A tankönyvek változásai az elmúlt 20 évben

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A tanulást és a megértést segítő módszerek alkalmazása
Advertisements

Miből tanítsak? A taneszköz-választás kérdései a 6-10 évesek nyelvoktatásában Kuti Zsuzsa Oktatási Minisztérium.
„Ezt egy életen át kell játszani”
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
A tankönyvek megítélésének minőségi paraméterei
A filozófia helye a középiskolai oktatásban
Társadalmi Megújulás Operatív Program Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés - Innovatív intézményekben.
NAT, kerettantervek, helyitantervek ( ember és természet műveltségi terület) 2013.
Számítógép az oktatásban Készítette: Halász Rita Tanár- informatikatanár MA 2010/2011.
KORSZERŰSÉG AZ ERKÖLCSTAN / ETIKA TANÍTÁSBAN
A kompetencia-alapú oktatás bevezetése a kistokaji ÁLTALÁNOS MŰVELŐDÉSI KÖZPONTBAN Biztos alap, biztos jövő.
A történelem tanításának és tanulásának módszerei és stratégiái 2007
Fontosabb fogalmak Képesség :
Magyar Pedagógiai Társaság Somogy Megyei Tagozata november 21. Kis Jenőné dr. Kenesei Éva megyei elnök.
Kulcskompetenciák Európai Bizottság 2005
Modern tanulási környezet Civitas Pedagógiai Intézet DPM TISZK 2007.
A fejlesztés hatása a szervezetre
Készítette Kovács Nándor KONRACB.PTE
Korszerű, használható tankönyveket az iskolákba szeptember 15.
Korszerű, használható tankönyveket az iskolákba szeptember.
A kooperatív Tanulás ( Tanítva tanulás)
FORRÁSKÖZPONTÚ TÖRTÉNELEM – TEVÉKENYSÉG KÖZPONTÚ TANÍTÁS (ELVEK ÉS MÓDSZEREK) Dr. Dárdai Ágnes, PhD
A tankönyvek megítélésének minőségi paraméterei F. Dárdai Ágnes
F. dr. Dárdai Ágnes Tankönyvelmélet II. F. dr. Dárdai Ágnes
Történelemdidaktika. I. A történelemtanítás általános kérdései Dr
Pordány Sarolta: Ph.D. kutatásindító
A történelemtanítás, történelemdidaktika általános kérdései
Az információs és kommunikációs technológiák szerepe a szakképzésben február 22. Dr. Tóth Péter főiskolai docens Fővárosi Pedagógiai.
A pedagógus-életpályamodell, a minősítés rendszere
KOMPETENCIA- KOMPETENCIA- ALAPÚ OKTATÁS.
Országos Közoktatási Intézet Tantárgyi obszervációs vizsgálatok
A tanulási eredmények értelmezése és funkciója Vámos Ágnes (ELTE)
TÁMOP / „Átfogó minőségfejlesztés a közoktatásban ” A Magyar Képesítési Keretrendszer fejlesztése 5. pillér – MKKR és a közoktatás.
Orosházi Evangélikus Általános Iskola és Gimnázium
A közoktatás „dobbantási” esélye Dobbantó Programindító Konferencia Setényi János 2008 Budapest.
Paradigmaváltás a tudásfelfogásban Kaposi József
A feladatok szerepe Kaposi József.
A feladatok és a problémamegoldás
A tanárképzésben megszerezhető kompetenciák a 8/2013 (I. 30
NYUGAT-MAGYARORSZÁGI EGYETEM REGIONÁLIS PEDAGÓGIAI SZOLGÁLTATÓ KÖZPONT 1 A KOMPETENCIA ALAPÚ PEDAGÓGUSKÉPZÉS ELŐKÉSZÍTÉSÉNEK (HEFOP PROJEKT) EREDMÉNYEI.
A közoktatás alapkérdései Radó Péter Oktatáspolitikai Elemzések Központja (2008.)
Történelemtanítási stratégiák a nemzetközi történelemdidaktikai koncepciók tükrében F. Dárdai Ágnes
IKT alapfogalmak, IKT-val támogatott módszerek
Disszeminációs Konferencia Budapest, december 2. dr. Sediviné Balassa Ildikó TANÁRTOVÁBBKÉPZÉS A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉSHEZ.
A KEZDŐ KÉPZÉSI SZAKASZ FEJLESZTÉSI IRÁNYAI ÉS LEHETŐSÉGEI Dr. Csonka Csabáné 2007.
2010. november 19. Ráczné Németh Teodóra: Egészséges életmód szociális dimenziói.
 SZERETETTEL KÖSZÖNTJÜK VENDÉGEINKET  A TÁMOP Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés - Innovatív intézményekben pályázat projektindító.
Minőségstandardok a PSZ-ek működésében?
TÁMOP / „Karöltve” Integrációs közoktatási referencia intézmény kialakítása hálózati együttműködés keretében a Csertán Sándor Általános.
A tankönyv szerepe az oktatás korszerűsítésében október 19. Kojanitz László u.
A tehetségtantervek készítésének módszertana
Dr. SEDIVINÉ BALASSA ILDIKÓ SZÁMALK OKTATÁSI ÉS INFORMATIKAI ZRT. KORSZERŰ STRUKTÚRA ÉS TARTALOM, INNOVATÍV MÓDSZEREK A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉSBEN Szolnok,
Kutatás, fejlesztés és innováció az oktatásban: javaslat egy ágazati innovációs stratégiára Halász Gábor Innováció az oktatásban Szakmai konferencia.
Megjegyzések az Országos képesítési keretrendszer első–negyedik szintjének vitaanyagához Horváth Zsuzsanna — Ütőné Visi Judit Oktatáskutató és Fejlesztő.
2009/2010. tanév Pestszentimre Ady Endre Utcai Általános Iskola.
DIDAKTIKA ÉS OKTATÁSSZERVEZÉS II.
Készítette: Tóth Györgyné Szakmai konferencia HEFOP Felkészítés a kompetencia alapú oktatásra.
A MODERN IKT SZEREPE A MESTER-TANÁRKÉPZÉSBEN
K OMPETENCIA ALAPÚ OKTATÁS. Háttér 2000 Lisszabon EU határozata 2004 Európai Bizottság dokumentuma Hazánkban: Nat Oktatási Minisztérium stratégiája Nemzeti.
Okosdoboz.hu digitális taneszköz
Kerber Zoltán: Irodalomtankönyvek négy évtizede Budapest, január 27.
Csík Orsolya, Horváth László TÁMOP X. Pedagógiai Értékelési Konferencia Szeged április Kompetencia- és tanulási eredmények alapú képzési.
A tankönyv szerepe az oktatás korszerűsítésében augusztus 24. Móricz Zsigmond Gimnázium.
PARADIGMAVÁLTÁS A KÖZOKTATÁSBAN ÁDÁM PÉTER NEMZETI PEDAGÓGUS KAR SZEPTEMBER 21.
Portfólió Ember és társadalom műveltségterületi tanár- kémiatanár
Kompetenciafejlesztés - Tankönyvek
Oktatáspolitikai folyamatok általános háttere
Tájékoztató a Református Tananyagfejlesztő Csoport munkájáról
A motiváció szerepe a testnevelésben. Pelyhe Árpád
Előadás másolata:

A tankönyvek változásai az elmúlt 20 évben Kaposi József 2011. november

Felhasznált szerzők Csapó Benő Fisherné Dárdai Ágnes Halász Gábor Karlovicz János Kojanitz László Radó Péter Vágó Irén Závodszky Géza

Kérdések Melyek az oktatás világát meghatározó nemzetközi trendek? Miként változtak a tudás és a tanulás alapelvei? Hogyan alakultak a hazai szabályozási, tartalmi elvárások/viszonyok? Miként változott a tankönyvekről alkotott tudásunk? Milyen következtetéseket vonhatók le az elmúlt évek adataiból, kutatásaiból?

Nemzetközi trendek az oktatás világában Az emberi képességek felértékelődése, tudásgazdaság, LLL-paradigma (GDP); Kvalifikációs rendszerek (EKKR, OKKR); Digitális technológia térnyerése; Technológiai forradalom (világháló, miniatürizálás, mobiltechnológia); Tudásfelfogás változásai; Kompetencia alapú oktatás terjedése; Társadalmi integrációs törekvések.

Tudásfelfogás változásának jellemzői ismeretorientált tanárorientált irányított receptív és reproduktív kognitív passzív befogadás képességorientált tanulóorientált önálló produktív emocionális, pragmatikus aktív elsajátítás

A hatékony tanítás alapelvei A puszta információ-továbbítás (alacsonyabb rendű gondolkodási sémák) helyett inkább az információ- feldolgozó képesség („magasabb rendű gondolkodási sémák”) fejlesztésére kell helyezni a hangsúlyt. Uniformizált oktatási gyakorlat helyett jobb eredményeket lehet személyre szabott oktatási gyakorlattal elérni. A diákokat csoportos munkára, együttműködésre kell ösztönözni. Az oktatás folyamatának szerves részét képező, „autentikus” értékelési rendszert kell működtetni.

Hazai társadalmi-oktatási környezet 1990 – demokratikus viszonyok kiépítése decentralizáció, deregularizáció, privatizáció, „államtalanítás”, 1993-as közoktatási törvény szabadság, autonómia („reformláz”, „reformot ne”), Szocialista-liberális kormányzat (12 év) Konzervatív, jobbközép kormányzat (8 év)

A tartalmi szabályozás változásai Nat 1995, 2003, 2007 / Kerettantervek 2000; A tantervi szabályozás jellemzői kétszintű, háromszintű, műveltségterületek (csökkenő tananyag-központúság), kereszttantervi elemek, erősödő tevékenység-központúság, A kimeneti szabályozás előtérbe került kiépülő mérési-értékelési rendszer, új vizsgarendszer,

A tankönyv fogalmának változásai, modellek „Nemzeti kultúra szimbóluma”; Didaktikai céllal megírt iskolai oktatásra szánt könyv; Piaci termék (áru); Tankönyvcsalád, pedagógiai rendszer, programcsomag, digitális taneszköz, tartalomhordozó; Tanulóközpontú, tanári kézikönyvre épülő;

A tanulóközpontú könyv konstrukciója (Marilyn J.–Calfee R, 1998:249.)

A tanári kézikönyvre épülő rendszer konstrukciója (Marilyn J.–Calfee R, 1998:262.)

Új fogalmak a hazai tankönyvek terén Tankönyvpolitika, tankönyvpiac, tankönyvkiadás; Tankönyvértékelés, tankönyvjóváhagyás; Tankönyvkutatás, tankönyvanalízis (kvantitatív, kvalitatív szempontok); Konszenzusos standardok; Tankönyvi funkciók és tulajdonságok listázása; Minőségbiztosítás (belső, külső)

Tankönyvpolitika

Tankönyvértékelés típusai Minőségi jellemzők Szakértői véleményezés Kísérleti vizsgálat Tankönyvanalízis Életszerűség ++ + Tudományos pontosság Olvashatóság Érdekesség Fokozatosság Strukturáltság Illusztráltság Problémafelvetés Gondolkodásra késztetés Tanulásirányítás Önellenőrzési eszközök Személyesség Jaan Mikk áttekintése arról, hogy a tankönyvértékelési módszerek jellemzően mely minőségi összetevőt vizsgálják:

Konszenzusos standardok Tudományos megfelelés Didaktikai standard a tanulók életkori, pszichikus sajátosságainak, értelmi és lelki fejlettségi szintjének való megfelelés legyen életszerű, élet közeli a tankönyv; mind tartalmában, mind a külső megformálásban a tanulók érdekeit tartsa szem előtt. az “egyetlen igazság” hirdetésének kerülése, multiperspektívikus megközelítés, sokféleség a tartalomban és a módszerekben A kérdések haladják meg a puszta reprodukció szintjét, és ösztönözzenek a gondolkodás magasabb műveleteire is (elemzés, összehasonlítás, értékelés stb.) Előítélet-mentesség Transzparencia Képretorika

A tankönyv „mappig”-je Ismerethordozó Tanítási eszköz Célcsoportnak íródott JELLEMZŐK SZERKEZETI ELEMEK: TANKÖNYV FUNKCIÓI: Alapszöveg Kiegészítő szöveg Orientáló szöveg Az elsajátítást segítő eszközök (kérdés, feladat) Illusztrációs anyag Motiválás Differenciálás (alap- és emelt szintű tudás) Irányítás Gyakorlás Önképzés TÍPUSA Maximum-tankönyv Minimum-tankönyv Vegyes típus (Dárdai Ágnes: A tankönyv-kutatás alapjai. Budapest-Pécs, Dialóg-Campus Kiadó, 2002. 55.p.)

Tankönyvi funkciók listázása Tulajdonságok Motiváció Illusztráltság Érdekesség Problémák bemutatása Gondolkodást ösztönző egyéb megoldások Ismeretátadás Érthetőség Életszerűség Tudományos pontosság Rendszerezés Strukturáltság Koordináció A többi tankönyvekkel való összehangoltság Differenciálás Szintezett tananyag Tanulásirányítás Tanulási stratégiák tanítása A tanórai és az otthoni tanulás folyamatát orientáló eszközök alkalmazása Az önértékelés elősegítése Az ismeretek alkalmazását gyakoroltató, illetve összefoglaló kérdések és feladatok száma és változatossága Értékekre nevelés Érzelmi hatást keltő eszközök száma és változatossága

Hazai tankönyvvizsgálat 2004-2007 pozitív változások erősítendő elemek A direkt ideológia szerepe teljesen visszaszorult. Megújult a tudáskánon: modernizálták és csökkentették a tartalmakat, ► megtörtént: tankönyvi design; várat magára: tanulhatóságot megkönnyítő módszertani szemléletváltás. A tanulók tanulás folyamatába való bevonásának, az aktív részvétel érvényesítésének igénye. ► ►Az igény azonban még nem eléggé elfogadott. Életkori sajátosságok figyelembe vétele. ► ►Még egyenetlen ennek érvényesítése. Erősödik a mindennapi élethez való kapcsolat (főleg a természettudományok esetén). Megjelent az egészség- és környezetvédelemre nevelés (pl: természettudományi tankönyvek). negatív elemek VESZÉLYEK A multiperspektivikus, kontroverzív szemlélet késik. Előzőhöz hasonló a problémamegoldó, probléma- érzékeny gondolkodás helyzete. ► ►A legtöbb helyen még mindig kész tudást, kész megoldásokat kínálnak a tankönyvek Önálló véleményalkotásra való ösztönzés hiánya. ► ► Maradt a tananyag- és tanárcentrikusság A társas tanulás formái még nem épültek be a. A tananyag kifejtése nem emészthető. Gyenge a tankönyvek tájékoztató apparátusa. ► ►Ez ellene hat az önálló ismeretszerzés folyamatának

Problémák, eredmények összefoglalása Elavult tanítási és tanulási stratégiát közvetítenek. Új tudományos eredmények megjelenése. Nem segítik eléggé a tanulói aktivitást és az értelmes tanulást. Didaktikai apparátus bővülése. A fogalmi rendszer és a tevékenységrendszer esetleges. Fogalommagyarázatok, kérdések, feladatok gyarapodása. A szövegezés nehezen érthető és nehezen tanulható. Fokozatosan tisztuló szöveghasználat. Illusztrációk esetlegessége. Színes tankönyvek, design.

Ellentmondások vázlata Új társadalmi igények Diszciplináris szemléletű oktatás A tanulás eszközeinek rendszerbe szervezése: inspiráló tanulási környezet kialakítása. Komplex pedagógiai praxis: például természet-tudományos nevelés. A kognitív pszichológiai kutatások eredményeinek felhasználása. A tanulás összetevőit középpontba állító taneszköz-fejlesztés és -értékelés.

Tankönyvpolitika vizsgálata 2009 Nemzetközi tapasztalatok: „A tankönyvek készítése, jóváhagyása, kiadása, iskolai kiválasztása, ára, illetve ártámogatása tipikus együttállásokat nem mutat. (…) Az egyes államok tankönyv-politikáját befolyásoló tényezők hátterében mindenütt a közoktatás egészét érintő közös kihívások és feladatok állnak: erőteljes társadalmi igény az iskolai munka javítására az alapkészségek kifejlesztése, a korszerű műveltséghez elengedhetetlen ismeretek és kompetenciák kialakítása, valamint a társadalmi esélykülönbségek kiegyenlítése terén; a műveltségkép, a pedagógiai szemlélet és a pedagógiai módszerek átalakulása; a digitális eszközök és ismeretanyagok megjelenése; az állami kiadások csökkentésének szükségessége; egyensúlykeresés a centralizáció és a decentralizáció, valamint a reformok végrehajtása és a stabilitás biztosítása között” (Kojanitz, 2010)

Tankönyvpolitika vizsgálata 2009 Hazai tapasztalatok/ legfontosabb célok: A tankönyvellátás biztonsága garantált. Megfelelő a tankönyv- és tartalomkínálat, a választási és szelekciós mechanizmusok működnek, bár sok az esetlegesség. Tankönyvek és más tartalomhordozók szakmai és technikai minősége javult. Tankönyvek és tartalmi szabályozók közötti kapcsolat erősödött. Érvényesül számos nemzetközi tendencia.

Tankönyvvé nyilvánítás

Tankönyvvé nyilvánítás A benyújtott tankönyvvé nyilvánítási kérelmekkel kapcsolatban hozott határozatok: HATÁROZATOK 2007 2008 2009 tankönyvvé nyilvánító határozat 370 1307 849 elutasító határozat 52 48 23 meghosszabbító határozat 33 290 207 ÖSSZESEN 455 1645 1079

Tankönyvvé nyilvánítás

Tankönyvjegyzékbe kerülés

Tankönyvjegyzékbe kerülés A benyújtott tankönyvjegyzékbe történő felvételi kérelmekkel kapcsolatban hozott határozatok: HATÁROZAT 2007 2008 2009 tankönyvjegyzékre történő felvétel 2802 3173 3963 elutasító határozat 108 74 63 összesen 2910 3247 4026

Tankönyvjegyzékbe kerülés

Összegzés Sokoldalú és sokszínű a változás; A szabályozás megbízhatósága nőtt; Kompetenciaépítés, közös tanulás; A tankönyvírás, kiadás professzionalizálódása; Ellentmondások – feszültségek továbbra is jelen vannak.