Tanulási zavarok és pedagógusterhek Turcsik Katalin, iskolapszichológus Öveges József Szakközépiskola és Szakiskola 2014. március 21.
MIRŐL LESZ SZÓ? Tanulási zavarral küzdő diákok tanítása VIZSGÁLAT Miben más? Nagyobb teher? Hamarabb vezet kiégéshez? VIZSGÁLAT Kivitelezés Eredmények Következtetések
TANULÁSI ZAVARRAL KÜZDŐK TANÍTÁSA – miben más? Más attitűd Több türelem, elfogadás, empátia, támogatás. Lassabb tempó Lassú haladási tempó, alacsonyabb követelmények. Másfajta eszközök és módszerek Módszertani felkészültség szükségessége. Differenciálás Diákok megismerése, gyógypedagógiai ismeretek. Magatartás és fegyelmezés Több probléma.
TANULÁSI ZAVARRAL KÜZDŐK TANÍTÁSA – nagyobb teher? „Mint pólóban úszni vagy vízben gázolni.” „Mint kötélen táncolni víz felett.” Más attitűd – nagyobb érzelmi megterhelés Lassabb tempó – több türelem, frusztrációk Másfajta módszerek, differenciálás – nagyobb erőráfordítás Magatartási problémák – több energia, frusztrációk
TANULÁSI ZAVARRAL KÜZDŐK TANÍTÁSA – hamarabb vezet kiégéshez? A kiégés oka általánosságban: tartós érzelmi megterhelés és stressz. Azok a pedagógusok, akik részképesség-kieséses gyerekekkel foglalkoznak, fokozottan ütköznek a kiégés fenyegetésével. (Kocsis György Gábor) Pedagógusok stresszforrásai között első helyen áll a tanulók fejlődésének hiánya. (Antonion et al.)
KIÉGÉS TARTÓS ÉRZELMI MEGTERHELÉS KIMERÜLÉS Freudenberger, 1974. TARTÓS ÉRZELMI MEGTERHELÉS KIMERÜLÉS – érzelmileg, mentálisan, fizikailag INKOMPETENCIA ÉRZÉSE CÉLOK ÉS IDEÁLOK ELVESZTÉSE NEGATÍV ATTITŰDÖK
PEDAGÓGUS KIÉGÉS – fő okok ÉRZELMI MEGTERHELÉS: Empátiát, azonosulást igénylő munkamód Frusztrációk Sokrétű, szerteágazó feladatok Alacsony én-hatékonyság érzés Megbecsültség érzésének hiánya
PEDAGÓGUS KIÉGÉS – tünetek Érzelmi kimerülés Empátiás készség beszűkülése, negatív önértékelés, depresszív hangulat, deperszonalizáció. Mentális kimerülés Rutinból tanítás, szakmai teljesítmény csökkenése. Fizikai kimerülés Krónikus fáradtság, fejfájás, betegségek, alvászavar, stb.
PEDAGÓGUS KIÉGÉS – szakaszai Forrás – Kalóné Gabi: Pedagógusok kiégésének megelőzése (2012)
Vizsgálat Vsz.: ált. iskolai és középiskolai pedagógusok Módszer: kérdőív (internet) Kérdések: Általános adatok Tanulási zavarral küzdő diákokkal való munka sajátosságai Kiégés kérdőív Befejezetlen mondat
KÉRDŐÍV Általános adatok Tanulási zavarral küzdő diákokkal való munka sajátosságai Érzelmi megterhelés (4 állítás) Pedagógiai eszközök(2 állítás) Energia(2 állítás) Tudatosság(1 állítás) Külső körülmények (2 állítás) Kiégés kérdőív (Maslach-féle Kiégés Kérdőív) Emocionális kimerülés (9 állítás) Deperszonalizáció (5 állítás) Teljesítmény csökkenése (8 állítás) Tanulási zavarokkal küzdő diákokat tanítani…
HIPOTÉZISEK Azok a pedagógusok, akik tanulási zavarral küzdő tanulókat tanítanak: eltérő nehézségekkel találják szemben magukat, eltérő attitűddel tudnak eredményesen tanítani, eltérő pedagógiai eszközökkel eredményesek, több energiát fektetnek be, nagyobb tudatossággal és önreflexióval kell hogy működjenek, nagyobb érzelmi megterhelésnek vannak kitéve, jobban ki vannak téve a kiégésnek.
A VIZSGÁLAT RÉSZTVEVŐI 169 fő Férfi/nő: 38/131 Átlag életkor 44,4 év (23-68) Ált. isk./középisk: 60/109
EREDMÉNYEK – pedagógus terhek „Hasonlítsa össze a tanulási zavarral küzdő és az átlagos diákokkal végzett tanári munkát!”
EREDMÉNYEK – pedagógus terhek SORRENDBEN:
EREDMÉNYEK – KIÉGÉS
EREDMÉNYEK – KIÉGÉS
EREDMÉNYEK – KIÉGÉS
EREDMÉNYEK – KIÉGÉS
Értelmezés A tanulási zavarral küzdőket tanító pedagógusok munkája nagyon eltér az átlagos diákokat tanítókétól. Érzelmi megterhelésük fokozott. Ez a másfajta megterhelés nem fokozza a kiégés veszélyét. Magyarázat: a több ráfordítás valahol megtérül (?) – sikerélmények, nyereségek. Befejezetlen mondat – pedagógus vallomások.
PEDAGÓGUS VALLOMÁSOK Tanulási zavarokkal küzdő diákokat tanítani… …kihívás. (58-szor!) …gyötrelmes és felemelő érzés is egyben. …nem könnyű, de nagyon hálás feladat. …olyan, mint egy gyémántot sokszögűre csiszolni. …olyan, mint előcsalogatni a csigát a csigaházból – hosszú folyamat, de megéri a csodáért. AMBIVALENCIA – negatívumok és pozitívumok
Következtetés A tanulási zavarral küzdő diákokat tanító pedagógusokat ugyannyira meg kell védeni a kiégéstől, mint az átlagos diákokat tanítóknak. KI VÉDI MEG ŐKET? HOGYAN?
Kiégés megelőzése és kezelése 1. SZERVEZETI SZINT Team munka, műhelyek Szupervízió Képzés Terhek optimális elosztása Vezetői megerősítés
Kiégés megelőzése és kezelése 2. EGYÉNI SZINT Saját motivációk és attitűdök tudatosítása Prioritások felállítása Időtervezés Feltöltő tevékenységek – pihenés, relaxáció, testmozgás, hobbi „Siker” átértékelése Önképzés Kilépés, váltás Humor
Végszó „A tanári munka jellegzetessége: magányos tevékenység.”
Végszó – személyes tapasztalat A tanári munka társas tevékenység. CSAK EGYÜTT LEHET JÓL CSINÁLNI! CSAK EGYÜTT LEHET CSINÁLNI! „A tanári munka jellegzetessége: magányos tevékenység.”
KÖSZÖNÖM A FIGYELMET! turcsik.h.katalin@oveges.hu