Finommotorikus mozgás fejlesztése origamival a betűtanítás időszakában

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
EURÓPA MAGYARORSZÁG.
Advertisements

Belső tanulási folyamat az intézményben - a kompetencia alapú oktatás intézményi elterjesztése.
„Életünk napjai közül egyik sem annyira kárba veszett,
Az olvasástanítás módszere:
Az interaktív tábla használatának lehetőségei
Tehetségazonosítás gyakorlata
Az előminősített referenciaintézményi szerepből adódó gyakorlati feladatok december.
Jó gyakorlat „A 21. század gyermekeiért” – IKT eszközök használata egy inkluzív iskolában II. Rákóczi Ferenc Tagiskola 7400 Kaposvár, Kanizsai u
Tisztelt Látogatóink! Szeretnénk rövid tájékoztatást adni az általános iskolában megvalósuló új tanulásszervezési eljárásokról és azok tartalmáról a TÁMOP.
INTERAKTÍV DIÁKÖNKORMÁNYZAT
A kompetencia alapú oktatás elterjesztéséért Szolnokon (TÁMOP-3. 1
TÁMOP Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés
Petőfi Sándor Általános Iskola Előminősített r eferencia intézmény Nyitó rendezvény Június 13.
Angol nyelvi kompetencia
Szociális és gyermekjóléti területhez kapcsolódó lehetséges szolgáltatások.
TÁMOP /2 „Lenni, akik vagyunk, és azzá válni, amivé válni tehetségünk adatott: ez életünk egyetlen célja.” Robert Louis Stevenson.
Ihász Gábor Általános Iskola
Tehetséges tanulóink szakkörökön, a több éve működő tehetséggondozó műhelyekben (természettudományos, környezetvédelmi), valamint a különböző szintű.
A kompetencia-alapú oktatás megvalósítása a Katedra Informatikai és Művészeti Szakközépiskolában HEFOP / /1.0.
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt ÚJ FORMA, KIBŐVÜLT TARTALOM ÚJ FORMA, KIBŐVÜLT TARTALOM.
A kompetencia-alapú oktatás bevezetése a kistokaji ÁLTALÁNOS MŰVELŐDÉSI KÖZPONTBAN Biztos alap, biztos jövő.
Magyar Pedagógiai Társaság Somogy Megyei Tagozata november 21. Kis Jenőné dr. Kenesei Éva megyei elnök.
„Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés – Innovatív intézményekben” TÁMOP /
TÁMOP Sajátos nevelési igényű tanulók együttnevelése Befogadó intézmények Sárbogárdon
Kulcskompetenciák Európai Bizottság 2005
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
Szegedi Tudományegyetem TÁMOP „XXI. Századi kompetenciaalapú gyakorló iskolák Szegeden – az óvodától az egyetemig.” „XXI. Századi kompetenciaalapú.
Kompetencia alapú oktatás bevezetése az alsó tagozaton
III. Kerület Óbuda-Békásmegyer Általános Iskola Medgyessy Ferenc utca
Óvodai tanterv a 3 és 7 évesek számára
Az iskolaérettség kérdése
KOMPETENCIA- KOMPETENCIA- ALAPÚ OKTATÁS.
Orosházi Evangélikus Általános Iskola és Gimnázium
Miskolc-Diósgyőri Református Általános Iskola és Óvoda Nagy Attila
Vörösmarty Mihály Általános Iskola, Gimnázium és Alapfokú Művészetoktatási Intézmény
„Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés – Innovatív intézményekben” TÁMOP / /0065 Moduláris oktatás Az egészséged a Te kezedben van!
Kompetencia alapú idegen nyelvi
A kompetencia alapú oktatásról
Ismeretátadás ismeretbe ágyazott képességfejlesztés túlméretezett tananyagreális tananyagmennyiség pedagógusközpontú, egységes módszertan tanulóközpontú,
„Ü GYES KEZEK, OKOS FEJEK ” TEHETSÉGKERESŐ PROGRAM május 11. A tehetséggondozás 25 éve a törökszentmiklósi Bethlen Gábor Református Általános Iskolában.
Tokaji Ferenc Gimnázium, Szakközépiskola és Kollégium
Kompetensek lettünk? június 27..
Kaposvári Általános Iskola II. Rákóczi Ferenc Tagiskola
Szeretettelköszöntöma PROJEKT NYITÓNAP résztvevőit!
Vezeti: Szigetváriné Söjtöry Andrea
TÁMOP / „Karöltve” Integrációs közoktatási referencia intézmény kialakítása hálózati együttműködés keretében a Csertán Sándor Általános.
Kompetencia bevezetésének tapasztalatai egy” integrált” 1. osztályban
Gyermekvilág régen és ma
A maszatolástól az írásig Ungár Ágnes
Innováció Intézményi fejlesztés Egyenlő hozzáférés
A Hernád-Pusztavacs Általános Iskola, mint referenciaintézmény Ráczné Kocsis Krisztina szakmai vezető.
Rózsavizes Húsvét napját jöttem ma kívánni… Húsvét projekt a baracskai Kozma Ferenc Általános Iskola 3. osztályában március 17-március 25. készítette:
Kalocsai Fényi Gyula Általános Iskola Belvárosi Általános Iskolája
TÁMOP / Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés –a szobi innovatív intézményekben.
A szövegértés-szövegalkotás programcsomag jellemzői
A HEFOP PÁLYÁZAT EREDMÉNYEI A GYAKORLATI KÉPZÉSBEN.
PROJEKTNYITÓ május 18. MÓRA FERENC ÁLTALÁNOS ISKOLA 4400 Nyíregyháza, Fazekas János tér 8. TÁMOP / Referencia-intézmények országos.
Készítette: Tóth Györgyné Szakmai konferencia HEFOP Felkészítés a kompetencia alapú oktatásra.
Tehetségfejlesztő munka a Vénkerti Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskolában Akkreditált Kiváló Tehetségpont.
PROJEKTZÁRÓ január 24. MÓRA FERENC ÁLTALÁNOS ISKOLA 4400 Nyíregyháza, Fazekas János tér 8. TÁMOP / Referencia-intézmények országos.
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
ÁLLATI HETEK HÁROM HETET MEGHALADÓ PROJEKT. A TÉMA: Állatok és állatvédelem A TÉMA: Állatok és állatvédelem.
Iskolaérettség Fizikai (biológiai) Szellemi (pszichikus) Lelki (szociális)
DARUS a gyermekekért.
Életkor/iskolatípus/előképzettség…
Készítette: Lőrincz Ágota óvodapedagógus
Térbeli tájékozódás fejlesztése
„Hagyjátok- mondta-, hadd jöjjenek hozzám a kicsinyek, ne akadályozzátok őket, hisz ilyeneké az Isten országa.” Mk 10,14.
Országos kompetenciamérés 6. évfolyam (2017)
Előadás másolata:

Finommotorikus mozgás fejlesztése origamival a betűtanítás időszakában Készítette: Borosné Ring Mária, Lisztmajerné Fritz Mariann

II. Rákóczi Ferenc Általános Iskola Paks

Iskolatörténet, iskolaszervezet 1979 Gyermekek éve II. Számú Általános Iskola  Móra Ferenc Általános Iskola 2004 II. Számú Általános Iskola 2005 II. Rákóczi Ferenc Általános Iskola 2007 II. Rákóczi Ferenc Általános Iskola Herman Ottó Ált. Isk. Dunakömlődi Ált. Isk. Móra Ferenc Ált. Isk. II. Rákóczi F.Á.I. Németkéri Tagiskola II. Rákóczi F.Á.I. Pusztahencsei Tagiskola

Belső továbbképzéseink Konfliktuskezelés Differenciált oktatás Projektpedagógia Szabadidő-szervezés Kooperatív tanulásszervezés Tanulásmódszertan Számítástechnikai ismeretek IKT eszközök, interaktív tananyagok Német nyelv

Területi továbbképzéseink Műszaki Kiadó felkérésére 2. osztályban az OK! könyv bemutatása irodalomórán 3. osztályban interaktív nyelvtanóra a Forrás könyvek felhasználásával az OK! könyv (Irodalmi kincsestár 2) felhasználói alkalmazása, gyakorlati praktikák

Kistérségi pont 2010. Az interaktív tábla mint eszköz az angol nyelv tanításában

A játék szerepe az angol nyelv tanításában

Kooperatív tanulásszervezés a magyartanításban a felső tagozaton

Gyakorlatok a szövegértési kompetenciák fejlesztésére (kooperatív technikák)

Referencia intézmény TÁMOP 3.2.2./08/A/2 Területi együttműködések, társulások, hálózati tanulás Kiváló előminősítés 3 minősített „Jó gyakorlat”

„ Jó gyakorlataink” Három jó gyakorlatunkat kínáljuk az érdeklődő iskoláknak: Cseresznyécske meséje - Mesetúra első osztályosoknak http://kosar.educatio.hu/index.php/intezm enyi_innovacio/jogyakorlat_print_show/jo Id/4450/1298888289.edu

Olvasási kompetencia fejlesztése gyorsolvasási feladatokkal matematika- és környezetismeret órák keretében http://kosar.educatio.hu/index.php/intezm enyi_innovacio/jogyakorlat_print_show/jo Id/4310/1298888473.edu

Finommotorikus mozgás fejlesztése origamival a betűtanítás időszakában http://kosar.educatio.hu/index.php/intezmen yi_innovacio/jogyakorlat_print_show/joId/ 4308/1298888370.edu

Íráselőkészítés A finommozgások, az írást lehetővé tevő manualitás, hosszú biológiai érési folyamat útján fejlődnek ki, de korántsem fejeződik be az iskoláskor kezdetére. Az írást lehetővé tevő vizuo-motorikus koordináció fejlődése 3 éves kortól a nyolcadik életévig tart, optimális működése csak ez után biztosított.

Az írástanulás intenzív kezdőszakasszal indul, melynek során : a nagymozgásokat, a testséma kialakítását, az egyensúly fejlesztését, a dominancia és a lateralitás erősítését a szem-kéz koordinációt oldják meg mozgásos szinten. Ekkor kell készséggé alakítani : a ceruzafogást, a vonalrendszerben való eligazodást, a formamegismerést és - felismerést.

A kisiskolások is szívesen végeznek az írásbeli munkák megkezdése előtt játékos kéz- és ujjtornát. Álljon itt példának egy rövidebb mondóka: Nyisd a kezed, zárd ökölbe, forgasd a csuklód körbe, körbe. Tapsolj kettőt, csapj a térdre, engedd a kezed le a mélybe.

Játékos gyakorlatok Gyöngyfűzés Vázolás, rajzolás homokba, búzadarába Íráselemek elkészítése drótból, fonalból kirakása lencsével, sárgaborsóval, babbal megformázása testmozdulattal vonalának végigjárása Origami

Miért az origami? Mert fejleszti : a gyerekek finommotorikus és vizuo-motorikus koordinációját, térérzékelését, fel-le, jobbra-balra irányokat. Pontosságra, precizitásra, kitartásra és türelemre készteti a gyerekeket. A modellek elkészítése során : a gyerekek szabályokat és lépéseket sajátítanak el, ok-okozati összefüggéseket tapasztalnak meg, gyorsan sikerélményhez jutnak. Egy olyan izgalmas, komplex tevékenységi forma: mely közben megfigyelhetjük a gyerekek tanulási tevékenységét, elősegíti a kisdiákok belső, személyes harmóniájának alakulását, mások iránti toleranciájának, beilleszkedési képességének fejlődését. A finommotorikus mozgás fejlesztésén túl a tanulók esztétikai érzéke és a kreativitása is fejlődik.

Hogyan indult? Felfedezése 25 évvel ezelőtt a Szórakaténusz Játszóház és Múzeumban Magyar Origami Kör tagság Felhasználása technikaórákon, napköziben kézműves tevékenység és szabadidő során Hobby a tanítás szolgáltában

Fejlesztés folyamata Betűkhöz hajtogattunk origami kiadványokban fellelhető modelleket, füzetbe ragasztott hajtogatások köré háttér rajzolása, később már megjelent a betű – rajzzal kiegészíthették, munkafüzet a gyerekeknek, olyan saját modellek tervezése, melyek könnyen, gyorsan elkészíthetőek, s figyelembe veszik a gyerekek életkorát is , tanítói segédkönyv elkészítése.

Munkafüzet felépítése A munkafüzet 3 részből áll: egy ablak, a hajtogatás nevével, a tanult betűk nagy és kicsi alakja szürkén nyomtatva, szóoszlopok és a mondókák.

Tanítói segédkönyv felépítése Tartalmazza : a diagramoknál használt jelölések magyarázatát; a modellek elkészítésének fázisrajzait (diagramját); az elkészítendő munkadarab fényképét; a gyerekek munkafüzetében megtalálható szóanyagot és mondókákat; megtalálható minden oldal alján egy zseb, amely azt a célt szolgálja, hogy ide lehet elhelyezni a tanító által elkészített modelleket, melyek így bármikor újra bemutathatók.

A taneszközök használata az írás előkészítése és a betűtanítás során

Még a felnőtteknek is sikerül….

http://videosmart.hu/video/hogyan-hajtogassunk-ugropirszocsket?s=15

Iskolánk elérhetőségei: Telefon: 06-75-830-301 06-75 / 510-725 E-mail: rakoczi@paks.hu Honlap: rakoczi.paks.hu

Köszönjük a figyelmet!