minden ember: fenség, Észak-fok, titok, idegenség, Lidérces, messze fény. (Ady)
Bevezető előadás. Összegzően meghatározhatjuk úgy is a személyiséget, mint az egyén jellegzetes gondolkodási, érzelmi és viselkedéses mintáit, melyek.
Szociális tanuláselmélet
Nem a tudás mennyisége a fontos, hanem a képességek fejlettsége
Ideális – Valóságos – Sugallt Dányi Zoltán ref. lelkipásztor, pasztoral - pszichológus Budapest
Pszichoprofilaxis és pszichoedukáció a rehabilitációban
Az egyéni fejlesztési terv
A MŰVÉSZET: „A SZEMÉLYISÉG KÉPE” Dr.Pető Zoltán, Szeged
Dr. Magyar Miklós"JÁTSZANI IS ENGEDD SZÉP, KOMOLY FIADAT!" „JÁTSZANI IS ENGEDD SZÉP, KOMOLY FIADAT!” „MultiMédia az oktatásban 2007” Nemzetközi Konferencia.
Játék.... KISISKOLÁSOK KÖZÖTTI KOMMUNIKÁCIÓ Készítette: Nagy Erzsébet Mátis Katalin Bóné Orsolya.
A sikeres integráció, inklúzió feltételei
GONDOLATOK AZ OSZTÁLYF Ő NÖK ÉS A GYERMEKVÉDELMI FELEL Ő S EGYÜTTM Ű KÖDÉSÉR Ő L Csillag Ferenc – pedagógiai szakért ő.
A szociálpszichológia tudományos alapjai
World Issues Hagyj nyomot a világban
A pedagógus-életpályamodell, a minősítés rendszere
ONAP ↓ HELYI ÓVODAI PROGRAM ÜTEMTERV TERVEZET
„Szemléletváltás az oktatásban” Az Igazgyöngy Alapítvány pályázata.
Skizofrénia.
Az érzelmeink késleltetése,
Készítette: Lengyelné Bencsik Judit
Látható hangok Esztétikai foglalkozások 3-8 éves gyermekek
Pedagógiai személyiségértelmezések
Múzeumpedagógia Komárom, Múzeumpedagógiáról általában: Pedagógus feladata: - Múzeumlátogató, értő közönség nevelése - környezeti nevelés.
TEHETSÉGFEJLESZTŐ PROGRAMOK AZ IDEGEN NYELV OKTATÁSBAN
Kompetencia alapú képzés  Képességek, kézségek fejlesztése  9.C Közlekedési osztály  9.D Informatikai osztály.
1. osztályos példa Bubernik Eszter
A lelki egészség védelme az iskolában
AME 1992-?. Tendenciák  Minden újrakezd ő dött, a korábbiak idéz ő jelben, els ő sorban a független iskolák  „arisztotelészi” fordulat az oktatás-politikában.
Pszichológiai Ismeretek
A zene transzfer hatása a roma gyermekek tehetséggondozásában
Egy gyermek története Gyermek pszichológiai vizsgálat és pszichoterápiás munka a Budaörsi Nevelési Tanácsadóban Készítette: Cz. Szabó Melinda, pszichológus.
A fejlődésközpontú didaktika alapjai
LÉPÉSRŐL – LÉPÉSRE program
Készítette: Dömötöri Melinda
Drámajáték a magyarórán
Dr. Schiffer Csilla Társas interakciók a tanulók között
Az NKE RTK min ő ségbiztosításának jelene és jöv ő je Prof. Dr. Valcsicsák Imre.
Előadó: Dr. Nagy Erzsébet Debrecen, január 29.
Tömeges krízishelyzetek a pszichológus szemével II.
„P EDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA ” TÁMOP-3.1.5/ A szaktanácsadásról.
Sásdi Faodu Egyesület 2001 – től napjainkig. A kezdetektől vállaljuk a sásdi térségben élő hátrányos helyzetű fiatalok összefogását és támogatását, a.
Személyiségfejlődési zavarok
Jó játék a mozgás !.
Pszichológiai módszerek a szenvedélybetegek kezelésében
Dramatikus technikák alkalmazása a tanári munkában Fodor Gábor 2009.
MOTTÓ „Engem ne emeljen a magasba senki, ha nem tud addig tartani, amíg megnövök, hanem guggoljon ide mellém, ha nemcsak hallani, de érteni is akar, hogy.
Hogyan lesznek növendékeink iskolaérett gyermekek?
A viselkedés és az iskolaérettség kapcsolata
Csoportos technikák, kompetencia-fejlesztő foglalkozások
Családbarát Turizmus Konferencia 2017
Pszichodráma a koreai sámánizmusban
SZOKÁS SZABÁLYRENDSZER, NEVELŐMUNKA TERVEZÉSE ELLENŐRZÉS TERÜLETEI FELADATMEGOSZTÁS Farkasné Egyed Zsuzsa
Osztályközösségben jelentkező problémák, közösségépítő foglalkozások
Előadás másolata:

A pszichodráma módszere és alkalmazása az Aszódi Javítóintézet növendékei számára I. A fejlesztés lehetőségei és szerepe a javítóintézeti munkában A személyiség definíciója Nevelés- fejlesztés módjai, szerepe az intézetben II. A pszichodráma - Mint módszer Története Hatásmechanizmusa III. Az aszódi csoport tanulságai Keretek A csoport: alakulása, alkalmazott módszerek Megfigyelések Tanulságok

Ars Poetica „ A nevelőtestület legfontosabb célja, hogy a gondozására, fejlesztésére bízott növendékek számára biztosítsa a személyiségfejlődést serkentő feltételeket.” (részlet a Sárga Falak szakmai programból, 2005)

A személyiség 1. „ Belső élmények és külső megnyilvánulások sajátos és tartós mintázata, melynek köszönhetően a viselkedés viszonylag bejósolható és következetes lesz.” (Comer: A lélek betegségei)

A személyiség 2. Belső élmények: gondolkodás, érzés, motiváció Külső megnyilvánulások: reakciók, interakciók

A fejlesztő foglalkozások szerepe és célja a javítóintézetben Pedagógia: viselkedés korrekcióját célozza, azon keresztül hat vissza a motivációra, gondolkodásra, emóciókra Pszichológia: első sorban a motivációra, affektusra hat, ezek módosításával változik a viselkedés

A pszichodráma mint fejlesztő módszer 1. „A pszichodráma a pszichológiai és a szociális problémák feltárásának az a módszere, amely eljátszatja a résztvevőkkel életük fontos eseményeit- nem elégszik meg azzal, hogy csak beszéljenek róluk.” (Adam Blatner)

A pszichodráma mint fejlesztő módszer 2. Kreativitás- spontaneitás: katarzis Új megoldások kipróbálásának lehetősége Szerepek: eddig az önmaga számára is ismeretlen oldal megjelenítése- szerep-repertoár bővülése Csoportélmény: empátia fejlődése, magány érzet oldódása Egyszerre hat a viselkedésre-gondolkozásra- érzelmekre

A pszichodráma rövid története 1. Jacob Levy Moreno: 1889. Bukarest- 1974. Beacon, USA Bécs: parkokban mesélt gyerekeknek, történeteket eljátszották 1911-17. Orvostanhallgató 1913. Bécsben csoportok prostituáltaknak (önsegítő) 1921. Rögtönzések Színháza Színház: rögtönzés, játék terápiás hatása

A pszichodráma rövid története 3. 1936. Beacon Hill- magánkórház 1940-es évek: a pszichodráma egyre népszerűbb, a csoportterápiák is elterjednek 1950-es évek: egyre több tanítvány, nemzetközi társaság

A pszichodráma rövid története 2. 1925.: New York 1927-30.: További kísérletek a rögtönzések színházával 1931.: Sing Sing pszichiáter 1933. Hudsoni leánynevelőben szerepjáték

A pszichodráma Magyarországon Mérei Ferenc: 1963-ban találkozott Morenoval Budapesten Szociálpszichológiával való kapcsolata Szociodráma: sokkal inkább a csoportok közötti relációkra, a kollektív ideológiai megnyilvánulásokra irányul, míg a pszichodrámánál a közösségi mondanivaló is az egyénre koncentrál

Pszichodráma csoport Aszód, 2006. december-2007. május

Miben segíthet a pszichodráma a javítóintézet növendékeinek? Szerep-csere: a másik szemszögéből látni a helyzetet-egocentrizmus csökken Belső hang: empátia fejlődése Akció: kijátszani a feszültséget, integrálni a személyiségbe az agressziót- kezelhetővé tenni „Mintha” valóság: új viselkedésformák kipróbálása, eddig ismeretlen tulajdonságok megismerése- az énkép bővülésével új életstílus kialakításának lehetősége Csoport-élmény: bizalom, kötődés- elköteleződés fejlődése

Keretek Heti 1 délután, csütörtökönként Önkéntesség: 2 alkalom kipróbálni Eleinte nyitott csoport, másfél-két hónap után zárt (első kirándulás előtt)

A csoport 17-en fordultak meg 6 állandó tag lett 3 pszichológusi javaslatra, 1 nevelői ajánlásra, 2 saját kérésre

Felhasznált egyéb módszerek, terápiás elemek Művészetterápiás elemek: rajz, festés, fotó, zene- első sorban bemelegítéshez Outdoor csapatépítés: kirándulás- a csoport kooperációjának, a bizalom erősítéséhez Múzeumpedagógia: múzeumlátogatás- a csoport lezárásakor

Megfigyelések 1. A játékok egyre összetettebbek: kezdeti azonnali agresszió mellett megjelent a bűntudat is; Elköteleződés, bizalom illetve a hárítás, ellenállás váltakozásai az alkalmak során; A szimbolikus illetve a fantázián alapuló játékok könnyebben mentek, mint a valós helyzetből kiinduló;

Megfigyelések 2 Eleinte tartottak saját agressziójuktól, majd a játékok során egyre hangsúlyosabb lett, hogy ami a fantáziában megjelenik nem feltétlenül történik meg a valóságban is; A jövővel kapcsolatos tervek eleinte bizonytalanok voltak, fokozatosan körvonalazódott, főleg azoknál, akik leszámolás előtt voltak; Csoportzárás: a zárás vége felé egyre fokozódott az ellenállás, vezetőkkel szembeni agresszió jelent meg a játékokban, de végül a leválás elfogadása.

TanuLságok 1. A speciális csoportok növendékei nehezebben illeszkedtek be (nemcsak egyéni képességek, jellemzők miatt- szegregálódás). Változtatás: integrált csoport- de a speciális szükségletű növendékeknél a nevelőkkel való fokozott együttműködés szükséges.

Tanulságok 2. Az elköteleződés aránya nagyobb volt azoknál, akik saját kérésre kezdtek a csoportba járni, mint azoké, akik más javaslatára. Megoldás: a növendékek maguk iratkoznak fel a csoportba.

Tanulságok 3. Növendékek csoport iránti attitűdje változott: eleinte „bolondok járnak oda”, később: „pizzás csoport”, „kirándulós”. A viszonyulás tehát pozitívabb lett, sokan menet közben be akartak kapcsolódni, de a másik végletbe csúszott át- másodlagos előnyök. Megoldás: továbbra sem hangsúlyozzuk az elején az egyéb programokat, csak ha már kezd stabilabb, zárt lenni a csoport- ne azért köteleződjenek el.

Tanulságok 4. Csakis akkor tud hatni terápiásan a csoport, ha önkéntes, de egy-egy alkalommal lehet, hogy amikor elmélyülne, hajlamosak a gyerekek az acting-outra. Megoldás: rugalmas csoportvezetői és nevelői együttműködés. Illetve: egyértelmű csoportszabály: max. 3 hiányzás megengedett, az rajta múlik, hogy mikor (indokolt esetben lehet több is).

Tervek Következő csoport: 2007.októbertől januárig, majd februártól májusig; Kb. 1 hónap után zárul be; Saját jelentkezés; Integrált csoport

Köszönjük a figyelmet és az együttműködést!