Ügyességfejlesztés az alsótagozatban

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Váczy Zsuzsa közoktatási szakértő, Bp május 13. OPKM.
Advertisements

Tutori tevékenység a gyakorlatban
Kölyök atlétika/ Kid’s Athletics
Az edzői hatékonyság pszichológiája
Magyar Diáksport Szövetség
Középszíntü testnevelés érettségi vizsga témakörei
A koordinációfejlesztés lehetősége
Komplex Instrukciós Program
Tisztelt Látogatóink! Szeretnénk rövid tájékoztatást adni az általános iskolában megvalósuló új tanulásszervezési eljárásokról és azok tartalmáról a TÁMOP.
TECHNIKA ÉS ÉLETVITEL 5. évfolyam
Az úszó technika,állóképesség és hajlékonyság kialakítása és szerepük a sportágban Virth Balázs 2013.
2. előadás.
Az atlétikai felkészítés
Utánpótlás erőnléti edző feladatai:
A megismerésről másként – konstruktivista pedagógia
MOZGÁS ÉS TANULÁS.
PROJEKTMÓDSZER „Copernicus az égitestek középpontjává
Fontosabb fogalmak Képesség :
Képességfejlesztés gyermek korosztályban
A vezetőtanáron „innen és túl” Szivák Judit ELTE PPK
Szervezeti formák.
Szegedi Tudományegyetem TÁMOP „XXI. Századi kompetenciaalapú gyakorló iskolák Szegeden – az óvodától az egyetemig.” „XXI. Századi kompetenciaalapú.
A második nyelv elsajátítás elméletei 2.
Általános, speciális kompetenciák Negyedik félév.
Sportági mozgásformák gyűjteménye
A testnevelés tanításának módszertana
A játék A játékosság.
A torna felosztása.
A MÁTRIX SZERVEZETI FORMA
Divizionális (divíziós) szervezet
TÁMASZUGRÁSOK OKTATÁSA 2012.
Szervezeti formák Dr. Ternovszky Ferenc: Nemzetközi menedzsment európai szemmel BGF - Külkereskedelmi Főiskolai Kar Vállalkozások és Emberi Erőforrás.
Testnevelés tantárgypedagógia 7. ea.
A testnevelési tanterv.
Képesség, készség, adottság, tehetség
A TORNATANÍTÁS, TANULÁS TESTNEVELÉS-ELMÉLETI KÉRDÉSEI
Képesítési Keretrendszerek Európában
Orosházi Evangélikus Általános Iskola és Gimnázium
Speciális tanulási nehézségek
Mozgásfejlesztés a megkésett és akadályozott beszédfejlődésű gyermekeknél Ayres-féle szenzoros integrációs terápia a logopédiai korai fejlesztésben.
A Stratégia értékelése, visszacsatolása
Szervezeti kultúra Definíció: a szervezet tagjai által elfogadott közösen értelmezett előfeltevések, értékek, meggyőződések, hiedelmek rendszere Hofstede:
SZTE BTK Spanyoltanár MA
NYUGAT-MAGYARORSZÁGI EGYETEM REGIONÁLIS PEDAGÓGIAI SZOLGÁLTATÓ KÖZPONT 1 A KOMPETENCIA ALAPÚ PEDAGÓGUSKÉPZÉS ELŐKÉSZÍTÉSÉNEK (HEFOP PROJEKT) EREDMÉNYEI.
Évzáró értekezlet 2006 Minőségbiztosítás Önértékelés 2006 mérés.
Szervezeti viselkedés Bevezetés
A pszichológia tárgya mentális folyamatok viselkedés.
Disszeminációs Konferencia Budapest, december 2. dr. Sediviné Balassa Ildikó TANÁRTOVÁBBKÉPZÉS A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉSHEZ.
Tanulói laptopokkal a középszintű magyar érettségi felé
Mozgásterápia a mindennapi gyakorlatban
Labdarúgó foglalkozások sajátosságai
Egészséges életmód Élj így!.
Asztalitenisz játékosok erőnléti felkészítése
Dr. Schiffer Csilla Társas interakciók a tanulók között
Az oktatási gyakorlat fejlesztése
Tartalmi szabályozók változásai a közoktatásban
TVK MALI TRIATLON KLUB TISZAÚJVÁROS ELNÖKSÉG TITKÁRSÁG ADMINISZTRÁCIÓ GAZDÁLKODÁS Vezető edző ÚSZÁS EDZÉS OKTATÁS Fodor Ágnes SZÁRAZFÖLD Kerékpár, futás.
Edzéselméleti témák Kiválasztás
Mozgáskoordináció.
2009/2010. tanév Pestszentimre Ady Endre Utcai Általános Iskola.
A talentum A tehetségfejlesztés programja SZOMBATHELY(kick-off)
EDZÉSTERVEZÉS.
A tanulás segítése – a tanulás tanítása a napköziben
 MoodleMOT  Duális képzés 2014  „A duális képzés célja, hogy a hallgatók a leendő szakképzettségüknek megfelelő munkahelyen, munkakörben összekapcsolják.
Jó játék a mozgás !.
Variálható Sport Létra 3D a kosárlabdázók fejlesztésében
Testnevelés tantágypedagógia 10. A mozgásfejlődés.
A játék A játékosság.
A koordinációs képességek felosztása és fejlesztési lehetőségei
Tanítási filozófia Gyetvai Anna.
Előadás másolata:

Ügyességfejlesztés az alsótagozatban Dr. Reigl Mariann Egyetemi docens TF

ÜGYESSÉG Összetett koordinációs képesség Koordináció – összerendezés Az ügyesség színvonalát az új mozgások, mozgásprogramok elsajátításának hatékonysága és alkalmazásuknak rendezettsége, valamint végrehajtásuk eredményessége fejezi ki egy speciális mozgásfeladatban

AZ ÜGYESSÉG MEGNYILVÁNULÁSA Ügyesség – szűrőn keresztül Bejövő szűrő – információk, képességek, készségek - se sok se kevés ne legyen Keverés, rendezés Kimeneti szűrő – a bekerült információk másodszori értékelése, összerendezése

ÜGYESSÉG -TANULÁS Mozgásvégrehajtás – tanulási folyamat (sípálya) Gyakorlás – kivitelezés tökéletesítése Megvalósítás – alkalmazás változó körülmények között A tanuló a helyesen elsajátított technikát, mozgásformát a verseny különböző szituációiban milyen eredményesen tudja alkalmazni. Ügyes: gyorsan tanul, pontosan végrehajt, jó döntéseket hoz, kreatív

A koordinációs képességek fejlesztésének 6-10 év között van a virágkora Cél: sokoldalúság, változatlanság, szokatlanság 100% idegrendszer   0 6 18 év

a szenzitív fázis olyan időszaka a fejlesztési folyamatnak, amelyben a szervezet intenzív képesség-fejlődéssel, a kompetenciák kialakulásával válaszol a környezet megfelelő ingereire. Ezeken az időszakokon belül vannak olyan kritikus szakaszok is, ahol feltétlenül le kell zajlania az alkalmazkodást kiváltó képesség-fejlesztési folyamatoknak, mert azok elmaradása, vagy nem kielégítő volta (rövidebb időtartam, alacsony intenzitás, nem pontos koordináció, a motiváltság kialakulásának elmaradása, stb.) képességbeli hiányosságokat, egészségügyi problémákat, az életvitelben jelentkező korlátozásokat is eredményezhetnek.

Feladat az adott korban – mozgástanulás, mozgásszabályozás, alkalmazás, átállítás Egyensúlyozó képesség – statikus, dinamikus Ritmusképesség – visszaadás, egyéni ritmus Reakcióképesség – egyszerű, összetett Gyorsasági koordináció – sebesség melletti pontos végrehajtás Téri tájékozódó képesség – mozgások iránya, sebessége Mozgásérzékelés képessége – saját mozgás érzékelés Kéz-kéz, kéz-láb koordináció

Tananyag – atlétika (kölyök atlétika program), torna és zenés feladatok, labdajátékok Változatos mozgásformák – főleg természetes mozgások Változatos szerek Változatos feladathelyzetek Tanári feladat – dicséret, buzdítás

1.-2. osztály Alaki képzés 1-4 ütemű alapgimnasztika Rövid távú gyors futások Futások irányváltoztatással Fogójátékok egyszerű szabályokkal Szökdelések és ugrások Kúszások, mászások, egyéb természetes mozgások Egy és kétkezes dobások hajítások Testnevelési játékok, sor és váltóversenyek Labdakezelés alapjai Egyszerű koreografált játékok, népi játékok

3. – 4. osztály 1-8 ütemű gimnasztika Gyors futások irányváltoztatással Fogó játékok, különböző sor és váltóversenyek Növekvő erőszükséglet jellegű szökdelések, ugrások Kúszások, mászások, egyensúlygyakorlatok Egy és kétkezes dobások, hajítások Célzás álló és mozgó tárgyakra Labdakezelés elmélyítése Sportágakat előkészítő játékok

OKTATÁSMÓDSZERTANI SZEMPONTOK A motorikus koordináció (ügyesség) fejleszthető A mozgáskészségek alkalmazásának különbségei A rész-egész oktatási módszer viszonya A gyakorlás fontossága Pontosság és gyorsaság kapcsolata Az oktatott ismeretanyag mennyisége Szóbeli megerősítés szükségessége