Egészségügyi ellátás a településeken

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A kistérségi járóbeteg szakellátó központok
Advertisements

Területi államigazgatási szervek
A helyi közszolgáltatások versenyképességet szolgáló modernizálása Mezei Cecília tudományos munkatárs MTA KRTK Regionális Kutatások Intézete ÁROP
Kormányszóvivői tájékoztató A vizitdíj szabályok felülvizsgálata.
Miből és hogyan? Háziorvosi praxisok működésének forrásai Törvény adta lehetőségek vagy a szokásjog? Dr. Borsi Éva Ráckeve 2007 aktualizálva: 2010.
26. § (1) A Hivatal a köznevelési intézmény és fenntartója ellenőrzésére jogosult szervek számára a KIR honlapján zárt rendszert biztosít annak érdekében,
BIZTONSÁG ÉS PARTNERSÉG Lépésváltás az egészségügy korszerűsítésében.
A magyar egészségbiztosítási rendszer
Országos Egészségbiztosítási Pénztár
Az egészségügy átalakítása közgazdász szemmel A tervezett reformok hatásai Skultéty László GKI-EKI Egészségügykutató Intézet Kft.
A járási rendszer megújítása
Egészségügy a beteg szemszögéből Jogszabályi útmutató.
ÖNKORMÁNYZATOK ÉS AZ EGÉSZSÉGÜGYI ALAPELLÁTÁS
közös finanszírozás vagy ellátásszervezés
A személyes gondoskodás megszervezésére köteles szervek
ÉRDEKVÉDELEM Dr. Borsi Éva május. Dr. Papp Lajos Miatyánkja Mikor hittél abban, hogy téged megbecsülnek, Munkád elismerik, lakást is szereznek,
Egészségügyi igazgatási ismeretek
Az egészségügyi rendszer Az egészségügy "piac" sajátosságai
A környezetvédelem intézményrendszere
Egészségügy a beteg szemszögéből Jogszabályi útmutató
Szociális igazgatási-szociális szolgáltatási ismeretek
A Győr-Moson-Sopron Megyei Kormányhivatal Oktatási Főosztályának feladatai a 2011/2012. tanévben Némethné Fülöp Terézia oktatási főosztályvezető
AZ EGÉSZSÉGÜGYI ELLÁTÁS RENDSZERE MAGYARORSZÁGON
Egészségügyi alapellátás a helyi önkormányzatok tükrében
Adózási alapismeretek 5.2 konzultáció Helyi adók
A kormányprogram végrehajtása a területi államigazgatásban
Egységes egészségügyi információrendszer
Egészségpolitika.
Dr. Hankó Balázs Semmelweis Egyetem Egyetemi Gyógyszertár
Egészségügy átalakítás előtt Nógrádi Tóth Erzsébet egészségügyi szerkesztő Világgazdaság Konszenzus az egészségügyért II. konferencia szeptember.
Az első lépések Dr. Kadocsa Ildikó, osztályvezető
Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
Államtitkári Kabinetfőnök Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
A kormányhivatalok és a kormányablakok
Pest Megyei Közigazgatási Hivatal
A POLGÁRMESTEREK VÉDELMI IGAZGATÁSI FELADATAI A JOGSZABÁLYI VÁLTOZÁSOK TÜKRÉBEN MISKOLC, JÚNIUS 06. FAZEKAS GYÖRGY ALEZREDES.
A járási rendszer megújítása
VII. Nevelésügyi Kongresszus VII. Szekció Intézményfenntartás, irányítás és finanszírozás A közoktatás finanszírozása nem önkormányzati fenntartók esetében.
Az egyes egészségügyi tárgyú törvények módosításáról.
Munkahelyi egészség és biztonság
Magyar Orvostársaságok és Egyesületek Szövetsége Szövetségi Tanácsülés április 10. A Nemzeti Egészségügyi Programok és a Népegészségügyi Program.
A GYEMSZI közbeszerzési feladatai 1.GYEMSZI saját közbeszerzései 2.GYEMSZI irányítása alatt lévő intézmények közbeszerzéseinek ellenőrzése, felügyelete.
A szociális és gyermekjóléti feladatellátás kistérségi működtetése központi szemszögből Kecskemét június 10.
A KLIK szerepe a szakképzés irányításában
Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Önkormányzat megújult feladatrendszere Térségi Vállalkozói Fórumok január Szolnok, Jászberény, Kisújszállás.
Egészségügyi országos intézményeket érintő összevonások május.
ÜNNEPÉLYES MEGYEI TANÉVNYITÓ
Csurik Magda Országos Tisztifőorvosi Hivatal
Jelentési kötelezettségek a szakfelügyeleti rendszerben Izbéki Jánosné Egészségügyi Igazgatási és Koordinációs Föosztály.
Az igazgatás és az ápolás-szakfelügyelet kapcsolata
Egészségügyi alapellátás a helyi önkormányzatok tükrében
A mentés története, a sürgősségi ellátás felépítése, veszélyhelyzetek felismerése Előadó: Botlik Tibor A mentés története, a sürgősségi ellátás felépítése,
Könyvtári fejlesztési koncepció a községekben, megvalósítási lehetőségek Dr. Kenyéri Katalin NKÖM Könyvtári Főosztálya 2005.
A köztisztviselők jogállásáról Bevezető rendelkezések.
A betegellátás keretei és rendszere
Magyarország egészségügyi ellátórendszere
Az adatvédelem szabályozása
A magyar önkormányzati rendszer bemutatása OSLO április 22
Családtámogató ellátások
Szociális és egészségügyi ellátórendszer kínálta válaszok a demenciában szenvedők és családtagjaik számára.
Egészségi állapot Demográfia Horváthné Csolák Erika tanársegéd
Az OSzMK tevékenysége különös tekintettel a fogorvosi ellátásra Dr. Brunner Péter főigazgató Országos Szakfelügyeleti Módszertani Központ Budapest,
Dr. Kovács Krisztina 1 HOVÁ FORDULJON A FOGYASZTÓ? Az egészségügyi szolgáltatásokkal kapcsolatos jogorvoslati lehetőségek.
Dr. Stubnya Gusztáv. Egészségpolitika Az egészségpolitika azon szabályok és szervezett cselekedetek összessége, amelyek az egészség (gyógyításon kívüli)
Területi és helyi államigazgatási szervek október október 3.
J EGYZŐI ÉRTEKEZLET ÉHOT T ÖRVÉNYESSÉGI F ELÜGYELETI O SZTÁLY Pécs, február 29.
A járási rendszer megújítása
Önkormányzat és állam.
A helyi önkormányzatok feladatrendszere és költségvetése
Előadás másolata:

Egészségügyi ellátás a településeken Busko.Tibor@uni-nke.hu

A háttér: az egészségügy és az egészségpolitika legutóbbi évtizede Magyarországon

Ante omnia: Magyarország egészségügyi helyzete ‰

Lemaradásunk okai + egészségtelen életmód alacsony hatásfokú egészségügyi ellátórendszer

Egy lehetséges kivezető út: az igénybevétel szabályozása a minőségi ellátás érdekében valamelyiket fel kell adni korlátlan hozzáférés „ingyenesség” a beteg választásának a kapacitásoknak korlátozása - co-payment technikák minőség

A magyar egészségügy átalakítási kísérlete 2006 - 2008 érdemi reformkísérletek kudarca vizitdíj (co-payment) kórházi napidíj (co-payment) több-biztosítós rendszer (hozzáférés piaci szabályozója) ami megmaradt: az egészségkassza hiányának betömködése biztosítási rendszer megszigorítása (potyautasok kiszűrése) kórházreform (aktív ágyak csökkentése, teljesítményvolumen-korlát) gyógyszerkassza reformja Ez még nem feltétlenül jelenti az ellátás minőségi javulását!

Születéskor várható élettartam nemzetközi összehasonlításban (2012) CIA World Factbook 2012. (1 – 222) Japán: 83,91 év Macedónia: 75,36 év Libanon: 74,23 év Magyarország: 75,02 év (93.) Szíria: 74, 92 év mögöttünk lévő európai / volt szovjet államok: Szerbia, Románia, Bulgária, Észtország, Örményország, Lettország,Üzbegisztán, Belorusszia, Azerbajdzsán, Kazahsztán, Moldova, Kirgizisztán, Türkmenisztán, Ukrajna, Oroszország, Tadzsikisztán

Az egészségügyi ellátás, különös tekintettel a településekre

Az egészségügyi ellátás mint állampolgári jog Alapcsomag Biztosítási csomag Kiegészítő csomag

Az egészségügyi ellátás szervezése és irányítása Magyarországon 1997. évi CLIV. tv. az egészségügyről Országgyűlés egészségpolitika ágazati irányítás finanszírozás kormány központi költségvetés Egészségbiztosítási Alap EU-s támogatások szakminiszter Nemzeti Betegfórum (egészségügyi államigazgatási szervek) működtetés térségi egészség- ügyi tanácsok fenntartók (térségi egészség- fejlesztési programok) egészségügyi közszolgáltatók háziorvosok és egyéb vállalkozók

Az egészségügyi intézmények fenntartói és hatáskörük fenntartó lehet: állami szerv, helyi önkormányzat vagy ök-i társulás egyházi jogi személy / jogi személyiséggel nem rendelkező egyházi szolgáltató alapítványi, közalapítványi eü-i szolgáltató más szervezet a fenntartó hatásköre különösen: a) az alapítói jogok, a létesítés, az átszervezés, illetve a megszüntetés gyakorlása, b) az intézmény költségvetésével kapcsolatos jogok gyakorlása, c) az intézmény vezetőinek tekintetében a munkáltatói jogok gyakorolása, d) az intézmény működését szabályozó dokumentumok (pl. szervezeti és működési szabályzat, házirend) jóváhagyása, e) az intézmény működésének folyamatos felügyelete és ellenőrzése.

Az ágazati irányítás főbb szervei Országos Egészségbiztosítási Pénztár (fővárosi/megyei kormányhivatalok egészségbiztosítási pénztári szakig. szervei) Állami Népegészségügyi és Tisztiorvosi Szolgálat Országos Tisztifőorvosi Hivatal Hatóság biztosító 8 országos intézet Állami hatóság: Egészségbiztosítás pénzbeli ellátásai Gyógyszerfinanszírozás szociális, méltányossági ügyek Fővárosi/Megyei népegészségügyi szakigazgatási szervek szankcionálás ellenőrzés Járási intézetek szakhatóság

Az egészségügy egyéb, hatósági-igazgatási szervei Egészségügyi Engedélyezési és Közigazgatási Hivatal Gyógyszerészeti és Egészségügyi Minőség- és Szervezetfejlesztési Intézet Országos Mentőszolgálat Országos Vérellátó Szolgálat

A települési önkormányzatok kötelező/választható feladatai Választható és/vagy átalakítás alatt egészségügyi alapellátás az alapellátást meghaladó egészségügyi szakellátás Települési ök-éi? járóbeteg-szakellátás fekvőbeteg-szakellátás Kórházakhoz tartozók + megyei tulajdonúak/fenntartásúak már államosítva Az ök-i tulajdonúak/fenntartásúak már államosítva egyéb egészségügyi ellátások: ügyeleti ellátás, mentés, betegszállítás, ápolás, hospice, rehabilitáció, orvostechnikai eszközellátás, gyógyszerellátás, pszichoterápia / klinikai szakpszichológia, nem-konvencionális eljárások, különleges ellátási igényt kielégítő eü-i szolg., szakértői tevékenység

A települési önkormányzat kötelező feladatai A települési önkormányzat az egészségügyi alapellátás körében gondoskodik: a) a háziorvosi, házi gyermekorvosi ellátásról b) a fogorvosi alapellátásról c) az alapellátáshoz kapcsolódó ügyeleti ellátásról d) a védőnői ellátásról e) az iskola-egészségügyi ellátásról Mint tulajdonos/fenntartó gondoskodik: a tulajdonában és fenntartásában lévő, szakellátást nyújtó egészségügyi szolgáltató működtetéséről, illetve a tulajdonában lévő, szakellátási feladat ellátására szolgáló vagyonhoz kapcsolódó egészségügyi szakellátási feladatok ellátásáról. A képviselőtestület útján gondoskodik: az alapellátási körzetek, több településre kiterjedő ellátás esetén a körzetszékhely megállapításáról / kialakításáról

A háziorvosi ellátás fogalma házi gyermekorvosi ellátás

egyre inkább jellemző módon A háziorvosi ellátás körzeti orvosi ellátás 55/1992. (III. 21.) Korm. Rend. háziorvosi ellátás kapuőri (gatekeeper) feladatok szabad orvosválasztás - háziorvosi szakvizsga - háziorvosok versenyeztetése a körzethez tartozók elutasítása csak indokolt esetben szakellátás tehermentesítése közalkalmazott vállalkozó egyre inkább jellemző módon

A háziorvosi praxis működtetési („praxis”) jog gyakorlásának sajátosságai: finanszírozásának elemei: korrigált fejkvóták („kártyapénz”) fix díj területi pótlék szakképzettségi szorzó ambuláns ellátás díja (finanszírozó: OEP, kiegészítheti: önkormányzat saját forrásaival) csak személyesen gyakorolható átörökíthető / eladható orvosi rendelőt és felszerelését is magában foglalhatja funkcionális vs. teljes privatizáció háziorvosi tevékenységet általában csak önkormányzati rendeletben meghatározott ellátási körzetekben gyakorolnak + + kivételes esetekben minimum 200 fő esetén, utóbbi mára marginális jelentőségű (pl. „vasútegészségügy”)

„Túlságosan nagy” körzetek esetén fix díj korrigált fejkvóták <1200 fő(lakos!) 253 000 Ft 1200-1500 fő 235 000 Ft >1500 fő 197 000 Ft Gyermekkörzet: <600 fő(lakos!) 290 000 Ft 600-800 fő 272 000 Ft >800 fő Vegyes körzet: 271 000 Ft 250 000 Ft 1500-fő felett 214 000 Ft Novembertől: kb.183 Ft/ fő 0-4 év közötti bejelentkezett biztosított után 4,5 pont 5-14 év közötti bejelentkezett biztosított után 2,5 pont 15-34 év közötti bejelentkezeti biztosított után 1,0 pont 35-60 év közötti bejelentkezett biztosított után 1,5 pont 60 év feletti bejelentkezett biztosított után 2,5 pont Szakképzettségi szorzó területi pótlék 1: alapszakvizsga* nélkül 1,2: alapszakvizsga nélkül, 25 év gyakorlattal 1,3: alapszakvizsgával város, főváros  26 000 Ft községek  30 000 Ft csatolt községek  38 000 Ft külterületi lakott hely 43 000 Ft Degresszió „Túlságosan nagy” körzetek esetén

*Alapszakvizsga a) az általános orvostan szakorvosi szakképesítés, b) a háziorvostan szakorvosi szakképesítés, c) a belgyógyász szakorvosi szakképesítés és 10 év körzeti, illetve háziorvosi gyakorlat, valamint d) a házi gyermekorvosi szolgálatnál csecsemő- és gyermekgyógyász szakorvosi szakképesítés.

A fogorvosi alapellátás körzet lakosságszáma * 39,2 Ft * korcsoportonkénti szorzó + Teljesítménypontszám - szükség esetén degresszió fogorvosi szakellátás ≠ fogorvosi alapellátás finanszírozása a járóbeteg-szakellátás finanszírozási szabályaihoz hasonló területi ellátási körzetek szerint szervezett alapellátás De! választási lehetőség nincs

Az alapellátáshoz kapcsolódó ügyeleti ellátás napi munkarenden kívül bekövetkező sürgősségi esetekben biztosítja az egészségügyi ellátás folyamatos igénybevételének lehetőségét alapellátáshoz kapcsolódó ügyeleti ellátás alkalomszerű és azonnali sürgősségi beavatkozások elvégzése fekvőbeteg-gyógyintézetekbe történő sürgősségi beutalás

Az ügyeleti ellátással kapcsolatos szabályozások háziorvosi ügyelet megszervezése önkormányzati feladat Állandó telephelyű ügyelet Változó telephelyű ügyelet OEP az ügyeleti ellátás finanszírozására a területileg illetékes önkormányzattal vagy eü-i intézményével vagy azzal köt szerződést, akivel az ök. feladatátadási/átvállalási szerződést kötött vs. Központi ügyelet (Mentőszolgálat) alapdíj: 40 fő/ lakos 2,1* - 1,3* területi szorzó lakosságszám szerint, 80 ezer fő felett spec. számítással) központi ügyelet: 20-30%-os emelt díj, mentőkkel való közös diszpécserszolg. esetén + 10%)

A védőnői ellátás területi védőnő A védőnői körzeteket (több település esetén: a körzetszékhelyeket) az önkormányzat a képviselőtestületek útján állapítja meg /alakítja ki Max. 250 fő ellátott (várandós és gyermek-ágyas anyák, nem tanköteles és gondozott gyermek) ≠ iskola-védőnő, bár szükség esetén egy személy látja el a két feladatot A (területi) védőnő feladata: (a) nővédelem (b) várandós anyák gondozása (c) segítségnyújtás a gyermekágyas időszakban (d) gyermekgondozás (e) családgondozás (f) részvétel az egyéni / közösségi egészségfejlesztési és egészségvédelmi programokban

Az iskola-egészségügyi ellátás 26/1997. (IX. 3.) NM rendelet iskolavédőnő iskolaorvos 800 (gyógypedagógiai intézményekben 400) fő felett teljes munkaidőben, max. 1000 ellátott részmunkaidejű iskolaorvos maximum 800 főt láthat el max. 2400 ellátott több teljes munkaidejű védőnő alkalmazása esetén gyógypedagógiai intézményekben 800 tanulónként egy teljes munkaidejű iskolaorvos szükséges Iskolafogorvos + fogászati asszisztens 1200 fő fölött teljes munkaidőben max. 1800 fő ellátott fogyatékosok esetén 2*-es szorzó