Abigél Általános iskolások komplex mentálhigiénés nevelése

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Mit lehet tudni a célcsoportról?
Advertisements

KÖZÖSSÉGI HÁZ KISVASZAR 2012.
Ifjúsági Egészségnap április 7.. Célcsoport és célok •18-28 éves korosztály •A felsőoktatásban tanuló hallgatók •Egészségmagatartás fejlesztése.
Gondolkodj Egészségesen! Program OSZMK baleset-megelőzési konferencia szeptember 30.
Az iskolai szociálismunka
Gyermekvédelmi munka áttekintése
TÁMOP A/ projekt: Intézményi együttműködés, pedagógiai módszertani megújulás – pedagógiai szemléletváltás a sajátos nevelési igényű.
Határtalan Szív Alapítvány (Esztergom)
az általános iskolákban
Térségi tanoda hálózat BHIM RAO Egyesület
„Lépj feljebb! Tanulj tovább! Segítünk! A sarkadi Ady Endre - Bay Zoltán Középiskola és Kollégiumban”
TÁMOP A/ projekt: Intézményi együttműködés, pedagógiai módszertani megújulás – pedagógiai szemléletváltás a sajátos nevelési igényű.
Alsó-ausztriai alapfokú oktatási intézmények Kiegészítő pedagógiai szolgáltatások.
TÁMOP /2 „Lenni, akik vagyunk, és azzá válni, amivé válni tehetségünk adatott: ez életünk egyetlen célja.” Robert Louis Stevenson.
GYERMEKBÁNTALMAZÁSOK A TABULA RASA ALAPÍTVÁNY TEVÉKENYSÉGE Kovácsné Duró Andrea ME BTK Tanárképző Intézet
Mobil: (30) Cím: 4100 Berettyóújfalu, Széchenyi u. 13.
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
2009 Merényi Zsuzsanna Közoktatási szakértő-középiskolai tanár
Arany János Általános Iskola Kisújszállás, Kálvin u. 3.
A köznevelési törvény tehetséggondozási aspektusai, felkészítés a minőségi felsőoktatásra a közoktatásban Dr. Kaposi József Oktatáskutató és Fejlesztő.
ESÉLYT AZ ESÉLYTELENEKNEK
Hogyan segítik a tanításkísérő szemináriumok az összefüggő egyéni szakmai gyakorlatot? ELTE PPK N. Kollár Katalin
Az osztályfőnöki szerep története
Szakképzési szakemberek kompetenciáinak meghatározása
Sajátos nevelési igényű tanulók együttnevelése Együtt egy-másért! TÁMOP-3.4.2/09/ október 28.
Pályaorientáció ÁMK Báta Hunyadi János Általános Iskola
Zákányszéki Általános Iskola és Alapfokú Művészetoktatási Intézmény prezentációja 2009.
A gyakorlatvezető mentor
Gyakorlati tanácsok és módszerek a jogkövető magatartás kialakításában.
FOGÓDZÓ Gyermek Segélyezési Egyesület. A kezdetek … Úgy gondoltuk, hogy szeretnénk anyagi és érzelmi segítséget nyújtani azoknak a gyerekeknek, akik a.
MENTORI MEGSEGÍTÉS A GÖLLESZ VIKTOR SPECIÁLIS SZAKISKOLÁBAN.
MENTORTANÁRI ÉRTEKEZLET TÁMOP /1-2F MENTORTANÁRI ÉRTEKEZLET A MENTORTANÁROK TEVÉKENYSÉGE JANUÁR
„Mércénk az ember” Fodor Információk átadása, tájékoztatás  folyamatos kapcsolattartás a HUMÁN TISZK iskolái között – igazgatói értekezletek 
Biztos Kezdet and the Early Years Foundation Stage
TEHETSÉGFEJLESZTŐ PROGRAMOK AZ IDEGEN NYELV OKTATÁSBAN
Az iskola gyermekvédelmi feladata, célja, funkciója
Dominó Általános Iskola magatartásmódosító programja
TÁMOP / jelű Együtt, hogy jobb legyen című projekt Kettős mentorálás Készítette: Bagi Lászlóné február 24. Hódmezővásárhely.
Első esély - esélyegyenlőség a mai iskolarendszerben
Kompetensek lettünk? június 27..
Integráló iskolák a közoktatásban
TÁMOP / „Integrációs bázisiskola a Jászságban”
Pszichológiai és gyógypedagógiai diagnosztika
HEF OP / A SAJÁTOS NEVELÉSI IGÉNYŰ TANULÓK EGYÜTTNEVELÉSE
Kortárssegítő képzés Lőrincz Norbert, Kovács Anita Kortárssegítő képző
Erőszakmentes, egészségtudatos iskola
Az egészségvédelmi program megvalósításának értékelése A program ideje: – A Béres József TIT Kisvárdai Egyesületének Egészségvédelmi.
Speciális gyermekvédelem
Szociálpedagógus a „SÉF” Szakképző Iskolában „Fontos vagy nekünk” QALL – Végzettséget mindenkinek! Regionális konferencia Székesfehérvár 2013.
Példa egy ppt prezentációhoz
AZ ISKOLAI KÖZÖSSÉGI SZOLGÁLAT.  NAT 2012, EMMI-rendelet 2012  2016-tól az érettségi vizsga megkezdéséhez 50 óra közösségi szolgálat teljesítése szükséges.
A HEFOP PÁLYÁZAT EREDMÉNYEI A GYAKORLATI KÉPZÉSBEN.
Sásdi Faodu Egyesület 2001 – től napjainkig. A kezdetektől vállaljuk a sásdi térségben élő hátrányos helyzetű fiatalok összefogását és támogatását, a.
Az Egressy Béni Kéttannyelvű Általános Iskola bemutatkozik Gyöngyös
A tanulás segítése – a tanulás tanítása a napköziben
A 2014/2015 iskolai év pszichológusi tevékenységének beszámolója.
Sári Gusztáv Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola TÁMOP B „Közoktatási intézmények esélyegyenlőségi alapú fejlesztéseinek támogatása”
A jogszabályi változások megvalósulása és hatása intézményi szinten Fővárosi helyszín Készítette: Kállai Gabriella ONK, Budapest november 4.
Ki az a mentortanár? „az a pedagógiai gyakorlattal rendelkező tanár, aki tapasztalatai és a továbbképzésben szerzett speciális képzettsége eredményeként.
Együtt az egészséges fiatalokért a Thanban Balogh Tiborné Than K. Ökoiskola Gimnázium, Szakközépiskola és Szakiskola.
1 Gyermekvédelmi képzések a Sapientia Szerzetesi Hittudományi Főiskolán.
A közoktatás fejlesztési irányai és a társadalmi felzárkóztatás kapcsolata.
„FIGYELJÜNK EGYMÁSRA!” KOMPLEX MEGELŐZŐ, EGÉSZSÉG ÉS KOMPETENCIA FEJLESZTŐ MODELL PROGRAM a Szent József Gimnázium, Szakközépiskola és Kollégiumban Berényi.
SZAKISKOLAI FEJLESZTÉSI PROGRAM „A” komponens Schottner Péterné komponensvezető
Sipos Orbán Szakiskola és Kollégium
Jánoshalmi Hunyadi János Általános Iskola,
„Lépj feljebb. Tanulj tovább. Segítünk
Az osztatlan tanárképzés gyakorlati képzési rendszere
Család – és Gyermekjóléti Központ
Gyermek- és ifjúságvédelem, vezetői felelősség és támogatás
Előadás másolata:

Abigél Általános iskolások komplex mentálhigiénés nevelése „I S K O L Á S O K E G É S Z S É G É É R T” IX. Országos konferencián elhangzott előadás Abigél Dr. Kovács Katalin – Szabó Márta: Általános iskolások komplex mentálhigiénés nevelése Miskolc - Szeged

Mottó: „Nem akkor kell elkezdeni beszélgetni a gyerekkel, mikor már kilóg a tű a könyökhajlatából.” /Zacher Gábor/ Az élet és a világ lényeges dolgairól szóló beszélgetések nagymértékben hozzájárulhatnak az empátia, az önismeret és a cselekvési motívumok tudatosságának kialakulásához. Az iskolai nevelőmunkában azonban egyre kevesebb idő jut a beszélgetésre; ma már szinte csak az osztályfőnöki órák kínálnak ehhez valamilyen szervezeti keretet. Forrás: ofoe: Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete

Móra Ferenc Általános Iskola Szeged, Kolozsvári tér Kb. 200 tanuló 4 alsó- és 8 felső tagozatos osztály A tanulók 70 %-a halmozottan hátrányos helyzetű Az állami gondozottak aránya ~ 10 % Egyszülős családok aránya magas Szülők iskolai végzettsége 80 %-ban 8 általános vagy az alatt Nagyarányú munkanélküliség

1999-2000: "A halmozottan hátrányos helyzetű, elsősorban roma fiatalok társadalmi beilleszkedésének támogatása" c. pályázat Phare '99 Országprogram: EU csatlakozásra felkészülés Fő célok: hátrányos helyzetű (roma) fiatalok társadalmi kirekesztettségének megelőzése társadalmi integrációjuk elősegítése Projektek: 2 év + 5 évi működtetés Prevenció: általános iskolai lemorzsolódás csökkentése Korrekció: felzárkóztató programok és szakképzés fejlesztése Promóció: tehetséges roma tanulók támogatásával társadalmi előrejutásukat segíteni, a felsőoktatásban tanulók arányát növelni

A Móra Iskola programja 1999-2008 Pedagógus továbbképzések Integrált nevelés-oktatás: a tantestület számára Romológia: érdeklődő tanárok postgraduális képzése Egyéni képességfejlesztés: interaktív képességfejlesztő számítógépes programokkal (12 db számítógép) Manó-kaland: elemi alapkészségek (számolás, írásmozgás-koordináció, beszédhanghallás, következtetés, relációszókincs, szocialitás) játékos fejlesztése óvodás-kisiskolás korban Tanuljunk a törpökkel! – játékos tantárgyi (matematika, helyesírás, környezetismeret stb.) témájú program Mentálhygiénés blokk Önismereti személyiségfejlesztő tréning a teljes felső tagozatnak (heti két délután) Saját pedagógusokkal Dél-Magyarországi Gyermek- és Ifjúságvédelmi Alapítvány 2 trénerével (Korom István, Papp Lajos) Jutalom nyári tábor ~ 40 fővel, ingyenes, Szegeden (olcsó) ABIGÉL-program

ABIGÉL – PROGRAM Legyen a gyerekeknek egy abszolút megbízható, titkos-titokzatos segítője, akire mindig számíthatnak, minden gondjukat, bánatukat, titkukat, aggodalmukat, félelmüket, örömüket megoszthatják vele. Kellékek: Magyar szakos kollegák, felső tagozat Felkészítés órán a Szabó Magda regényből készült video-film megnézésére (két délután) Gyerekekkel közösen minden osztály plakátot készített Pedagógusok közösen készítették a nagy plakátot és egy dobozt (igazgatói szoba előtt kapott helyet) Abigél postása (ig.h., majd a szoc. munkás) táblára kitűzte annak a levélnek a jeligéjét, amire válasz érkezett átadta nagyszünetben a levelet a feladónak Abigélek I. félév: neveléstan gyakorlat leendő végzős pedagógusoknak (Cs. Czachesz Erzsébet prof. hallgatói) II. félév: iskolai szociális munkás és a szoc. munkás hallgatók Iskolai gyermekvédelmi felelős kolleganő „Szűrő”: Szabó Márta iskola ig. Felkért külső előadók: orvosok, védőnő, pszichológus, mentálhygiénikus, rendőr

Módszer „Postázás” levelek átadása a hallgatóknak (H-Sz) válaszok visszajuttatása (H-Sz-P) Válaszolás 2-3 fős csoportok megbeszélték, megírták. Igazgatónő e-mailben a kérdéssel együtt megkapta (a „szemetet” is, amit nem válaszoltak meg. Reklamáció soha nem érkezett!) Szociális munkás még borítékolás előtt téma szerint feldolgozta. Abigél postása átadta. Kettős jelszó vált szükségessé (Jelige + szám: személyes átadás-átvétel) Gyerekeket legjobban érdeklő témákat osztályfőnöki órákon megbeszélték: - Barátság - Szerelem, szexualitás - Iskolai probléma (kudarcok, tanulási nehézségek, igazság-igazságtalanság) - Testkép zavarok, testi hibák, fogyatékosság (kövérség, soványság, csúnyaság, szépség, mit lehet tenni az egészségért, stb.) - Alulértékeltség, önbizalom hiány - Családi problémák (szegénység, agresszió, válás, munkanélküliség) - Káros szenvedélyek (italozás, dohányzás, kábítószerek veszélyei) - Egészség-betegség, az életmód szerepe Tantestületi értékelés: félévente, ill. évente 1 alkalommal, vendég előadókkal

Folyamatosság! Minden tanév kezdetén megismételték az érzékenyítést (a film levetítésével, megbeszélésével, a tapasztalatok kiértékelésével. Ha kezdett érdektelenségbe fulladni a gyerekek részéről, akkor szerveztek valamilyen érdeklődést serkentő témájú of. órát, iskolai rendezvényt. Szülők tájékoztatása tanévnyitó szülői értekezleten. Szupervízió – Az Egészségügyi Főiskolai Kar biztosított külső szupervíziót, havonta 1x.

Eredmények 1. Nem választható külön az Abigél program és a többi projekt elem hatása. A gyerekek iskolához kötődése erősödött, kevesebbet hiányoztak. A tanárok iránti bizalom mélyült. Jobban tanultak. Nyugodtabbakká váltak. Oldódtak a szorongásaik, félelmeik. A gyerekek közötti agresszió érezhetően csökkent. Kezelhetőbbé váltak, könnyebb volt fegyelmezni, tanítani őket. Tanulmányi eredményük javult. Kevesebb lett a bukás. Megszerették az önismereti játékokat. Az iskolán kívül szervezett Játszóházba is elmentek, ahol más iskolák diákjaival találkozhattak. (Integráló hatás) Nőtt az önbizalmuk, javult az önértékelésük. Nyitottabbá váltak.

Eredmények 2. Sok esetben a szülők is észrevettek pozitív változást. A tanárok részéről a programmal szemben semmiféle fenntartás, kifogás nem merült fel. A titoktartást soha senki nem szegte meg! „Ki lehet Abigél”?! - mindig valamelyik férfi tanárra gyanakodtak. EGY ESETBEN SIKERÜLT MEGAKADÁLYOZNI EGY ÖNGYILKOSSÁGOT! Több esetben volt más sikeres krízis intervenció, pl. kábítószer-dealerek. Voltak kudarcok is (kislányok prostitúciója, családon belüli erőszak - maga a bántalmazott sem akart, vagy tudott változtatni, kikerült az iskola látóköréből.)

Az igazgatónő véleménye Jobban megismerte a kollegáit. A gyerekek ismétlődő, tanárokkal kapcsolatos panaszai nem voltak alaptalanok. Sikerült megőriznie a titkokat – fokozatosan megoldódtak a problémák és megszűntek a panaszok. A sok önismereti, személyiségfejlesztő program keretében meg tudták egymással beszélni a problémákat, meghallgatták egymás véleményét, könnyebben közös nevezőre jutottak a felnőttek és a gyerekek is. Nagyon fontos volt, hogy mindig szakmailag felkészültek és segítőkészek voltak az Abigélek! Komolyan vették a feladatot. (Nem veszett el levél, azonnal elkészültek a válaszok, átérezték a gyerekek problémáit és igyekeztek használható tanácsokat adni, olyanokat, amiket meg lehetett fogadni, volt realitásuk.) Ebből a hallgatók is nagyon sokat tanultak, hasznos volt a felkészülésük szempontjából.

A Móra Ferenc Általános Iskola a körülményekhez képest ideális környezet volt, mert Elfogadó volt a környezet a gyermekekkel szemben (a család és az iskola is) Nem érzékelték a külső megkülönböztetést, amitől a középiskolában továbbtanulók már szenvedtek A gyerekek ragaszkodtak a pedagógusokhoz, sok olyan problémával megkeresték őket, aminek a megbeszélésére nem volt elég idő. Abigél mérsékelte ezt a terhet!

Mibe került? - a program nélkülözhetetlen feltételei Különösebb anyagi és szellemi befektetés nélkül megkezdhető, kellő empátiával, előzetes egyetértéssel, közös elhatározással a tantestület részéről. Fontos a komplex programba illesztés: pedagógusok továbbképzése és a gyerekek számára szervezett önismereti-személyiségfejlesztő foglalkozások. A kezdeti levéláradat mindig csillapul és „Abigélnek” heti 2-3 órai munkáját igényli. Elkötelezett vezető, aki kezdetben maga is részt vesz, kézben tartja, „eligazítja” az indulást. Utána szinte megy magától. Ne egy ember terhe legyen, hanem legalább ketten meg tudják beszélni. Ideális állapot volt, amikor két főállású segítő szakember volt az iskolai szociális munkás és a gyermekvédelmi felelős személyében. Ekkor a szülőkkel – családokkal is tudtak foglalkozni.

Perspektíva Akik kis kamaszként megtapasztalták az iskolai környezet biztonságát, amit Abigél is erősített, valószínűleg a serdülőkor lelki viharai közepette is igénybe vennék ezt az „alacsony küszöbű” szolgáltatást. Körükből képezni lehetne újabb Abigélokat, akik a fiatalabb, vagy más iskolába járó társaiknak segítséget tudnának nyújtani. Kortárs segítőként speciális problémák kezelésére (számítógép-függőség, dohányzás elleni küzdelem, egészséges táplálkozás, stb.) ki lehetne őket képezni. Önmagában az is előremutató, ha egy-egy iskolában az Abigél program jelenti azt a támaszt, ami az ott felcseperedők külső környezethez való alkalmazkodó képességét, belső tartását, egyszóval rezilienciáját megnöveli.

Törvénysértő állapotot szüntet meg Szeged vezetése, ha elfogadja a cigány kisebbségi önkormányzat kezdeményezését, s bezárja a Kolozsvári téri Móra általános iskolát. A diákok nyolcvan százaléka roma a szegedi Kolozsvári téri iskolában. Fotó: Schmidt Andrea

Ezentúl a kisebbséghez tartozó gyerekek integrált oktatását ösztönzik kiemelt normatívával. Szeged iskolái közül a Móra igényelte, s eddig meg is kapta a kiemelt állami normatívát. A többletből különböző felzárkóztató programokat valósítottak meg. A volt mórás gyerekeket befogadó szegedi iskolák összesen 18-20 millió forintot költhetnek a romák integrációjára – egyetlen tanévben. A befogadó iskolákban új álláshelyeket teremtenek és a Móra képzett, romológiai szakos és a hátrányos helyzetű gyerekek fölzárkóztatásában tapasztalatokat szerzett pedagógusait fogják alkalmazni. Forrás: http://www.delmagyar.hu/szeged_hirek/megszunik_a_mora_altalanos_iskola/142119/ Délmagyarország, Újszászi Ilona, 2007.02.08. 14:19

Az ördög a részletekben lakozik Az oktatási bizottság tagját meglepte, hogy van ilyen terv és az is, hogy a szülők (34 család) kezdeményezték, de leginkább az, hogy megszűnik a Móra. – Ez azért lenne baj, mert ezen a speciális területen ott halmozódtak föl oktatási-pedagógiai ismeretek, jártasságot és tapasztalatot szereztek a pedagógusok, élükön az igazgatónővel, akinek szaktudással és szívvel-lélekkel végzett munkáját jól ismerem. Mindent kihoztak magukból és a gyerekekből, amit csak lehet, és nem vagyok biztos benne, hogy ugyanezt el lehet érni ilyen tapasztalatokkal nem rendelkező más iskolákban. Farkasné Pocsai Blanka fideszes önkormányzati képviselő az Oktatási Bizottság tagja

Köszönöm a figyelmet!