Felnőttkor.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Néhány adat a Győrben élő időskorúakról
Advertisements

Az egészségstílus Szegmentáció és barométer a hatékony egészségügyi kommunikáció támogatásához Szonda Ipsos.
Az első házasság felbomlása
Család – munka Dr. Ternovszky Ferenc.
A munka fogalma és társadalmi jelentősége
Iskolai teljesítmény pszichológiai determinánsai
A szabadidő fogalma.
Munka - lakás - szabadidő egysége és szervezése pszichiátriai rehabilitáció gyakorlatában Dr. Pető Zoltán.
XXX. Jubileumi OTDK Készítette: Szabó Anita Debreceni Egyetem
Az információs forradalom
Emberi Erőforrás Menedzsment Az emberi erőforrások fejlesztése
Családszociológiai alapismeretek 1. rész
Család.
Szociális munka az onkológiában
Bevezetés a tanácsadásba Dr. Dan Brinkman.. Tanácsadás  Nátán esete (2Sám 12:1- 14)
Kreatív technikák és terápiák a pszichiátriai betegek közösségi alapú ellátásaiban Endre Szilvia május 23.
A fejlődési folyamatok biológiai és környezeti tényezői
Párválasztásról alkotott vélemények főiskolás hallgatók körében Konzulens tanár: Szabó Sándorné Dr. Főiskolai Docens Készítette: Cselényi Nikolett Andragógia,
Alkoholizmus.
A pszichiátriai ellátás szervezeti keretei
Campus-Lét a segítő aspektusából a Debreceni Egyetemen Berényi András DEMEK központvezető Műhelykonferencia december 03.
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP-4.2.1/B-09/1/KONV „A felsőoktatás.
Rokszin Mónika pszichológus
Szabóné Kármán Judit PTE NTI BTK Oktatás és Társadalom Doktori Iskola
A pszichoszociális fejlődés elméletei
Gyermekkor és gyermekkortörténet a kezdetektől napjainkig,különös tekintettel a középkór és reneszánsz gyermekképére.
A lehetséges énképek.
KONFLIKTUSPSZICHOLÓGIA
Hatodik előadás.
Élsportoló fiatalok vizsgálata szociológiai kontextusban
Orbán Ida Országos Tudományos Diákköri Konferencia Április 14.
Az emberi tanulás.
A gyerekek nem várnak Gyerekesélyprogram 2007
Életközép - krízis Tóth Sándor Pécs,
Az anyanyelv elsajátításának elméletei
A BELGA LABDARÚGÓ SZÖVETSÉG UTÁNPÓTLÁS NEVELÉSI FILOZÓFIÁJA
Falus Iván 7. Nevelésügyi Kongresszus Budapest Augusztus 26.
ÖRÖKLÉS, KÖRNYEZET, NEVELÉS
Intelligencia és képességrendszerek elmélete és vizsgálata
Az intelligencia körülhatárolása és mérése
Országos Múzeumandragógiai Konferencia Széphalom, május
Biztos Kezdet and the Early Years Foundation Stage
A pszichológia tárgya mentális folyamatok viselkedés.
TÁRSAS KAPCSOLATOK – ÖNISMERET ALAKULÁSA.
Mi is az a társadalmi integráció?
TÁMOP /A Tanulás, képzés, önfejlesztés Az elmúlt időszak fejlődési üteme, amely az élet minden területét jellemzi, elengedhetetlenné.
EGÉSZSÉGMAGATARTÁS Egészségmagatartásnak nevezünk minden olyan tevékenységet, amelyet egy önmagát egészségesnek tartó személy vagy preventív céllal végez,
AZ EGÉSZSÉGI ÁLLAPOTOT BEFOLYÁ-SOLÓ TÁRSADALMI TÉNYEZŐK
Egészségfejlesztés és helyi ifjúsági munka. a) Az állítás helyes b) Az állítás helytelen c) Az állítás csak részben helyes d) Az állítás nem vonatkozik.
Valami ilyesminek? vagy … Ilyennek? Esetleg ilyennek?
ÉLETKORI KRÍZISEK K. Németh Margit.
A Szabolcsi Fiatalok a Vidékért Egyesület, a Svájci – Magyar Civil Alap Szociális szolgáltatások nyújtása tématerületére 2013-ban benyújtott „Tanítsuk.
Család szerepe a szocializációban
A latencia kori személyiségalakulás. A fejlődés mintázatainak ismétlődése  Josselson(1980) a latenciában és a serdülő korban megismétlődnek a szeparációs-individualizációs.
A KLUBTAG HATÁSA A KLUBRA Győr 2015 szeptember 19.
Családi életciklusok. Az életciklus fogalma,egy gondolkodási keret arról, hogyan is működik egy család a kulturális és társadalmi normák talaján. Azt,
Az aktív időskor programjára, a Szenior Akadémia hálózat kialakítására Horváth János Kowacsics Rita Budapest, Szenior Akadémia.
A társadalom intézményrendszere és tényezőinek munkamegosztása a nevelési folyamatban Dr. Molnár Béla Ph.D.
A FOGYASZTÓI PIAC ÉS A VÁSÁRLÓI MAGATARTÁS ELEMZÉSE.
A kamaszok és mi Dr. Gyenge Eszter. Történeti szempontok Archaikus társadalmak Felnőttéválás beavatási rítusok: Átmenet a gyermeki – profán- világból.
Karriermenedzsment Egyén Szervezet.
CSALÁDI ÉLETRE NEVELÉS
Miért jönnek Magyarországra más országokból a tanulni vágyók?
LEADER, Identitás, Sport
A FEJLŐDÉSLÉLEKTAN TÁRGYA, JELENTŐSÉGE, MÓDSZEREI
TÁRSAS KAPCSOLATOK – ÖNISMERET ALAKULÁSA.
A felnőttek tanításának tanulásának, értékelésének pszichológiai aspektusai Előadó: Ludányi Ágnes.
A konfliktusok hátterében fennálló családi problémák
A gyermek biológia fejlődése
EGÉSZSÉGES ÉLETMÓD 1.
Előadás másolata:

Felnőttkor

Elméleti megközelítések XX. században fordult a figyelem a felnőttkori változások felé Felnőtt és időskorban is számos változáson megyünk keresztül, kérdés, hogy ezt fejlődésnek vagy hanyatlásnak tekintjük Kérdés, hogy a fejlődés a felnőtté válással lezárul vagy a fejlődés egy élethosszig tartó folyamat biológiai szempontból -> a fejlődés vége a halál, a reprodukciós képesség elvesztését követően lefelé ível az út kulturális szempontból -> az idősek szerepe egyre fontosabbá válik a kultúra átörökítése szempontjából Freud -> a fejlődés szempontjából nem tulajdonított nagy jelentőséget a felnőttkornak Stanley Hall -> a pubertástól a halálig 2 részre lehet osztani az életet: - serdülőkor -> 30-40 éves korig - vénülőkor -> 30-40 év felett

Elméleti megközelítések Erik Erikson - a felnőttkori fejlődés fő feladata a kulturális tudás és a tapasztalat összegyűjtése serdülőkor után 3 szakaszt különböztet meg, ahol mindegyiknek megvan a saját fejlődési krízise: Fiatal felnőttkor (20-35 év között): elkötelezik magukat egy intim kapcsolatban vagy elszigetelődnek Középső felnőttkor (35-65 év között) alkotómunka, a következő nemzedék felnevelése vagy pangó, én központú emberekké válnak Időskor (65 év felett) az élet értelmének megtalálása, az addigiak összegzése, értékelése, mely vagy elégedettséghez vagy kétségbeeséshez vezet

Elméleti megközelítések Újabb kutatási irányok: Életpálya-megközelítés: - érzelmi kapcsolatok, énkép, emlékezet alakulása csecsemőkortól időskorig, azért, hogy meghatározza, hogyan alakulnak át a biológiai, kognitív és társas változások hatására Életút- megközelítés: főbb életesemények időzítése (pl: iskolakezdés, házasság..) hogyan befolyásolja az egyén életét Paul Baltes -> felnőttkorban egy minőségileg újfajta gondolkodás alakul ki (bölcsesség) Gisela Labouvuie-Vief -> a bölcsesség eléréséhez a gondolkodás és az érzelmek integrálására van szükség

Öregedéssel járó változások Biológiai változások: - a biológiai növekedés kb. 20 éves korig tart (nő a testméret, élesedik a látás, fejlődik az agy), utána fokozatosan elkezd hanyatlani sok év, mire elkezdjük érezni, 50 éves korban már nyilvánvalóvá válik, akik fizikai munkát végeznek vagy élsportolók korábban 45-55 éves kor között nőknél az egyik legdrámaiabb változás a menopauza (peteérés, menstruáció leállása) társadalmilag magasabb osztályba tartozó nők jobban élik meg, illetve a nem ny-i társadalmakban élő nők is Kognitív változások: nehezebb vizsgálni,mert minden egyes funkciónak saját fejlődési üteme van felnőttkorban hanyatlik a folyékony/fluid IQ, viszont javul a kristályos IQ Baltes: felnőttkorban hanyatlik a mentális mechanika (gondolkodás öröklött komponensei), ezzel ellentétben javulnak a pragmatikai képességek (tapasztalat) -> ezzel ellensúlyozzák az agy hanyatló teljesítményét tehát bár az intellektuális működés bizonyos aspektusai hanyatlanak, a mindennapi élethez szükséges készségek, a tudás és a tapasztalat képes ezt ellensúlyozni

Öregedéssel járó változások Szociális és pszichológiai változások: Szociális élet változásai: Foglalkozás: - serdülőkorig felkészülünk a foglalkozási szerepre, a felnőttkorral megkezdődik a munka szakasza, 50 éves kor után pedig a fokozatos kivonulás a munkából, felkészülés a nyugdíjra ma már van ellenpélda erre a fejlődési ütemre, vannak, akik időskorban is aktívak maradnak vagy akik időskorukra válnak extrovertálttá, utazgatnak és vannak, akik 25-30 évesen már igazgatók Család: az életet családokban kezdjük el, majd a felnőttkorban egyedül vagyunk, a családalapítással újból fontossá válik a család ezután jön a gyereknevelés időszaka, majd az „üres fészek” (gyerekek felnövése, házastárs elveszítése, újbóli egyedüllét) itt is vannak ellenpéldák, akik nem alapítanak családot, hanem a karriert választják, férfiaknál, nőknél egyaránt

Öregedéssel járó változások A biológiai tényezők formálják a tapasztalatot, a tapasztalat pedig a biológiai képességeket - a nyugdíjba vonulás, a tétlenség, öregek otthona hozzájárul a szociális, kognitív és biológiai hanyatláshoz (ha valaki dolgozik, van hobbija késlelteti a hanyatlást) - ez az oka, ha az idősek kórházba vagy otthonba kerülnek meghalnak olyan közeggel szembesülnek, amit nem tudnak befolyásolni, elbátortalanodnak, nem próbálnak alkalmazkodni (tanult tehetetlenség) és feladják az életet Tehát az öregedést nem pusztán a biológiai képességek határozzák meg, hanem, a szociális és a pszichológiai tényezők is

Összefoglalás A biológiai képességeink 30 éves kor után hanyatlanak Az intellektuális képességeket tekintve bár bizonyos funkciók hanyatlanak, de egy minőségileg új gondolkodásforma alakul ki, ami lehetővé teszi, hogy az öregedés ellenére megőrizzük a hatékonyságunkat (tapasztalatok integrálása, bölcsesség) A szociális változásokat illetőleg, hirtelen változások lehetnek, itt a változás nem olyan folytonos (házasság, gyerekek, „üres fészek”, házastárs elvesztése, új munkahely, munkanélküliség, nyugdíj…)