Bencze-K.Virág Velo-City 2009 Brüsszel 1 Kerékpárosbarát úthálózat fejlesztés Brüsszelben 1.Ellenirányú kerékpározás tapasztalatai egyirányú utcákban Belgiumban 2.Kerékpár integrációja - Brüsszeli forgalomtechnikai megoldások 3.Bringával a Brüsszeli utakon TARTALOM
Bencze-K.Virág Velo-City 2009 Brüsszel 2 Kerékpárosbarát úthálózat fejlesztés Brüsszelben Kerékpárhasználat változása Brüsszelben
Bencze-K.Virág Velo-City 2009 Brüsszel 3 Kerékpárosbarát úthálózat fejlesztés Brüsszelben •Rövidítések kerékpárral •Nagy forgalmú utak könnyebben elkerülhetőek legyenek •A kerékpározás arányának növelése, balesetek csökkentése. Miért van rá szükség? Ellenirányú kerékpározás Benoit Dupriez, Belga Közlekedésbiztonsági Intézet
Bencze-K.Virág Velo-City 2009 Brüsszel 4 Kerékpárosbarát úthálózat fejlesztés Brüsszelben – lehetőség, csak kevés város élt vele ben Miniszteri körlevél Pozitív tapasztalatok bemutatása jelzésrendszer (Bécsi egyezmény szerint) 3 m szélességtől lehetővé teszi Általános kötelező tétel rendeletben Ellenirányú kerékpározás Szabályozási háttér: Lehetőség → Kötelező
Bencze-K.Virág Velo-City 2009 Brüsszel 5 Kerékpárosbarát úthálózat fejlesztés Brüsszelben Ha mégsem nyitják meg azt kell megindolkolni! (Helyi balesetbiztonsági okok) mindig törekedni kell a csomópontok megoldására Általános kötelező tétel rendeletben Ellenirányú kerékpározás
Bencze-K.Virág Velo-City 2009 Brüsszel 6 Kerékpárosbarát úthálózat fejlesztés Brüsszelben „limited one-way street” Tervezési segédlet Ellenirányú kerékpározás
Bencze-K.Virág Velo-City 2009 Brüsszel 7 Kerékpárosbarát úthálózat fejlesztés Brüsszelben Tervezési segédlet Ellenirányú kerékpározás
Bencze-K.Virág Velo-City 2009 Brüsszel 8 Kerékpárosbarát úthálózat fejlesztés Brüsszelben Ellenirányú sáv: többsávos úton teher forgalom esetén 50km/h sebesség mellett jelentős kerékpáros útvonalon Ellenirányú kerékpározás
Bencze-K.Virág Velo-City 2009 Brüsszel 9 Kerékpárosbarát úthálózat fejlesztés Brüsszelben Jelzésrendszer, felfestések többsávos úton Járművezetők figyelmét felhívja (burkolati jel feltűnőbb mint a tábla) Segítő a megfelelő elhelyezkedést Jelzi a menetirányt Kereszteződésnél figyelmeztet a másik irányból érkezőre Ellenirányú kerékpározás
Bencze-K.Virág Velo-City 2009 Brüsszel 10 Kerékpárosbarát úthálózat fejlesztés Brüsszelben Ellenirányú kerékpározás Kihaladás
Bencze-K.Virág Velo-City 2009 Brüsszel 11 Kerékpárosbarát úthálózat fejlesztés Brüsszelben Ellenirányú kerékpározás Behaladás
Bencze-K.Virág Velo-City 2009 Brüsszel 12 Kerékpárosbarát úthálózat fejlesztés Brüsszelben Ellenirányú kerékpározás
Bencze-K.Virág Velo-City 2009 Brüsszel 13 Kerékpárosbarát úthálózat fejlesztés Brüsszelben Kerékpáros balesetek a „kerékpározásra megnyitott egyirányú utcákban” és csomópontjaiknál (hat brüsszeli kerület) Ellenirányú kerékpározás
Bencze-K.Virág Velo-City 2009 Brüsszel 14 Kerékpárosbarát úthálózat fejlesztés Brüsszelben Összegzés többsávos úton A városi utcák 15-20%-át teszi ki Nem növeli hanem csökkenti a baleseteket számát. A kevés baleset kereszteződéseknél következik be Megfelelő forgalomtechnikai tervezéssel ez is csökkenthető. Általános jobbkéz szabály, Főutak elsőbbsége Ellenirányú kerékpározás
Bencze-K.Virág Velo-City 2009 Brüsszel 15 Kerékpárosbarát úthálózat fejlesztés Brüsszelben Frederik Depoortere, Brüsszeli régió kerékpáros referense Brüsszel 19. sz.- ban kialakult kompakt város, sűrű beépítés, magas motorizáció, parkolási feszültség Kerékpáros hálózati terv – minden út kerékpározható legyen! „Share the road” koncepció- 50km út felfestéssel lett „kerékpárosbarát”. Eszközök: előretolt felállóhely, busz- és kerékpársávok, villamos pálya használata, kp. piktogramok szűk utcában és forgalmas helyeken A FESTÉK NEM ELÉG, de ez volt az első lépés. Kerékpár integrációja - Brüsszeli forgalomtechnikai megoldások
Bencze-K.Virág Velo-City 2009 Brüsszel 16 Kerékpárosbarát úthálózat fejlesztés Brüsszelben Hogyan működik együtt?? –Kerékpár –Gépkocsik –Busz, villamos –Kockakő burkolat → adottságok, együttélés, előnyben részesítés Kerékpár integrációja - Brüsszeli forgalomtechnikai megoldások
Bencze-K.Virág Velo-City 2009 Brüsszel 17 Kerékpárosbarát úthálózat fejlesztés Brüsszelben Kerékpár integrációja - Brüsszeli forgalomtechnikai megoldások Döntés menete: 1. minden út legyen kerékpározható 2. melyik útra milyen eszköz szükséges? 320 km út városi út – 260 km-en szükséges beavatkozás 85 km meglévő kerékpáros útvonal (2005) - Mit tegyünk a többi 165 km -en? 3. 5 év alatt nem lehet újratervezni, átépíteni a sűrűn beépített várost – de valamit tenni kell!
Bencze-K.Virág Velo-City 2009 Brüsszel 18 Kerékpárosbarát úthálózat fejlesztés Brüsszelben Kerékpár integrációja - Brüsszeli forgalomtechnikai megoldások Felfestések költségei: 1 Millió euró / év kerékpáros barát átalakításra, felfestésekre 1 euró / fő / év Kerékpárosbarát útvonal: euró/ km (1,5 – 3 M Ft) Teljes átépítés akár euró/ km is lehet. (57 M Ft) Budapesten kb 500 M Ft- ot jelent – kerékpárutakra fordított pénz ennek többszöröse, kis területet érint, nem átfogó megoldás
Bencze-K.Virág Velo-City 2009 Brüsszel 19 Kerékpárosbarát úthálózat fejlesztés Brüsszelben Kerékpár integrációja - Brüsszeli forgalomtechnikai megoldások Előretolt kerékpáros felállók (478 kereszteződés) Gépkocsi -kerékpár konfliktusok kezelése
Bencze-K.Virág Velo-City 2009 Brüsszel 20 Kerékpárosbarát úthálózat fejlesztés Brüsszelben Kerékpár integrációja - Brüsszeli forgalomtechnikai megoldások Kerékpársáv •Kapacitás csökkentés •Biztonsági távolság a nyíló ajtóktól •1,30 m +0,80 m •Forgalmas gyűjtőutaknál, 50 km/h alatt Gépkocsi -kerékpár konfliktusok kezelése
Bencze-K.Virág Velo-City 2009 Brüsszel 21 Kerékpárosbarát úthálózat fejlesztés Brüsszelben Kerékpár integrációja - Brüsszeli forgalomtechnikai megoldások Ajánlott kerékpársáv („suggested lane”) Piktogram, „sharrow” = share the narrow lane •0,90 m •Gépkocsi többnyire el tud húzódni •Ellenirány és menetirány különbözik Gépkocsi -kerékpár konfliktusok kezelése
Bencze-K.Virág Velo-City 2009 Brüsszel 22 Kerékpárosbarát úthálózat fejlesztés Brüsszelben Kerékpár integrációja - Brüsszeli forgalomtechnikai megoldások Ariadné fonala •Folytonosságot biztosít •Autók mindig rámehetek •jelzi a kerékpáros jelenlétét, létjogosultságát Gépkocsi -kerékpár konfliktusok kezelése
Bencze-K.Virág Velo-City 2009 Brüsszel 23 Kerékpárosbarát úthálózat fejlesztés Brüsszelben Kerékpár integrációja - Brüsszeli forgalomtechnikai megoldások Busz- és kerékpársáv •3,50 m - nem minden esetben •középső vagy szélső buszsáv? •Taxik, motorkerékpáros használhatják-e? Gépkocsi -kerékpár konfliktusok kezelése
Bencze-K.Virág Velo-City 2009 Brüsszel 24 Kerékpárosbarát úthálózat fejlesztés Brüsszelben Kerékpár integrációja - Brüsszeli forgalomtechnikai megoldások Az együttműködő közelekedés kulcsa: kerékpárosbarát jogi szabályozók a háttérben •egyirányú utcák feloldádának kötelezővét tétele •busztársaságnál a söfőröknek utasításba adták a kerékpárosok segítését •gyengébb közlekedő védelme - gépjármű felelősségbiztosításon keresztül is •…
Bencze-K.Virág Velo-City 2009 Brüsszel 25 Kerékpárosbarát úthálózat fejlesztés Brüsszelben b/BrusszeliKerekparosKozlekedesVeloCity2009http://picasaweb.google.com/magyar.kerekparosklu b/BrusszeliKerekparosKozlekedesVeloCity2009# Bringával a brüsszeli utakon
Bencze-K.Virág Velo-City 2009 Brüsszel 26 Kerékpárosbarát úthálózat fejlesztés Brüsszelben Köszönöm a figyelmet! Bencze-Kovács Virág