A bányászatot érintő finanszírozási lehetőségek EU forrásból Dr. Hámor Tamás Magyar Bányászati és Földtani Hivatal Országos Bányászati Konferencia Egerszalók,

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Az Európai Unió támogatási alapjai, a as időszak újdonságai.
Advertisements

Környezetvédelmi ipar és hulladékgazdálkodás Magyarországon
A fenntartható fejlődés és a Nemzeti Fenntartható Fejlődési Stratégia
Magyarország fejlesztési forrásai Aktuális hírek •2006. október 16. –OP társadalmi egyeztetése •2006. október 17. –ÚMFT parlamenti vitája.
Winkler Gyula EP képviselő
Az Európai Unió fenntartható környezeti és energetikai szakpolitikái Derjanecz Anita DDRIÜ Brüsszeli Iroda CIP Intelligens Energia Európa Nemzeti Információs.
A közötti időszak fejlesztési tervezésének megalapozása
Az EU „Városi környezet” tematikus stratégiája – a városi környezetgazdálkodás perspektívái Dr. Buzás Kálmánné KvVM Környezetpolitikai Osztály Szakmai.
NAPII. - mikrogazdaság Jobbágy Valér GKM. Iránymutatások - mikrogazdaság Tudással és innovációval a növekedésért 7. A K+F célú beruházások növelése és.
Visegrádi Közüzemi - Közszolgáltatói Szakmai Konferencia november 21.
AZ ÚJ gazdaságfejlesztési programról
A víz mint magyar EU-elnökségi prioritás
PannonRIS – Folyami Információs Szolgáltatások Magyarországon
Uniós források fogadása a bérlakásépítéseknél
Népfőiskola a helyi tudás megtöbbszörözésére, a településfejlesztés eszközeként Lakitelek, március 26. Lakitelek, március 26.
Magyarország részvétele az Európai Területi Együttműködési
A Nemzeti Éghajlatváltozási Stratégia végrehajtása - nemzetközi folyamatok és hazai feladatok - MeH-MTA Klímafórum május 28.
Emberi Erőforrások Minisztériuma Emberi Erőforrások Minisztériuma
Hegyi Csilla osztályvezető Innovációs és K+F Főosztály
GINOP 1. prioritás A vállalkozások versenyképességének javítása
I. Nemzeti Fejlesztési Terv ( ) Készítette: Koczka Csaba (M6MGTO)
Készítette: Lázár Nikolett Földrajz BSc II. évfolyam.
Az INTERREG közösségi kezdeményezés 2/C modul Ponácz György Márk SAKK-tréner.
Az Új Magyarország Vidékfejlesztési Program (ÚMVP)
A régiók Európája Az EU regionális politikája Az EU alapelvei
Az Európai Unió intézményrendszere Unger Anna december 1.
Agrár-környezetvédelmi Modul Agrár-környezetvédelem, agrotechnológia KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. EU ismeretek KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Regionális innovációs fejlesztési lehetőségek az Új Magyarország Fejlesztési Tervben Kleinheincz Ferenc főosztályvezető, Nemzeti Fejlesztési Ügynökség.
A regionális politika és az agrárpolitika kapcsolata
: ITI és EGTC Az ETT-k lehetséges szerepe a határ menti ITB-k megvalósításában.
dr. Szaló Péter helyettes államtitkár szeptember 24.
Az Európai Unió környezetpolitikája Asszisztens hallgatók 19. tételéhez
46. Közgazdász-vándorgyűlés, június 27., Cz.E. 1/17 Lisszaboni stratégia és a vállalati versenyképesség 46. Közgazdász-vándorgyűlés Czakó Erzsébet.
1 A kohéziós politika a költségvetés fogságában 49. Közgazdász-vándorgyűlés, Pécs, szeptember 30. dr. Iván Gábor.
Gazdaságfejlesztési Programok Helyettes Államtitkársága
A klímaváltozás és a legfontosabb hazai feladatok A klímaváltozás és a legfontosabb hazai feladatok Szabó Imre miniszter Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium.
Dr. Lamperth Mónika Budapest április 18.
Veszélyes üzemek kritikus infrastruktúra védelmi aspektusai
Társadalmi Felzárkózásért Felelős Államtitkárság Nemzeti Társadalmi Felzárkózási Stratégia január 26.
KÖZÖSEN AZ UNIÓS FEJLESZTÉSI FORRÁSOK FELHASZNÁLÁSÁÉRT Környezetpolitikai Fórum Budapest, Március 20. Partnerség és fenntarthatóság Dr. Szegvári.
Kreatív Iparágak a Digitális térben Új Széchenyi Terv konzultációs konferencia és eFestival Gála Digitális stratégia Közérdekű és kulturális adatok és.
1 A magyar energiapolitika „ Az energiahatékonysági indikátorok az EU-ban és Magyarországon” nemzetközi szeminárium Budapest, október 5. Hatvani.
KÖRNYEZETVÉDELEM ÉS INFRASTRUKTÚRA OPERATÍV PROGRAM előadó: dr. Bujáki Gábor igazgazó Pest Megyei Vállalkozásfejlesztési Alapítvány.
Címalcím 1 Nemzeti Fejlesztési Terv - Regionális Operatív Program Wächter Balázs VÁTI Területfejlesztési Igazgatóság Stratégia tervezési iroda november.
Területpolitikai eszközök és a klímaváltozás
A Jövő Internet kutatás hazai támogatási lehetőségei Fonyó Attila Nemzeti Erőforrás Minisztérium Tudománypolitikai Főosztály.
COACH BioEnergy A biomassza energetikai hasznosításának erősítése és népszerűsítése Közép-Európában – egy nemzetközi információs és tanácsadói hálózat.
Strukturális és Kohéziós Alapok
A magyar vidékfejlesztés és mezőgazdaság jövője Európában Konferencia 2011.május 24. Javaslatok az EU vízpolitikájának integrálására a Nemzeti Vidékstratégia.
A kormányzati K+F+I politika prioritásai, különös tekintettel a gyógyszeriparra Dr. Nikodémus Antal Nemzetgazdasági Minisztérium, Innovációs és K+F Főosztály.
Dőry Tibor MTA RKK Nyugat-magyarországi Tudományos Intézet
Az Európai Foglalkoztatási Stratégia Készítette: Balogh Judit Nemzetközi Tan. III. évf
EU szabályozás Általános környezetvédelmi jogtár Forrás:
1 Az Európai Unió gazdasági fellendítési terve Winkler Gyula európai parlamenti képviselő (RMDSZ, EPP-ED) Brassó, január 29.
Az ÉARFT és ÉARFÜ élő regionális kapcsolatai. 2 Nemzetközi projektek célja A régiós szervezetek gazdasági kapcsolatainak erősítése A régió lobbi-erejének.
TERÜLETI PAKTUM. A PAKTUM BEMUTATÁSA szeptember 25-én aláírták a Területi Foglalkoztatási és a Társadalmi Integráció a Központi Régióban Paktumot.
Berecz Mihály kistérségi koordinátor Püspökladányi kistérség Észak-alföldi Regionális Fejlesztési Ügynökség Kht. Az Új Magyarország Fejlesztési Terv (ÚMFT)
Pályázatírás módszertana
Foglalkoztatás-politika
COACH BioEnergy A biomassza energetikai célú hasznosításának erősítése és népszerűsítése Közép-Európában – nemzetközi információs és tanácsadói hálózat.
A Nemzeti Fejlesztési Terv
Jogalkotás és finanszírozás a közösségi nyersanyag-politikában Dr. Hámor Tamás Magyar Bányászati és Földtani Hivatal Országos Bányászati Konferencia Egerszalók,
Közigazgatási Jog 4 Európai Közigazgatás, 5. előadás október Az Európai Unió területi-helyi közigazgatása 3.1. Regionalizmus az EU-ban integráció.
A szociális munka fő fejlődési irányai Az EU stratégia és Magyarország stratégiájának hatása a szociális munka gyakorlatára.
A Strukturális Alapok Cél: a régiók közötti társadalmi és gazdasági kohézió elősegítése Költségvetés: 195 mrd EUR  Európai Regionális Fejlesztési.
Az innovációs folyamatok rendszere, és a decentralizált pályázati források Brunda Gusztáv innovációs menedzser szakközgazdász
ACT SME: A kis- és középvállalkozások határon átnyúló üzleti kapcsolatainak elősegítése KKV-k fejlesztési eszközeinek, forrásainak és erőforrásainak európai.
Előadás másolata:

A bányászatot érintő finanszírozási lehetőségek EU forrásból Dr. Hámor Tamás Magyar Bányászati és Földtani Hivatal Országos Bányászati Konferencia Egerszalók, XI © Hámor, 2013

ELŐADÁSVÁZLAT  Fontosabb intézmények  EU vs. bányászat, rövid történeti áttekintés  Strukturális és Kohéziós Alapok elérhetősége  Közösségi nyersanyag politika kialakulása  Európai Innovációs Partnerség és a Horizon2020  Következtetések © Hámor, 2013

Bányászat és az Unió I. 1951: Európai Szén és Acél Közösség (Párizs) •3. cikk: a természeti erőforrások ésszerű használata, kimerítésük elkerülése 1957: Euratom Szerződés (Róma) •52. cikk: az ércekkel és hasadóanyagokkal való ellátottság biztosítása, közös politika az egyenjogú hozzáférésért 1997: Amszterdami Szerződés •174. cikk: a közösségi környezetpolitika hozzájárul a természeti erőforrások gondos és ésszerű használatához : közösségi politika szénre, vasércre, uránra (állami támogatás, készletezés), kőolaj-földgázra (készletezés, kutatás-kitermelés irányelv), munkavédelem, műszaki bizt. •a bányászat kivétel a környezetvédelmi irányelvek többségének hatálya alól : bányászati szerencsétlenségek, a környezet- védelmi szabályozás hatálya alá kerül a bányászat © Hámor, 2013

Aznalcollar, 1998 Nagybánya, 2000 gátszakadások Aberfan, Wales, 1966, 144 Stava, Italy, 1985, 268 Bányászat és az Unió II. © Hámor, 2013

Bányászat és az Unió III. 2000: 2 Európai Bizottság-i közlemény (COM265,664) Európai hulladék katalógus, Víz keretirányelv, Natura 2003: Európai Bírósági döntés Seveso II irányelv módosítás Seveso II irányelv módosítás 2004: Környezeti felelősség irányelv, Term. erőforrás stratégia, Bányászati hulladék BAT ref. dok., Leoben jelentés 2006: Szennyező-regiszter rendelet, REACH, Bányászati hulladék irányelv 2007: Verheugen jelentés, Lead Market Intiative, Inspire irányelv 2008: Nyersanyag Kezdeményezés Biz. közl., Hulladék irányelv 2009: Bányászati hulladék határozatok 2010: 2020 Flagship Initiative Biz. közl. 2011: Nyersanyagpiacok kihívásai Biz. közl. Erőforrás hatékonyság Biz. közl. 2012: Európai Innovációs Partnerség a nyersanyagokról Biz. közl. © Hámor, 2013

Bányászat és az Unió IV. 2013: EIP-RMI stratégia végrehajtási terv Tengeri CH fúrásbiztonság irányelv Földközi-tenger CH fúrásbiztonság Egyezmény Nem-konvencionális CH Bizottság-i közlemény ? 2014: Horizon 2020 (és új finanszírozási periódus) kezdete EIP-RMI jogalkotási (-módosítási) célok végrehajtása: Nyersanyag-gazdálkodási keretirányelv ? Nem-konvencionális CH irányelv vagy módosítások ? Nem-konvencionális CH irányelv vagy módosítások ? © Hámor, 2013

2000. évi közlemény a nem-energetikai kitermelő iparról: • a bányászat vetélkedik más területhasználatokkal • a társadalmi-gazdasági és környezeti szempontokat egyensúlyban figyelembe vevő közösségi politika kell évi közlemény: • kínálat és kereslet elemzése (széles skála: export – önellátás - importfüggés) • a nyersanyagok elérhetőségének és árának alakulása • új ipari stratégiák és a globális piacok működési zavarainak veszélyei • a szakpolitikai megoldás: integrált stratégia első pillér: nyersanyagok beszerezhetősége a világpiacon torzítatlan feltételekkel, az állam működésének erősítése, befektetésbarát környezet, fenntartható gazdálkodás elősegítése második pillér: európai forrásokból származó nyersanyagok fenntartható kínálatának segítése harmadik pillér: elsődleges nyersanyagok felhasználásának csökkentése az EU-ban, másodnyersanyagok © Hámor, 2013

2011. évi közlemény elemei: • nyersanyagpiacok a spekulatív tőke új tárgyai • tőzsdei derivatívák megregulázása • kőolaj és földgáz, villamos áram • agrártermékek A nyersanyagpolitika továbbfejlesztése: • 14 kritikus ásvány beazonosítása • kereskedelmi stratégia kialakítása (WTO, OECD, Afrika, stb.) • kutatás, innováció, oktatás támogatása • Natura 2000 újraértelmezése, iránymutatás kiadása • ecodesign, end-of-waste, urban mining, • Extractive Industry Transparency Initiative (könyvelésben) • Nemzeti ásványpolitikák kidolgozása, vagyonnyilvántartás • ásványvagyon-védelem a területrendezési tervezésben • nemzeti geológiai szolgálatok együttműködése © Hámor, 2013

2013:

The „Fund-history” 1958: ESF (Social) 1962: EAGGF (Agri.) 1975: ERDF (Reg.) 1993: FIFG (Fish.) 1994: CF (Cohesion) 2007: IPA (ex ISPA, SAPARD, CARDS, PHARE)

AZ EURÓPAI PARLAMENT ÉS A TANÁCS 1080/2006/EK RENDELETE az Európai Regionális Fejlesztési Alapról 3. § (2) Az ERFA a következők finanszírozásához járul hozzá: a) termelő beruházás, amely hozzájárul a fenntartható munkahelyek teremtéséhez és megőrzéséhez, elsősorban a kis- és középvállalkozásoknak (KKV-k) nyújtandó, elsősorban közvetlen befektetési támogatás révén b) infrastruktúrába történő befektetés c) az endogén potenciál fejlesztése a regionális és helyi fejlesztést támogató intézkedések révén (vállalkozásoknak, különösen a KKV-knak nyújtott támogatás, finanszírozási eszközök – kockázati tőke, kölcsön- és garancialapok, helyi fejlesztési alapok, kamattámogatás – d) az 1083/2006/EK rendelet 45. és 46. cikkében említett technikai támogatás 4. § Ezt a konkrét politikai eszközkombinációt az egyes tagállamok sajátosságai szerint kialakítva elsősorban a következő prioritásokon keresztül kell megvalósítani:  kutatás és technológiafejlesztés (K+TF), innováció és vállalkozói szellem  információs társadalom, beleértve az elektronikus hírközlési infrastruktúra  helyi fejlesztési kezdeményezések, szomszédos szolgáltatásokat nyújtó struktúrák  környezetvédelem, beleértve a vízellátást, a víz- és hulladékgazdálkodást  kockázatok megelőzése, beleértve a természeti és technológiai kockázatok  közlekedési beruházások  energetikai beruházások  oktatási beruházások

A Tanács 1084/2006/EK rendelete a Kohéziós Alap létrehozásáról 2. Cikk A támogatások köre (1) Az Alap a következő területeken végzett tevékenységekhez nyújt támogatást: a) transzeurópai közlekedési hálózatok, különösen az 1692/96/EK határozatban meghatározott közös érdekű kiemelt projektek; b) környezetvédelem a környezetvédelmi politikai és cselekvési program alapján meghatározott közösségi környezetvédelmi politikai prioritások körében (inkl. energiahatékonyság, megújuló energiák) + A Tanács 1083/2006/EK rendelete az Európai Regionális Fejlesztési Alapra, az Európai Szociális Alapra és a Kohéziós Alapra vonatkozó általános rendelkezések megállapításáról

A Bizottság 800/2008/EK rendelete a Szerződés 87. és 88. cikke alkalmazásában a támogatások bizonyos fajtáinak a közös piaccal összeegyeztethetőnek nyilvánításáról 1. Ezt a rendeletet következő támogatásfajtákra kell alkalmazni: a) regionális támogatás; b) kkv-nak nyújtott beruházási és foglalkoztatási támogatás; d) környezetvédelmi támogatás; f) kockázati tőke formájában nyújtott támogatás; g) kutatási és fejlesztési és innovációs támogatás; h) képzési támogatás; 3. E rendeletet a gazdaság valamennyi ágazatára alkalmazni kell, a következők kivételével: d) a széniparban folytatott tevékenységhez nyújtott támogatás, a képzési támogatás, a kutatási és fejlesztési és innovációs támogatás, valamint a környezetvédelmi támogatás kivételével;

A Bizottság határozata a szén-dioxid környezetvédelmi szempontból biztonságos leválasztására és geológiai tárolására irányuló kereskedelmi demonstrációs projekteknek, valamint a megújuló energiaforrások hasznosítására alkalmazott innovatív technológiák demonstrációs projektjeinek az üvegházhatást okozó gázok kibocsátási egységei Közösségen belüli kereskedelmi rendszere keretében történő finanszírozására vonatkozó kritériumok és intézkedések meghatározásáról (COM(2010)670) „NER300” CLT-demonstrációs projektek kategóriái (CCS) Geotermikus energia – projekt-alkategóriák: - 5 MWe névleges kapacitású, megnövelt hatékonyságú geotermikus rendszerek tenziós feszültségterekben, - 5 MWe névleges kapacitású, megnövelt hatékonyságú geotermikus rendszerek kompressziós feszültségterekben, - 5 MWe névleges kapacitású, megnövelt hatékonyságú geotermikus rendszerek tömör szerkezetű, mélyen fekvő üledékes kőzetekben, gránitban és egyéb kristályos szerkezetekben, -5 MWe névleges kapacitású, megnövelt hatékonyságú geotermikus rendszerek mélyen fekvő mészkőben. 50 %-os támogatási intenzitás

A Bizottság közleménye a nyersanyagok rendelkezésre állásának biztosítása európa jövőbeli jóléte érdekében javaslat nyersanyagokkal foglalkozó európai innovációs partnerségre A Bizottság közleménye a nyersanyagok rendelkezésre állásának biztosítása európa jövőbeli jóléte érdekében javaslat nyersanyagokkal foglalkozó európai innovációs partnerségre COM2012(82) 2020-ig elérendő célok: - szabványosított európai statisztikai eszközök az erőforrások és tartalékok felmérésére, és3-D geológiai térkép - kereslet és kínálat alakulását a gazdaságosan kiaknázható tartalékokkal összekapcsoló dinamikus modellezési rendszer, és teljes élettartam- elemzés - legfeljebb tíz, kutatással, kitermeléssel és feldolgozással, hulladékgyűjtéssel és újrahasznosítással kapcsolatos innovatív kísérleti projekt - kritikus és ritka nyersanyagok helyettesítése legalább három fontos alkalmazásban - fenntartható bányászattal és anyaggazdálkodással foglalkozó kutatási, oktatási és képzési központok hálózata, összhangban az Európai Innovációs ésTechnológiai Intézettel (EIT), és a vonatkozó tudományos és innovációs társulásokkal (KIC) - anyagok használatát és a hulladékáramba bekerülő értékes nyersanyagok megtartását, újrahasználatát és újrahasznosítását illetően a hatékonyság növelése - piaci potenciállal rendelkező innovatív nyersanyagok és termékek - EU aktivizálása többoldalú nemzetközi és kétoldalú kapcsolatokban - EU aktivizálása többoldalú nemzetközi és kétoldalú kapcsolatokban.

+ Közösségi jelent ő ség ű ásványi nyersanyag lel ő helyek !!!

NMP European Intelligence Network on the Supply of Raw Materials The Coordination Action should in particular: - Creation of a permanent body before the end of the project. - Create a harmonised and standardised EU knowledge base interoperable with national databases including information on primary and secondary resources on land and in marine environment down to 4 km depth, and estimations of the resource availability including urban mines (landfills and mining waste), and contribute to the establishment of the 'European Raw Materials Yearbook' in close coordination with EUROSTAT. - Produce a foresight study on raw materials supply and demand, together with financial institutions, with special attention to critical minerals. A strategy for annual updates. - Develop a multi stakeholders’ Internet portal providing information on the raw materials resources and deposits. © Hámor, 2013

Nyersanyagkutatás a HORIZON 2020-ben: 5. prioritás: 3.1 md€ (4%) (inkl. blue growth+energy) nyersanyagok (inkl. hulladék): kb. 600 m€ (kb. 100 m€/év) EIT (inkl. KIC): 2.7 md€ (3.5%) 25% intenzitás klímaügyek csökkenő súllyal Key Enabling technologies

HA BIZTOS AZ ÜZLETI SIKER, ÉS MÁR CSAK TŐKE KELL:

ÖSSZEGZŐ GONDOLATOK  az EU történelme szorosan összefonódik a bányászattal  a nyersanyag politika elemei feltételezik az elmélyültebb integrációt és a végeredmény jogforrásban is testet ölt majd  az RMI EIP SIP célok egyben K&F (Horizon2020) (és strukturális alap?) finanszírozási prioritások is lesznek  a strukturális és más speciális alapok továbbra is elérhetők lesznek, de itt már a tagállami szempontok és elosztási mechanizmusok hatékonysága is meghatározó  a „bányanyitás” mint primer öncél nyílt megjelölése nem kecsegtet sikerrel, árnyaltabb megközelítés és professzionális erőforrás koncentráció a szükséges de nem elégséges feltételegyüttes © Hámor, 2013

EU raw materials webpage: European Innovation Partnership on Raw Materials: partnership/index_en.htm partnership/index_en.htm Report on critical raw materials: Report on best practices in area of land use planning, permitting and geological knowledge: Natura 2000 guidelines: Trade raw materials activity report 2012: JRC report on critical metals and energy technologies: def.pdf

JÓ SZERENCSÉT ! © Hámor, 2013