A KKV-K TECHNOLÓGIA-FEJLESZTÉSI KONSTRUKCIÓINAK TAPASZTALATAI – Vélemények a tervezői oldalról Fazekas Gábor Tervező-elemző szakértő Nemzetgazdasági Tervezési.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A időszak végrehajtási intézményrendszere
Advertisements

Civil forrásteremtés Széchenyi Programirodák létrehozása, működtetése VOP
A 2014–2020-as Partnerségi Megállapodás tervezéséről Uniós források között A Partnerségi Megállapodás és operatív programok magyar és szlovák.
ÚMFT – a foglalkoztatás növeléséhez kapcsolódó hazai és EU-s források elérése mikro-, kis-, és középvállalkozások részére.
Turisztikai és Vendéglátóipari Főosztály
Bozzay Andrásné szakmai főtanácsadó
Heves megye jövője az NFT 2. rendszerében Előadó: Sós Tamás elnök Heves Megyei Közgyűlés.
Csongrád megye , a területi tervezés aktualitásai 2014
„ A régió, ahol íze van az életnek” A Dél-dunántúli Operatív Program pályázatai Kovács Zoltán Tervezési csoportvezető Dél-Dunántúli Regionális Fejlesztési.
Budapest, július 4. Mit várhatunk a következő tervezési ciklusban?! AFIOE VI. Országos Konferencia július 4.
közötti uniós programozási időszak tervezése az egészségügy területén dr. Török Krisztina főigazgató.
Buzás Sándor főosztályvezető Nemzetgazdasági Tervezési Hivatal (NTH)
Szekszárd Megyei Jogú Város településfejlesztési koncepciójának és integrált városfejlesztési stratégiájának aktualizálása Partnerségi egyeztetés.
NAPII. - mikrogazdaság Jobbágy Valér GKM. Iránymutatások - mikrogazdaság Tudással és innovációval a növekedésért 7. A K+F célú beruházások növelése és.
AZ ÚJ gazdaságfejlesztési programról
„Pénz, de honnan?” Gyakorlati ismeretek pályázóknak
„Híd a forráshoz – forrásteremtő civil találkozó” (2009. május , Budapest) TÁMOP – TIOP A pályázati lehetőségek rendszere.
területi tervezési és értékelési referens
Tartalom Felkészülés a időszakra
A Gazdaságfejlesztési Operatív Program értékelése
Baranya Megyei Önkormányzat
Emberi Erőforrások Minisztériuma Emberi Erőforrások Minisztériuma
JEREMIE program tervezése a as programozási időszakra
1 Területi koordinációs kapacitások Nemzetgazdasági Tervezési Hivatal (NTH) Péti Márton főtervező.
Hegyi Csilla osztályvezető Innovációs és K+F Főosztály
Kiváltás projektszemmel, a jövő
A Versenyképes Közép-Magyarország Operatív Program (VEKOP)
A Gazdaságfejlesztési Operatív Program értékelése GOP konstrukció és KMOP tükörkonstrukció.
GINOP 1. prioritás A vállalkozások versenyképességének javítása
I. Nemzeti Fejlesztési Terv ( ) Készítette: Koczka Csaba (M6MGTO)
Készítette: Lázár Nikolett Földrajz BSc II. évfolyam.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Integrált területi beruházás és Közösségvezérelt helyi fejlesztés a as programozási időszakban Zsolt SZOKOLAI C.2 Urban development, territorial.
A hazai tervezés és a as időszak tervezésének aktualitásai
dr. Szaló Péter helyettes államtitkár szeptember 24.
Dr. Mezőszentgyörgyi Dávid Hatékonyság, Innováció, Szakmaiság
Gazdaságfejlesztési Programok Helyettes Államtitkársága
Foglalkoztatási Programok Főosztály
Foglalkoztatási programok megvalósításával kapcsolatos tapasztalatok, a következő tervezési időszakra vonatkozó elképzelések Galyatető, Június 25.
Az infokommunikáció szerepe az Új Magyarország Fejlesztési Tervben és az Operatív Programokban Dr. Bálint Ákos Igazgató Közigazgatás Operatív Programok.
Strukturális és Kohéziós Alapok
Bikal, október 18. Közösségi alapú tervezés az uniós finanszírozású területfejlesztésben Péti Márton NTH Október 28.
MAPI Magyar Fejlesztési Iroda Zrt.
KÖZÖS MÓDSZERTANI KERETEK KIALAKÍTÁSA A MAGYARORSZÁG-SZERBIA IPA HATÁRON ÁTNYÚLÓ EGYÜTTMŰKÖDÉSI PROGRAM HÁTRÁNYOS HELYZETŰ TÉRSÉGEINEK KOMPLEX ÉS INTEGRÁLT.
TERÜLETI SZEMPONTOK MEGJELENÉSE A AS TERÜLET- ÉS TELEPÜLÉSFEJLESZTÉSI OPERATÍV PROGRAMBAN Tóth Róbert, fejlesztési szakértő CODEX workshop Novi.
Közlekedésbiztonságra fordítható források
Tájékoztató a megyei tervezés aktuális állásáról
A Nemzeti Agrárgazdasági Kamara szerepe a vidékfejlesztésben
Vállalkozásfejlesztés Operatív programokról részletesen 2014
A Nemzeti Fejlesztési Terv
Közösségi internet-hozzáférési pontok hálózata, mint a digitális Kárpát-medence alapinfrastruktúrája Molnár Szilárd program-koordinációs referens Nemzetstratégiai.
Iparpolitikai és regionális szempontok a GKM Stratégiájában és az ÚMFT-ben Dr. Cservenyák Ildikó Főosztályvezető, GKM MRTT, V. vándorgyűlése október.
Mikrovállalkozások fejlesztése
A AS IDŐSZAKRA VALÓ FELKÉSZÜLÉS AKTUÁLIS HELYZETE MAGYARORSZÁGON NAGYHÁZI GYÖRGY SZAKMAI TANÁCSADÓ, NEMZETI FEJLESZTÉSI MINISZTÉRIUM HUSRB/1203/213/151.
Szabályozási Főosztály
Program és Projektfelügyeleti Főosztály
„ A megújuló energia helye a Somogy megyei fejlesztési elképzelésekben” Budapest, március 30.
A „Smart Specialisation” indokoltsága, háttere
Vállalkozásfejlesztés Operatív programokról részletesen
Az önkormányzatok településfejlesztési
A Veszprém Megyei Önkormányzat aktuális területfejlesztési tervezési feladatai, a megyei integrált területi program bemutatása Somlóvásárhely, július.
AZ IDŐS ÉS FOGYATÉKOS ELLÁTÁS FEJLESZTÉSI LEHETŐSÉGEI A HELYI ESÉLYEGYENLŐSÉGI PROGRAMOKBAN JÚLIUS 3.
Csongrád megye as területfejlesztési programja május 15.
Széchenyi Programirodák létrehozása, működtetése VOP Pályázati lehetőségek – jövő évi pályázatok.
A KÖZÖTTI EURÓPAI UNIÓS FEJLESZTÉSI IDŐSZAK ÖNKORMÁNYZATI LEHETŐSÉGEI PICHLER BALÁZS FŐOSZTÁLYVEZETŐ.
ÉMOP 1.Prioritás Versenyképes helyi gazdaság megteremtése ÉMOP 1. Prioritás Versenyképes helyi gazdaság megteremtése.
Strukturális alapok és a HEFOP. Strukturális Alapok Európa regionális politikája a pénzügyi szolidaritáson alapul. A Strukturális Alapok, az EU regionális.
A területfejlesztés megújult rendszere február 5. Baranya Megyei Önkormányzat.
Központi koordináció feladatai a as programozási időszakban.
Előadás másolata:

A KKV-K TECHNOLÓGIA-FEJLESZTÉSI KONSTRUKCIÓINAK TAPASZTALATAI – Vélemények a tervezői oldalról Fazekas Gábor Tervező-elemző szakértő Nemzetgazdasági Tervezési Hivatal A GAZDASÁGFEJLESZTÉSI ÉRTÉKELÉSEK BEMUTATÁSA WORKSHOP ÁPRILIS 24.

Nemzetgazdasági Tervezési Hivatal (NTH) as tervezési ciklus hazai kormányzati feladatmegosztása as tervezési ciklus indikatív Operatív Programjai és forrásmegosztása Új közösségi szabályozás a as tervezésben Gazdaságfejlesztési és Innovációs OP (GINOP) – Indikatív prioritásstruktúra GINOP I. prioritás – Indikatív tartalom Tervezői vélemények I-V. Tervezési alapelveink Előadásvázlat

2011-ben alapították, január 11-től működik. Az NGM háttérintézménye, szerteágazó tervező, elemző, értékelő, disszeminációs feladatokkal. Gazdaság- és területfejlesztési tervezési feladatai:  Tervdokumentumok készítése, koordinációja, illetve ezekben való szakmai közreműködés.  Tervezési és értékelési feladatok ellátása, módszertani koordináció.  Döntés-előkészítés, állásfoglalás, tanácsadás és minőségbiztosítás.  Gazdasági vezetői információs rendszer építése. NGM 2014–20-as uniós finanszírozású fejlesztési ciklusra való felkészülési feladatainak támogatása, koordinációja. Nemzetgazdasági Tervezési Hivatal (NTH)

Az 1600/2012. (XII. 17.) Korm. Határozat: a közötti európai uniós fejlesztési források felhasználásának tervezésével és intézményrendszerének kialakításával összefüggő aktuális feladatokról: Partnerségi Megállapodás készítésének koordinációja: NGM Operatív Programok készítésének koordinációja: NGM az érintett szakpolitikát irányító és tervező Minisztériumokkal közösen készítve Nagyprojektek koordinációja és nevesítése: NFM az érintett Minisztériumokkal közösen Területi felkészülés támogatása:  Szakmai támogatás: Miniszterelnökség és Széchenyi Programiroda (SZPI)  Ennek forrásáról: NFM gondoskodik as tervezési ciklus hazai kormányzati feladatmegosztása

Az 1600/2012. (XII. 17.) Korm. határozat alapján az operatív programok indikatív megnevezése: Gazdaságfejlesztési és Innovációs OP (GINOP) Versenyképes Közép-Magyarország OP (VEKOP) Terület- és Településfejlesztési OP (TOP) Intelligens Közlekedésfejlesztési OP (IKOP) Környezeti és Energetikai Hatékonysági OP (KEHOP) Emberi Erőforrás Fejlesztési OP (EFOP) Koordinációs OP (KOP) „Vidékfejlesztés, halászat” OP (VOP, MAHOP) A források várható megoszlása 60%-a közvetlen (országos és térségi) gazdasági fejlesztésre 40%-a humánerőforrás-fejlesztésre, infrastruktúrafejlesztésre, környezetvédelemre és energiahatékonyságra as tervezési ciklus indikatív Operatív Programjai és forrásmegosztása

Új közösségi szabályozás a as tervezésben Közös stratégiai keretrendszer (a jelenlegi rendelettervezetek alapján): Felülről vezérelt tervezés, erőteljesebb tematikus fókuszokkal (11 tematikus célkitűzés és számos beruházási prioritás) az EU2020 céljaival összhangban Forrásallokációs determinációk (előírás arra milyen célokra mennyit kell költeni) Határozottabb számonkérés (előzetes és közbenső feltételek, teljesítménykeret) 3 régiókategória (Magyarországon: Kevésbé fejlett régiók és egy fejlettebb régió) A KSK alapok együtt-tervezése (ERFA, ESZA, KA, EMVA, ETHA) Új térségi integrációs eszközök bevezetése:  Integrált térségi beruházások (ITI)  Közösségvezérelt helyi fejlesztések (CLLD) – jelenlegi LEADER kiterjesztése

Gazdaságfejlesztési és Innovációs OP (GINOP) – Indikatív prioritásstruktúra I. Versenyképes KKV Szektor, Ipari Termelés és Szolgáltatások: KKV-k versenyképességének és forráshoz jutásának javítása, Üzleti infrastrukturális háttér fejlesztése, Vállalkozások hálózatosodásának elősegítése, Munkahelyek megtartása és új munkahelyek létrehozása. II. Tudásgazdaság fejlesztése: Tudásfelhasználás és tudásáramlás segítése és a tudásbázisok megerősítése. III. Infokommunikációs fejlesztések: IKT szektor fejlesztése, Digitális gazdaság fejlesztése, Elektronikus közigazgatás és kiemelt közszolgáltatások IKT fejlesztései, IKT ismeretek, készségek növelése, Szélessávú infrastruktúra és hálózatok fejlesztése. IV. Versenyképes személyi szolgáltatások és a turizmusgazdaság kreatív fejlesztése: Innovatív, kreatív és minőségi szolgáltatás- és termékfejlesztés, Munkahely-megőrzés és munkahely- teremtés a turisztikai és a kapcsolódó szolgáltató szektorokban, A turisztikai szektor alulról építkező intézményrendszerének megerősítése. V. Kiemelt térségi és közösségi gazdaságfejlesztés: Kiemelten fontos térségek, várostérségek integrált gazdasági fejlesztése, periférikus és hátrányos helyzetű térségek fenntartható növekedési pályára állítása, a helyi gazdaság alapjainak újjászervezése, és közösségi gazdaságban rejlő lehetőségek hatékony kihasználása. VI. Foglalkoztatás ösztönzése és a vállalati alkalmazkodóképesség fejlesztése: A munkanélküliek és inaktívak munkába állásának ösztönzése, A munkaerő-piaci szolgáltatások fejlesztése, Hátrányos helyzetűek foglalkoztathatóságának javítása, Az egész életen át tartó tanulás ösztönzése, A gazdaság igényeihez igazodó képzési intézményrendszer kialakítása, A munkaerő versenyképességének javítása, A vállalatok alkalmazkodóképességének javítása. VII. Technikai segítségnyújtás

Növekedésünk Alapjai: Kiemelt ágazatok fejlesztése, Kiemelkedő jelentőségű egyedi projektek, programok támogatása, Nem kiemelt ágazatok fejlesztése. Pénzügyi eszközök és szolgáltatások fejlesztése: Pénzügyi eszközök hozzáférhetőségének javítása, Pénzügyi intézményrendszer fejlesztése, egyszerűsítése. Üzleti infrastruktúra fejlesztése: Telephely-szolgáltatást nyújtó infrastruktúra minőségi fejlesztése (inkubátorházak, ipari, tudományos és technológiai parkok, ipari területek), Piacra jutást segítő szolgáltatásokat nyújtó infrastruktúra minőségi fejlesztése (kereskedőházak, logisztikai központok). Hálózati gazdaság fejlesztése: Klaszterek fejlesztése, Beszállítói hálózatok és egyéb vállalati együttműködések ösztönzése. Beruházás-ösztönzés a munkahelyek teremtése és megtartása érdekében: Új munkahelyek teremtésének, meglévők megőrzésének ösztönzése technológia- és telephely-fejlesztési beruházások támogatásával, Munkaerő-mobilitás javítását célzó beruházások támogatása, Atipikus és családbarát foglalkoztatási formák alkalmazását elősegítő beruházások támogatása, Kiemelt esélyegyenlőségi célcsoportok foglalkoztatását és vállalkozásindítását célzó beruházások támogatása. GINOP I. prioritás – Indikatív tartalom

Tervezői vélemények I. Fontos az előző ciklusok tapasztalatainak hasznosítása, amelyek természetesen a már évek óta a gazdaságfejlesztéssel foglalkozó szakemberek tudásán keresztül is beépültek, de nélkülözhetetlenek a számszerűsíthető eredményeken alapuló elemzések is. A KKV-k versenyképességének javítása továbbra is kiemelt cél lesz és ennek egyik legfontosabb célterülete a vállalkozások technológiájának fejlesztése, így különösen hasznosak a GOP (KMOP-1.2.1) konstrukció tapasztalatai. Mivel az Operatív Programok szerepe alapvetően az EU2020 célokhoz és hazai stratégiákhoz való illeszkedés bemutatása, így sok, az értékelésben szereplő javaslat majd nem is az OP-k tervezése során, hanem a támogatási eszközök meghatározása kapcsán épülhet majd be.

Tervezői vélemények II. A támogatási eszközöknek három fontos szempontnak kell egyszerre megfelelni (az értékelés is ezek mentén vizsgálta a konstrukciót):  relevancia (eredményesség),  előrehaladás (abszorpció),  végrehajtás (intézményrendszer). A hosszú távú eredményes működéshez fontos, hogy mindegyik szempont kellő súllyal kerüljön figyelembe vételre, azaz  olyan eredményeket várjunk el a vállalkozásoktól, amelyek hozzájárulnak az EU2020 és a hazai stratégiák céljainak eléréséhez,  reálisan (nem automatikusan!) teljesíthető vállalásokkal, amelynek köszönhetően a célcsoport minél nagyobb rétege számára lesz elérhető,  mindezt az intézményrendszer, korlátozott kapacitásai mellett, gyorsan, egyszerűen, átláthatóan és szabályosan tudja kezelni.

Tervezői vélemények III. Relevancia: Ahogy az értékelés is jelzi a globális pénzügyi válság miatt a konstrukció eredeti feltételeinek lazítására volt szükség. Emellett a ciklus vége felé haladva egyre inkább előtérbe kerültek a gyorsítási és az egyszerűsítési szempontok. Az Új Széchenyi Terv ugyanakkor visszahozta a fókuszok, kitörési pontok mentén történő felhasználást. Javaslatok – vélemények:  A kisösszegű KKV támogatások esetében a létszámvállalás opcionális alkalmazása – A versenyképesség fokozásakor a létszámvállalást valóban körültekintően kell kezelni, érdemes lehet szétválasztani a két célkitűzést, de az EU2020 miatt fontos lehet a munkahelyek-megtartása.  Növekedést elősegítő technológiai korszerűsítések támogatása árbevétellel kapcsolatos kötelezettségvállalás használata mellett – A kulcs a növekedés ösztönzése, ezért meg kell majd vizsgálni, hogy milyen mutatót kell alkalmazni, amely leginkább hozzájárul ehhez (inkább a hozzáadott értéket mérő mutatók).  Növekedési és foglalkoztatási célok előtérbe helyezése szemben az abszorpciós célokkal – Egyetértünk.

Tervezői vélemények IV. Előrehaladás: A konstrukció nagy népszerűségnek örvendett a vállalkozások körében, amelynek köszönhetően – a relatíve sok visszahulló forrás ellenére – a program egyike a legjobban teljesítő konstrukcióknak. Javaslatok – vélemények:  Szigorúbb szűrőfeltételek alkalmazása – A visszalépések csökkentése érdekében fontos a kockázatok mérséklése, ugyanakkor fontos az is, hogy a célcsoport valamennyi rétege számára legyen elérhető forrás, ne legyenek kizárva a lehetőségekből (jó példa az M jelű pályázat).  Túlvállalás alkalmazása – A többlet-kötelezetségvállalás szabályozása kialakításra került, amennyiben a tapasztalatok szükségessé teszik, akkor kezdeményezni kell a jelenlegi szabályozás módosítását.

Tervezői vélemények V. Végrehajtás: Az IH és a KSZ szoros és hatékony együttműködésének, valamint a számos eljárásrendi egyszerűsítésnek köszönhetően alapvetően a végső ellenőrzési ponton: a kifizetési igénylések pénzügyi ellenőrzésénél érzékelhető torlódás a támogatási folyamatban. A számla alapú ellenőrzés azonban nélkülözhetetlen elemnek tűnik, ezért valóban inkább a kapacitások növelése lehet a megoldás. Javaslatok – vélemények:  Kapacitáshiány megoldása a pénzügyi és monitoring területen – Megfontolandó.  Célzottabb, szankcionáló ellenőrzések – Megfontolandó.  További kifizetés egyszerűsítések azonosítása – Egyetértünk.  Valós kockázatelemzés által az ellenőrzések számának csökkentése – Megfontolandó.  Többlépcsős pályázati rendszer a „jó” pályázók előnyben részesítése érdekében – Megfontolandó.  Visszatérő pályázók egyszerűbb, könnyített módon történő kezelése - Megfontolandó.

Tervezési alapelveink Fókuszált gazdaságfejlesztés: Világos üzenetek a gazdasági szereplők felé, bátrabb ágazati fókusz a hosszú távú növekedés érdekében. Azok a fejlesztések, amelyek nem illeszkednek szorosan, legalább a foglalkoztatási szint növeléséhez járuljanak hozzá, a többi esetben csak pénzügyi eszközt lehessen igénybe venni (természetesen pénzügyi eszközök nem csak az ilyen fejlesztésekhez vehetők igénybe). KKV fejlesztési területek széttagoltságának megszüntetése: együtt kezelni a KKV fejlesztés egyes célterületeit (korábban elkülönülő, GOP-ban és ROP-okban lévő gazdaságfejlesztési célterületek egy prioritásban). Az OP-k közötti lehatárolások helyett szinergia (pl. vidéki mikrovállalkozások beruházásai, élelmiszeripari fejlesztések). ERFA-ESZA eszközök komplexebb felhasználása (ESZA források a GINOP-ban is). Valódi egy ablak: egy fejlesztési terv – egy pályázat (szükség esetén a több kiírásra bontás az intézményrendszer feladata).

Köszönöm megtisztelő figyelmüket! Fazekas Gábor Tervező-elemző szakértő Nemzetgazdasági Tervezési Hivatal A GAZDASÁGFEJLESZTÉSI ÉRTÉKELÉSEK BEMUTATÁSA WORKSHOP ÁPRILIS 24.