Tanulási zavarok és pedagógusterhek

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A tanulást és a megértést segítő módszerek alkalmazása
Advertisements

MUNKAHELYI MENTÁLHIGIÉNÉ BIZTOSITÁSA PSZICHOLÓGIAI ESZKÖZÖKKEL A SZOCIÁLIS ELLÁTÁSBAN DOLGOZÓK SZÁMÁRA Krekó Kata klinikai szakpszichológus Fővárosi Önkormányzat.
A nevelési tanácsadók szerepe a megismerő funkciók vagy a viselkedés fejlődésének tartós és súlyos organikus okra vissza nem vezethető rendellenessége.
Vélemények a tehetségről
SZÜLŐI IGÉNY- ÉS ELÉGEDETTSÉG-MÉRÉS
Szociális munka a börtönben
A tanári munka sikerességének vizsgálata a pedagógiai attitűdök, a tanár-diák viszony és az iskolai élmények összefüggésrendszerében Indoklás.
Burn Out management A méréstől a megoldásig – hogy a kiégés jelensége ne probléma, hanem jól struktúrált feladat legyen!
A Bálint Márton Általános és Középiskola
TÁMOP Nagyrendezvény. Az ifjúságsegít ő esetmenedzser létrejötte – case Manager.
Miért? Minden ember más, egyedi és megismételhetetlen.
Új utakon a szaktanácsadás, tantárgygondozás A TÁMOP 3. 1
Az együttműködés színterei a segítő pedagógus szemszögéből
Gyerekek a Biztos Kezdet Gyerekházban
KORSZERŰSÉG AZ ERKÖLCSTAN / ETIKA TANÍTÁSBAN
TANULÁS-TUDÁS-MINŐSÉG Farkas Katalin címzetes főiskolai tanár, SZTE Tanárképző Főiskolai tanár Budapest, november 29.
Arany János Általános Iskola Kisújszállás, Kálvin u. 3.
PROJEKTMÓDSZER „Copernicus az égitestek középpontjává
Tanulásszervezés 3. Bemutató
Differenciált tanulásszervezés szemlélete és módszerei
Hogyan segítik a tanításkísérő szemináriumok az összefüggő egyéni szakmai gyakorlatot? ELTE PPK N. Kollár Katalin
A vezetőtanáron „innen és túl” Szivák Judit ELTE PPK
A kooperatív Tanulás ( Tanítva tanulás)
A különleges bánásmódot igénylő gyerekek 2.
A diákok megismerésének lehetőségei - szükségessége
A kiégés vizsgálata családvédelmi szolgálatot ellátó védőnők körében (Bevezetés a klinikai és egészségpszichológiába 2009 )
Idegen nyelvi fejlesztés Balog Éva TÁMOP / RIDENS Szakképző Iskola, Speciális Szakiskola és Kollégium „Innovatív speciális szakiskola”
Pedagógusok az együttnevelésről Keller Magdolna Eszterházy Károly Főiskola Neveléstudomány Tanszék Eger.
Túl magas- e Magyarországon a depressziósok száma?
Neveléstudományi doktori iskola A tapasztalatok hatása a pedagógusok szakmai életútjára (Nádasi Mária – Hunyady Györgyné) Speciálkollégium november.
Az országos pedagógiai-szakmai ellenőrzés,
Szaktanácsadói támogatás az életpályamodellben
A büntetés-végrehajtási intézetek hivatásos állományú tagjainál jelentkező burn-out syndroma és a hypertonia gyakoriságának összefüggései dr.Nagy Imre.
Német nyelvtanárok a pedagógiai minősítés küszöbén;
Alvás Világnapja, március 13. Kiss Katalin, kutatás vezető Szinapszis Kft. Így alszanak a magyarok - Egy piackutatás tanulságai -
A pedagógusok megnövekedett feladatai
IN / TOLERANCIA Strédl Terézia Selye János Egyetem, Komárom
Migrációról iskolásoknak Iskolai projekt
A pszichiátriai beteg emberek szükségletei a támogatott lakhatási formákban Gordos Erika.
TÁMOP /A Tanulás, képzés, önfejlesztés Az elmúlt időszak fejlődési üteme, amely az élet minden területét jellemzi, elengedhetetlenné.
Segítő hivatás mentálhigiénéje
Az első és második nyelv elsajátítás elméletei
Dominó Általános Iskola magatartásmódosító programja
A lelki egészség védelme az iskolában
Kaposvári Általános Iskola II. Rákóczi Ferenc Tagiskola
Pszichológiai és gyógypedagógiai diagnosztika
Vezeti: Szigetváriné Söjtöry Andrea
KIÉGETTSÉG VIZSGÁLAT 2011/12.
A szociális képességek fejlesztése módszertana
A szaktanácsadó segítő szerepe
Simon Gabriella A papíralapú portfólió
Kooperatív oktatással a befogadás támogatásáért
2007.okt. 4. Biztonságos iskola... konferencia
Erőszakmentes, egészségtudatos iskola
TÁMOP A-13/ A váltóműszakosok problémája 1.
2009/2010. tanév Pestszentimre Ady Endre Utcai Általános Iskola.
Pedagógus értékelési rendszer
Reflektív gondolkodás
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
Telefon:72/
Készítette:Tóth Sándorné
A tanárképzés filozófiája és gyakorlata. Hogyan készíti fel a tanárképzés a jelölteket a NAT nevelési feladataira?
Lelki egészség kontra kiégés A lelki egészség megőrzésének és a kiégés elkerülésének lehetőségei Stionné Tokaji Judit
Konfliktuskezelő, egyéni megküzdő-képesség fejlesztése A stressz.
Önértékelési kézikönyv október 5-i módosítása alapján
A korai felismerés és a státuszdiagnózis jelentősége és konzekvenciái a nyelv- és beszédfejlődési zavarral küzdő gyermekek logopédiai terápiájában Konzulens:
KÖTELESSÉGÜNK HÁLÓJÁBAN A segítő foglalkozásúak kockázata Dr. Barabás Katalin.
Szociális kompetencia
Készítette: Guttmann Ferencné
Összevont munkaközösség vezetői és igazgatótanácsi értekezlet
Előadás másolata:

Tanulási zavarok és pedagógusterhek Turcsik Katalin, iskolapszichológus Öveges József Szakközépiskola és Szakiskola 2014. március 21.

MIRŐL LESZ SZÓ? Tanulási zavarral küzdő diákok tanítása VIZSGÁLAT Miben más? Nagyobb teher? Hamarabb vezet kiégéshez? VIZSGÁLAT Kivitelezés Eredmények Következtetések

TANULÁSI ZAVARRAL KÜZDŐK TANÍTÁSA – miben más? Más attitűd Több türelem, elfogadás, empátia, támogatás. Lassabb tempó Lassú haladási tempó, alacsonyabb követelmények. Másfajta eszközök és módszerek Módszertani felkészültség szükségessége. Differenciálás Diákok megismerése, gyógypedagógiai ismeretek. Magatartás és fegyelmezés Több probléma.

TANULÁSI ZAVARRAL KÜZDŐK TANÍTÁSA – nagyobb teher? „Mint pólóban úszni vagy vízben gázolni.” „Mint kötélen táncolni víz felett.” Más attitűd – nagyobb érzelmi megterhelés Lassabb tempó – több türelem, frusztrációk Másfajta módszerek, differenciálás – nagyobb erőráfordítás Magatartási problémák – több energia, frusztrációk

TANULÁSI ZAVARRAL KÜZDŐK TANÍTÁSA – hamarabb vezet kiégéshez? A kiégés oka általánosságban: tartós érzelmi megterhelés és stressz. Azok a pedagógusok, akik részképesség-kieséses gyerekekkel foglalkoznak, fokozottan ütköznek a kiégés fenyegetésével. (Kocsis György Gábor) Pedagógusok stresszforrásai között első helyen áll a tanulók fejlődésének hiánya. (Antonion et al.)

KIÉGÉS TARTÓS ÉRZELMI MEGTERHELÉS KIMERÜLÉS Freudenberger, 1974. TARTÓS ÉRZELMI MEGTERHELÉS KIMERÜLÉS – érzelmileg, mentálisan, fizikailag INKOMPETENCIA ÉRZÉSE CÉLOK ÉS IDEÁLOK ELVESZTÉSE NEGATÍV ATTITŰDÖK

PEDAGÓGUS KIÉGÉS – fő okok ÉRZELMI MEGTERHELÉS: Empátiát, azonosulást igénylő munkamód Frusztrációk Sokrétű, szerteágazó feladatok Alacsony én-hatékonyság érzés Megbecsültség érzésének hiánya

PEDAGÓGUS KIÉGÉS – tünetek Érzelmi kimerülés Empátiás készség beszűkülése, negatív önértékelés, depresszív hangulat, deperszonalizáció. Mentális kimerülés Rutinból tanítás, szakmai teljesítmény csökkenése. Fizikai kimerülés Krónikus fáradtság, fejfájás, betegségek, alvászavar, stb.

PEDAGÓGUS KIÉGÉS – szakaszai Forrás – Kalóné Gabi: Pedagógusok kiégésének megelőzése (2012)

Vizsgálat Vsz.: ált. iskolai és középiskolai pedagógusok Módszer: kérdőív (internet) Kérdések: Általános adatok Tanulási zavarral küzdő diákokkal való munka sajátosságai Kiégés kérdőív Befejezetlen mondat

KÉRDŐÍV Általános adatok Tanulási zavarral küzdő diákokkal való munka sajátosságai Érzelmi megterhelés (4 állítás) Pedagógiai eszközök(2 állítás) Energia(2 állítás) Tudatosság(1 állítás) Külső körülmények (2 állítás) Kiégés kérdőív (Maslach-féle Kiégés Kérdőív) Emocionális kimerülés (9 állítás) Deperszonalizáció (5 állítás) Teljesítmény csökkenése (8 állítás) Tanulási zavarokkal küzdő diákokat tanítani…

HIPOTÉZISEK Azok a pedagógusok, akik tanulási zavarral küzdő tanulókat tanítanak: eltérő nehézségekkel találják szemben magukat, eltérő attitűddel tudnak eredményesen tanítani, eltérő pedagógiai eszközökkel eredményesek, több energiát fektetnek be, nagyobb tudatossággal és önreflexióval kell hogy működjenek, nagyobb érzelmi megterhelésnek vannak kitéve, jobban ki vannak téve a kiégésnek.

A VIZSGÁLAT RÉSZTVEVŐI 169 fő Férfi/nő: 38/131 Átlag életkor 44,4 év (23-68) Ált. isk./középisk: 60/109

EREDMÉNYEK – pedagógus terhek „Hasonlítsa össze a tanulási zavarral küzdő és az átlagos diákokkal végzett tanári munkát!”

EREDMÉNYEK – pedagógus terhek SORRENDBEN:

EREDMÉNYEK – KIÉGÉS

EREDMÉNYEK – KIÉGÉS

EREDMÉNYEK – KIÉGÉS

EREDMÉNYEK – KIÉGÉS

Értelmezés A tanulási zavarral küzdőket tanító pedagógusok munkája nagyon eltér az átlagos diákokat tanítókétól. Érzelmi megterhelésük fokozott. Ez a másfajta megterhelés nem fokozza a kiégés veszélyét. Magyarázat: a több ráfordítás valahol megtérül (?) – sikerélmények, nyereségek. Befejezetlen mondat – pedagógus vallomások.

PEDAGÓGUS VALLOMÁSOK Tanulási zavarokkal küzdő diákokat tanítani… …kihívás. (58-szor!) …gyötrelmes és felemelő érzés is egyben. …nem könnyű, de nagyon hálás feladat. …olyan, mint egy gyémántot sokszögűre csiszolni. …olyan, mint előcsalogatni a csigát a csigaházból – hosszú folyamat, de megéri a csodáért. AMBIVALENCIA – negatívumok és pozitívumok

Következtetés A tanulási zavarral küzdő diákokat tanító pedagógusokat ugyannyira meg kell védeni a kiégéstől, mint az átlagos diákokat tanítóknak. KI VÉDI MEG ŐKET? HOGYAN?

Kiégés megelőzése és kezelése 1. SZERVEZETI SZINT Team munka, műhelyek Szupervízió Képzés Terhek optimális elosztása Vezetői megerősítés

Kiégés megelőzése és kezelése 2. EGYÉNI SZINT Saját motivációk és attitűdök tudatosítása Prioritások felállítása Időtervezés Feltöltő tevékenységek – pihenés, relaxáció, testmozgás, hobbi „Siker” átértékelése Önképzés Kilépés, váltás Humor

Végszó „A tanári munka jellegzetessége: magányos tevékenység.”

Végszó – személyes tapasztalat A tanári munka társas tevékenység. CSAK EGYÜTT LEHET JÓL CSINÁLNI! CSAK EGYÜTT LEHET CSINÁLNI! „A tanári munka jellegzetessége: magányos tevékenység.”

KÖSZÖNÖM A FIGYELMET! turcsik.h.katalin@oveges.hu