Vizuális nevelés tantárgypedagógia

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Váczy Zsuzsa közoktatási szakértő, Bp május 13. OPKM.
Advertisements

A kompetenciafejlesztés lehetőségei az iskolai tantárgyakon keresztül
Tisztelt Látogatóink! Szeretnénk rövid tájékoztatást adni az általános iskolában megvalósuló új tanulásszervezési eljárásokról és azok tartalmáról a TÁMOP.
Dobbantó program. Kik vesznek benne részt? Országosan 15 iskola Tervezett: 22.
Így tanítom az erkölcstant… 1.osztályban
A holokauszt tanítása iskolámban
TECHNIKA ÉS ÉLETVITEL 5. évfolyam
Vizuális nevelés tantárgypedagógia
TÁMOP Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés
NAT, kerettantervek, helyitantervek ( ember és természet műveltségi terület) 2013.
Vizuális nevelés tantárgypedagógia Sándor Zsuzsa 11. A tanítás (fizikai) feltételei.
PROJEKTMÓDSZER „Copernicus az égitestek középpontjává
Kompetencia alapú óvodai programcsomag
Az esszé Segédlet tanulóknak és tanároknak
A mai nap programja ig Köszöntő Polgármester Úr 5 perce Gyorsított tanév előkészítő információáradat ig integrációt segítő.
Írásvetítő transzparens Készítette: Huszár Anita informatikus könyvtáros szak II. évfolyam, távoktatási tagozat Alsózsolca, 2005.
Szülői értekezlet és 5. évfolyam. Téma Hogyan halad iskolánkban a „Korszerű oktatást Mándokon” című projekt megvalósítása? (beszámoló,
A pedagógiai értékelés „tantárgy” megvalósítása a Mérnöktanár-képzésben a Széchenyi István Egyetemen Dr. Nagy Tamás főiskolai docens május 31.
Az egyéni fejlesztési terv
Dr. Magyar Miklós"JÁTSZANI IS ENGEDD SZÉP, KOMOLY FIADAT!" „JÁTSZANI IS ENGEDD SZÉP, KOMOLY FIADAT!” „MultiMédia az oktatásban 2007” Nemzetközi Konferencia.
A tanulók tanulási stílusa és az oktatási módszerek közötti kapcsolat
Módszertani megújulás a nevelő munkában
A testnevelési tanterv.
A TORNATANÍTÁS, TANULÁS TESTNEVELÉS-ELMÉLETI KÉRDÉSEI
TERVEZET.
ONAP ↓ HELYI ÓVODAI PROGRAM ÜTEMTERV TERVEZET
A kerettantervek fejlesztése
„Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés – Innovatív intézményekben” TÁMOP / /0065 Moduláris oktatás Az egészséged a Te kezedben van!
SZÖVEG ÉS KÉP A KÉPMEZŐBEN
vizuális kommunikáció
Vizuális nevelés tantárgypedagógia
Vizuális nevelés tantárgypedagógia
Vizuális nevelés tantárgypedagógia
Vizuális nevelés tantárgypedagógia
Beszámoló a Zöld szemüveggel a fenntartható életért projekt megvalósításáról Dr. Budayné dr. Kálóczi Ildikó a projekt szakmai vezetője Debrecen, 2009.
Vezeti: Szigetváriné Söjtöry Andrea
GYŐR A TÖRTÉNELEMBEN – A TÖRTÉNELEM GYŐRBEN Kísérleti tanterv a Xántus János Múzeum és a Kazinczy Ferenc Gimnázium együttműködésével az 5. évfolyam számára.
Avagy: Mit lát a pitypang magja repülés közben?
„XXI. SZÁZADI KÖZOKTATÁS ( FEJLESZTÉS, KOORDINÁCIÓ ) II. SZAKASZ ” TÁMOP / Almárium – Trescsik Angéla Ne kerteljünk, tanuljunk lépésről.
Innováció Intézményi fejlesztés Egyenlő hozzáférés
„XXI. SZÁZADI KÖZOKTATÁS ( FEJLESZTÉS, KOORDINÁCIÓ ) II. SZAKASZ ” TÁMOP / Csipp-csepp, egy csepp – Ritmus az életünkben Papp Leonóra.
A portfólió - óvodai szakterület
Az Apáczai Kiadó átdolgozott matematika tankönyveinek bemutatása 5. -6
Rózsavizes Húsvét napját jöttem ma kívánni… Húsvét projekt a baracskai Kozma Ferenc Általános Iskola 3. osztályában március 17-március 25. készítette:
Szén-dioxid Nyomozók. energia-tudatosság projekt 8-14 éves diákok számára.
Projekt program Magyar-lengyel bábjáték Magyar-lengyel mesekönyv Magyar-lengyel képregény Magyar - lengyel színdarab + EMK TRAINING + LENGYEL.
PROJEKT OKTATÁS.
Útmutató a szakdolgozat elkészítéséhez
MTT MA Mérnöktanár mesterszak Elektronikus tanulás 3. konferencia.
A szövegértés-szövegalkotás programcsomag jellemzői
A KOMPETENCIA ALAPÚ PROGRAMCSOMAG ALKALMAZÁSA AZ ANGOL ÓRÁN Készítette: Kövérné Zajácz Ida Tokaj, január 22.
LEGO Dacta program.
Az Alkalmazott bábjáték pedagógiájának Adaptálása
Pedagógus szerepek és hatékonyság BMEGT51K011
Cím szöveg – Second level Third level – Fourth level » Fifth level TÁMOP Tájékoztató Nap Családi kisokos, avagy ismerd meg a családod. Vitéz Gyöngyvér.
A társadalomismereti tartalmak tanításának lehetséges gyakorlata…
A tantárgy komplex jellegű!! A tervezés két szakaszra oszlik: 1. Távlati felkészülés 2. Közvetlen előkészület az órára.
„A gyakornokokkal foglalkozó mesterpedagógusok mentorálási feladatai”
ÁLLATI HETEK HÁROM HETET MEGHALADÓ PROJEKT. A TÉMA: Állatok és állatvédelem A TÉMA: Állatok és állatvédelem.
Mérés-értékelés konferencia március 28. Eger.
Csökkentsük a túlterheltséget, tanítsuk többet a diákokat! Varga Attila február 4.
ANDRÁSSY GYULA GIMNÁZIUM ÉS KOLLÉGIUM
Kompetenciafejlesztés - Tankönyvek
Tehetséggondozás mozgóképkultúra és médiaismeret
Miért szükségszerű a változás a természettudományok oktatásában?
ÓVODAPEDAGÓGUS ÉS TANÍTÓ SZAK MEGÚJÍTÁSA
T Á J É K O Z T A T Ó a rekultivációs projekt előrehaladásáról KEOP-7
Idegen nyelvek tanítása az alternatív iskolákban
Tanító szak, nappali- és levelező tagozat
PROJEKTMÓDSZER Tratnyek Magdolna PhD
Előadás másolata:

Vizuális nevelés tantárgypedagógia A tantárgyi tanítás tervezése – hosszú távú tervezés 13. Az éves program összeállítása Vizuális nevelés tantárgypedagógia Sándor Zsuzsa

A TERVKÉSZÍTÉS JAVASOLT LÉPÉSEI Hogyan készítsünk tanítási programot? A TERVKÉSZÍTÉS JAVASOLT LÉPÉSEI 1. az iskolai tantárgyi tanterv (általános leírása és adott évfolyama) követelményeinek-tananyagainak részletes megismerése [elemzés-értelmezés] 

A TERVKÉSZÍTÉS JAVASOLT LÉPÉSEI 1. előzetes: tantervismeret, osztály/életkor, hely  2. Az adott korosztályt érdeklő élethelyzetek összegyűjtése (a tanítási témakörök tematikai magvát jelentő ötletgyűjtemény).  3. Válogatás a témagyűjteményből; szempontok: a) a tantervi követelmények kielégítése, b) a korosztályhoz a legjobban kapcsolódás, c) a tanévre szükséges és elégséges mennyiség. a kivitelezés során a visszalépések, módosítások  4. A kiválasztott témakörök egyenkénti kidolgozása. a projektek tervezésének folyamata, szerkezete, a projektekből a tanéves program összeállításának elvei   5. Az éves program összeállítása.

„élethelyzetek” (a projektek átfogó tematikái) ünnep ajándékozás vendégség hétköznapi tennivalók bevásárlás közlekedés a város a falu a lakás a berendezés utca kert félelem bátorság irigység … játék család iskola kirándulás utazás film színház zene képzőművészet kiállítás szépirodalom mese foglalkozások munkahelyek cégek áruházak, üzletek, boltok felnőttek gyerekek barátság szerelem a Föld világűr a Föld mélye tenger hegyek természet állatok növények virágok a fa a tulipán évszakok tél (tavasz, nyár, ősz) időjárás

A TANÉVES VIZUÁLIS KULTÚRA TANÍTÁSI TERV JELLEMZŐI a) tartalmi jellemzők elkészítése és használata minden tanító (és rajztanár) egyéni felelőssége a vizuális kultúra tanítási terv személyes tanítási program (egyéni elképzelést tükröz) a vizuális nevelés tantárgypedagógiai-módszertani alapelveire épül a tanítás mellett a tanulást (a tanulás szervezését) is tervezi feldolgozza az iskolai tantárgyi tantervi tananyagot bázisa a vizuális kultúra és a vizuális kommunikáció, ezen belül is az alkotótevékenységek életkorra szabott élethelyzeteket feldolgozó komplex tanítási témakörökből (: projektek) áll

3. könnyen kezelhető (pl. méret  tanév közbeni használat) A TANÉVRE SZÓLÓ VIZUÁLIS KULTÚRA TANÍTÁSI TERV JELLEMZŐI b) formai jellemzők 1. szöveges és képi 2. tagolt, áttekinthető 3. könnyen kezelhető (pl. méret  tanév közbeni használat) kivitelezés: folyóírással és szabadkézi rajzos jegyzetekkel … … számítógépes kiadványszerkesztéssel digitalizált képanyaggal

A TANÉVRE SZÓLÓ VIZUÁLIS KULTÚRA TANÍTÁSI TERV Részei: 1. adatsor; 2 A TANÉVRE SZÓLÓ VIZUÁLIS KULTÚRA TANÍTÁSI TERV Részei: 1. adatsor; 2. projektek (tanéves rendben) 1. Adatsor: tanterv, évfolyam, óraszám; a program készítője (név, csoport), a projekteket a tanévben áttekintő táblázat 1. 2. 3. 4. szeptember október november december január február március április május június 1. Utazás távoli világokba kb. 6 óra 2. Természeti szépségek és tudományos magyarázatok kb. 7 ó. 3. Rajzoljunk … A táblázat tartalmazza a projektek címsorait az időbeli helyükön, például:

2. Egy projekt szerkezete sorszám ( tanévbeli hely), cím, tervezett óraszám cél (a projekt vizuális nevelési célja) projektfeladat [és hozzá kapcsolt kitételek] (:a tanulóknak szóló átfogó, komplex feladat) [: a megoldás kötelező mozzanatai] szükséges eszközök és anyagok (fizikai feltétel) (a projekt fizikai-anyagi háttere) [egyéb szerkezeti elemek: kutatómunka, szervezés, ötletek, javaslatok …]

sorszám, cím, tervezett óraszám Forrás: Vizuális kommunikációs projektek (Módszertár) c. tankönyv cél sorszám, cím, tervezett óraszám A hallgató rajza 3. Rajzoljunk meséskönyvet (6 óra) Cél: Az ábrázoló- és kifejezőképesség fejlesztése, az alkotómunka során többféle festő- és rajzolótechnika megismerése. Feladat és feltételek: Minden tanuló készítse el a kedvenc meséit tartalmazó képes mesekönyvet. Tetszőleges számú mese szerepelhet a könyvben, a címet mindenki önállóan találja ki. A méret megválasztható; minél többféle, könyv céljára megfelelő technika kerüljön felhasználásra. Könyvkészítési technikai javaslatok: leporelló keményebb kartonból; zsinórral összekötött lapok; összevarrt lapok ragasztott borítóval. [részlet Tóth Ernőné tanítási programjából, 2003] projektfeladat és feltételek szükséges anyagok és eszközök Reich Károly illusztrációja

5. Így dolgoznak a divattervezők, kb. 5 óra [Remenyiczky Edit terve] Cél: Az öltözködéskultúra, az ízlés fejlesztése; a tanulók tervező és alkotó képességeinek fejlesztése. Feladat: Valamilyen alkalmi célra teljes öltözet tervezése saját részre. Feltételek: a) legalább a ruházat és egy kiegészítő megtervezése és makettezése, b) az egyes darabok színben-formában összeillők legyenek. A hallgató rajza a tervéből  Képek: jelzés értékű képanyag. A projektfeladatban megmutatkozó művészeti-emberalkotta-természeti világot és a feldolgozásra kerülő képalkotási/ábrázolási változatokat szemlélteti. Követelmény a „módszertan tantárgyban”: az éves programban saját kezű illusztrációk is legyenek. Szöveg: rövid, tömör, lényegretörő. Anyagok és eszközök: rajzpapír és rajzoló-festő eszközök, textilek, fonalak, fóliák, készen kapható gyöngyök; divatújságok fényképekkel és rajzokkal, különféle funkciójú ruhadarabok és öltözetkiegészítők, textil és bőr anyagminták.

Ötletek, szervezés, kutatás, elképzelhető alkotótevékenységek: az alkalmi célok alapján öltözettípusok sorra vétele (pl. ünneplő ruházat; strand-együttes; kiránduló öltözet együttes); egyéni témaválasztás és kutatómunka, elemzések (pl. a színek és a formavilág kapcsolódnak-e az alkalomhoz, ha igen mennyiben; milyen anyagok alkalmasak; milyen kiegészítések - pl. táska, ékszer - tartozhatnak az alkalomhoz); anyagminta gyűjtés a választott témához; divatfotók, divatrajzok nézegetése, elemzése; fekete-fehér és színes (terv)rajzok készítése arról, hogyan néz ki az elképzelt ruházat; szöveges leírás is kiegészítheti. Képek forrása: Fürge ujjak 2001/5, Otto magazin 1999/tél

kidolgozott projektek 6-12 lap a kész program kidolgozott projektek 6-12 lap 2. Természeti szépségek és …. 1. Utazás távoli világokba kb. 6 óra Vizuális kultúra tanítási terv Vizuális nevelés TLG 1997 3. évf. 72 óra, 2 ó/hét Készítette Kiss Kázmér 2. B/c nyitóoldal:adatok, a tanév áttekintése Minden projekt külön lapon – modulok (évről-évre cserélhető, módosítható) 1. 2. 3. 4. szeptember 1.ccccccccc …………….. …….. 2. ……… október …………… …… . ….. …… 3……. ……. november …………. . …………. ……4. …….. december január 5. …………. február 6. ………… 7. …………. március 8. ………. április május 9. ………. június

nincs két egyforma tanítási program, mivel minden tanító önálló személyiség és egyéniség

NINCS KÉT EGYFORMA TANÍTÓI TERV, PROJEKT, AKKOR SEM, HA A TEMATIKAI ALAPÖTLET UGYANAZ élethelyzet: U T A Z Á S projektfeladat: TERVEZD MEG A CSALÁDOD NYÁRI UTAZÁSÁT! Készüljön el egy komplett útiterv rajzokkal, térképekkel, ábrákkal, gyűjtött fotókkal, leírásokkal EGY MEGTÖRTÉNT CSALÁDI UTAZÁS BEMUTATÁSA GYŰJTÖTT ÉS SAJÁT ALKOTÁSÚ KÉPANYAGGAL EGY FELFEDEZŐ UTAZÁS BEMUTATÁSA (növény, állat, táj … felfedezésére tett tudományos utazás) KERESKEDELMI ÜGYNÖK ÚTJÁNAK MEGTERVEZÉSE A CSILLAGOK HÁBORÚJÁBÓL A JEDI LOVAGOK BOLYGÓKÖZI UTAZÁSAI