KamaszOk vagyunk egészségfejlesztési program

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Ifjúsági Egészségnap április 7.. Célcsoport és célok •18-28 éves korosztály •A felsőoktatásban tanuló hallgatók •Egészségmagatartás fejlesztése.
Advertisements

MÉREI FERENC FŐVÁROSI PEDAGÓGIAI ÉS PÁLYAVÁLASZTÁSI TANÁCSADÓ INTÉZET 1088 BUDAPEST, VAS U TEL.: Április 29.Németh Margit A
VEZETÉKNÉV KERESZTNÉV | A KOM-PASSZ program ismertetése „KOM-PASSZ” pályaválasztást segítő program GEBAUER FERENC MFPI, március 7.
A Hallgatói Mentorprogram működése
Csecsemő és Gyermekgyógyászati Szakmai Kollégiumi ülés
Rendszerszemléletű megközelítés az iskolai agresszió megelőzésében és kezelésében November 30. Ódry Színpad.
A szociálpedagógus segítségnyújtásának formái a Kollégiumban
Az iskolai szociálismunka
A Leonardo kísérleti projekt célja: Az AIFSZ (illetve az ISCED szintnek megfelelő) képzések európai és hazai felmérése, elemzése Egy konkrét AIFSZ képzés.
Határtalan Szív Alapítvány (Esztergom)
„Ezt egy életen át kell játszani”
TÁMOP Nagyrendezvény. Az ifjúságsegít ő esetmenedzser létrejötte – case Manager.
KOMPLEX TANÁCSADÓI RENDSZER
Koragyermekkori (0-7 éves) kiemelt projekt -TÁMOP 6.1.4
Tanfolyam megszervezése Képzés módszerei SZTE JGYPK Felnőttképzési Intézet 2009/2010. I. félév Szeged.
„Megváltozott világ?!” TÁMOP /1-2F projekt Dr. Ádám Szilvia.
Életpálya-építés fiatalkorban
Estefánné Varga Magdolna projektmenedzser, dékán Kutatás-fejlesztés az EKF-en a kompetencia alapú tanárképzés támogatására A HEFOP projekt VII. Nevelésügyi.
TÁMOP / „Munkába lépés” A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP.
Dr. Nyitrai Ágnes, AVKF Paradigmaváltás a családi napközi ellátásra való felkészítésben június 1.
Az osztály és az iskolapszichológus együttműködési lehetőségei Iskolapszichológusok Módszertani Bázisa Budapest, november 27.
A vezetőtanáron „innen és túl” Szivák Judit ELTE PPK
TÁMOP / Humánszolgáltatások szabaduló fogvatartottak részére.
Sajátos nevelési igényű tanulók együttnevelése Együtt egy-másért! TÁMOP-3.4.2/09/ október 28.
Győr Megyei Jogú Város Önkormányzata Családsegítő Szolgálat Gyermekjóléti Központja.
Pedagógusképzést segítő szolgáltató és kutatóhálózatok kialakítása
Pénziránytű pénzügyi ismeretterjesztő honlap fiataloknak Háttér információk Szalay György Pénzügyi Kultúra Központ november 27.
TÁMOP 3.1.5/ – 0001 PEDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA
Az e-portfólió használati köre
Integrációs és képesség-kibontakoztató felkészítés az intézményekben Bedőné Fatér Tímea IPR szakértő Integrációs szaktanácsadó
A Mályi-projekt. Bevezető A projekt ötlete: találkozni a gyerekekkel iskolán kívül is A projekt ötlete: találkozni a gyerekekkel iskolán kívül is Olyan.
KamaszOk vagyunk egészségfejlesztési program
IV. kerületi v édőnők munkamegbeszélése május 26. Budapest Toma Andrea OGYEI.
SERDÜLŐKORÚAK DOHÁNYZÁSI SZOKÁSAI, ISMERETEI
Az SNI tanulók státuszhelyzete a jogszabályváltozások tükrében
Együttműködés a HUMÁN TISZK és a Mérei Intézet között SÁRIK ZOLTÁN.
„Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés – Innovatív intézményekben” TÁMOP / /0065 Moduláris oktatás Az egészséged a Te kezedben van!
Disszeminációs Konferencia Budapest, december 2. dr. Sediviné Balassa Ildikó TANÁRTOVÁBBKÉPZÉS A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉSHEZ.
A kutatás munkafolyamata és munkaeszközei © Turóczyné Veszteg Rozália Felnőttképzési szakértő Szolnok
Dominó Általános Iskola magatartásmódosító programja
Kortárs-segítés, egészségfejlesztés, prevenció
Munkamegosztás és együttműködés Iskolapszichológia a nevelési tanácsadó ellátó rendszerében Horváth Ágnes Klinikai szakpszichológus Zuglói Nevelési Tanácsadó.
Az óvoda-, és iskolapszichológia szakmai feladatkörei
Iskolapszichológia a Nevelési tanácsadóban
TÁMOP / jelű Együtt, hogy jobb legyen című projekt Kettős mentorálás Készítette: Bagi Lászlóné február 24. Hódmezővásárhely.
A projekt neve: A Berettyó-Körös Térségi Integrált Szakképző Központ modell létrehozása TÁMOP /2-2F A projekt az Európai Unió támogatásával,
Pszichológiai és gyógypedagógiai diagnosztika
„KOM-PASSZ” pályaválasztást segítő program
Avagy: Mit lát a pitypang magja repülés közben?
Innováció Intézményi fejlesztés Egyenlő hozzáférés
Kortárssegítő képzés Lőrincz Norbert, Kovács Anita Kortárssegítő képző
TÁMOP „Tehetséghidak Program” című kiemelt projekt Utak és esélyek az Egyéni Tehetséggondozás területén.
Szén-dioxid Nyomozók. energia-tudatosság projekt 8-14 éves diákok számára.
Cím szöveg – Second level Third level – Fourth level » Fifth level TÁMOP Tájékoztató Nap Családi kisokos, avagy ismerd meg a családod. Vitéz Gyöngyvér.
A társadalomismereti tartalmak tanításának lehetséges gyakorlata…
Együtt az egészséges fiatalokért a Thanban Balogh Tiborné Than K. Ökoiskola Gimnázium, Szakközépiskola és Szakiskola.
A projekt megvalósítását támogatja a Belügyminisztérium Nemzeti Bűnmegelőzési Tanácsa „A legkisebb ellenállás” – bűnmegelőzés a szépkorúak körében BM –
„FIGYELJÜNK EGYMÁSRA!” KOMPLEX MEGELŐZŐ, EGÉSZSÉG ÉS KOMPETENCIA FEJLESZTŐ MODELL PROGRAM a Szent József Gimnázium, Szakközépiskola és Kollégiumban Berényi.
SZAKISKOLAI FEJLESZTÉSI PROGRAM „A” komponens Schottner Péterné komponensvezető
ÁRPÁD SZAKKÉPZŐ ISKOLA ÉS KOLLÉGIUM, SZÉKESFEHÉRVÁR Tóth Ágnes MÉCS vezető.
Az OEFI TÁMOP / számú ”Egészségfejlesztési szakmai hálózat létrehozása” című kiemelt projekt köznevelési alprojektje ELKÉSZÜLT SZAKMAI.
Diákportfólió minden szinten a tanulók tudatos önfejlesztése érdekében
Összevont munkaközösség vezetői és igazgatótanácsi értekezlet
Diákportfólió minden szinten a tanulók tudatos önfejlesztése érdekében
Közösség-ifjúság-esélyteremtés Jászberény, szeptember 14.
Tanítási filozófia Gyetvai Anna.
SZERETETTEL KÖSZÖNTJÜK „ Az intézményi felelősök felkészítése a Szakképzési Minőségbiztosítási Keretrendszer (SZMBK) követelményeinek figyelembevételével,
PROJEKTMÓDSZER Tratnyek Magdolna PhD
Osztályközösségben jelentkező problémák, közösségépítő foglalkozások
Gyermek- és ifjúságvédelem, vezetői felelősség és támogatás
Előadás másolata:

KamaszOk vagyunk egészségfejlesztési program Zsiros Emese Örkényi Ágota Országos Gyermekegészségügyi Intézet

Az intézetről Az Országos Gyermekegészségügyi Intézet – OGYEI - a magyar gyermekek egészségével, egészség-védelmével és egészségügyi ellátásával kapcsolatos adatgyűjtési, elemzési, információs, kutatási, módszertani és szervezési feladatokat ellátó intézet. Közreműködik a gyermekegészségügyi ellátórendszert érintő szakmapolitikai, finanszírozási, minőségellenőrzési és oktatási feladatokban. Jelenlegi formájában 2003 óta működik Főigazgató: dr. Mészner Zsófia, gyermekgyógyász, infektológus Szerkezete: Módszertani Osztály: gyermekegészségügyi módszertani, szakértői tevékenység, gyermekegészségügyi szakellátás szakfelügyelői tevékenységének segítése Családtervezési, Kisgyermekkori Prevenciós és Ifjúsági Osztály: perikoncepcionális tanácsadás, szoptatással kapcsolatos szakértői tevékenység, kisgyermekkori pszichoszomatikus tanácsadás. Kamasz tanácsadás, szülés utáni depresszió tanácsadás, szexológiai módszertani munka Gyermekegészségügyi Információs és Kutatási Osztály: speciális feladatok a prevenció terén, epidemiológiai adatgyűjtés, kutatási (Iskoláskorú gyermekek egészségmagatartása) -> A program kidolgozásában és kipróbálásában résztvevő szakértők: Várnai Dóra, Örkényi Ágota, Páll Gabriella, Németh Ágnes, Zakariás Ildikó.

A program kidolgozása 2008- a „Közös Kincsünk a Gyermek, Nemzeti Csecsemő- és Gyermekegészségügyi Program” keretében egészségfejlesztési tartalmú kisfilmek 2009- Külső szakértők bevonásával a filmekhez kapcsolódó gyakorlatsorozatok Gyakorlatok kidolgozói: Jékely Endréné (pedagógus) Jármi Éva (pszichológus) „KamaszOK. vagyunk” egészségfejlesztési program három részből áll: Gyermekbiztonság, balesetek megelőzése Bántalmazás Kamasz vagyok… 2010- általános és középiskolában dolgozó pedagógusok és iskolapszichológusok közreműködésével tanórai keretek között kipróbálás, hatásvizsgálat készítése. 2011- két képzési modulra osztva, egy-egy 30 órás felkészítő tréning tematika kidolgozása és az első két csoport elindítása. Tréning tematika kidolgozói: Jármi Éva, Várnai Dóra, Dr. Nagy József

A program célja - a 14–18 éves fiatalok egészségfejlesztése, attitűdformálás és ismeretátadás, az önismeret mélyítésén, a serdülőkorban felmerülő nehézségek tudatosításán, a lehetséges megoldási utak megismerése révén. A Kamaszok és Bántalmazás modul: középfokú iskolába járó tanulók számára - módszertani segédanyag kidolgozása a pedagógusok részére, az osztályfőnöki órák egészségfejlesztési tartalommal való megtöltésére. a pedagógus alkalmat teremt a kisfilmek levetítésére, a módszertani anyag javaslatai alapján az osztály sajátosságait és saját elképzeléseiket is figyelembe véve vezeti a témák közös feldolgozását. *A Gyermekbiztonság és balesetek modul célcsoportja: az alapfokú iskolai korosztály

A program általános jellemzői tematikája komplex: a kamaszok életének számos helyzetét és kérdését felöleli, a kamaszok életmódjának, életvitelének normatív és lehetséges konfliktusait, problémáit érinti az alkalmazott módszerek korszerűek, interaktívak, élmény centrikusak, ismeretátadás helyett készségek formálását célzó technikák, a témakörök feldolgozását, a foglalkozásra való felkészülést segítik az egyes témákhoz kapcsolódó szakmai háttéranyagok (ismeretek, kutatási eredmények), a program valamennyi anyagát (filmek, gyakorlatok és háttéranyagok) egy multimédiás DVD tartalmazza, ehhez a módszertani anyaghoz szervesen kapcsolódik a kipróbálás és a hatásvizsgálat.

A foglalkozások általános jellemzői A gyakorlatok alkalmazásához , az előkészületek során érdemes felmérni: az adott csoport kapacitását: aktiválhatóságát, kohézióját, bizalmi szintjét, a pedagógus és az osztály kapcsolatát: együttműködés fokát, a pedagógus saját teherbírását: csoportvezetői jártasságát, energiaszintjét. minden téma esetében strukturált (A) és dinamikusabb (B) feladatok közül lehet választani. mennyire legyen egyéni a feldolgozás: (1) általános, (2) személyesebb témák

„KamaszOK vagyunk” módszertani anyag felépítése Célja: a filmeken bemutatott élethelyzetek és az ezt követő csoportos feldolgozás révén az érintett korosztály (14-18 éves, vagyis 9-12. osztályos fiatalok) önismeretének mélyítése; reflektivitásuk növelése; a serdülőkorban felmerülő nehézségek tudatosítása; lehetséges megoldási utak megismerése; döntési helyzet felismerése, a döntés felelősségének tudatosítása, a saját döntésre való felkészítés; konfliktus helyzet felismerése és kezelése, alternatívák bővítése, illetve az egymás iránti tolerancia növelése, a különbözőség elfogadásának elősegítése. A DVD-n található főbb részei: Kamasz vagyok... : 8 nagy témakör, 13 témát ölel fel. Bántalmazás modul: 3 nagy témakört tartalmaz.

DVD tematika Bántalmazás: Kamasz vagyok: Bevezető epizód („Tipikus kamasz”) Szabadidős tevékenység Szocializáció- bűn (segítségkérés- és nyújtás) Szülői kapcsolatok Drogfogyasztás Párkapcsolat, fiatalkori szex Felelősségvállalás Záró epizód Bántalmazás: Családon belüli bántalmazás Szexuális kizsákmányolás Kortárs bántalmazás

A program kipróbálása (2010) Cél: Az elkészített anyagok kipróbálása tanulócsoportokban Tapasztalatok, visszajelzések összegyűjtése a későbbi változtatások céljából A kipróbálók: általános- és középiskolás pedagógusok iskolapszichológusok Hatásvizsgálati tanulmány készítése

Kipróbálás menete I. pedagógusok 7 középiskolai pedagógus, 7 különböző középiskola, 208 tanuló Felkészítés A Kamaszok vagyunk és Bántalmazás modulok közül előre meghatározott, 6 témakör Tanórai keretben történő kipróbálás Hatás vizsgálata: Tanulók esetében: - kérdőív (elő/utóteszt) Pedagógusoknál:- jegyzőkönyv a megtartott foglalkozásokról, - csoportos konzultáció

Mérőeszközök A kvantitatív vizsgálat: A kvalitatív vizsgálat: - Pszichológiai skálák (élettel való elégedettség, önértékelés, megküzdési képesség, empátia, szülő- gyerek kapcsolat, osztályközösség kohéziója, iskola iránti attitűd, illetve attitűdmérés a 6 témakör céljaival összhangban) - Tanulók programmal való elégedettsége A kvalitatív vizsgálat: - Módszertani anyagban javasolt óravázlattól eltérések, és okai - Elégedettség (háttéranyag, film, instrukció, gyakorlatok megvalósíthatósága) - Problémák a kipróbálás során - Pozitív tapasztalatok - Javaslatok

Kipróbálás menete II. iskolapszichológusok 7 iskolapszichológus, 8 osztály, 224 tanuló Szabadon választható témakörök a Kamaszok vagyunk modulból Felkérés, kipróbálás Elektronikus kapcsolattartás Hatásvizsgálat: Jegyzőkönyv, kérdőív

Mérőeszközök Kérdőív: Adminisztratív adatok Megtartott foglalkozások jegyzőkönyvei Programról kialakult vélemények, javaslatok Vélemény a diákokra gyakorolt hatás mértékéről Vélemény a pedagógusok körében való használhatóságról

Hatásvizsgálat eredményei A program fejlesztő hatását a tanulókra, illetve ennek mértékét nem sikerült kimutatni a mért dimenziókon. Tanulók véleménye: közel kétharmaduk egyetértett azzal, hogy megtanulta erőszakmentesen kezelni a konfliktusokat, - több mint felük egyetértett a program általános használhatóságával, és későbbi felhasználhatóságával, - kevesebb mint fele értett egyet a program önismereti és társas hozadékával. A programmal való elégedettség kvalitatív módon igazolódott. Tanulók véleménye alapján: összességében elégedettek voltak a programmal (foglalkozások légköre, érdekes témák, foglalkozások). Tanárok és iskolapszichológusok véleménye alapján: nagyon elégedettek voltak a gyakorlatok megvalósításához szükséges instrukciókkal Elégedettek voltak a feladatok kivitelezhetőségével, háttéranyagokkal Legkevésbé a kisfilmekkel voltak elégedettek az iskolapszichológusok

Hatásvizsgálat eredményei II. A program használhatósága a pedagógusok/iskolapszichológusok véleménye alapján igazolódott. Pedagógusok és iskolapszichológusok véleménye: a módszertani anyag alkalmazható, és a foglalkozások a javasolt óravázlatok alapjá megvalósíthatóak.

Tapasztalatok I. pedagógusok Nehézséget okozott a kipróbálás során A pedagógusok esetében: időkeret tartása (45 perc) nagy létszámú osztályban diákok ellenállásának kezelése szenzitív témák kezelése módszertanban használatos technikák újszerűsége, alkalmazása A csoportvezetői jártasság, készség hiánya

Tapasztalatok II. iskolapszichológusok Alacsony válaszadási arány, a kipróbálás nehézségei az iskolapszichológusok oktatási intézményben betöltött pozíciójából eredhetnek. A program megvalósítását meghatározó szempontok: Az iskola alkalmazottja (hány iskolát lát el egyszerre?) Teljes állásban dolgozik az iskolapszichológus az adott intézménynél? Milyen működési keretek között, az iskola milyen igényeit tudja kielégíteni (van-e lehetősége csoportos foglalkozásokat tartani?) Milyen az adott osztállyal és az osztályfőnökkel a kapcsolata? Folyik-e már az iskolában egészségfejlesztési program?

A program jelene és jövője A hatásvizsgálat alapján igazolódott, hogy : a pedagógus és iskolapszichológus felhasználók számára a felkészítés és képzés indokolt. a képzés során az elméleti felkészítés és a csoportvezetői készségek megerősítése után, az osztály bizalmi szintjének növekedését követően ajánlott a szenzitívebb témák feldolgozása. Jelenleg folyamatban: az anyag részleges integrálása az ELTE pedagógusképzés egyik kurzusába a módszertani anyag átdolgozása a tapasztalatok alapján Kézikönyv készítés a felhasználás segítésére Felkészítés, képzés biztosítása a pedagógusoknak, iskolapszichológusoknak a két egymásra épülő pedagógusképzés akkreditálása

Pedagógus tréning szervezői Tréning tematika kidolgozói, trénerek: Jármi Éva: pszichológus, ELTE PPK oktatója Dr. Nagy József: pszichológus, tréner Várnai Dóra: pszichológus, pedagógus, OGYEI Szakmai vezetői: Örkényi Ágota: pszichológus, OGYEI Zsiros Emese: pszichológus, OGYEI Projekt manager: Toma Andrea, OGYEI

A tréning célja A tréningen résztvevők számára biztosított a: Pedagógusok (és iskolapszichológusok) felkészítése a gyakorlatok iskolai/osztálytermi alkalmazására A feladatok, témakörök megismerése Sajátélményként kipróbálása Gyakorlatvezetési tapasztalat megszerzése modulonként 30 órában. A tréningen résztvevők számára biztosított a: Kézikönyv: a hatásvizsgálat visszajelzései alapján átdolgozott , tartalmazza program módszertani koncepcióját, célrendszerét, az adott modul foglalkozásainak részletes leírását és segédanyagokat (feladatlapokat) DVD: a kisfilmek, és a különböző témák feldolgozásához szükséges háttéranyagot, tudományos adatokat, elméleti összefoglalókat.

A tréning felépítése a pedagógusok számára A tréning 2 modulra oszlik Az első modul a serdülőkor, mint normatív krízis lehetséges konfliktusait járják körül, elsősorban a személyiség- és önismeret fejlesztésére helyezve a hangsúlyt, témakörök : Nyitójelenet – bemutatkozás Szabadidős tevékenység – Időbeosztás és nemi szerepek Szülők Kamaszkori párkapcsolatok – fiatalkori szex Felelősségvállalás – Támogatás Jövőkép – pályaválasztás A második modul képzési szempontból az elsőre épül: Preventív szemléletű, az életszakasz súlyosabb kérdéseivel, szenzitívebb témáival foglalkozik: Szocializáció – bűnre csábítás Felelősségvállalás- Alkoholfogyasztás- bulik világa 1. Drog – bulik világa 2. Családon belüli bántalmazás – a titok Szexuális kizsákmányolás – csábító diákmunkák Kortárs bántalmazás * Az iskolapszichológusok számára az első modul elvégzése nem előfeltétele a másodiknak.

A tréningen résztvevők visszajelzései összegezve I. Modulról A pedagógusok elégedettek a programmal és a felkészítéssel. Döntő többségük szerint a továbbképzés megvalósította a kitűzött célokat. Egyöntetűen hasznosnak érezték a gyakorlat és az alkalmazott oktatási módszereket. Nagy részük számára újszerűek voltak a képzésen megismert információk. II. Modulról Az iskolapszichológusok elégedettek voltak a programmal és a felkészítéssel. Nagy részük számolt be arról, hogy a képzés teljesítette előzetes elvárásait. Hasznosnak találták a továbbképzés gyakorlataiból tanultakat. Döntő többségük megfelelőnek találta az alkalmazott oktatási módszereket.

Köszönjük a figyelmet! Zsiros Emese zsiros.emese@ogyei.hu