(Lóbálgatjuk, hintáztatjuk…) Készítette: Hengerics Henriett A KEGYMI - ben (Lóbálgatjuk, hintáztatjuk…) Készítette: Hengerics Henriett
I. A képzés II. A TSMT-I. (tervezett szenzomoto-ros tréning) terápia rövid elméleti bemutatása III. A terápiás munka a gyakorlatban
I. A képzés 120 órás akkreditált tanfolyam a BHRG Alapítvány (Budapesti Hidroterápiás Rehabilitációs Gimnasztika) szervezésében A módszer kifejlesztője: Lakatos Katalin A tanúsítvány megszerzésének feltétele írásbeli záró dolgozat leadása szóbeli vizsga
II. A TSMT-I. terápia rövid elméleti bemutatása Regressziós szemléletű terápia Regresszió: életkortól való nagy mértékű elmaradás. Alacsonyabb fejlődési fokra visszalépve dolgozza (építi) fel az ontogenetikus fejlődésmenetet észleléssel érzékeléssel szenzoros integrációval mozgástervezéssel
A terápia célja Hiánypótlás: fokozott megsegítés, pl. inger-szegény környezet esetén Felzárkóztatás: olyan helyzetek teremtése, amelyek során többféle érzékelés és azok összekapcsolása valósul meg: taktilis vesztibuláris akusztikus vizuális ingerek „tervezett adagolásával” Csoportérettség – óvodában Iskolaérettség
A TSMT terápia lényege a szenzomoto-ros ingerlés a vesztibuláris (egyensúlyozó) a taktilis az auditív a vizuális rendszerek szenzomotoros ingerlése, amely passzív mozgatás és aktív mozgás közben valósul meg A nagyszámú mozgásanyag elsajátítása segít a hiányzó ingerek pótlásában a megrekedt fejlődés beindulásában
A taktilis és vesztibuláris rendszer általános normalizálása A SIT terápia lépcsői A taktilis és vesztibuláris rendszer általános normalizálása testkontaktushoz szoktatás, a test célzott stimulációja (babamasszázs, érintések, simogatások) A primitív reflexek gátlása a fejkontroll kialakulása és automatizálódása kokontrakciós karmozgások (kitámasztások) antigravitációs helyzetek megjelenése, tartós fennállása vertikalizáció megerősödése (egyenes testtartás) talajtól való könnyed elszakadás (járás, ugrás, futás)
Az egyensúlyi reakciók fejlesztése a felvett poszturák (testtartások) egyensúly megtartása A szemmozgások normalizálása postrotációs nystagmus kiváltása (pörgetések) fixálás, célkövetés, vizuális keresés A test két oldalának integrálása a test két féloldalának szimmetrikus használata
A TSMT várható eredményei nagymozgások, finommozgások és a beszédmozgások javulása beszédindító a megértési, emlékezeti és tanulási folyamatok fejlődése irányíthatóság javulása feladattudat, feladattartás kialakulása beilleszkedési, alkalmazkodási képesség kialakulása norma-és követelményrendszerek elfogadása
6 hónapos kortól kb. 12-12 éves korig alkalmazható eredményesen Kinek ajánlott a TSMT? rizikós koraszülötteknek megkésett pszichomotoros fejlődésű gyerekeknek megkésett beszédfejlődés értelmi akadályozottság halmozott fogyatékosság autizmus tanulási, magatartási, beilleszkedési és figyelemzavarok esetén hiperaktív gyerekeknél 6 hónapos kortól kb. 12-12 éves korig alkalmazható eredményesen
A kognitív funkciók beépülése a TSMT terápiába beszédindítás, szókincsbővítés azonosítás, megkülönböztetés, halmazképzés finommotorika vizuális észlelés, figyelem és emlékezet testvázlat, térbeli tájékozódás, lateralitás ritmusérzék
A TSMT segédeszközei gördeszka, pléd, édesanya teste, billenő lap különböző méretű labdák, hengerek, kuglik, karikák kötél, hinták, csúszda, gólyaláb dömper, zsámoly, gyűrű, roller, bicikli, pad, gumiasztal
Vizsgálatok, diagnosztika Módosított SEED fejlődési skála (0-2 évig) szülő kikérdezése a vizsgáló megfigyelési szempontjai a gyermek megfigyelése feladathelyzetben vizsgált életkorok vizsgált területek DeGangi-Berk szenzomotoros teszt (3-5 éves korig) Állapot- és mozgásvizsgáló teszt (5 és 6 éves korban) az idegrendszer érettségének vizsgálata mozgásvizsgálat testkép, térbeli tájékozódás, lateralitás, taktilis terület, ritmusvizsgálat (Lakatos Katalin)
A megfelelő szakember kiválasztása III. A terápiás munka bemutatása a gyakorlatban (a 8 hónapos Balázzsal) A gyermek érkezése az intézménybe, mozgásállapotának felmérése – szükség esetén – különböző végzettségű szakemberek (gyógytornász, szomatopedagógus, konduktor, logopédus ill. TSMT terapeuta) bevonásával A megfelelő szakember kiválasztása
A terápia megkezdése ismerkedés, beszélgetés a szülővel, gyermekkel anamnézis felvétele a gyermek komplex vizsgálata a SEED fejlődési teszttel (mozgás, kognitív képességek) a TSMT – I. tréning megírása (Mit kell tartalmaznia a tréningnek?) a TSMT egy „home-tréning” szülők bevonása, együttműködése elengedhetetlen FILM
KÖSZÖNÖM A FIGYELMET!