Békés Megyei Kormányhivatal Orosházi Járási Hivatala A járási hivatali rendszer kialakításának és működésének tapasztalatai Előadó: Lustyikné dr. Papp Anikó járási hivatalvezető
Jogszabályi háttér 1299/2011. (IX. 1.) Kormányhatározat a járások kialakításáról 2012. évi XCIII. törvény a járások kialakításáról, valamint egyes ezzel összefüggő törvények módosításáról 174/2012. (VII. 26.) kormányrendelet a járási (fővárosi kerületi) hivatalok kialakításával összefüggésben egyes kormányrendeletek módosításáról 218/2012. (VIII. 13.) Korm. Rendelet a járási (fővárosi kerületi) hivatalokról
Orosházi Járás Területe: 717 km2 Települések száma: 8 Lakónépesség: 51392 fő Feladatellátás: Járásszékhely Kirendeltségek (Tótkomlós, Nagyszénás) Ügyfélszolgálati irodák (települési ügysegédek által)
A kezdetek Előzmény: Megállapodások megkötése (Önkormányzat - Békés Megyei Kormányhivatal) Birtokbavétel - 2013.01.02. Iratanyagok átadás – átvétele Üzemeltetési megállapodások Együttműködés, kapcsolattartás (önkormányzatok, munkáltatók, szakigazgatási szervek, kollégák)
Békés Megyei Kormányhivatal Orosházi Járási Hivatala Nagyszénási Törzshivatal Hatósági Osztály Tótkomlósi Okmányirodai Osztály Tótkomlósi Kirendeltség Működést Támogató Osztály Járási Gyámhivatal Járási Munkaügyi Kirendeltség Járási Földhivatal Járási Népegészségügyi Intézet Járási Állategészségügyi és Élelmiszer-ellenőrző Hivatal Mezőkovácsházi Kirendeltség Mezőkovácsházi Kirendeltség
Orosházi Járási Hivatal Személyi állomány I. Orosházi Járási Hivatal 27/2013. (VIII. 30.) KIM utasítás 8/2014. (II. 28.) KIM utasítás Törzshivatala 52 48 Járási Gyámhivatala 5 8 Járási Állategészségügyi és Élelmiszer-ellenőrző Hivatala 31 21 Járási Földhivatala 26 14 Járási Munkaügyi Kirendeltsége 10 11 Járási Népegészségügyi intézet 15 Összesen 139 117
Nemek szerinti megoszlás Vidéken és lakóhelyén dolgozók aránya Személyi állomány II. Nemek szerinti megoszlás Nők 75 % Férfiak 25 % Nyelvvizsgával és felsőfokú végzettséggel rendelkezők aránya a teljes személyi állományhoz viszonyítva Rendelkezik nyelvvizsgával 32 % Felsőfokú végzettségű 70 % Vidéken és lakóhelyén dolgozók aránya Vidéken dolgozók 31 % Lakóhelyén dolgozók 69 %
Hatósági Osztály Feladat- és hatáskörök Egyes szociális igazgatási ügyek Állampolgársági kérelmek átvétele Menedékjogi ügyek Szabálysértési hatósági feladatok Egyes kommunális típusú ügyek Egyes állatvédelmi feladatok Kialakítása Létszám: 12 fő (ügysegédi feladatot ellát 4 fő) Kirendeltség: Tótkomlós, Nagyszénás Települési ügysegédi szolgálat felállítása Egységes jogalkalmazói gyakorlat kialakítása (iratminták, településenkénti eltérő gyakorlatok egységesítése) Járási Szociális Támogatások rendszere, iktató program elsajátítása Célunk: Szakmai fejlődés Települések korszerű informatikai ellátottsága
Lehúzott sorszámok száma Okmányirodai Osztály I. KEKKH kategória: Orosháza/közepes Tótkomlós/kis Heti ügyfélfogadási idő: 28 óra Kialakítása: Létszám: 23 fő (Tótkomlósi Kirendeltség 4 fő) A gépjármű-ügyintézés területének a megerősítése Az érdemi helyettesítések biztosítása érdekében kollégák belső képzése Tevékenység Lehúzott sorszámok száma Fényképezés 8723 Személyi adat- és lakcím nyilvántartás 3149 Személyi igazolvány 4898 Vállalkozói igazolvány 782 Gépjármű ügyintézés 6932 Vezetői engedély 4136 Útlevél 1547 Mozgáskorlátozottak parkolási ig. 381 NEK adatlap 1538 Összesen 32086
Összes ügyfélhez viszonyított százalékos arány Okmányirodai Osztály II. Az éves ügyfélszám napszakonkénti bontásban Átlagos éves várakozási idő: 9 perc Elvárás: Rugalmas munkaszervezés Kiemelt figyelem az időpontra érkezett ügyfelek fogadására Időszak Ügyfelek száma Összes ügyfélhez viszonyított százalékos arány 8:00 – 9:00 9433 52 % 9:00 – 10:00 7405 10:00 – 11:00 5389 28 % 11:00 – 12:00 3487 12:00 – 13:00 1166 10 % 13:00 – 14:00 1988 14:00 – 15:00 2113 15:00 – 16:00 1059
Okmányirodai Osztály ügyszámai Hatósági és Okmányirodai Osztály ügyszámai 2012. év átvett ügyszám Hatósági ügy 2579 Okmányirodai ügyek 8164 Összesen 10743 2013. év ügyszám Hatósági ügy Szociális ügyek 3404 Szabálysértési ügyek 674 Egyéb hatósági ügyek 180 Összesen 4258 Okmányirodai Osztály Orosházi Okmányiroda 10595 Tótkomlósi Okmányiroda 1288 11883
Működést Támogató Osztály I. Közreműködik: a járási hivatalvezető feladatainak ellátásban, a törzshivatal és a járási szakigazgatási szerv funkcionális feladatainak a végrehajtásában, a kormányhivatal humánpolitikai, pénzügyi és számviteli, gazdasági és informatikai feladatainak ellátásban. Gondoskodik: a titkársági és iratkezelési feladatok ellátásáról, a belső szabályzatok, módszertani útmutatók, utasítások előkészítéséről, a munkavédelemhez, tűzvédelemhez kapcsolódó feladatellátásról. Ellátja: a járási védelmi igazgatási feladatokat, a közneveléssel kapcsolatos járási hivatali feladatokat,
Működést Támogató Osztály II. Hatékonyság, költségtakarékosság érdekében: Folyamatos kapcsolattartás a járási szakigazgatási szervek, a kormányhivatal munkatársaival Értekezletek szervezése (járás hivatalvezetői, osztályvezetői), reggeli megbeszélések Hivatali és saját gépjármű hivatali célú használatának az összehangolása (a járási szakigazgatási szervek hetente jelentik a következő heti tervezett gépjárműhasználatot) Engedélyezett km keretek nyomon követése Postai költségek csökkentése érdekében kiemelt figyelmet fordít a rövid utas levelezés bővítésére
Járási Gyámhivatal I. Az eddig elkülönült jegyzői gyámhatósági és gyámhivatali feladatok egységesen a járási gyámhivatal feladat- és hatáskörébe kerültek. Illetékességi területe: 8 település Létszám: 8 fő 3 fő hivatásos gondnok Ügyszámok Darab 2012. év (átvett) 273 2013. év 1862
Járási Gyámhivatal II. Feladat – és hatáskörök: Változások: Gyermekvédelem Pénzbeli ellátások megállapítása Családi jogállás rendezése Örökbefogadás Perindítás Feljelentéstétel Szülői felügyeleti joggal és gyermektartásdíjjal kapcsolatos ügyek Gyámsági és gondnoksági ügyek Vagyonkezelés Változások: Vezető Engedélyezett létszám növelése Folyamatos jogszabályváltozások (pl.: Ptk., Gyvt., Gyer.) Új jogintézmények (pl.: nevelésbe vétel, gyermekvédelmi gyám, támogatott döntéshozatal)
Járási Népegészségügyi Intézet I. Létszám: 15 fő Illetékessége: orosházi és mezőkovácsházi járás területe, 26 település MSZ EN ISO 9001: 2009 minőségirányítási rendszer Népességszám és születésszám összehasonlítása az Orosházi és Mezőkovácsházi Járás területén Járás megnevezése Népességszám (fő) Élve születések száma Csecsemő halálozás Orosházi 51.392 385 5 Mezőkovácsházi 40.608 319 Összesen 92.000 704
Járási Népegészségügyi Intézet II. Közegészségügy: Környezet- és település-egészségügy Élelmezés- és táplálkozás-egészségügy Gyermek- és ifjúság-egészségügy Kémiai biztonság Járványügy Egészségfejlesztés Egészségvédelmi Egészségnevelési Egészség-megőrzési tevékenység Egészségügyi igazgatás Védőnői szakfelügyelet Családvédelmi Szolgálat
Járási Munkaügyi Kirendeltség I. Munkaerő-piaci adatok Nyilvántartott 2014. Március (fő) Változás előző év Arány (%) Álláskeresők 2323 -833 11,1* Pályakezdők 291 -128 12,5 Foglalkoztatást helyettesítő támogatás 718 -261 30,9 Álláskeresési ellátás 321 -3 13,8 .* álláskeresők – becsült – gazdaságilag aktív népességszám figyelembevételével számított aránya (2014. február )
Munkahely teremtő pályázatok Vállalt többletlétszám Járási Munkaügyi Kirendeltség II. Létszám: 11 fő + 8 fő TÁMOP ügyintéző/mentor Eredményeik: Foglalkoztatottá váltak száma: 3582 fő Képzésben lévők: 814 fő Álláshelyek száma: 4091 db Bér- és járulékalapú támogatással elhelyezett létszám: 2460 fő, 1,1 mrd Ft Sikeres munkahelyteremtő pályázatok: Munkahely teremtő pályázatok Beérkezett Nyertes Elnyert támogatás eFt Vállalt többletlétszám 2013. év 17 db 14 db 183 747 88 fő 2014. év 7 db 277 337 128 fő
Partnerközpontú minőségdíj Járási Munkaügyi Kirendeltség III. Partnerközpontú minőségdíj Szakmai munkánk minőségi színvonalát a Nemzeti Foglalkoztatási Hivatal bizottsága vizsgálta felül 2013-ban. Kirendeltségünk továbbra is méltó a minőségdíj viselésére. Ügyfél-elégedettség: 86% Munkáltatói elégedettség: 89%
Járási Földhivatal I. A földhivatalok illetékességi területei 2013. októberében megváltoztak, a járások területéhez igazítva a földhivatalok területeit. A Mezőkovácsházi Járási Földhivatal önálló hivatallá alakult, a Mezőkovácsházi Járási Hivatalhoz tartozik. Létszám: 14 fő Ingatlan-nyilvántartási Osztály Földmérési és Földügyi Osztály
Érkezett ügyiratok száma Járási Földhivatal II. Földrészletek területe: 71718 ha Földrészletek darabszáma: 49938 db Érkezett ügyiratok száma 2012. évben 2013. évben ingatlan-nyilvántartás 10931 9146 földmérés 1486 1234 földhasználat 2391 6276 földvédelem 133 420 Összesen: 14941 17076
Járási Földhivatal III. Változások 2013. évtől Földmérési szakterület: ÉTDR rendszer bevezetése Földhasználati nyilvántartás: A földhasználók azonosító adatainak kötelező bejelentése A földhasználóknak területi mértéktől függetlenül minden termőföld használatát be kell jelenteniük Osztatlan közös tulajdonban álló termőföldek új szabályai A földhasználati eljárási díj eltörlése Földműves nyilvántartás (2014. februártól) Földhasználati szerződések hatósági jóváhagyása (2014. májusától) Ingatlan-nyilvántartási ügyintézők közreműködése a földhasználati bejelentéseknél. A Járási Földhivatalnál 2013. évben ügyirathátralék nem keletkezett.
Járási Állategészségügyi és Élelmiszer-ellenőrző Hivatal I. 2013.01.01. – Járási mezőgazdasági szakigazgatási szerve állategészségügy és falugazdász hálózat 2014.01.01. – Járási állategészségügyi és élelmiszer-ellenőrző szakigazgatási szerv Illetékessége: 26 település (orosházi és mezőkovácsházi járás) Létszám: 20 fő 6 fő kormánytisztviselő 14 fő munkavállaló (húsvizsgáló szaksegéd)
Járási Állategészségügyi és Élelmiszer-ellenőrző Hivatal II. Feladat- és hatáskör állategészségüggyel, állatvédelemmel, az élelmiszer-, állatgyógyászati készítmény-, valamint a takarmány-, jogszabályokban meghatározott hatósági és egyéb állami szakfeladatokat. Engedélyköteles élelmiszer-előállító létesítmények száma: 5 Soni Hús Kft. Pusztaföldvár Atalante Kft. Kaszaper Oscar-System Kft. Nagyszénás Pannon-lúd Kft. Mezőkovácsháza Licit 4000 Kft. Kunágota
Tapasztalatok Államigazgatási feladatok intézésének egységes gyakorlata Ügysegédi hálózat ügyfélközpontú megvalósítása Azonos irányelvek és elvárások szerinti működtetés Hatékonyság, költségtakarékosság A hivatalvezető és a megyei szakigazgatási szerv vezetői hatásköreinek elhatárolása Informatikai infrastruktúra nehézségei Létszámproblémák kezelése járási szinten Képzett szakemberek megőrzése Kormányablak ügyintézői képzés (új képzés, ösztönzés)
Szabadság tér 3. Épület területe: 1881 m2 Irodák száma: 33 db Elhelyezkedése: Városközponti Tárgyalók száma: 4 db Felújított homlokzat: nyugati Irattárak száma: 4 db
Szabadság tér 3. Törzshivatal Egészségbiztosítási Pénztár ügyfélszolgálati irodája Járási Gyámhivatal Járási Állategészségügyi- és Élelmiszerellenőrző Hivatal Rehabilitációs Szakigazgatási Szerv ügyfélszolgálati irodája Falugazdász iroda Járási Munkaügyi Kirendeltség Nyugdíjbiztosítási Igazgatóság ügyfélszolgálati irodája
Beruházásaink Irodák felújítása Épület nyugati homlokzatának részleges felújítása (nyílászáró csere, homlokzat) Informatikai hálózatépítés Kormányablak kialakítása Létszám: 24 fő (22 fő törzshivatal, 2 fő járási szakigazgatási szerv) 12 ablak Ügyfélfogadás: 8.00 – 20.00 minden munkanap Munkába illesztő képzés Megyei szakigazgatási szerveknél, társszerveknél megszervezett szakmai képzés
Céljaink Kormányablak megnyitása Az ideális járás kialakítása Járási Hivatal épületi adottságainak maximális kihasználása Épület további felújítása, akadálymentesítés Kirendeltségen, településeken nyújtható szolgáltatások körének bővítése Ügyfeleink elégedettségének mérése Járási fórumok szervezése
Programjaink
Magyary Zoltán professzor szavai: Zárszó Magyary Zoltán professzor szavai: „A közigazgatásnak nincs más létjogosultsága, nincs más mértéke, mint az emberek és a nemzet szolgálata.”
Köszönöm megtisztelő figyelmüket!