A múlt.  görög agora  római fórum = ma nyelven piacok A középkorban jelentek meg a vásárok. Az újkor „találmánya” a kiállítás, majd ennek folyományaként.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A marketing fejlődése és szerepe
Advertisements

A magyar gazdaság versenyképessége Vojnits Tamás április 2.
A kultúra támogatása, a támogatás kultúrája Kultúraközvetítés
Nemszőtt textíliák felhasználási lehetőségei
Lengyelország: Allegro Magyarország: TeszVesz és Vatera
Általános áruismeret Termékfelelősség
Keresőoptimalizálás Fizetett hirdetések a keresőkön Fizetett hirdetések tartalmi oldalakon Fizetett helyezések vagy regisztrációk Internetes hirdetések.
4. Marketing előadás 2009.Március 4. A szervezetek beszerzése- a vállalatok „fogyasztói magatartása”
A VÁSÁRLÁSI FOLYAMAT ÉS A PIAC
B2B-marketing – A szervezeti piacok
Koncepció MARKETING Cernat Kati Cernat Kati.
Mi jellemző a magyar autóipari beszállítók helyzetére napjainkban?
Ismétlés  A marketing a piac folyamatos elemzése, reagálás, és befolyásolás.  Orientációtörténelem: 1. Termelés orientált 2. Értékesítés orientált 3.
2011. évi Kereskedelemfejlesztési pályázat Bács Edit osztályvezető Ügyfélszolgálati és Stratégiai Elemző Osztály Szeged, január 19.
Agrárgazdaságtan II. Előadás
NEMZETI ÉLELMISZER- TECHNOLÓGIA PLATFORM TEVÉKENYSÉGE Boródi Attila (ÉFOSZ) Budapest, szeptember 24.
„LEHETŐSÉGEK, KIHÍVÁSOK” Lakitelek Népfőiskola január 25.
VI. Köztudatos vállalati magatartás A vállalatok társadalmi felelősségvállalása Szlávik János az MTA doktora tanszékvezető, egyetemi tanár Budapesti.
A piac Szakiskola.
B2B-marketing - Bevezetés
4. Tétel Válassza ki szépségszalonja számára a legoptimálisabb helyszínt! Határozza meg, hogy milyen szempontokat vesz figyelembe, és mutassa be őket gyakorlati.
A piaci alapfogalmak - Piac, kereslet, kínálat, ár - A kereslet
Fogalma, összefüggések
GLOBAL EXICOR K FT É RD, A SZFALTOZÓ UTCA 43. B. ÉP. Tel:
TDM Szakmai Nap november 21.
A személyes részvétel előnyei Legyünk jelen! Piac & Profit Demcsák Mária alapító főszerkesztő.
Értékesítési csatornák
A nemzetközi üzleti élet etikája
A „TRUEFOOD” projektről  Az Integrált projekt teljes címe: Hagyományos európai élelmiszerek fejlesztése innovatív módszerekkel  Tematikus prioritás:
Az emberek életében kellemes élmény a jól megszervezett nyaralás. És ezt a legtöbb esetben meg is akarják örökíteni. Csak az nem mindegy mivel teszik.
Alapfogalmak.
Kapun kívüli logisztika A nagy kihívást egyre inkább az jelenti, hogy: -mely csatornákon (beszállítókon) keresztül, milyen költséggel és feltételekkel.
Az RTM kialakulása és koncepciójának lényege
Településmarketing Imázsaudit (folytatás). 2 Dunning-Norman-féle kutatás Tényezősorrend: 1. város- / régióimázs 2. helyi kulturális, 3. nyelvi, 4. kényelmi.
Szállodagazdálkodás és vezetés I (2007 ősz)
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. Marketing KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Kaliforniai paprika árváltozásának okai Készítette: Dér András.
III. A logisztika jövője
Vállalati piaci orientációk (koncepciók)
 A kiállítások és várásárok olyan különleges rendezvények, amelyek a személyes eladás, a PR, a vásárlásösztönzés, az eladáshelyi reklám és a direkt marketing.
A marketing piac tartalma
Cím Petz Raymund, kutatásvezető december 6. Az üzleti és lakossági felmérésekből származó „sentiment” indikátorok.
Az értékesítési rendszer
Sponsorare necesse est
A lánc menti együttműködés és az innováció: a képességek és a meghatározó szakértelem kombinálása dr. Sebők András Campden BRI Magyarország Nonprofit Kft.
Vállalatgazdaságtan a gyakorlatban
okl. közgazdász, üzletfejlesztési vezető Szolnoki Gazdasági Napok
A logisztikai rendszer beszerzési alrendszerének jellemzői és modellje
2014. augusztus 20. Új kialakítási koncepció augusztus 20.2 A postabolt elhelyezésével és belső elrendezésével kapcsolatos levárások Egyfelől legyen.
A piac: A tényleges és potenciális eladók és vevők, illetve azok cserekapcsolatainak rendszere, melynek legfontosabb elemei a kereslet, a kínálat, az ár.
LOGISZTIKA Előadó: Dr. Fazekas Lajos Debreceni Egyetem Műszaki Kar.
Magyarország és Nagy-Britannia kereskedelmi kapcsolata – rövid áttekintés Arial, Tóth Vazul, elnök BCCH 2014 október 14.
Kis- és középvállalkozások válaszúton: versenyképesség, innováció, nemzetköziesedés EGY SIKERES MAGYAR IPARÁG: AZ ORVOSIMŰSZER-GYÁRTÁS Sass Magdolna Pécs,
SZERETETTEL KÖSZÖNTJÜK KEDVES MAGYARORSZÁGI BARÁTAINKAT A P&P-KONFERENCIÁN.
TURIZMUS, KIÁLLÍTÁSOK Egyházi könyvtárak a 21. század elején EKE konferencia Budapest, OSZK március 25.
Haszon rendezvények médiaajánlat éves, a gazdasági életben helytálló vezetők Az adott téma iránt érdeklődők szűk, de releváns üzleti döntéshozók.
9. Partnerség, érdekérvényesítés, kormányzati-közösségi kapcsolatok.
AZ ELLÁTÁS FEJLŐDÉSE ÉS A MARKETING KIALAKULÁSA
Okos Jövő Fórum 2015 Smart Future Fórum 2015 Győr A Széchenyi István Egyetem és az Okos Jövő Innovációs Klaszter közös rendezvénye.
A vásárok és kiállítások fogalma Speciális rendezvények Komplex marketingkommunikációs akciók (számos egyéb komm. elem)  PS; PR; SP; POP; DM is kapcsolódhat.
BEPTRA „ Legjobb gyakorlatok” kis- és középvállalkozások számára Záró konferencia HURO0901/138/2.1.2.
Regionális Vállalkozásfejlesztés Dr. Billo Kármen főosztályvezető-helyettes Regionális és Kárpát-medencei Vállalkozásfejlesztési Főosztály.
Dr. Veres István BME-MVT Az értékesítés funkciói, szereplői, az értékesítési rendszer tervezése.
 Üzleti szervezetek, vállalkozások, vállalatok fogalma  Üzleti szervezetek: azok a fogyasztói igényt kielégítő szervezetek, amelyek gazdasági erőforrásaikkal.
A piac és a piacgazdaság. A piac fogalma Több értelmezése lehet: I. A piac a javak (termelés, szolgáltatás) realizálásának színtere, a tényleges és a.
Megjelentek az infokommunikációs pályázatok
A VILÁGGAZDASÁG KIALAKULÁSA
Haszon rendezvények médiaajánlat
A piac és a piacgazdaság
TERMÉKPOLITIKA Kószó Kriszta.
Előadás másolata:

A múlt

 görög agora  római fórum = ma nyelven piacok A középkorban jelentek meg a vásárok. Az újkor „találmánya” a kiállítás, majd ennek folyományaként (absztrakt formában hasonlít) a tőzsde.

 1242-ben Buda a Tatárjárást követő évben kap vásárjogot IV. Béla királytól  200 év elmúltával (!) 1842-ben rendezik meg Budapesten a következő vásárt, mely már az „Első Iparmű Kiállítás” nevet kapta. A cél a gazdaság újraindítása, a hazai gazdaság, a magyar gazdasági élet önállósága, az osztrák termeléssel szembeni versenyképesség meg- teremtése volt.

 Mind a piac, mind a vásár, mind a kiállítás a kínálat és a kereslet térben és időben koncentrált találkozása. (Azaz: a kiállítók a kínálatnak, a látogatók a keresletnek felelnek meg, s találkozásuk révén jön létre az a piaci helyzet, amely az értékcsere lehetőségét formailag is megteremti.)

 A termék, annak előállítója, eladója részére hagyományos értelemben vett áru de a vevő számára az maga a piac, amelyet arra használ fel, hogy segítségével saját termékeit, szolgáltatásait adja el;  A legtöbb esetben üzleti eseményekként valósulnak meg, de – a piac szimulációja révén – regionális, makrogazdasági vagy világgazdasági tényezők.  A komplex marketing eszköz szerepét töltik be.

 A kiállítási piac három szereplője: a kiállításszervező, a kiállító és a látogató.  A középpontban a kiállításszervező áll, aki közvetlen kapcsolatot tart a kiállítókkal és a látogatókkal, de közvetlen a kapcsolat a kiállítók és a látogatók között is.

 Hagyományos kategóriák szerint = gyártó, aki létrehozott egy olyan termé- ket/szolgáltatást, amelyet két egymástól elkülönülő szereplő az értékcsere folyamán más-más vevőnek értékesít.  A termék maga a rendezvény.  Mivel az esemény gazdasági célzatú, fontos, hogy a vásár/kiállítás illeszkedjék a gazdasághoz.

 A termék tervezését, a termékpolitika kialakítását, a termék életgörbéjének figyelemmel kísérését stb. éppúgy meg kell valósítani, mint bármely más termék esetében.  Az értékesítés során a terméket egyfelől a kiál- lítónak kell eladni, másfelől a potenciális látogatóknak, hogy a keresletet biztosítsa.  A cél/feladat az, hogy a kínálatot és a keresletet egy időben, egy helyen biztosítsa.  Csak akkor lehet sikeres kiállítást/vásárt ren- dezni, ha a kettő közül legalább valamelyik megtalálható az adott régióban!

 Sajnos, a mai gyakorlat még mindig azt mutatja, hogy a rendezvényeken a kiállításszervezők ugyan eladják a területet a kiállítóknak, de arra már sajnálják a pénzt/munkát, hogy megfelelő kommu- nikációval a keresletet = látogatókat is odahozzák a kiállításra/vásárra.  A kiállításszervezőnek kötelessége a piacot teljes egészében biztosítani, nem csak a kínálatot, de a keresletet is!  Feladata, hogy a kiállító megjelenését sikeressé tegye.

Átgondoltam javaslatukat a tervezett helyszínnel kapcsolatban. És?? Hogy döntött? Inkább vásárlok abból a cuccból, amit akkor szívtak, amikor ezt ajánlották…

 A kiállításszervező feladata a termék árpolitikájának kialakítása éppúgy, mint az értékesítési hálózat kiépítése, valamint a kétirányú piaci kommunikáció.  A kiállításszervező cégeknek 2 típusát különböztetjük meg: - teljes, önálló kiállítást szervező cégek, - egy-egy cég megjelenését megszervező cégek (hazai/külföldi vásárokon, kiállításokon)  Egyre több cég próbál önálló kiállítást/okat rendezni, mely egyenes következménye a dráguló helydíj, mely viszont a kisebb, kevésbé tőkeerős vállalkozásokat zárja ki ezekről a rendezvényekről.

 A kiállító számára a részvétel üzleti terveinek elérését szolgáló eszköz szemben a szervezővel, akinek az esemény maga a cél.  A részvételről csak a megfelelő információk birtokában szabad dönteni. (Nem mindig a négyzetméter ár a mérvadó!) Cégünk olcsón, jól és megbízhatóan dolgozik. Ön ebből kettőt választhat…  Érdemes tájékozódni a kísérő szakmai rendezvényekről is.  Ha csupán a kiállítási terület megvásárlására és az installáció felépítésére van pénz, akkor nem érdemes részt venni a rendezvényen!

 A látogató a vásárok célcsoportja, ők a kereslet megjelenítői. A célcsoportot viszont pontosan meg kell határozni, mert nem mindegy, ki érkezik.  A látogatók elégedettsége fontos, ez minősíti a kiállítás szervezőjét csakúgy, mint a kiállítókat.  A kiállítási piac mindazonáltal a gazdaságnak csupán egyes részeit fedi le, minden szegmens nem érhető el az ezeken való részvétellel.

 Mik a kínálatban szereplő termékek? (Vásár esetén jellemzően élelmiszer, fogyasztási cikkek, kiállítások esetén beruházási javak – termelőeszközök, gépek, berendezések.)  Melyek a kínálatot felvonultató kiállítók? (Vásár esetén leginkább kereskedők, kiállítások esetén gyártók a résztvevők.)  Milyen a kereslet? (Vásár esetén a látogatók jellemzően a végfogyasztók, kiállítás esetén a további felhasználók, alkalmazók, vállalkozások a látogatók.)  Milyen az értékcsere jellege? (Vásár esetén jellemző az árusítás, kiállítások esetén pedig az üzletkötés.) Kereskedelmi tevékenység mindkét esetben van!

 Milyen a bemutatott termékek összetétele? (mennyiség, minőség)  A vásárokon sokféle árucsoportot mutatnak be, a kiállításokon kevesebbet.  Milyen a termékek minősége?  Vásárokon sokszor alacsony minőséget kínálnak, a kiállításokon általában igényesebb a termékkör. A kiállításszervezés talán legnehezebb feladata, hogy jól válasszák meg a szakkiállítás árucsoportjait, s ehhez következetesen ragaszkodjanak is a kiállítókkal szemben. (Az is feladat ugyanis, hogy az előzetesen kiválasztott kiállítási árucsoportokra hirdessék meg a rendezvényt, ebbe pedig idegen termék nem fér bele.)

VásárokKiállítások Termékfogyasztási cikktermelési, beruházási, fogyasztási cikk Eladók (kínálat, kiállítók) kereskedőktermelők, importőrök Vevők (kereslet, látogatók) fogyasztók, nagyközönség üzletemberek, szakemberek, viszontfelhasználók/vi szonteladók Az adásvétel jellegeárusításüzletkötés A termékek fajtáisokféle árucsoportkevés árucsoport A termékek minőségejellemzően közepes vagy alacsony színvonal jellemzően magas színvonal

1. Helyi (belföldi, regionális)rendezvények 2. Országos rendezvények 3. Euroregionális szintű rendezvények 4. Globális rendezvények Az első kettő belföldi, hiszen a célcsoport a hazai lakosság, illetve a hazai üzleti partnerek, a másik kettő nemzetközi kategória, mert a találkozóra ugyan hazai színtéren kerül sor, de a kiállítók célcsoportja nem korlátozódik a magyar vevőkörre, hanem nagyobb gazdasági régiót céloznak meg.

 Vonzáskörük nem több 100 km-esnél (ebből a 100 km-es sugarú körből számítanak látogatóik és kiállítóik megközelítőleg 70%-ára)  Ezek a rendezvények többnyire vásár jellegűek  A vidéki rendezvények jellemzően ebbe a kategóriába sorolhatóak  Jellegüknél fogva, szakmai célkitűzéseiket tekintve, célcsoport alapján jellemzően vásár jellegűek, azaz: a kereskedők jelennek meg fogyasztási cikkeikkel a nagyközönség számára. A látogatók zömében a fogyasztók, az adásvétel jellege a legtöbb esetben árusítás. A termékek sokféle árucsoportból tevődnek össze, ill. a termékek minősége – néhány nagy nemzetközi brand kivételével – sok esetben inkább közepes, vagy ennél alacsonyabb minőségű. (A nemzetközi brand-ek kapcsán érdemes megjegyezni, hogy ők különbséget tesznek már a gyártás során abból a szempontból, hogy mely piacra készülnek az adott termékkel!)

 Ebből a szempontból nézve még a Budapesti Nemzetközi Vásár is belföldi regionális rendezvénynek számít, hiszen a fő célcsoport a belföldi piac. (Még akkor is ha számos külföldi kiállító vesz részt.)  Az EU-ban több olyan város van (Frankfurt, Strassbourg stb.), mely „nagyvárosi vásárt” szervez immár évtizedek óta.

 Az országos rendezvények vonzáskörzete a rendezvény színhelyétől kb km-es távolság. (Pl. Industria-ipari, Construma - építőipari)  Ezeknek az árucsoportoknak általában ez az egyetlen olyan rendezvénye, melyen érdemes megjelenni akár belföldi, akár külföldi gyártóról, forgalmazóról beszélünk.  A látogatók itt már nem a fogyasztók, sokkal inkább szakemberek, üzletemberek, cégvezetők.  A cél nem a vásárlás, sokkal inkább az üzletkötés.

 A nemzetközi rendezvények közül ez az, amely már Magyarországon is régóta megrendezésre kerül. (Pl. FOODAPEST – élelmiszeripar, C+D fegyver)  Ezek rendezvények vonzáskörzete km, így már nem csak a hazai és a környező országok piacaira koncentrál  Célkitűzés, hogy egy-egy árucsoport közép-európai, kelet- európai piacát hozza össze.