A SZOCIÁLIS TÁMOGATÁSI RENDSZER MUNKÁRA ÖSZTÖNZŐ ÁTALAKÍTÁSA ÚT A MUNKÁHOZ 2009. február.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
1 „Út a munkához” program tapasztalatai Szűcs Erika Balatonvilágos november 10.
Advertisements

A rehabilitációs járadékban részesülő személyek (re)integrációs esélyeinek növelése a munkaügyi központok segítségével Vincze Györgyné Pécs, április.
dr. Józsa Viktória tanácsos április 2.
„Út a munkához” program
MTA Regionális Kutatások Központja Vidéki alternatívák – segély és/vagy munka? Dr. Balcsók István tudományos munkatárs MTA RKK ATI Debreceni Osztály.
Polgármesteri Fórumok
1 Az Állami Foglalkoztatási Szolgálat feladatai az Út a munkához-program megvalósításában Budapest, január 19.
Baranya Megyei Kormányhivatal Munkaügyi Központ Workshop
A komplex rehabilitáció Új feladat – új szemlélet! Dél-dunántúli Regionális Munkaügyi Központ november 26.
FIP képzés - menetrend 01. – Bevezetés – Általános információk a FIP-ekről 02. – Közfeladatot ellátó szervek, közérdekű adatok közzététele 03. – ÁFSZ és.
Civil szervezetek részvétele a munkaerőpiaci szolgáltatások ellátásában a Közép-magyarországi régióban.
1 „Út a munkához” program tapasztalatai Szűcs Erika Siófok szeptember 17.
Tájékoztató az aktuális foglalkoztatási és képzési programokról.
SZOCIÁLIS MUNKA VI. MUNKANÉLKÜLIEK. ÚT A MUNKÁHOZ Azt a kormányzati szándékot mutatja, hogy a társadalom számára fontos kérdések kerüljenek a középpontba.
A szociális segély indokoltsági célzása – önkormányzati esettanulmányok tapasztalatai (vázlat) Bódis Lajos – Nagy Gyula.
„Út a munkához „ program Simon Gábor államtitkár.
1 Út a munkához fórum Út a munkához fórum Dr Soós Adrianna Főigazgató- helyettes Foglalkoztatási és Szociális Hivatal Budapest, 2009.február 9.
Főigazgatói értekezlet november 27–28. Sárvár „Út a munkához” program bemutatása.
Főigazgatói értekezlet A KÖZFOGLALKOZTATÁSI TERVVEL KAPCSOLATOS KIRENDELTSÉGI FELADATOK AZ ÁLLÁSKERESÉSI MEGÁLLAPODÁS LEGFONTOSABB VÁLTOZÁSAI november.
Dr. Bálint József JOSZ elnöke
Segélyezési rendszer átalakítása
A Magyar Köztársaság kormánya. A recesszió foglalkoztatásra gyakorolt hatásának kezelésével kapcsolatos munkaerő-piaci intézkedések Simon Gábor államtitkár.
Együttműködési lehetőségek és megoldások a foglalkoztatási és szociális terület munkájában Kovács Ibolya szociálpolitikus Foglalkoztatási és Szociális.
Dr. Brebán Valéria főigazgató Dombóvár - Roma Fórum.
Az Állami Foglalkoztatási Szolgálat (ÁFSZ) szerepe a távmunka fejlesztésében Pirisi Károly főigazgató VI. Országos Távmunka Konferencia december.
Kunszentmártoni kistérség munkaerő-piaci helyzete, támogatási lehetőségek Készítette: Deák István kirendeltség-vezető.
1 Tájékoztató munkahelybővítést és megőrzést elősegítő központi és decentralizált pályázatokról, lehetőségekről Kisbér, április 8.
Munkaerőpiaci helyzet a Nyugat-Dunántúli régióban Sopron 2009 február 5.
A foglalkoztatási paktumok célja Megismerni a térség foglalkoztatási helyzetét Összehangolni a térség gazdasági és humánerőforrás fejlesztési tevékenységeit.
Kazincbarcika és vonzáskörzete munkaerő-piaci helyzetének bemutatása
Közfoglalkoztatás a közép- magyarországi régióban 2010 Vass István főigazgató Tel: Fax: Közép-magyarországi Regionális.
AZ EGYES SZOCIÁLIS, GYERMEKVÉDELMI, CSALÁDTÁMOGATÁSI, FOGYATÉKOSSÁGÜGYI ÉS FOGLALKOZTATÁSI TÁRGYÚ TÖRVÉNYEK MÓDOSÍTÁSÁRÓL SZÓLÓ ÉVI CLXXI. TÖRVÉNY.
Foglalkoztatási Paktum az Ország Közepe Kistérségben
Út a munkához program Regionális Államigazgatási Kollégium március 20. Székesfehérvár.
A szociális segélyezési rendszer átalakítása
Álláskeresőként történő nyilvántartás
1 A foglalkoztatáspolitika ösztönző elemei, a szolgáltatások szerepe Munkaerő-piaci Műhely Konferencia Pécs november 20. SZOCIÁLIS ÉS MUNKAÜGYI MINISZTÉRIUM.
A Nagykátai Járás munkaerő-piaci helyzete Pest Megyei Kormányhivatal Munkaügyi Központja TÁMOP /1/KMR
TÁMOP „Út a munka világába” Közép-magyarországi Regionális Munkaügyi Központ dr. Nyári Tibor projektvezető.
1 „Út a munkához” program Szűcs Erika november 24. Budapest.
Az „Út a munkába program” gyakorlati tapasztalatai 1.
„Út a munkához” program céljai, végrehajtási feladatai.
Munkahelymegőrzés, munkahelyteremtés március.
TÁMOP /1 Bács-Kiskun megyében Bács-Kiskun Megyei Kormányhivatal Munkaügyi Központja Szegfű Rita projektvezető Kecskemét, február 27.
A közfoglalkoztatás tervezése és szervezése Kovács Ibolya szociálpolitikus - főosztályvezető Foglalkoztatási és Szociális Hivatal
Az „Út a munkához” program tapasztalatai és eredményei a munkaügyi szervezet tevékenységében Székesfehérvár, július 14.
Észak-magyarországi Regionális Munkaügyi Központ Munkaerőpiaci helyzetkép a salgótarjáni kistérségben Zaráné Kecskés Erzsébet Igazgató KKC-2008-V
1 A Nyugat-Dunántúli Regionális Munkaügyi Központ Nagykanizsai Kirendeltség és Szolgáltató Központ Munkaerőpiaci képzés.
Az ÁFSZ feladatai az „Út a munkához” program végrehajtásában Pirisi Károly főigazgató Foglalkoztatási és Szociális Hivatal.
Közfoglalkoztatás Nemzeti Közfoglalkoztatás Program.
„A Kirendeltség és az Önkormányzatok közötti információ és adatszolgáltatás gyakorlata a Paksi Kistérségben Dél-dunántúli Regionális Munkaügyi Központ.
Az aktív korúak ellátásának új rendszerével kapcsolatos önkormányzati igazgatási tapasztalatok Kiskunfélegyházán Szociális Igazgatási Mintahely Ódor László.
„Út a munkához” program „Jó gyakorlatok” 2009
Megyei szintű foglalkoztatási megállapodások, foglalkoztatási-gazdaságfejlesztési együttműködések SIPOS-KOVÁCS MÓNIKA PROJKETMENEDZSER.
„Út a munkához” program tapasztalatai
Kovács Ibolya szociálpolitikus Foglalkoztatási és Szociális Hivatal
VESZPRÉM MEGYEI JOGÚ VÁROS
A szociális támogatási rendszer munkára ösztönző átalakítása
Polgármesteri Fórumok
A családsegítők megváltozott feladatai a hatályos jogszabályok szerint
A megyei paktum keretében megvalósuló munkaerő-piaci program
Foglalkoztatási és Szociális Hivatal
„Út a munkához”program
Székesfehérvár, július 14.
A közfoglalkoztatás tervezése és szervezése
Közfoglalkoztatás Szombathely városban Előadó: Horváth Olga.
„Út a munkához” program „Jó gyakorlatok” 2009
Kovács Ibolya szociálpolitikus Foglalkoztatási és Szociális Hivatal
VESZPRÉM MEGYEI JOGÚ VÁROS
DÉL-DUNÁNTÚLI REGIONÁLIS PAKTUM KONFERENCIA
Előadás másolata:

A SZOCIÁLIS TÁMOGATÁSI RENDSZER MUNKÁRA ÖSZTÖNZŐ ÁTALAKÍTÁSA ÚT A MUNKÁHOZ február

Az „Út a munkához” program célcsoportja évi átlag A program célcsoportját a 147, ezer fő alkotja Ebből: rendszeres szociális segélyben részesülők 147,5 ezer fő

A munkaügyi központokban évben nyilvántartott segélyezettek megoszlása régiónként (fő)

Az átalakítás célja és elvárt eredményei célok:  a segélyezettek munkaerőpiaci pozíciójának javítása  a segélyezés munka ellen ösztönző hatásának mérséklése  a foglalkoztatás növelése  a szociális és munkaügyi szolgáltatások együttműködésének erősítése a segélyezettek integrációja érdekében elvárt eredmények:  jelentősen csökkenteni az aktív korú segélyezettek számát (kb. évi ezer fővel)  markánsan kettéválasztani a szociális segélyesek, ill. a foglalkoztatás- politikai eszközökkel támogatottak táborát (hatékonyabbá teszi a kirendeltségi időfelhasználást)  tisztítani a regisztrált álláskeresők állományát (az álláskeresők valóban a munkára kész és képes népességből kerülnek ki)  hatékonyabbá tenni az önkormányzatok, a családsegítők és az állami foglalkoztatási szolgálat közötti feladatmegosztást  munkaerőpiaci támogatások felhasználását célzottabbá tenni  javítani a leghátrányosabb helyzetű kistérségekben élők relatív foglalkoztatási pozícióját

Az önkormányzatok feladatai január 1-től 1. A december 31-én RSZS-ben részesülő személyek felülvizsgálata •besorolás : - rendszeres szociális segélyezett - rendelkezésre állási támogatásban részesülő 2. Közfoglalkoztatási terv készítése évben: • március 31-ig a helyi önkormányzat jegyzője felülvizsgálja az aktív korúak rendszeres szociális segélyében részesülők szociális ellátásra való jogosultságát, •ezzel egyidejűleg a települési önkormányzat vagy társulása elkészíti a közfoglalkoztatási tervet, amelyet a munkaügyi központ, illetve szociálpolitikai kerekasztal véleményezését követően április 15-ig a képviselő-testület elfogad évtől kezdődően: • a települési önkormányzat vagy társulása a közfoglalkoztatási tervet minden év január 31-ig készíti el, •a kirendeltség véleményét figyelembe véve az önkormányzat képviselő- testülete, illetve a társulás döntéshozó szerve évente február 15-ig véglegesíti.

A felülvizsgálat folyamata Ügyfél Önkormányzat Elvégzi az aktív korúak ellátására való jogosultság felülvizsgálatát rendszeres szociális segély rendelkezésre állási támogatás az önkormányzat által kijelölt szervnél (családsegítő központ) nyilvántartásba veteti magát és teljesíti a beilleszkedést segítő programban foglaltakat a munkaügyi központ kirendeltségével működik együtt és regisztrált álláskeresőként teljesíti az álláskeresési megállapodásban foglaltakat együttműködési kötelezettség :  közfoglalkoztatásban vesz részt  elfogadja a kirendeltség által számára felajánlott megfelelő munkát  elfogadja és igénybe veszi a kirendeltség által felajánlott munkaerő-piaci szolgáltatást és képzési lehetőséget, valamint munkaerő- piaci programban való részvételt a 35 év alatti, alapfokú iskolai végzettséggel nem rendelkező személy köteles olyan képzésben részt venni, amely az általános iskolai végzettség, vagy a szakképzés megkezdéséhez szükséges kompetenciák megszerzését biztosítja

A felülvizsgálatot követően kialakított csoportok bemutatása munkavállalási korú, de állás és jövedelem nélküli személyek esetén két kategória lesz az eddigi egy (segély) helyett: rendszeres szociális segélyezettek: • munkára egészségi okok miatt nem képesek • 55 év felettiek • ha a 14 év alatti gyermek napközbeni ellátását az önkormányzat nem tudja biztosítani rendelkezésre állási támogatásra jogosultak: • a rendszeres szociális segélyre nem jogosultak • közfoglalkoztatásban, képzésben illetve munkaerőpiaci programokban vesznek részt • a fentiek hiányában folyósítják számukra a juttatást

Rendszeres szociális segélyezettek  együttműködési kötelezettség: az önkormányzat által kijelölt szervvel, jellemzően a családsegítő szolgálatokkal áll fenn  együttműködés célja: képességfejlesztés, életmódformálás  önként vállalhatja a rendelkezésre állási támogatásban való részvételt, és az azzal járó összes kötelezettséget  összege: az eddigi szabályokat kell alkalmazni, vagyis továbbra is a család összetételének figyelembevételével a nyugdíjminimum 90%-ig egészíti ki a család jövedelmét (max. a nettó minimálbér)  szankció: a segély megszüntetése  együttműködés megszegése esetén (2 éven belül ismételten megszegi)  fekete munkavégzés ( 1. alkalommal 1 hónapos szüneteltetés, 2. alkalommal megsz ü ntetés)

Rendelkezésre állási támogatásra jogosultak  az ellátásra való jogosultság feltétele: közfoglalkoztatásban vagy képzésben való részvétel (35. év alatti, általános iskolát nem végzettek esetén speciális szabály)  együttműködési kötelezettség: állami foglalkoztatási szervvel (nyilvántartásba vétel és álláskeresési megállapodás megkötése)  összege: fix, a család létszámától függetlenül a minimálnyugdíj összegével egyezik meg  szankció: juttatásra való jogosultság megszüntetése  neki felróható okból törlik az álláskeresők nyilvántartásából  a felajánlott munka visszautasítása  fekete munkavégzés (azonos a segélyével)

35 év alatti, alapfokú végzettséggel nem rendelkező rendszeres szociális segélyben részesülők száma (fő)

A közfoglalkoztatási terv Fogalma: Az önkormányzat (önkormányzati társulás) által a közfoglalkoztatás hatékony megvalósítása és az álláskeresési megállapodásban foglaltakkal való összhang biztosítása céljából készített éves terv. Tartalma:  a rendelkezésre állási támogatásra jogosult személyek képzettség szerinti várható összetétele  a részben, vagy egészben közfoglalkoztatás keretében ellátandó közfeladatok és várható ütemezésük  az egyes feladatok ellátásához szükséges létszám  a közfoglalkoztatás finanszírozásához rendelkezésre álló források A közfoglalkoztatási terv év közben módosítható.

A közfoglalkoztatási terv készítésének folyamata  A rendszeres szociális segélyezettek évi helyzetének elemzése, értékelése  Az aktív korúak ellátására jogosultak évi helyzetének tervezése, értékelése  A részben vagy egészben közfoglalkoztatás keretében ellátandó közfeladatok várható ütemezése, a feladatok elvégzéséhez szükséges létszám megtervezése  A közfoglalkoztatási terv megküldése 15 napon belüli véleményezésre a munkaügyi központ kirendeltségének, illetve 2000 fő feletti települések esetében a helyi szociálpolitikai kerekasztalnak.  A közfoglalkoztatási terv elfogadása, majd megküldése a Magyar Államkincstár területileg illetékes regionális igazgatóságához.

A program megvalósítását segítő további intézkedések  Országos Foglalkoztatási Paktum  Egységes foglalkoztatási-szociális adatbázis létrehozása  Közfoglalkoztatási terv készítése  Start Régió Program járulékmentesség biztosítása 3 éven keresztül azoknak a munkaadóknak, akik legkedvezőtlenebb helyzetű kistérségben, vagy településen lakó rendelkezésre állási támogatásban részesülő álláskeresőt foglalkoztatnak  KKV+ program azok a vállalkozások, amelyek létszámukat legalább 3 hónapja regisztrált álláskeresővel, vagy a legalább egy éve kereső tevékenységet nem folytató személlyel, vagy létszámleépítéssel érintett munkavállalóval bővítik, 1+1 évig foglalkoztatják, az első évben teljes járulékmentességet kapnak  Szociális szövetkezetek támogatása  Foglalkoztatási paktum kistérségi szinten  Tranzit foglalkoztatási programok

A programmal kapcsolatos szakmai feladatok ütemezése I.  Tájékoztató a START- régió kártyával foglalkoztatottak kedvezményéről  Útmutató - A munkaügyi kirendeltségek számára a közfoglalkoztatási terv véleményezéséhez  Útmutató - A 35. év alatti álláskeresők képzésbe vonásához  Útmutató - Az álláskeresők mikro-, kis és középvállalkozásnál, valamint civil szervezetnél történő foglalkoztatásának támogatása  Útmutató - A közfoglalkoztatási terv és az álláskeresési megállapodások összhangjának megteremtése  Határidő: február 3.  Határidő:2009. február 9.  Határidő: február 15.

A programmal kapcsolatos szakmai feladatok ütemezése II.  Pályázati kiírás a közfoglalkoztatást szervezők foglalkoztatására  Útmutató - A Foglalkoztatási és Szociális adatbázis működéséhez  Az önkormányzatok és a munkaügyi szakemberek belső képzésének megszervezése  A Foglalkoztatási és Szociális Adatbázis üzembe helyezése és működtetése  Határidő: február 15.  Határidő: március 16.  Határidő: január és utána folyamatos  Határidő: április 1.