(Lóbálgatjuk, hintáztatjuk…) Készítette: Hengerics Henriett

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Korai fejlesztés a bölcsődénkben
Advertisements

Ügyességfejlesztés az alsótagozatban
AZ AUTIZMUSSAL ÉLŐ GYERMEKEK FEJLESZTÉSÉNEK ALAPELVEI Őszi Tamásné Autizmus Alapítvány.
Matematika és módszertana
Mikor beszélünk koraszülésről?
Az együttműködés színterei a segítő pedagógus szemszögéből
Összetett diagnosztikus és terápiás modell a Gézengúz Alapítvány betegellátási rendszerében.
A tanulók foglalkoztatását áthatja:
Down dada babamasszázs oktató élményei saját babájával Baráthné Nagy Edina 2010 V. Tudományos Továbbképző Konferencia Csecsemőmasszázs Oktatók Számára.
A tanulási problémák diagnosztikája és terápiája
Diszlexia veszélyeztetettség jelei az óvodában
A jelnyelvi fejlődés kezdeti szakaszai siket és halló gyerekeknél
Óvodai tanterv a 3 és 7 évesek számára
Az iskolaérettség kérdése
Hatodik előadás.
A Kovács-módszer alapismeretei
A gyermek játéka. A játék szerepe a személyiség korai fejlődésében
Korai hidroterápia a családban
Mozgásfejlesztés a megkésett és akadályozott beszédfejlődésű gyermekeknél Ayres-féle szenzoros integrációs terápia a logopédiai korai fejlesztésben.
Testi és szellemi fogyatékos gyermekek ápolása
Bilics Edit Projekt koordinátor május 12. Óvodai Szenzomotoros Integráció
Korai felismerés, gyermek-re/habilitáció
MENTORI MEGSEGÍTÉS A GÖLLESZ VIKTOR SPECIÁLIS SZAKISKOLÁBAN.
Fejlesztő munka I. félév. Fejlesztést végző pedagógusok: 4 fő ( 2 fő logopédus, 1 fő tanító / nyelv- és beszédfejlesztő pedagógus, 1 fő tanító/
A differenciált fejlesztés pszichológiája
Törvények, feladatok, vizsgálatok, szakvélemények,
Óvodai és iskolai szűrő vizsgálatok
A fejlesztőpedagógus szerepe a Családok Átmeneti Otthonában
Készítette: Ábelné Pintér Éva
Tervezett szenzomotoros tréning TSMT
Szegedi Mihály gyógytornász
Munkamegosztás és együttműködés Iskolapszichológia a nevelési tanácsadó ellátó rendszerében Horváth Ágnes Klinikai szakpszichológus Zuglói Nevelési Tanácsadó.
Mozgásterápia a mindennapi gyakorlatban
RMÁI Kazinczy Ferenc Tagiskola Kincsesbánya, Iskola u. 1.
Integráló iskolák a közoktatásban
A „diszes” problémák korai jelei
A dyslexia veszélyeztetettség tünetei
A zene transzfer hatása a roma gyermekek tehetséggondozásában
Az iskoláskor küszöbén
Inkluzív pedagógia Előadó: Török Mária.
Jelen és jövő A Budaörsi Nevelési Tanácsadóban. Mi történik a Nevelési Tanácsadóban? Vizsgálunk Szakvéleményt írunk Terápiát végzünk, gyógyítunk (rajz,
Pedagógiai munka a Nevelési Tanácsadóban
Zeneterápia a Kerek Világ Alapítványban
Buczkóné Pásztor Melinda Megyei Pedagógiai Szakszolgálat
A Kognitív Profil Teszt kiegészítése
A figyelem pedagógiai szempontból legfontosabb aspektusai (Eisert 1991
Integráció és inklúzió
A szövegértés-szövegalkotás programcsomag jellemzői
Út a sikeres tanuláshoz
A tanulás segítése – a tanulás tanítása a napköziben
Kognitív fejlődés 2. Piaget 1.
Kutyás terápia alkalmazása óvodában Lakos Judit. Bemutatkozás Pepitappancs – Kutyás terápia csoport AZÚR Segítőkutyás Egyesület bemutatása
Alcím mintájának szerkesztése Demens lakók képességmegőrző, rehabilitáló programja Evangélikus Diakóniai Otthon Kaposszekcső Kaposszekcső,
1 Készítette: Barkó Zsolt. Nem betegség, rendellenesség A diszlexiásoknak problémát okozhat a betűk, szavak és számok felismerése, leírása. A leírt betűket.
A felnőttek bevonásának fejlesztése a kora gyermekkori oktatásba Chris Pascal, prof. és Tony Bertram, prof.
A SZÜLŐI KOMPETENCIA TÁMOGATÁSA A KAPOSVÁRI EGYETEM GYAKORLÓ ÓVODÁJÁBAN Budapest augusztus 31.
A korai felismerés és a státuszdiagnózis jelentősége és konzekvenciái a nyelv- és beszédfejlődési zavarral küzdő gyermekek logopédiai terápiájában Konzulens:
Iskolaérettség Fizikai (biológiai) Szellemi (pszichikus) Lelki (szociális)
II. Kerületi PSZSZ Honfiné Nagy Andrea Gál Nóra
A Fejér Megyei Pedagógiai Szakszolgálat Bicskei Tagintézménye
Mozgásszervi rehabilitáció
Készítette: Tóthné Babó Szilvia
A koordinációs képességek felosztása és fejlesztési lehetőségei
Szakszolgálati feladatellátás a JNSZMPSZ Kunhegyesi Tagintézményben
Horváthné Moldvay Ilona gyógypedagógus, közoktatási szakértő
A FEJLŐDÉSLÉLEKTAN TÁRGYA, JELENTŐSÉGE, MÓDSZEREI
Szolnoki Tagintézmény
A tanulók foglalkoztatását áthatja:
Óvodából iskolába Iskolás lesz a gyermekünk Az iskolaérettség kérdései
SZOKÁS SZABÁLYRENDSZER, NEVELŐMUNKA TERVEZÉSE ELLENŐRZÉS TERÜLETEI FELADATMEGOSZTÁS Farkasné Egyed Zsuzsa
Előadás másolata:

(Lóbálgatjuk, hintáztatjuk…) Készítette: Hengerics Henriett A KEGYMI - ben (Lóbálgatjuk, hintáztatjuk…) Készítette: Hengerics Henriett

I. A képzés II. A TSMT-I. (tervezett szenzomoto-ros tréning) terápia rövid elméleti bemutatása III. A terápiás munka a gyakorlatban

I. A képzés 120 órás akkreditált tanfolyam a BHRG Alapítvány (Budapesti Hidroterápiás Rehabilitációs Gimnasztika) szervezésében A módszer kifejlesztője: Lakatos Katalin A tanúsítvány megszerzésének feltétele írásbeli záró dolgozat leadása szóbeli vizsga

II. A TSMT-I. terápia rövid elméleti bemutatása Regressziós szemléletű terápia Regresszió: életkortól való nagy mértékű elmaradás. Alacsonyabb fejlődési fokra visszalépve dolgozza (építi) fel az ontogenetikus fejlődésmenetet észleléssel érzékeléssel szenzoros integrációval mozgástervezéssel

A terápia célja Hiánypótlás: fokozott megsegítés, pl. inger-szegény környezet esetén Felzárkóztatás: olyan helyzetek teremtése, amelyek során többféle érzékelés és azok összekapcsolása valósul meg: taktilis vesztibuláris akusztikus vizuális ingerek „tervezett adagolásával” Csoportérettség – óvodában Iskolaérettség

A TSMT terápia lényege a szenzomoto-ros ingerlés a vesztibuláris (egyensúlyozó) a taktilis az auditív a vizuális rendszerek szenzomotoros ingerlése, amely passzív mozgatás és aktív mozgás közben valósul meg A nagyszámú mozgásanyag elsajátítása segít a hiányzó ingerek pótlásában a megrekedt fejlődés beindulásában

A taktilis és vesztibuláris rendszer általános normalizálása A SIT terápia lépcsői A taktilis és vesztibuláris rendszer általános normalizálása testkontaktushoz szoktatás, a test célzott stimulációja (babamasszázs, érintések, simogatások) A primitív reflexek gátlása a fejkontroll kialakulása és automatizálódása kokontrakciós karmozgások (kitámasztások) antigravitációs helyzetek megjelenése, tartós fennállása vertikalizáció megerősödése (egyenes testtartás) talajtól való könnyed elszakadás (járás, ugrás, futás)

Az egyensúlyi reakciók fejlesztése a felvett poszturák (testtartások) egyensúly megtartása A szemmozgások normalizálása postrotációs nystagmus kiváltása (pörgetések) fixálás, célkövetés, vizuális keresés A test két oldalának integrálása a test két féloldalának szimmetrikus használata

A TSMT várható eredményei nagymozgások, finommozgások és a beszédmozgások javulása beszédindító a megértési, emlékezeti és tanulási folyamatok fejlődése irányíthatóság javulása feladattudat, feladattartás kialakulása beilleszkedési, alkalmazkodási képesség kialakulása norma-és követelményrendszerek elfogadása

6 hónapos kortól kb. 12-12 éves korig alkalmazható eredményesen Kinek ajánlott a TSMT? rizikós koraszülötteknek megkésett pszichomotoros fejlődésű gyerekeknek megkésett beszédfejlődés értelmi akadályozottság halmozott fogyatékosság autizmus tanulási, magatartási, beilleszkedési és figyelemzavarok esetén hiperaktív gyerekeknél 6 hónapos kortól kb. 12-12 éves korig alkalmazható eredményesen

A kognitív funkciók beépülése a TSMT terápiába beszédindítás, szókincsbővítés azonosítás, megkülönböztetés, halmazképzés finommotorika vizuális észlelés, figyelem és emlékezet testvázlat, térbeli tájékozódás, lateralitás ritmusérzék

A TSMT segédeszközei gördeszka, pléd, édesanya teste, billenő lap különböző méretű labdák, hengerek, kuglik, karikák kötél, hinták, csúszda, gólyaláb dömper, zsámoly, gyűrű, roller, bicikli, pad, gumiasztal

Vizsgálatok, diagnosztika Módosított SEED fejlődési skála (0-2 évig) szülő kikérdezése a vizsgáló megfigyelési szempontjai a gyermek megfigyelése feladathelyzetben vizsgált életkorok vizsgált területek DeGangi-Berk szenzomotoros teszt (3-5 éves korig) Állapot- és mozgásvizsgáló teszt (5 és 6 éves korban) az idegrendszer érettségének vizsgálata mozgásvizsgálat testkép, térbeli tájékozódás, lateralitás, taktilis terület, ritmusvizsgálat (Lakatos Katalin)

A megfelelő szakember kiválasztása III. A terápiás munka bemutatása a gyakorlatban (a 8 hónapos Balázzsal) A gyermek érkezése az intézménybe, mozgásállapotának felmérése – szükség esetén – különböző végzettségű szakemberek (gyógytornász, szomatopedagógus, konduktor, logopédus ill. TSMT terapeuta) bevonásával A megfelelő szakember kiválasztása

A terápia megkezdése ismerkedés, beszélgetés a szülővel, gyermekkel anamnézis felvétele a gyermek komplex vizsgálata a SEED fejlődési teszttel (mozgás, kognitív képességek) a TSMT – I. tréning megírása (Mit kell tartalmaznia a tréningnek?) a TSMT egy „home-tréning” szülők bevonása, együttműködése elengedhetetlen FILM

KÖSZÖNÖM A FIGYELMET!