Ügyességfejlesztés az alsótagozatban Dr. Reigl Mariann Egyetemi docens TF
ÜGYESSÉG Összetett koordinációs képesség Koordináció – összerendezés Az ügyesség színvonalát az új mozgások, mozgásprogramok elsajátításának hatékonysága és alkalmazásuknak rendezettsége, valamint végrehajtásuk eredményessége fejezi ki egy speciális mozgásfeladatban
AZ ÜGYESSÉG MEGNYILVÁNULÁSA Ügyesség – szűrőn keresztül Bejövő szűrő – információk, képességek, készségek - se sok se kevés ne legyen Keverés, rendezés Kimeneti szűrő – a bekerült információk másodszori értékelése, összerendezése
ÜGYESSÉG -TANULÁS Mozgásvégrehajtás – tanulási folyamat (sípálya) Gyakorlás – kivitelezés tökéletesítése Megvalósítás – alkalmazás változó körülmények között A tanuló a helyesen elsajátított technikát, mozgásformát a verseny különböző szituációiban milyen eredményesen tudja alkalmazni. Ügyes: gyorsan tanul, pontosan végrehajt, jó döntéseket hoz, kreatív
A koordinációs képességek fejlesztésének 6-10 év között van a virágkora Cél: sokoldalúság, változatlanság, szokatlanság 100% idegrendszer 0 6 18 év
a szenzitív fázis olyan időszaka a fejlesztési folyamatnak, amelyben a szervezet intenzív képesség-fejlődéssel, a kompetenciák kialakulásával válaszol a környezet megfelelő ingereire. Ezeken az időszakokon belül vannak olyan kritikus szakaszok is, ahol feltétlenül le kell zajlania az alkalmazkodást kiváltó képesség-fejlesztési folyamatoknak, mert azok elmaradása, vagy nem kielégítő volta (rövidebb időtartam, alacsony intenzitás, nem pontos koordináció, a motiváltság kialakulásának elmaradása, stb.) képességbeli hiányosságokat, egészségügyi problémákat, az életvitelben jelentkező korlátozásokat is eredményezhetnek.
Feladat az adott korban – mozgástanulás, mozgásszabályozás, alkalmazás, átállítás Egyensúlyozó képesség – statikus, dinamikus Ritmusképesség – visszaadás, egyéni ritmus Reakcióképesség – egyszerű, összetett Gyorsasági koordináció – sebesség melletti pontos végrehajtás Téri tájékozódó képesség – mozgások iránya, sebessége Mozgásérzékelés képessége – saját mozgás érzékelés Kéz-kéz, kéz-láb koordináció
Tananyag – atlétika (kölyök atlétika program), torna és zenés feladatok, labdajátékok Változatos mozgásformák – főleg természetes mozgások Változatos szerek Változatos feladathelyzetek Tanári feladat – dicséret, buzdítás
1.-2. osztály Alaki képzés 1-4 ütemű alapgimnasztika Rövid távú gyors futások Futások irányváltoztatással Fogójátékok egyszerű szabályokkal Szökdelések és ugrások Kúszások, mászások, egyéb természetes mozgások Egy és kétkezes dobások hajítások Testnevelési játékok, sor és váltóversenyek Labdakezelés alapjai Egyszerű koreografált játékok, népi játékok
3. – 4. osztály 1-8 ütemű gimnasztika Gyors futások irányváltoztatással Fogó játékok, különböző sor és váltóversenyek Növekvő erőszükséglet jellegű szökdelések, ugrások Kúszások, mászások, egyensúlygyakorlatok Egy és kétkezes dobások, hajítások Célzás álló és mozgó tárgyakra Labdakezelés elmélyítése Sportágakat előkészítő játékok
OKTATÁSMÓDSZERTANI SZEMPONTOK A motorikus koordináció (ügyesség) fejleszthető A mozgáskészségek alkalmazásának különbségei A rész-egész oktatási módszer viszonya A gyakorlás fontossága Pontosság és gyorsaság kapcsolata Az oktatott ismeretanyag mennyisége Szóbeli megerősítés szükségessége