A SZOCIÁLIS TÁMOGATÁSI RENDSZER MUNKÁRA ÖSZTÖNZŐ ÁTALAKÍTÁSA ÚT A MUNKÁHOZ február
Az „Út a munkához” program célcsoportja évi átlag A program célcsoportját a 147, ezer fő alkotja Ebből: rendszeres szociális segélyben részesülők 147,5 ezer fő
A munkaügyi központokban évben nyilvántartott segélyezettek megoszlása régiónként (fő)
Az átalakítás célja és elvárt eredményei célok: a segélyezettek munkaerőpiaci pozíciójának javítása a segélyezés munka ellen ösztönző hatásának mérséklése a foglalkoztatás növelése a szociális és munkaügyi szolgáltatások együttműködésének erősítése a segélyezettek integrációja érdekében elvárt eredmények: jelentősen csökkenteni az aktív korú segélyezettek számát (kb. évi ezer fővel) markánsan kettéválasztani a szociális segélyesek, ill. a foglalkoztatás- politikai eszközökkel támogatottak táborát (hatékonyabbá teszi a kirendeltségi időfelhasználást) tisztítani a regisztrált álláskeresők állományát (az álláskeresők valóban a munkára kész és képes népességből kerülnek ki) hatékonyabbá tenni az önkormányzatok, a családsegítők és az állami foglalkoztatási szolgálat közötti feladatmegosztást munkaerőpiaci támogatások felhasználását célzottabbá tenni javítani a leghátrányosabb helyzetű kistérségekben élők relatív foglalkoztatási pozícióját
Az önkormányzatok feladatai január 1-től 1. A december 31-én RSZS-ben részesülő személyek felülvizsgálata •besorolás : - rendszeres szociális segélyezett - rendelkezésre állási támogatásban részesülő 2. Közfoglalkoztatási terv készítése évben: • március 31-ig a helyi önkormányzat jegyzője felülvizsgálja az aktív korúak rendszeres szociális segélyében részesülők szociális ellátásra való jogosultságát, •ezzel egyidejűleg a települési önkormányzat vagy társulása elkészíti a közfoglalkoztatási tervet, amelyet a munkaügyi központ, illetve szociálpolitikai kerekasztal véleményezését követően április 15-ig a képviselő-testület elfogad évtől kezdődően: • a települési önkormányzat vagy társulása a közfoglalkoztatási tervet minden év január 31-ig készíti el, •a kirendeltség véleményét figyelembe véve az önkormányzat képviselő- testülete, illetve a társulás döntéshozó szerve évente február 15-ig véglegesíti.
A felülvizsgálat folyamata Ügyfél Önkormányzat Elvégzi az aktív korúak ellátására való jogosultság felülvizsgálatát rendszeres szociális segély rendelkezésre állási támogatás az önkormányzat által kijelölt szervnél (családsegítő központ) nyilvántartásba veteti magát és teljesíti a beilleszkedést segítő programban foglaltakat a munkaügyi központ kirendeltségével működik együtt és regisztrált álláskeresőként teljesíti az álláskeresési megállapodásban foglaltakat együttműködési kötelezettség : közfoglalkoztatásban vesz részt elfogadja a kirendeltség által számára felajánlott megfelelő munkát elfogadja és igénybe veszi a kirendeltség által felajánlott munkaerő-piaci szolgáltatást és képzési lehetőséget, valamint munkaerő- piaci programban való részvételt a 35 év alatti, alapfokú iskolai végzettséggel nem rendelkező személy köteles olyan képzésben részt venni, amely az általános iskolai végzettség, vagy a szakképzés megkezdéséhez szükséges kompetenciák megszerzését biztosítja
A felülvizsgálatot követően kialakított csoportok bemutatása munkavállalási korú, de állás és jövedelem nélküli személyek esetén két kategória lesz az eddigi egy (segély) helyett: rendszeres szociális segélyezettek: • munkára egészségi okok miatt nem képesek • 55 év felettiek • ha a 14 év alatti gyermek napközbeni ellátását az önkormányzat nem tudja biztosítani rendelkezésre állási támogatásra jogosultak: • a rendszeres szociális segélyre nem jogosultak • közfoglalkoztatásban, képzésben illetve munkaerőpiaci programokban vesznek részt • a fentiek hiányában folyósítják számukra a juttatást
Rendszeres szociális segélyezettek együttműködési kötelezettség: az önkormányzat által kijelölt szervvel, jellemzően a családsegítő szolgálatokkal áll fenn együttműködés célja: képességfejlesztés, életmódformálás önként vállalhatja a rendelkezésre állási támogatásban való részvételt, és az azzal járó összes kötelezettséget összege: az eddigi szabályokat kell alkalmazni, vagyis továbbra is a család összetételének figyelembevételével a nyugdíjminimum 90%-ig egészíti ki a család jövedelmét (max. a nettó minimálbér) szankció: a segély megszüntetése együttműködés megszegése esetén (2 éven belül ismételten megszegi) fekete munkavégzés ( 1. alkalommal 1 hónapos szüneteltetés, 2. alkalommal megsz ü ntetés)
Rendelkezésre állási támogatásra jogosultak az ellátásra való jogosultság feltétele: közfoglalkoztatásban vagy képzésben való részvétel (35. év alatti, általános iskolát nem végzettek esetén speciális szabály) együttműködési kötelezettség: állami foglalkoztatási szervvel (nyilvántartásba vétel és álláskeresési megállapodás megkötése) összege: fix, a család létszámától függetlenül a minimálnyugdíj összegével egyezik meg szankció: juttatásra való jogosultság megszüntetése neki felróható okból törlik az álláskeresők nyilvántartásából a felajánlott munka visszautasítása fekete munkavégzés (azonos a segélyével)
35 év alatti, alapfokú végzettséggel nem rendelkező rendszeres szociális segélyben részesülők száma (fő)
A közfoglalkoztatási terv Fogalma: Az önkormányzat (önkormányzati társulás) által a közfoglalkoztatás hatékony megvalósítása és az álláskeresési megállapodásban foglaltakkal való összhang biztosítása céljából készített éves terv. Tartalma: a rendelkezésre állási támogatásra jogosult személyek képzettség szerinti várható összetétele a részben, vagy egészben közfoglalkoztatás keretében ellátandó közfeladatok és várható ütemezésük az egyes feladatok ellátásához szükséges létszám a közfoglalkoztatás finanszírozásához rendelkezésre álló források A közfoglalkoztatási terv év közben módosítható.
A közfoglalkoztatási terv készítésének folyamata A rendszeres szociális segélyezettek évi helyzetének elemzése, értékelése Az aktív korúak ellátására jogosultak évi helyzetének tervezése, értékelése A részben vagy egészben közfoglalkoztatás keretében ellátandó közfeladatok várható ütemezése, a feladatok elvégzéséhez szükséges létszám megtervezése A közfoglalkoztatási terv megküldése 15 napon belüli véleményezésre a munkaügyi központ kirendeltségének, illetve 2000 fő feletti települések esetében a helyi szociálpolitikai kerekasztalnak. A közfoglalkoztatási terv elfogadása, majd megküldése a Magyar Államkincstár területileg illetékes regionális igazgatóságához.
A program megvalósítását segítő további intézkedések Országos Foglalkoztatási Paktum Egységes foglalkoztatási-szociális adatbázis létrehozása Közfoglalkoztatási terv készítése Start Régió Program járulékmentesség biztosítása 3 éven keresztül azoknak a munkaadóknak, akik legkedvezőtlenebb helyzetű kistérségben, vagy településen lakó rendelkezésre állási támogatásban részesülő álláskeresőt foglalkoztatnak KKV+ program azok a vállalkozások, amelyek létszámukat legalább 3 hónapja regisztrált álláskeresővel, vagy a legalább egy éve kereső tevékenységet nem folytató személlyel, vagy létszámleépítéssel érintett munkavállalóval bővítik, 1+1 évig foglalkoztatják, az első évben teljes járulékmentességet kapnak Szociális szövetkezetek támogatása Foglalkoztatási paktum kistérségi szinten Tranzit foglalkoztatási programok
A programmal kapcsolatos szakmai feladatok ütemezése I. Tájékoztató a START- régió kártyával foglalkoztatottak kedvezményéről Útmutató - A munkaügyi kirendeltségek számára a közfoglalkoztatási terv véleményezéséhez Útmutató - A 35. év alatti álláskeresők képzésbe vonásához Útmutató - Az álláskeresők mikro-, kis és középvállalkozásnál, valamint civil szervezetnél történő foglalkoztatásának támogatása Útmutató - A közfoglalkoztatási terv és az álláskeresési megállapodások összhangjának megteremtése Határidő: február 3. Határidő:2009. február 9. Határidő: február 15.
A programmal kapcsolatos szakmai feladatok ütemezése II. Pályázati kiírás a közfoglalkoztatást szervezők foglalkoztatására Útmutató - A Foglalkoztatási és Szociális adatbázis működéséhez Az önkormányzatok és a munkaügyi szakemberek belső képzésének megszervezése A Foglalkoztatási és Szociális Adatbázis üzembe helyezése és működtetése Határidő: február 15. Határidő: március 16. Határidő: január és utána folyamatos Határidő: április 1.