A kommunikáció eszközei egy érdekvédelmi szervezetnél Bödő Sándor - ügyvezető igazgató Szenzor Gazdaságmérnöki Kft május 7.
2 Tartalom •1. Bevezető •2. A kommunikáció formái •3. A kommunikáció eszközei •4. Jellemzők összehasonlítása •5. Kapcsolattartás az érdekelt felekkel •azaz kivel és hogyan kommunikáljunk
Bevezető •A kommunikáció általában torzul, néhány véletlent kivéve. –Ha az üzenet torzulhat, torzulni is fog. –Ha nem torzulhat, mégis többnyire torzul. –Ha úgy tűnik, hogy szándék szerint sikerül, akkor az félreértés. –Ha elégedett vagy az üzeneteddel, az bizonyára mégis eltorzul. •Ha az üzenetet több féle képen lehet értelmezni, akkor a legrosszabb eredményt adó módon fogják azt értelmezni. •Mindig van olyan, aki jobban tudja, hogy mire gondoltál. •Minél többet kommunikálunk, az annál kevésbé sikeres. •Tömegkommunikációban nem az a fontos, hogy hogy valójában milyenek a dolgok, hanem az, hogy milyennek látszanak. •A hírek fontossága fordítottan arányos a távolság négyzetével. •Minél fontosabb egy szituáció, annál valószínűbb, hogy elfelejtesz egy alapvető részletet, melyre egy pillanattal korábban még emlékeztél. –Osmo A. Viio (finn) emberi kommunikáció területét kutatta
A kommunikáció formái •Irány szerint –egy az egyhez (1-1) •párbeszéd •üzenet átadás –egy a sokhoz (1-n) •nyilvános beszéd vagy előadás •terület megjelölés pl. graffiti, rendőrkordon stb. •könyv, újság, rádió, TV •internet, levelező listák •propaganda, reklám, Public Relations –sok a sokhoz (n-n) •számítógép-hálózatok, Internet, Intranet. •konferenciák •fórumok
A kommunikáció eszközei •Közvetlen kapcsolat 1-1 –Élő beszélgetés –Személyes levelezés –Telefon (rendszer) •Nyomtatott média1-n –Könyv –Újság •Művészet1-n –Festmény, zene, film •Elektronikus médian-n –Rádió, TV –Internet –Levelező listák –Fórumok
6 A kommunikáció fejlődése Idősík írásbeliségnyomtatás tömegkommunikáció Kr. előtt 3000 körül15. század20. század Internet
7 Az új eszköz: Internet •Sokan rendelkeznek honlappal •Portálok, közösségi oldalak –Melyek a hiteles források? –Tömeges, szinte feldolgozhatatlan információ •Kereső eszközök biztosítják a könnyű megtalálást –Tudatosan keresünk –Kiválaszthatjuk, hogy hol keressünk –Kulcsszavakkal leírható keresés (jellemző kifejezések) –A választás lehetősége
8 Internet keresés JVSZ
9 Keresés eredménye
10 Amit a keresőkről tudni kell… Forrás: Szonda Ipsos – Gemius Hungary: gIA fúziós panel augusztus •Univerzális keresők –Google –Startlap –Origo •Vertikális keresők –Speciális terület –„Valami” szerint segít keresni
11 Kereső optimalizálás •Azaz, mi segíti a keresőket a honlapunk megtalálására? –A honlap tartalma és struktúrája –Egyediség, eredetiség –Kulcsszavak, változatos fogalmazásban –A linkek száma
12 Levelező listák •Gyors hírcsatorna célzottan –Tagok és nem tagok részére is elérhető •Pontos címek szükségesek –Spam veszély miatt bizonytalan elérés –Célszerű regisztrálással karbantartani a címeket •Levelező rendszerekben kialakítható címlisták –Érdekeltségek, vagy más jellemzők szerint –CRM – ügyfélkapcsolat támogató rendszerek
13 Fórumok •Interaktív információ forrás •Információ csere gyors módja •Tagok és nem tagok részére is elérhető •Különböző témakörökben is működhet –Témakörök legyenek jól körülhatárolva •Moderátor szükséges témakörönként
Jellemzők összehasonlítása •Személyes kapcsolat –Nagyon közvetlen, bizalmi, szűk körű •Telefon –Ha van bizalom, akkor majdnem olyan, mint az előző •E-levelezés –Spam veszély miatt korlátozott elérés, –Nem személyes, de majdnem olyan (megszólítás) •Média –Újság, rádió, TV •Jól alakítható, hirdetések elhelyezése, de drága. •A jellemzői mérhetőek (példányszám, népszerűség) –Internet •Rendkívül gyors, és alacsony költségű. •Látogatók száma ismerhető, de kérdéses a hatékonysága •Könnyű kereshetőség
Kapcsolattartás az érdekelt felekkel •Egy érdekképviselet érdekelt felei: –Tagok •Alapító tagok •Később csatlakozók –Azonos érdekeltséggel –Más (pl. üzletszerzői) érdekeltséggel –Belső kapcsolatok •Választott vezetők •Iroda –Kormányzati, döntéshozó szervek –Társadalom
16 Érdekelt felek
17 Milyen legyen a kommunikáció? Vezetés Tagság ÉK belső kommunikáció ?? Döntéshozók Társadalom ÉK külső kommunikáció ??
18 ELÉRHETŐSÉG Bödő Sándor – ügyvezető igazgató Mobil: 20 / Szenzor Gazdaságmérnöki Kft Budapest, Hegedűs Gyula utca Budapest 502. Pf. 33. Telefon: 1 / Fax: 1 / Honlap: „Változással a sikerért”