AZ 5209-2 SZÁMÚ VONAT JELZŐMEGHALADÁSA BALATONMÁRIAFÜRDŐ ÁLLOMÁSON KBSZ SZAKMAI NAPOK- VASÚT Siófok, 2006. október 26. Béleczki Zita balesetvizsgáló
TÉNYLEÍRÁS Esemény bejelentése KÖFI rendszer bemutatása a 30-as fővonalon (Szabadbattyán - Balatonszentgyörgy állomások közötti vonalszakasz) KÖFI vonalra érvényes Gy.438-403/2002 Végrehajtási Utasítás Balatonmáriafürdő: DOMINO 55 típusú berendezés Béleczki Zita, Siófok 2006.10.26.
VONATOK ADATAI 5209-2 számú vonat 5608-1 számú vonat Induló állomás Sátoraljaújhely Balatonszentgyörgy Rendeltetési állomás Keszthely Miskolc-Tiszai pu. Mozdonyszám V43-1011 V43-1021 Továbbított kocsik száma 7 Vonat hossza 168 m 167 m Vonat elegytömege 278 t 273 t Előírt féksúlyszázalék 103 Tényleges féksúlyszázalék 122 109
Az 5209-2 vonat közlekedése Balatonmáriafürdő állomásig Jegyvizsgálók ténykedése Balatonmáriafürdő állomáson az 5209-2 sz. vonat behaladása és megállása a II. vágányon Béleczki Zita, Siófok 2006.10.26.
Béleczki Zita, Siófok 2006.10.26. 1722+38 Balatonszentgyörgy Felvételi épület 1727+50 látható Béleczki Zita, Siófok 2006.10.26.
A PÁLYA BELÁTHATÓSÁGA Balatonmáriafürdő állomáson a pálya beláthatósága az 5209-2 számú vonat indulási helyétől Forrás: MÁV ZRt. Béleczki Zita, Siófok 2006.10. 26.
Az 5209-2 számú vonatot elmenesztette a vezető jegyvizsgáló Az 5608-1 számú vonat megállt a „Megállj!” jelzést adó „B” bejárati jelző előtt Az 5209-2 számú vonatot elmenesztette a vezető jegyvizsgáló A vonatot a mozdonyvezető megindította Az 5608-1 számú vonat megindult a „B” bejárati jelző szabad jelzésére Béleczki Zita, Siófok 2006.10.26.
Béleczki Zita, Siófok 2006.10.26. 1725+80 Balatonszentgyörgy 1727+50 látható Felvételi épület Béleczki Zita, Siófok 2006.10.26.
Az 5209-2 számú vonat meghaladta a kijárati jelzőt, a jól működő EÉVB beavatkozott, és a vonatot befékezte. A vonat a 3-as számú váltót felvágta, az SR1-es útátjárót elzárva az 1 számú váltón állt meg Az 5608-1 számú vonat mozdonyvezetője az 5209-2 számú vonatot észlelte, azonnal fékezett, és a vele szemben álló vonattól kb. 50 méterre állt meg Béleczki Zita, Siófok 2006.10.26.
kb 50 m Béleczki Zita, Siófok 2006.10.26. 1726+32 1725+80 Balatonszentgyörgy Felvételi épület 1727+50 látható Béleczki Zita, Siófok 2006.10.26.
Fotó: Internet Béleczki Zita, Siófok 2006.10.26.
KÖVETKEZTETÉSEK A mozdonyok műszaki állapota Kommunikáció a KÖFI és a mozdonyvezetők között Szükséges Végrehajtási Utasítások hiánya, (nem)ismerete Oktatási hiányosságok Béleczki Zita, Siófok 2006.10.26.
KÖVETKEZTETÉSEK A vonatszemélyzete (jegyvizsgáló, vezető jegyvizsgáló) tevékenysége során eltért az előírásoktól Az 5209-2 számú vonat vezető jegyvizsgálója a munkáját megszokásból végezte, a megfelelő képzés hiányában nem tudatosult benne, hogy az „Indulásra készen!” jelzés adásának (ami jelen állomáson felhatalmazza a mozdonyvezetőt az indulásra) alapvető feltétele az, hogy a kijárati jelző a vonat részére szabad jelzést adjon. Béleczki Zita, Siófok 2006.10.26.
KÖVETKEZTETÉSEK Balatonszentgyörgy állomáson a mozdonyvezetők szolgálatváltására biztosított idő - menetrend feszítettsége, valamint a késés miatt – az ilyenkor előírt feladatok elvégzéséhez nem volt elegendő. Az 5209-2 számú vonat mozdonyvezetőjének koncentráció-képességét negatívan befolyásolhatta, hogy 8 nap alatt a 6. szolgálatát teljesítette úgy, hogy a fel- vagy lejelentkezése éjszakára esett, valamint az, hogy a nyári meleg miatt a vezetőállásban a hőmérséklet 38-40 oC volt. 16 2:57 -14:52 17 19:59 -> 18 ->7:15 19 1:15 -11:34 20 14:14-23:19 21 22 23 Béleczki Zita, Siófok 2006.10.26.
KÖVETKEZTETÉSEK A „Megállj!” jelzés figyelmen kívül hagyása egyértelműen emberi tényezőre vezethető vissza, amelyben azonban a fenti körülmények (hőség, kapkodás a szolgálatváltás miatt, éjszakai pihenés rendszeres elmaradása) is közrejátszottak. A vizsgálat során több vasutas is elmondta névtelenül, hogy a vonalszakaszon többször előfordult, hogy „Megállj!” jelzés ellenére is elmenesztették és elindították a vonatot. Béleczki Zita, Siófok 2006.10.26.
TERVEZETT BIZTONSÁGI AJÁNLÁSOK Javasoljuk a mozdonyrádió rendszer felülvizsgálatát. Javasoljuk olyan rendszer kidolgozását, amely garantálja, hogy csak a Végrehajtási Utasításból is vizsgázott személyek kerülhessenek beosztásra. Javasoljuk megvizsgálni annak lehetőségét, hogy a KÖFI állomásokon „csak” jelenlétes forgalmi szolgálattevőként tevékenykedő dolgozó a külső forgalmi szolgálattevőhöz hasonló módon részt vegyen a vonatok menesztésében. Továbbá javasoljuk: a mozdonyok korszerűsítésével oldják meg, hogy a mozdonyvezetőt a külső hőmérséklet a lehető legkevésbé befolyásolja a munkájában. Béleczki Zita, Siófok 2006.10.26.
KÖSZÖNÖM FIGYELMÜKET! Béleczki Zita, Siófok 2006.10.26.