Balatoncsicsó Faluház eMagyarország Pont KIHOP/2008 pályázathoz kapcsolódó ismeretterjesztő előadássorozat III.rész: eKözigazgatás Készítette: Hollósy Szabolcs eTanácsadó
Honnan indult, hol tart és mi a cél ?
A mai fejlett társadalmakban az állam és az egyén folyamatos kölcsönhatásban van, melynek a klasszikus módja a hivatalokban kialakított ügyfélkapcsolati „ablakoknál” fogadási időben történő személyes megjelenés. Itt az ügyintézés határozati dokumentumok, okiratok és igazolványok bemutatásával bonyolítható, jó esetben intézhető. Hátránya, hogy -Különböző helyszíneken (utazási költségek) -Átfedő félfogadási időben (munkaidő miatt szabadság szükséges) -Sok „papír” cipelésével (mindig otthon marad valami !) tudjuk ügyeinket a gyakorlati tapasztalatok szerint több nekifutással bonyolítani, nehézkesen elintézni. Régóta igény van e bürokratikus rendszer alapos megreformálására !
Honnan indult, hol tart és mi a cél ? A mára kialakult és dinamikusan fejlődő információs társadalom tálcán kínálja a megoldást a közigazgatási ügyintézés felgyorsítására és egyszerűsítésére: •A korszerű számítástechnikai eszközök mindennapi használatához való hozzáférés megteremtődött –egyrészt a közigazgatási szerveknél (egészen a legalsóbb szintekig), –másrészt a lakosság körében. •Az internet-technológia „szétterjedése” folyamatos és gyors •Az elektronikus ügyintézés alapvető biztonsági, hitelességi feltételei biztosított a jogalanyok teljes köre által (anyagilag, fizikailag) elérhető módon (elektronikus aláírás vagy ügyfélkapus azonosítás). •Az elektronikus ügyintézés elterjedését lehetővé tevő, és ösztönző jogszabályi háttér megteremtődött, habár ma még csak „lazán terelgeti” és nem kötelezi a közigazgatási intézményeket – reméljük ez szigorodni fog !
Honnan indult, hol tart és mi a cél ? Az internet biztosít alkalmas infrastruktúrális környezetet az eKözigazgatás tényleges megvalósulásához oly módon, hogy a hivatalok: - a hivatalok honlapjaikon információkat és kitölthető dokumentumokat bocsájtanak rendelkezésre - az adatcsere az mellett a webes felületeken történő file le és feltöltéssel bővült, kitöltő-programok segítenek az elektronikus „formanyomtatványok” szabványosításában, titkosításában -A magyarorszag.hu portálon keresztül elérhető az összes eSzolgáltatást nyújtó hivatal és rengeteg ügyintézés folyamatleírása, jogszabályok formanyomtatványok Szükség volt egy tökéletesen működő személyazonosítási rendszer megalkotására, hogy az internetes környezetben jellemző nyitottság mellett a hivatali ügyintézés által megkövetelt egyértelmű személyazonosítás és adattitkosítás lehetővé váljon: EZ AZ ÜGYFÉLKAPUS BELÉPTETŐ ÉS AZONOSÍTÓ RENDSZER
Honnan indult, hol tart és mi a cél ?
Az egyablakos ügyintézés már megvalósult az ügyfélkapu és a KR által, a probléma csak az, hogy nagyon kevés intézmény érhető el ma még ezen a csatornán. A kép jól szemlélteti, hogy amennyiben a felső sorban minden hivatal szerepelne, akkor gyakorlatilag megvalósulhatna a kényelmes egyablakos, otthonról történő ügyintézés.
Honnan indult, hol tart és mi a cél ? A 2009-es év első fele igen aktív időszak volt a közigazgatási folyamatok elektronizálása tekintetében. Több, az adott területet érintő jogszabály született, melyek amellett, hogy új lehetőségeket teremtenek, egyben kötelezettséget is rónak a közigazgatási szervekre: -Kötelesek az un. Hivatali Kapuhoz csatlakozni, amely által a Központi Rendszeren keresztül elektronikusan tudnak egymással kapcsolatot tartani -Lehetőségük van a KR-t felhasználva az állampolgárokkal azok ügyfélkapuján keresztül elektronikusan hivatalos ügyeket intézni Csatlakozottak listája itt található:
Hogyan működik az ügyfélkapu és a hivatali kapu ? A KR (Központi rendszer) által biztosított adattovábbítási csatorna (internet-posta) ezen keresztül az küldhet hivatalos elektronikus „postát” aki regisztráltatta magát, tehát rendelkezik hozzáféréssel és értesítési tárterülettel Hivatali Kapu Ügyfél Kapu Nem regisztrált állampolgár Hivatali alkalmazott Hivatalok
Hogyan működik az ügyfélkapu és a hivatali kapu ? A hivatal létrehozza elektronikus nyomtatványait a KR által biztosított Általános Nyomtatvány Tervezővel (ÁNyT), amelyeket közzétesz és mindig frissít hivatalos Honlapján. Az állampolgár a központi rendszerről (KR) letölti az Általános Nyomtatvány Kitöltő programot (ÁNyK) díjmentesen és telepíti számítógépén (pl.: AbevJava – azért Java, hogy minden Operációs rendszer alatt futtatható legyen) Az állampolgár letölti adott hivatal nyomtatványát a hivatal weblapjáról és megnyitja azt a telepített Általános Nyomtatvány Kitöltő programban. Az állampolgár kitölti a nyomtatványt az ÁNYK-vel és végül előkészíti feltöltésre azaz KR „postázásra”: az ÁNYK automatikusan tömöríti és titkosítja a kitöltött dokumentumot. Az állampolgár belép a KR magyarorszag.hu portáljára és a Dokumentum Feltöltővel útjára indítja a dokumentumot. A KR dokumentálja a „feladás” és a „kézbesítés” körülményeit. A címzettet a KR kiolvassa a nyomtatvány fejlécéből, melyet a kérdéses hivatal maga töltött ki amikor létrehozta a nyomtatványát az ÁNyT-vel, így biztosan jó helyre megy a küldemény. A hivatal alkalmazottja letölti a KR-ben fenntartott szervezeti postafiókról az elektronikus dokumentumot, feldolgozza és választ küld az ügyfélnek az értesítési tárhelyére küldött elektronikus dokumentum formájában.
A Közadattár Ha majd minden hivatal eleget tesz a törvényben előírt kötelezettségének, mely szerint: -saját honlapon közzéteszi a köznyilvános információit -a Közadattár részére megküldi honlapja leíró adatait akkor az állampolgár egy tetszőleges elektronikusan intézni kívánt hivatali ügy megindításának első pontjaként a kozadattar.hu oldalon tudja a leghatékonyabban megtalálni a kérdéses intézmény: -weboldalát -szervezeti felépítését -ügyleírásait -Elektronikus Nyomtatvány adatbázisát
APEH – eÜgyintézésben az élen ! Az eKözszolgáltatások általános modelljeként szolgál az APEH teljes körű elektronikus ügyintézése, aki ezt ismeri, az ismeri a jövőt !
magyarorszag.hu A magyarorszag.hu a közhivatalok portálja, innen indulva megtalálható az összes olyan hivatal, amely elektronikus ügyintézést tud lefolytatni az ügyfélkapun beregisztrált ügyfelekkel. A portál szolgáltatásait minden állampolgár igénybe veheti, de aki rendelkezik ügyfélkapu regisztrációval, az jóval több szolgáltatáshoz fér hozzá mint azok, akik anoním módon látogatnak ide.
Ügyintézés otthonról TAJ szolgáltatások: Beteg életút: utánanézhetünk, hogy orvosi kezeléseink során milyen költségeket számoltak el az egészségbiztosításunk terhére. Biztosítási jogviszony: leellenőrizhetjük, hogy munkáltató(in)k valóban eleget tettek, tesznek-e kötelezettségüknek, azaz fizetik-e az egészségbiztosítási járulékot utánunk ? TAJ szám érvényesség ellenőrzése: tetszőleges TAJ szám beírása esetén ellenőrizhető, hogy érvényes-e az.
Ügyintézés otthonról Cégkereső: Nézzünk utána a következő árajánlatadó cég adatainak:
Ügyintézés otthonról Dokumentumok feltöltése a Központi Rendszerre:
Ügyintézés otthonról Gépjárműkereső – ellenőrizzünk egy gépjárművet pl. a rendszám alapján
Ügyintézés otthonról Értesítési tárhely: ez a hivatalos „postaládánk” a KR-en belül. A tartós tárban célszerű elhelyezni a dokumentumokat, mert itt folyamatosan megőrzik a számunkra.
Ügyintézés otthonról Felsorolás jelleggel néhány hasznos lehetőség a sok közül: APEH árverések – belépés az aukciók oldalára eBEV szolgáltatások - dokumentum keresése és megnyitása Dokumentumminták - gépjármű adásvételi szerződés letöltése Jogszabálykereső – a hatályos jogszabályok letölthetőek innen
Köszönöm a figyelmet !