Finommotorikus mozgás fejlesztése origamival a betűtanítás időszakában Készítette: Borosné Ring Mária, Lisztmajerné Fritz Mariann
II. Rákóczi Ferenc Általános Iskola Paks
Iskolatörténet, iskolaszervezet 1979 Gyermekek éve II. Számú Általános Iskola Móra Ferenc Általános Iskola 2004 II. Számú Általános Iskola 2005 II. Rákóczi Ferenc Általános Iskola 2007 II. Rákóczi Ferenc Általános Iskola Herman Ottó Ált. Isk. Dunakömlődi Ált. Isk. Móra Ferenc Ált. Isk. II. Rákóczi F.Á.I. Németkéri Tagiskola II. Rákóczi F.Á.I. Pusztahencsei Tagiskola
Belső továbbképzéseink Konfliktuskezelés Differenciált oktatás Projektpedagógia Szabadidő-szervezés Kooperatív tanulásszervezés Tanulásmódszertan Számítástechnikai ismeretek IKT eszközök, interaktív tananyagok Német nyelv
Területi továbbképzéseink Műszaki Kiadó felkérésére 2. osztályban az OK! könyv bemutatása irodalomórán 3. osztályban interaktív nyelvtanóra a Forrás könyvek felhasználásával az OK! könyv (Irodalmi kincsestár 2) felhasználói alkalmazása, gyakorlati praktikák
Kistérségi pont 2010. Az interaktív tábla mint eszköz az angol nyelv tanításában
A játék szerepe az angol nyelv tanításában
Kooperatív tanulásszervezés a magyartanításban a felső tagozaton
Gyakorlatok a szövegértési kompetenciák fejlesztésére (kooperatív technikák)
Referencia intézmény TÁMOP 3.2.2./08/A/2 Területi együttműködések, társulások, hálózati tanulás Kiváló előminősítés 3 minősített „Jó gyakorlat”
„ Jó gyakorlataink” Három jó gyakorlatunkat kínáljuk az érdeklődő iskoláknak: Cseresznyécske meséje - Mesetúra első osztályosoknak http://kosar.educatio.hu/index.php/intezm enyi_innovacio/jogyakorlat_print_show/jo Id/4450/1298888289.edu
Olvasási kompetencia fejlesztése gyorsolvasási feladatokkal matematika- és környezetismeret órák keretében http://kosar.educatio.hu/index.php/intezm enyi_innovacio/jogyakorlat_print_show/jo Id/4310/1298888473.edu
Finommotorikus mozgás fejlesztése origamival a betűtanítás időszakában http://kosar.educatio.hu/index.php/intezmen yi_innovacio/jogyakorlat_print_show/joId/ 4308/1298888370.edu
Íráselőkészítés A finommozgások, az írást lehetővé tevő manualitás, hosszú biológiai érési folyamat útján fejlődnek ki, de korántsem fejeződik be az iskoláskor kezdetére. Az írást lehetővé tevő vizuo-motorikus koordináció fejlődése 3 éves kortól a nyolcadik életévig tart, optimális működése csak ez után biztosított.
Az írástanulás intenzív kezdőszakasszal indul, melynek során : a nagymozgásokat, a testséma kialakítását, az egyensúly fejlesztését, a dominancia és a lateralitás erősítését a szem-kéz koordinációt oldják meg mozgásos szinten. Ekkor kell készséggé alakítani : a ceruzafogást, a vonalrendszerben való eligazodást, a formamegismerést és - felismerést.
A kisiskolások is szívesen végeznek az írásbeli munkák megkezdése előtt játékos kéz- és ujjtornát. Álljon itt példának egy rövidebb mondóka: Nyisd a kezed, zárd ökölbe, forgasd a csuklód körbe, körbe. Tapsolj kettőt, csapj a térdre, engedd a kezed le a mélybe.
Játékos gyakorlatok Gyöngyfűzés Vázolás, rajzolás homokba, búzadarába Íráselemek elkészítése drótból, fonalból kirakása lencsével, sárgaborsóval, babbal megformázása testmozdulattal vonalának végigjárása Origami
Miért az origami? Mert fejleszti : a gyerekek finommotorikus és vizuo-motorikus koordinációját, térérzékelését, fel-le, jobbra-balra irányokat. Pontosságra, precizitásra, kitartásra és türelemre készteti a gyerekeket. A modellek elkészítése során : a gyerekek szabályokat és lépéseket sajátítanak el, ok-okozati összefüggéseket tapasztalnak meg, gyorsan sikerélményhez jutnak. Egy olyan izgalmas, komplex tevékenységi forma: mely közben megfigyelhetjük a gyerekek tanulási tevékenységét, elősegíti a kisdiákok belső, személyes harmóniájának alakulását, mások iránti toleranciájának, beilleszkedési képességének fejlődését. A finommotorikus mozgás fejlesztésén túl a tanulók esztétikai érzéke és a kreativitása is fejlődik.
Hogyan indult? Felfedezése 25 évvel ezelőtt a Szórakaténusz Játszóház és Múzeumban Magyar Origami Kör tagság Felhasználása technikaórákon, napköziben kézműves tevékenység és szabadidő során Hobby a tanítás szolgáltában
Fejlesztés folyamata Betűkhöz hajtogattunk origami kiadványokban fellelhető modelleket, füzetbe ragasztott hajtogatások köré háttér rajzolása, később már megjelent a betű – rajzzal kiegészíthették, munkafüzet a gyerekeknek, olyan saját modellek tervezése, melyek könnyen, gyorsan elkészíthetőek, s figyelembe veszik a gyerekek életkorát is , tanítói segédkönyv elkészítése.
Munkafüzet felépítése A munkafüzet 3 részből áll: egy ablak, a hajtogatás nevével, a tanult betűk nagy és kicsi alakja szürkén nyomtatva, szóoszlopok és a mondókák.
Tanítói segédkönyv felépítése Tartalmazza : a diagramoknál használt jelölések magyarázatát; a modellek elkészítésének fázisrajzait (diagramját); az elkészítendő munkadarab fényképét; a gyerekek munkafüzetében megtalálható szóanyagot és mondókákat; megtalálható minden oldal alján egy zseb, amely azt a célt szolgálja, hogy ide lehet elhelyezni a tanító által elkészített modelleket, melyek így bármikor újra bemutathatók.
A taneszközök használata az írás előkészítése és a betűtanítás során
Még a felnőtteknek is sikerül….
http://videosmart.hu/video/hogyan-hajtogassunk-ugropirszocsket?s=15
Iskolánk elérhetőségei: Telefon: 06-75-830-301 06-75 / 510-725 E-mail: rakoczi@paks.hu Honlap: rakoczi.paks.hu
Köszönjük a figyelmet!