Pszichoanalízis és film Biró Emese Szociológia szakos Ph.D. jelölt Filmek szereplőinek elemzése a pszichoanalitikus filmelméletek segítségével
Pszichoanalitikus filmelméletek Filmek elemzése a pszichoanalitikus elméletek fogalmai és magyarázatai segítségével: „Cine-pszichoanalízis” (Christine Gledhill nevezi így ezeket az elméleteket, de ő maga a kritikai kultúrakutatás területén tevékenykedik) Filmek szereplőinek elemzése a pszichoanalitikus filmelméletek segítségével
Korai feminista pszichoanalitikus filmelméletek Mit képviselnek, jelentenek a filmvásznon szereplő nők? a női filmkarakterek a férfiak (alkotók és szereplők) vágyának tárgyai (Laura Mulvey, 1975) Filmek szereplőinek elemzése a pszichoanalitikus filmelméletek segítségével
Vágy és tekintet 1. - L. Mulvey Nők: férfitekintetek tárgyai – akiket néznek – passzívak Férfiak: a tekintet alanyai – akik néznek – aktívak Hármas tekintet: -filmszereplő -kamera -néző Filmek szereplőinek elemzése a pszichoanalitikus filmelméletek segítségével
Vágy és tekintet 2. - N. K. Denzin Film, mint vizuális élvezet (Norman K. Denzin, 1995) Néző, mint „kukkoló”, voyeur Lát, de őt nem látják Tekintete és nézése gyakran erotizált Kinek kit és hogyan szabad néznie a filmben? - A kulcslyuk mindkét oldalán… Filmek szereplőinek elemzése a pszichoanalitikus filmelméletek segítségével
Vágy és tekintet 3. - N. Denzin folyt. Férfi karakter tekintete: hatalommal felruházott: cselekvés Női karakter tekintete:… Hízelgő tükör (P. Bourdieu): férfi iránti csodálatát, szerelmét Néha kutató, de nem cselekvő: Kék bársony c. film Filmek szereplőinek elemzése a pszichoanalitikus filmelméletek segítségével
Azonosulás (identifikáció) Azonosulás funkciója, haszna: személyiség és identitás felépítése, megerősítése Ki kivel azonosul/azonosulhat? -férfi néző férfi karakterrel, női néző férfi és/vagy női karakterrel; (L. Mulvey) -későbbi elméletekben az azonosulás társadalmi nemtől függetlenül megvalósulhat, illetve a néző azonosulása mozog a különböző nemű szereplők között (Carol J. Clover ) Mi határozza meg, hogy ki kivel azonosul? Filmek szereplőinek elemzése a pszichoanalitikus filmelméletek segítségével
Azonosulás (folyt.) A női néző elméletei: Nő, mint a női vágy tárgya: pl. egzotikum iránti vágy: Tokiói tortúra c. filmben Milyen típusú filmek elemezhetők eredményesen a pszichoanalitikus filmelmélet segítségével? Filmek szereplőinek elemzése a pszichoanalitikus filmelméletek segítségével
Nemcsak vágy… Mit képviselnek még a filmek női szereplői a vágyon kívül? Félelmeket Szorongást pl. kasztrációtól – Nő, mint hiány Erős/aktív női karakterek Horrorfilmek női szereplői Filmek szereplőinek elemzése a pszichoanalitikus filmelméletek segítségével
Cselekmény szempontjából: Aktivitás és passzivitás, mint a férfi és női viselkedésre és szexualitásra irányuló elvárások „érett nőiség”: passzív (S. Freud) Aktivitás lehetősége a nemi érettség előtt: Hermione Granger (Harry Potter és az azkabani fogoly c. filmben) megmentő és megmentett témaköre a filmekben Filmek szereplőinek elemzése a pszichoanalitikus filmelméletek segítségével
Összefoglalás Pszichoanalitikus filmelméletek alapfogalmai/témakörei: Vágy tárgya és alanya Aktivitás és passzivitás Tekintet Azonosulás Szkopofília (nézés élvezete) – vizuális élvezet Félelem, szorongás, kivetítés (projekció), megbüntetés Az egyes témakörök egymáshoz kapcsolódása Filmek szereplőinek elemzése a pszichoanalitikus filmelméletek segítségével
Szakirodalom Sue Thornham (szerk.) [1999]: Feminist Film Theory: A Reader. New York University Press, New York) A fenti könyvről készült recenzió: Biró Emese [2007]: Gender a filmben: a nők filmbeli ábrázolása a feminista filmkritika értelmezésében. In: Educatio 4., 732-736. http://www.edu-online.eu/hu/educatio_reszletes.php?id=67 Filmek szereplőinek elemzése a pszichoanalitikus filmelméletek segítségével