Pályaorientáció és tanácsadás az iskolában

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Együttműködő tanulás/ az együttműködés tanulása és stratégiai tervezés a felnőttképzésben Kihívások - megoldások.
Advertisements

Hámoriné Váczy Zsuzsa. •Története: 1936-tól szakképzés, flexibilis szakmacsoportos oktatás, a gazdaság, mint megrendelő.
Pályaorientáció: a fiatalok minőségi munkaerő követelményeinek biztosítása a munkaerőpiacon A pályaorientáció jelenlegi helyzetének és a jövőre vonatkozó.
Az iskolai szociálismunka
„Ezt egy életen át kell játszani”
TÁMOP Nagyrendezvény. Az ifjúságsegít ő esetmenedzser létrejötte – case Manager.
„SZAKMÁK VONZÁSÁBAN” – A szakképzés jelene és jövője Szakmai konferencia május 10.
KOMPLEX TANÁCSADÓI RENDSZER
Miért? Minden ember más, egyedi és megismételhetetlen.
A kamara szerepvállalása a szociális képzések területén
Emberi Erőforrás Menedzsment Az emberi erőforrások fejlesztése
„Megváltozott világ?!” TÁMOP /1-2F projekt Dr. Ádám Szilvia.
Életpálya-építés fiatalkorban
D szekció, Mobilitás: a mozgás és változás TéT-je a felsőoktatásban
Új oktatási/nevelési célok: a kulcskompetenciák
Magyar Pedagógiai Társaság Somogy Megyei Tagozata november 21. Kis Jenőné dr. Kenesei Éva megyei elnök.
Összeállította: Gyulainé Bukovics Ildikó MEGELŐZÉS – ALKALMAZKODÁS - GONDOSKODÁS NKI Árpád Fejedelem Általános Iskola Interakció - Autonómia.
A vezetőtanáron „innen és túl” Szivák Judit ELTE PPK
TÁMOP / Humánszolgáltatások szabaduló fogvatartottak részére.
Szervezetfejlesztés Töviskes Imre.
1 Apertus Közalapítvány Nemzeti Fejlesztési Program
KARRIERMENEDZSMENT.
Mérnöki készségek 1. ELŐADÁS.
A kompetencia alapú szakképzés sajátosságai
A felnőttoktatás funkciói Magyarországon
Bevezetés a pályatanácsadási rendszerek összehasonlító elemzésébe
Pályaorientációs tapasztalatok, hiányszakmák népszerűsítése Győrben
Dr. Szilágyi Klára Szent István Egyetem
REFORMÉRTÉKŰ LÉPÉSEK A SZAKKÉPZÉS TERÉN MAGYAR SZAKKÉPZÉSI TÁRSASÁG május 30.
„A kulcskompetencia az ismeretek, készségek és attitűdök transzferábilis, többfunkciós egysége, amellyel mindenkinek rendelkeznie kell ahhoz, hogy személyiségét.
EGYENLŐ ESÉLYEK Tapasztalatok, teendők, tervek Dr. Derera Mihály igazgató MEOSZ Oktatási, Továbbképző és Távmunka Intézet.
A dráma- és színházismeret-tanár képzési és kimeneti követelményei
Szakmai tanulási utak Előadás S truktúrák és folyamatok szekció SZABÓNÉ DR. BERKI ÉVA szakképzési és felnőttképzési szakértő VII. Nevelésügyi Konferencia.
Falus Iván 7. Nevelésügyi Kongresszus Budapest Augusztus 26.
A pályaválasztási szakemberek kompetenciái
Tanulási partnerségek kezdeményezése A NYITOK hálózatfejlesztési program bemutatása Balázs Ákos Szövetség az Életen Át Tartó Tanulásért június 22.
Brazzorottó Jenőné elnök-igazgató
Egységes, új szakmastruktúra, piacképes programok Budapest december 6.
Kompetencia alapú képzés  Képességek, kézségek fejlesztése  9.C Közlekedési osztály  9.D Informatikai osztály.
Foglalkozási Rehabilitációs Szolgálat
Tokaji Ferenc Gimnázium, Szakközépiskola és Kollégium
Karrier Karriertervezés.
 SZERETETTEL KÖSZÖNTJÜK VENDÉGEINKET  A TÁMOP Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés - Innovatív intézményekben pályázat projektindító.
A projekt neve: A Berettyó-Körös Térségi Integrált Szakképző Központ modell létrehozása TÁMOP /2-2F A projekt az Európai Unió támogatásával,
TÁMOP / „Karöltve” Integrációs közoktatási referencia intézmény kialakítása hálózati együttműködés keretében a Csertán Sándor Általános.
LÉPÉSRŐL – LÉPÉSRE program
A tudásgyárak technológiaváltása és humánstratégiája – a felsőoktatás kihívásai a XXI. században május Az intézmény partnerségi kapcsolatainak.
Az oktatási gyakorlat fejlesztése
KOMPETENCIA ALAPÚ TANÁRKÉPZÉS FÓKUSZBAN A GYAKORLATI KÉPZÉS
2009/2010. tanév Pestszentimre Ady Endre Utcai Általános Iskola.
Hatékonyság. Ügyfélközpontúság. Modernizáció. Diplomás pályakezdők kiválasztása és beillesztése a MÁV csoportnál Kiss Mária Humánerőforrás fejlesztés vezető.
A humán szolgáltatás európai uniós tendenciái Humán szolgáltatás jelene és jövője konferencia Gödöllő, 2009.május 14. Borbély-Pecze Tibor Bors
A tanárképzés filozófiája és gyakorlata. Hogyan készíti fel a tanárképzés a jelölteket a NAT nevelési feladataira?
Szakmai tanulmányút NORVÉGIA ( – ) A bemutatót készítette: Dr. Csermák Károly Ph.D.
TÁMOP A pályaorientáció rendszerének tartalmi és módszertani fejlesztése – Életpálya-tanácsadás Csanádi Nikolett Hényel Anett.
A felnőttképzési szolgáltatások a közművelődési intézményekben Gelle Mária Szakmai tanácsadó Nyugat-dunántúli Regionális Munkaügyi Központ Humán Szolgáltatási.
Karriermenedzsment Egyén Szervezet.
TÁMOP „A pályaorientáció rendszerének tartalmi és módszertani fejlesztése” Előadó: Petromán Anikó.
A pályaorientációs konzultáció. A pályaorientáció fogalma: A pályaorientáció egy olyan folyamat, amely az igénybevevő egyéni igényeinek figyelembevételével.
A pályaorientáció rendszerének tartalmi és módszertani fejlesztése Borbély-Pecze Tibor Bors, programvezető RFKB-NPT kapcsolattartás Az életpálya tanácsadás.
2016/17-es tanév. Iskolatípus változások 2016/17-es tanévtől.
ÉRETTSÉGI MÁJUS-JÚNIUS
A SZAKMAI KOORDINÁTOROK FELADATAI
KOMPETENCIA ALAPÚ TANÁRKÉPZÉS FÓKUSZBAN A GYAKORLATI KÉPZÉS
A pályaorientáció rendszerének tartalmi és módszertani fejlesztése
Fővárosi Petrik Térségi Integrált Szakképzési Központ
PROJEKTMÓDSZER Tratnyek Magdolna PhD
Fő épület 1. Oktatás módszertani megújulás Kooperatív tanulási módszer Projekt alapú módszer.
5. Tétel – A Life Long Learning
eddigi tapasztalatainak ismertetése és a tanulságok
Előadás másolata:

Pályaorientáció és tanácsadás az iskolában

A tanácsadó tanár tevékenysége 1. A tanár és a tanulók közös tevékenységei: - felvilágosítás - előadás - filmvetítés - látogatások szervezése - csoportos foglalkozások szervezése - csoportos beszélgetés - csoportos tanácsadás - egyéni tanácsadás

2. Tanári önálló feladatok: - tanácsadói tevékenység bemutatása, ismeretterjesztés; - iskolai rendezvények adta lehetőségek kihasználása (pl.:pv. napok); - tanterv- és tanmenetkészítés, eszközkészítés, -beszerzés; - kapcsolattartás külső intézményekkel; - jelentések, összefoglalók a pályaorientációs tevékenységről; - szakirodalom gyűjtése, dokumentációs központ létrehozása; - ismertetők, szóróanyagok készítése;

3. Tanári közösségben végzendő feladatok: - tanári kapcsolattartás a tantárgyak és a pályaorientáció kapcsolatának kialakítása céljából; - tanári kapcsolattartás az osztály vagy az egyes tanuló pályaválasztási problémájá- nak megoldása céljából; - továbbképzések – kollégák számára és önmaga fejlesztésére; Speciális tevékenységforma: szülői értekezlet

A tanácsadó tanárral szemben támasztott követelmények: Pozitív megközelítés szabálya Folyamatos körforgás szabálya Pozitív csoporthatás szabálya

Az etikai felelősség vállalását segítő szabályok: Saját felkészültség határainak ismerete; Olyan légkörben és időintervallumban foglalkozzon tanácskérőivel, amilyenben szeretné, hogy vele is foglalkozzanak. Ne szolgáltasson ki bizalmas információkat; Ne kérdezősködjön irreleváns részletekről!

Szakterületek és szakmacsoportok: humán egészségügy szociális szolgáltatások oktatás (oktatás, pedagógia) művészet, közművelődés, kommunikáció (zene-, tánc-, képző- és iparművészet, színművészet-bábművészet, színházművészet, sajtó, közművelődés) egyéb szolgáltatások (személyi, biztonsági, polgári védelmi, rendészeti szolgáltatások, honvédelem, tűzvédelem, munkavédelem, kis- és kézművesipar)

műszaki gépészet (gépgyártás, gépszerelés, gépkezelés, bányászat, kohászat, finommechanika, anyagvizsgálat, automatika, hegesztés, felületkezelés, minőségbiztosítás) elektrotechnika – elektronika (elektrotechnika, elektronika és távközléstechnika) informatika (szoftver) vegyipar (vegyipar, laborvizsgálatok) építészet (építészet, építőipar, építőanyag-ipar, közlekedés-építő) könnyűipar (ruha-, textil-, bőr-, szőrme- és cipőipar) faipar nyomdaipar közlekedés (közlekedéstechnika, közlekedés-üzemvitel) környezetvédelem – vízgazdálkodás

gazdasági-szolgáltatási közgazdaságtan ügyvitel kereskedelem, marketing és üzleti adminisztráció (kereskedelem-marketing üzleti adminisztráció, menedzselés, nem gazdasági ügyintézés, szervezés) agrár mezőgazdaság (növénytermesztés, kertészet, állattenyésztés, erdészet, vadászat, halászat, térképészet) élelmiszeripar

A pályaválasztás pályaalkalmasságra alapozó megközelítése („régi”) Minden ember személyiségjegyei fejlettsé- güknek megfelelően alkalmassá teszik őt egy pályára. - Azonos pályán ténykedőket meghatározott, a pályára jellemző képességek és szemé- lyiségjegyek jellemzik.

A sikert és elégedettséget az alkalmassági követelmények és az egyéni jegyek meg- egyezőségének mértéke határozza meg. A pályaválasztás meghatározott időpontra korlátozott egyszeri esemény. Egy pálya választása lényegében tudatos, racionális problémamegoldási és döntési folyamat. (A személy vagy a szakember választ.)

Életkori szakaszok a karrier szempontjából (D. Super pályafejlődési elmélete alapján): növekedés fázisa 0-14 év között kibontakozás, felfedezés, pályaválasztás 15-24 év között (15-17 év a puhatolódzás, 18-21 év az átmeneti fázis, 22-24 a próbálkozás fázisa, napjainkban kitolódnak e szakaszok későbbre az alapképzés meghosszabbodása miatt, ami nem baj, mert érettebben választanak életpályát a fiatalok)

megállapodás, életpálya kiépítésének fázisa 24-44 év között kipróbálás 25-30 év stabilizáció 31-44 év megőrzés, fenntartás 45-60 év között, majd hanyatlás 60 év felett lelassulás 65-70 év között visszavonulás 70 év felett (Az adott munkahely szervezetének modifikáló hatása jelentős.)

Az egyes életpálya szakaszok eltérő képzési szükségletei: Próbálkozás: különböző munkaköri tevékenységek (önmegvalósítás) Megszilárdítás: megfelelés a munkaköri kihívásoknak Előrejutás: kompetenciafejlesztés speciális területeken, kreativitás és innovációs készség fejlesztése, képesség 3-5 évenként új területekre mozogni

Középső karrierszakaszok: technikai naprakészség, képességfejlesztés mások képzésében való részvételre, megfelelés a különféle munkaköri kihívásoknak és munkahelyi igényeknek, látókör szélesítése a szervezeten belül Késői karrierszakaszok: terv a nyugdíjba menetelre, hatalmi pozícióból tanácsadói (oktatói) pozícióba mozdulás, képesség a sikeresség azonosítására, tevékenységek megkezdése szervezeti kereteken kívül

A karrier régi és új felfogása Naggyá a ranglétrán felemelkedve lehet válni, mások ellenében A hagyományos vállalatokban a karriernek csak egy iránya van- felfelé, minél több előléptetésen keresztül. Mindenki arra törekszik, hogy minél több embert tudjon maga alatt. A jó szakembereket vezetői szerepkörbe kényszerítik azért, hogy őket megillető bért tudjanak nekik fizetni, a produktív feladatokért ugyanis a bértarifák szerint nem jár annyi. Ez a gyakorlat sokszor olyan embereket "eredményezett", akik nem voltak jó vezetők, de már jó szakemberek sem, és így ezrek estek áldozatául a karcsúsítási törekvéseknek.

Új: A karrier a jövőben a következőt jelenti: naggyá válni a személyes kompetencia növelésén keresztül- mások hasznára. Az ún. know-how karrier célja: értékesebbé válni piacképes kompetencián keresztül, ami a többszörös kvalifikációt, a kommunikatív képességeket és a felelősségvállalásra való készséget jelenti. Mindenkinek be kell látnia, hogy csak a piacképes know- how és a teamképesség képes megadni a foglalkoztatás biztonságát.

Az ember magától öregszik, a feladat viszont értékesebbé válni Az ember magától öregszik, a feladat viszont értékesebbé válni. Ehhez ma már nem elegendő megszerezni egy alapképzettséget és erre építeni fel a pályafutást. Az élet ma már túl hosszú egy hivatáshoz. A jövőben mindenkinek 3-6 szakmát vagy komplex szakmakombinációt kell elsajátítania és megélnie. A vállalatok a dinamikus változások világában már nem képesek többé szavatolni egész életre a munkahelyek biztonságát. Kötelességük azonban az egész életen át tartó tanulás és az "élethosszig való foglalkoztatást" felváltó "élethosszig tartó foglalkoztathatóság" számára kedvező körülmények megteremtése.