A művészet-fogalom változása
Tekhné/Ars Antikvitás-Középkor Szabályokon alapuló létrehozás, mesterségbeli tudás, szakértelem (mesterség, tudomány) Pl.:festészet, szobrászat, hajóácsolás, házépítés, orvoslás stb.- nem különül el a modern értelemben vett művészet Szofisták: hasznos (pl. építészet) és gyönyört keltő (festészet) művészetekről beszélnek közt különböztettek Platón: létrehozni (építészet) a dolgokat vs utánozni (festészet) Platón: vannak a lélekre veszélyes művészetek (bizonyos zenék, táncok)
Septem artes liberales Retorika Grammatika Dialektika Aritmetika Geometria Asztronómia Muzika A szabad emberhez méltó, általa elsajátítható elméleti ismeretek, szellemi tevékenység
Vulgáris(mechanikus) művészetek Lanifícium (gyapjúkészítés) Armatura (szerszámkészítés) Agricultura (földművelés) Venatio (vadászat) Navigatio (hajózás) Medicina Theatrica Fizikai erőfeszítést igényelnek
Arti del disegno 15-17. század Festészet, szobrászat, építészet Közös alapjuk: a rajz költészet és a zene: önálló tevékenységek
Szépművészetek 18.század Batteux 1746 Festészet, szobrászat, költészet, zene, tánc Közös elvük: az utánzás A szép természetet utánozni, “kiválasztani a természet legszebb részeit és egy annál is szebb egészet formálni belőlük” Cél: a tetszés kiváltása
Képzőművészet 18.század Lessing 1766 A festészet és a szobrászat közös megnevezése Természetes jelekkel létrehozott térbeli művészetek Költészet, zene -mesterséges jelekkel létrehozott időbeli művészetek
Szépművészet/szépirodalom Szépirodalom = szavak létrehozása Szépművészet = dolgok létrehozása (festészet, szobrászat, építészet) Vö: Szépművészeti Múzeum
19-20. század Irodalom, képzőművészet, iparművészet, zene, fotó, film, színház, tánc, építészet
Pluralizmus A hagyományos és új művészetek (pl.médiaművészet) egymás mellett élése Stílusok sokfélesége: a formanyelvi tradíciókhoz való szabad kapcsolódás/radikális újítások Műfaji határok elmosódása (performance, happening, installáció, environment) Az egységes befogadói elvárás megszűnése (“Ha Neked nem képez művészetet…”) A populáris kultúra (tömegkultúra) beemelése
A művészetek táblázata M A művészetek táblázata M. Dessoir: Esztétika és általános művészettudomány (1906) Térbeli művészetek Mozgás nélküli művészetek Képeket alkalmazó művészetek Időbeli művészetek A mozgás művészetei Mozgást és hangot alkalmazó művészetek Utánzó művészetek Ábrázoló művészetek Határozott asszociációk művészetei Szobrászat Festészet Költészet Tánc Inventív művészetek Absztrakt művészetek Határozott asszociációk nélküli művészetek Építészet Zene
A képzőművészet ágai és a felosztás elvei Építészet Festészet, Szobrászat, kisplasztika, Grafika, rajz, fametszés, rézmetszés Fotó Új média (komputergrafika, multimédia, vidóinstalláció) Egyéb (kollázs, graffiti, testművészet, akció és performansz) (Iparművészet?) Elválasztva az előadóművészettől, (színház, film, tánc), zenétől, irodalomtól Nyersanyag (papír, fa, fém, kő) A megmunkálás eszközei (ecset, ceruza, kalapács, véső) Felhasznált technika (vágás, színezés, satírozás, sokszorosítás) Szakmunka (rajzoló, festő, szobrász, ötvös) Szociológiailag megkülönböztethető: Magasművészet Populáris művészet
Almási Miklós “Anti-esztétika” (2003) A mai művészetet különböző paradigmák egymás mellett élése jellemzi Klasszikus Avantgard Populáris
Klasszikus paradigma A hagyomány tovább élése (műfajok, konstrukciós elvek, művészi eszközök) és megújítása Mimetikus igény Embercentrizmus Újítások (módjával) Ironikus-játékos attitűd Elsősorban az írott kultúra
Avantgard paradigma Társadalomkritikai attitűd Tömegízlés elutasítása, a puszta élvezet és szórakozás megvetése Populáris ikonok ironizálása (pop-art) Állandó formanyelvi kísérletezés Erőteljes médiaváltás (érzéki hatás+reflexív megértés)
Az átlagos befogadói elvárások figyelembe vétele Populáris paradigma Az átlagos befogadói elvárások figyelembe vétele (élvezet, szórakozás, rekreáció, kudarcélmény feledtetése, azonosulásvágy,hősigény, álomigény – irreális életmodell) lsd.köv.slide Sémák, klisék (“lebutított” klasszikus elemek) – “a más, ami ugyanaz” lsd. Sorozatok, szappanoperák Szűkített kód Durvább, egyértelműbb effektek Megemelkedett esztétikai percepció- küszöb A show-biznisz jelenléte (piac, pénz) – átállítja, alakítja a befogadó igényeit Képi kultúra dominanciája
A vágy végső forrása: kilépni a valóságból (eszképizmus) Szupra-világ (milliomosok) Extra-világ (őserdők) Infra-világ (nehézfiúk)