1 Hangárkarbantartás során bekövetkezett események 2010. november 27. Készítette: Antal Zoltán.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A Lean stratégia gyakorlati megvalósítása
Advertisements

MAGYAR SZABVÁNYÜGYI TESTÜLET
Tíz éves a Filozófiai Kert
Sportorvosi igazolás érvényessége
„Esélyteremtés és értékalakulás” Konferencia Megyeháza Kaposvár, 2009
Ballai János NJSZT és ÓBUDAI EGYETEM Konferencia december 13.1.
Hotel Eger Park Konferenciaközpont október
Dr. Golopencza Pál szolgálatvezető főorvos
KBSZ SZAKMAI NAPOK - HAJÓZÁS Budapest, március 31. Sárközi Szilárd
Egy történet, amelyről érdemes elgondolkozni!
Fenyő utcai és Béketelepi játszóterek építése
Coke Zero sampling
Hazai társfinanszírozási támogatási szerződés megkötésének folyamata Nagyváradi Alíz, TEÜ, PVEI Partneri szeminárium magyar partnerek részére Budapest,
Seminar on Lyophilization Seminar on Lyophilization Budapest, Hungary
Kardos Sándor István r. alezredes ORFK Humánigazgatási Szolgálat
Új szabályok, új fogalmak az elektronikus ügyintézésben dr
Havonta új katalógussal jelentkezünk!
ÜTKÖZÉS HÁRTÓKÚTON - egy esemény ismétlődése BGOK-KBSZ BIZTONSÁGI KONFERENCIA Budapest, október 25. Chikán Gábor balesetvizsgáló.
Mini felderítő repülőgép készítése SolidWorks-szel
10. Tétel.
Üzemeltetési költség Vízdíj.
Rekurzió (Horváth Gyula és Szlávi Péter előadásai felhasználásával)
A SZEPTEMBER 7-ÉN BP.KELETI PÁLYAUDVARON TÖRTÉNT KISIKLÁSOS BALESET VIZSGÁLATA Két hasonló kisiklás Európában KBSZ SZAKMAI NAPOK Budapest, 2007.
MŰSZAKI MEGHIBÁSODÁS? - Avagy mi okozhat műszaki meghibásodást
LÉGIKÖZLEKEDEDÉSI ESEMÉNYEK – kg tömegű légijárművek KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Budapest, október 27. Kovács Márk balesetvizsgáló.
1 KBSZ SZAKMAI NAPOK - VASÚT Budapest, március 30. dr. Gincsai János főosztályvezető A évi tevékenység összefoglalása.
KBSZ Szakmai Nap október 27.. Lufthansa Technik Budapest Page 2 January 2007 Eseményjelentő rendszer Áttekintés  Kik vagyunk?  Kötelező/Szükséges.
1 A KBSZ BEMUTATÁSA év eseményei KBSZ SZAKMAI NAPOK - HAJÓZÁS Budapest, március 31. Orosz Dalma főosztályvezető.
1 ATM ESEMÉNYEK 2010-BEN KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Budapest, március 29. Németh Zoltán balesetvizsgáló.
Exchange Server 2007 Client Access Role
Repülőgép Üzemeltetési osztály működési struktúrájának módosítása
MTA Statisztikai és Jövőkutatási Tudományos Bizottsága
Veszélyes üzemek kritikus infrastruktúra védelmi aspektusai
„A tivadari térségben lefolytatott supervisori ellenőrzés tapasztalati” Készítette: Gyenge László tű. őrnagy.
Tájékoztató a nyertes bűnmegelőzési pályázatok sikeres szakmai lebonyolításához Ivány Borbála IRM Miniszteri Tárgyaló, Budapest március 17.
MUNKAESZKÖZÖK IDŐSZAKOS ELLENŐRZŐ FELÜLVIZSGÁLATAINAK ELJÁRÁSI RENDJE
Egészségügyi szakdolgozók tűszúrásos baleseteinek hazai alakulása
TRUEFOOD RENDEZVÉNYEINK Március 12. Budapest: ”Kutatás az innovációért” Április 29. Budapest: INTÉZETLÁTOGATÁS a Campden & Chorleywood Magyarország.
4. számú főút Debrecen elkerülő szakasz
M0 ÚTGYŰRŰ DÉLI SZEKTOR BŐVÍTÉSE M6 autópálya – 51 sz
1 Tájékoztatási feladatok a központi bevallás-befizetés kapcsolatában.
Internet Sales 2011 Budapest. 2 Elérhetőség: ISA elérhetősége
Pannónia Kincse LEADER Egyesület EMVA VIDÉKFEJLESZTÉSI JOGCÍMEK HELYSZÍNI ELLENŐRZÉSSEL KAPCSOLATOS FONTOSABB TUDNIVALÓK.
ÉRDEKEGYEZTETÉS ÉRDEKKÉPVISELET
Tájékoztató fórum Március 30. Őriszentpéter.
A számítógép felépítése
Elektronikus ügyintézés a nyugdíjbiztosításban
MeFTIR alkalmazás kivitelezőket érintő aspektusai
Ellenőrzés, karbantartás, felülvizsgálat
BKV ZRt. – Fődiszpécseri és Zavarelhárító Szolgálat
1Mózes2,16-17; Jób1,6-22 Ter 2, Az Úristen parancsot adott az embernek: „A kert minden fájáról ehetsz. De a jó és rossz tudás fájáról ne egyél, mert.
KÖGAV (Központi Gépi Adatfeldolgozó Vállalat)
Írási gyakorlat 1. szint Kimeneti jellegű sorrendi utasítások.
MAGYAR AUTÓS SZAKMAI SZÖVETSÉG SZIGET FESZTIVÁL HAMIS ALKATRÉSZEK ÉS ANNAK VESZÉLYEI.
A pilóta nélküli légijármű rendszerek hatósági tanúsítása
FIATALOK RÁKOSMENTÉÉRT EGYESÜLET 2/24 TÁBLATISZTÍTÁS 2/25 20 éve állt a városközpontban Szilánkok, papírfecnik Meguntuk.
NAGYGÉPES ESEMÉNYEK KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS
KBSZ SZAKMAI NAPOK – VASÚT Budapest, november 18. dr. Gincsai János
Rólunk részletesen… Bemutatkozás Tevékenységeink Technológia
2015.május 14.. A kérdőív elkészítésének a célja A szoftvert használók mindennapos problémáinak bemutatása A jelenlegi helyzet javítása a felmérés alapján.
A munkavégzéssel kapcsolatos legfontosabb munkavédelmi ismeretek
A külterületi kármentesítést meghatározó feltételrendszer és a kivitelezés összehangolása, együttműködés az irányító szervekkel.
A MiFID II szabályozással módosuló tranzakciós jelentések lényeges változásai Gáspár Zoltán, vezető elemző Magyar Nemzeti Bank június 1.
Önértékelési projektterv
Elektronikus számlázás - technológiai tapasztalatok
ETIKAI KÓDEX ÉS JELENTŐSÉGE A Regisztrált Villanyszerelő felelőssége
ÚJ CARGO SZÁLLÍTÁSI LEHETŐSÉG DEBRECENBEN !
A számítógép felépítése
Országos szakképzési tanévnyitó igazgatói értekezlet 2010/2011. tanév
ÜDVÖZLÜNK A VÁLLALKOZÓI FÓRUMON!
Előadás másolata:

1 Hangárkarbantartás során bekövetkezett események november 27. Készítette: Antal Zoltán

2 Internal Investigation •2008-ban 22 esemény történt. •2009-ben 19 esemény történt. •2010-ben 15 esemény történt.

3 Investigated events Jan-June 001JANCLOSEDHA-LOCcollision in hangar 002JANCLOSEDD-ABATpanel left open 003JANCLOSEDHA-LOEMLG damage 004JANCLOSEDHA-LHBesc slide 005FEBCLOSEDG-EUXJDY check 006FEBCLOSEDVP-BOUfire extinguisher 007FEBCLOSEDHA-LOGT/R deactivating pin vanished 008MARCLOSEDS7-ILFline repair on VKO 009APRCLOSEDHA-LMBVHF contr panel exchange 010APRCLOSEDMA B737 fleetunapproved modification 011APRCLOSEDD-ADIFunapproved robbery 012APRCLOSEDEI-CNFignored engine incoming insp 013MAYCLOSEDD-ADIGWater leakage at aft galley 014MAYCLOSEDD-ADIGHydraulic leakage at brake 015APRCLOSEDOK SWUEntry door adjusment 016MAYCLOSEDHA-LKCProblem with airline flight log filling 017JULYCLOSEDHA-LMACollision with hangar door 018SEPCLOSEDEi-GBARH overwing escape slide drop out 019NOVCLOSEDG-CGETIndication pin incorrect installation

4 Investigated events Jan-June 001MARCLOSEDUR-VVFKonyha elektr. csatlakzó szétcsúszott 002ÁPRCLOSEDHA-LMFJobb szárnyvég sérülés 003ÁPRCLOSEDVP-BOITárolási munka nem megfelelő végrehajtása 004MAYOPENVP-BHAEltolható ablak sérülése 005MAYCLOSEDHA-LOAOkmányolási hiányosságok 006APRCLOSEDOK-SWUZárókupak rajta maradt a nyomásszabályzón 007MAYOPENVP-BQLFestési problémák 008MAYOPENVP-BHATűzoltó palack sérülés 009FEBOPENYL-LCEOkmánykezelési probléma 010JULCLOSEDMalév ZRt.PCMC kártya elvesztése 011MARCLOSEDD-ABBXNem előírásos paneljavítás 012MAROPEND-AEFLTrust revers-ről hiányoztak az acces panelek 013SEPCLOSEDHA-LOCSC hiánya, WC tartály kiömlés 014MAYCLOSEDHA-LMESzerkezeti javítás probléma 015OCTOPENCN-RMGAFT Cone Bolt törés nyomatékra húzáskor

5 Lezárt események Helyszín: Budapest Légitársaság: Jet2 Repülőgép Lajstromjel: G-CGET -en érkezett kérelem alapján indult a vizsgálat. A thrust reverser deactiválása során a jelző tüske nem megfelelő pozícióba került beépítésre. Fő ok: • MM előírásainak be nem tartása. Közrejátszó tényezők: • a munkavégzés sötétben került végrehajtásra. • többször el kellett hagyni a repülőgépet szerszámokért. • a megrendelő részéről történő nyomás • MM nem megfelelően részletes.

6 Lezárt események Helyszín: Budapest Légitársaság: Malév Repülőgép Lajstromjel: HA-LMF A HA-LOB lj.-ű repülőgépen végzett munka befejezésekor a munkaterület elhagyása során a dolgozó a Grove A45EJ emelőszerkezettel nekiütközött a HA-LMF lj.-ű repülőgép jobb szárnyvégének. Fő ok: • A személyemelő kezelője nem megfelelően végezte az emelő mozgatását. Közrejátszó tényezők: • A repülőgépek egymáshoz túl közel kerültek elhelyezésre, a köztük emelőgéppel történő közlekedés fokozott figyelmet érdemelt. • A gépkezelőnek nem volt segítsége, aki segítette, irányította, illetve ellenőrizte volna a tevékenykedését.

7 Lezárt események Helyszín: Osztrava Légitársaság: Aerosvit Repülőgép Lajstromjel: UR-VVF Fő ok: • a konyha elektromos ellenőrzése nem lett végrehajtva, mert nem álltak rendelkezésre a rendszeresített konyhai eszközök. Közrejátszó tényezők: • A konyha kiépítése járulékos munka volt.

8 Lezárt események Helyszín: Budapest Légitársaság: NordAvia Repülőgép Lajstromjel: VP-BOI Fő ok: •A NordAvia auditora jelezte, hogy nem megfelelő a gép tárolása. A tény az volt, hogy egy nappal korábban már elkezdődött a gép kitárolása, de erről nem volt információja. Közrejátszó tényezők: • A line manager nem kapott tájékoztatást az auditról, ezért nem volt jelen és nem tudta a valós információt átadni.

9 Lezárt események Helyszín: Budapest Légitársaság: Travel Service Repülőgép Lajstromjel: OK-SWU Fő ok: •A Pressure Controller egység érzékelő csövein rajta maradtak a záródugók (3 db) •Az esemény bekövetkezésének folyamatára nem találtunk bizonyítékokat. Közrejátszó tényezők: •Mechanikus ellenőrizte a teret. •Záródugók nem megszokott színűek voltak, illetve az azonosításuk sem a megszokott módon volt.

10 Fényképek

Helyszín: Budapest Légitársaság: Malév Repülőgép Lajstromjel: HA-LOA Fő ok: •Figyelmetlen munkavégzés (a CRS kiállítója nem ellenőrizte az okmányokat megfelelő kitöltöttség szempontjából. •A CRS kiadó formailag hibásan adta ki a CRS okmányt Közrejátszó tényezők: •A repülőgép járatot teljesített valamint a hangárba vontatás időbeni késedelmessége miatt a szolgálatok folyamatos nyomása.

12 Lezárt események Helyszín: Budapest Légitársaság: Sky Express Repülőgép Lajstromjel: VP-BHA Fő ok: • MM be nem tartása. • Figyelmetlen munkavégzés Közrejátszó tényezők: • nem volt.

13 Lezárt események Helyszín: Budapest Légitársaság: NordAvia Repülőgép Lajstromjel: VP-BQL A NordAvia jelezte, hogy festési problémái vannak: Ablakok festékesek, felváló matricák, foltos festés Fő ok: •Nem megfelelő felület előkészítés (ablak, matrica) •A festési módszer nem volt meghatározva a JO-ban és nem kérdeztünk rá. Közrejátszó tényezők: •nincs felírva a festék batch number-e, ezért elképzelhető, hogy két különböző festéket használtunk. •Gyári kód alapján új festéket fújtunk a megkopott mellé.

14 Lezárt események Helyszín: Budapest Légitársaság: SmartLynx Repülőgép Lajstromjel: YL-LCE Fő ok: •A megtalált okmányok „klónjai” megtalálhatóak a munkacsomagban, de más személy által aláírva, más dátummal. •Az eset felveti azt a kérdést, hogy melyik okmány az igazi. Valójában ki és mikor hajtotta végre a munkát.

15 Lezárt események Helyszín: Budapest Légitársaság: Malév Repülőgép Lajstromjel: nem köthető lj-hez. Fő ok: •Előírások be nem tartása; •Nincs okmányolt átadás-átvétel Közrejátszó tényezők: •Figyelmetlen munkavégzés.

16 Lezárt események Helyszín: Budapest Légitársaság: Air Berlin Repülőgép Lajstromjel: D-ADIF „Sensing line” rablás során nem értesítették a donor repülőgép képviselőjét, annak tudta nélkül, nem szabályos okmányokkal történt a leépítés. DR felvételével az üzemképes csövet megcserélték a EI-CNF üzemképtelen berendezésével, mintha a hiba az Air Berlin repülőgépen keletkezett volna. Az EI-CNF repülőgépre felvett DR-t nem archiválták. Az esetet az Air Berlin képviselője fedezte fel. Az „megoldást” a két line manager egyeztette egymással. Okok: nem állt rendelkezésre cserealkatrész, „időhiány”

17 Lezárt események Helyszín: Budapest Légitársaság: Malév RT. Repülőgép Lajstromjel: HA-LOH, majd az összes repülőgép, amelyből a sliding carpet ki lett szerelve A Malév megrendelte a csomagtér hálók rögzítő pontjainak tisztítását, melyet az ACE MKTO JO kiadásával rendelt el. A munka elvégzését aláírással igazolta a végrehajtó. Néhány nappal később Bukarestből a HA-LOH nem tudott elhozni egy nehéz árút tartalmazó ládát, mert a csomagtér panelekben található rögzítő pontok ki voltak öntve pasztával, ezért a lekötéshez használt háló csatlakozó szemeit nem tudták mihez erősíteni. Felmerült a gyanú, hogy végre nem hajtott munka igazolása történt. A kivizsgálás megállapította, hogy a megrendelés nem volt egyértelmű és a JO a poggyászrögzítő hálók lekötési csomópontjainak tisztítását rendelte el és az is lett elvégezve nem pedig a csomagtér paneleken található rögzítő szemekre vonatkozott. Okok: Nem megfelelő információ (az elvárt feladat nem megfelelő definiálása) Nem megfelelő kommunikáció (az elrendelt és a végrehajtott feladat ellenőrzése nem történt meg.

18 Lezárt események Helyszín: Budapest - Prága Légitársaság: Travel Service Repülőgép Lajstromjel: OK-SWU A BUD karbantartás során a rutin ellenőrzés alatt az ajtó nehéz zárását tapasztalták. Alkatrészcserét, beszabályozást hajtottak végre. A karbantartás befejezése után az Ügyfél reklamációval élt. A hiba elhárítása során olyan alkatrészen kellett szabályozni, melyhez a BUD karbantartás során nem kellett hozzányúlni. Bizonyítható karbantartási hibát nem követtünk el, de a munka során körültekintőbben kellett volna eljárni. Nem használták az MM által előírt eszközt, illetve a JC utasításait nem tartották be Helyszín: Budapest Légitársaság: Travel Service Repülőgép Lajstromjel: HA-LKC Hatósági észrevétel után kiderült, hogy az AFL-re nem az ACE Part-145 engedélyszámát írtuk, hanem a Travel Service AOC számát. A Travel Service helytelenül oktatta a saját eljárását.

19 Contributing factors CONTRIBUTING FACTORS – MEDA FORM AInformation FIndividual Factors BEquipment/Tools/Safety Equipment GEnvironment/Facilities CAircraft Design/Configuration/Parts HOrganizational Factors DJob/Task ILeadership/Supervision ETechnical Knowledge/Skills JCommunication KOther Contributing Factors

20 Quality Controller activity

21 Quality Controller észrevételek