„(RE)INTEGRÁLÓ KÖZÖSSÉGEK” TUDOMÁNYOS KONFERENCIA PÉCS, 2011

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
AHOL A CSEND MÉG HALLHATÓ KOMMUNIKÁCIÓS HÁLÓ NYÉSTÁN
Advertisements

Érték-e még a család? SzülőSuli 1.
Mit lehet tudni a célcsoportról?
Neveléselmélet, nevelésfilozófia
Készítette: Raczkó Viktória
A normalizálás az adatbázis-tervezés egyik módszere
Társadalmi és kultúraközi kommunikáció II. - Tóth Attiláné dr. Társadalmi és kultúraközi kommunikáció II. Tóth Attiláné dr.
Energia a középpontban
Munka - lakás - szabadidő egysége és szervezése pszichiátriai rehabilitáció gyakorlatában Dr. Pető Zoltán.
1 Vállalkozónők lehetőségei a civil szférában Előadó: Elekes Zsuzsa Civil Szervezetek Regionális Szövetség, elnök.
A Barátság.
A filozófia helye a középiskolai oktatásban
I. AZ EMBERI ERŐFORRÁS MENEDZSMENT SZEREPE A SZERVEZETEKBEN
III. LÉTKÉRDÉS KONFERENCIA EGYÜTT-LÉT A kapcsolatok természetrajza
A Budapesti Egyetemi Katolikus Gimnázium és Kollégiumban
A PROJEKT, A VÁLLALKOZÁSI SZERZŐDÉS SZEMSZÖGÉBŐL dr. Naszádos Krisztina NKKB Ügyvédi Iroda 2010.
Deviancia Minden tünet kialakulásánál szerepet játszik:
Bevezetés a tanácsadásba Dr. Dan Brinkman.. Tanácsadás  Nátán esete (2Sám 12:1- 14)
Kreatív technikák és terápiák a pszichiátriai betegek közösségi alapú ellátásaiban Endre Szilvia május 23.
„Férfinak és nőnek teremtette”
A Venn-diagram használata
1 Az „ÁROP A polgármesteri hivatalok szervezetfejlesztése pályázat” háttere „Helyi igényekre épülő szervezetfejlesztés a Zalakarosi Polgármesteri Hivatalban”
Motivációs kérdezés technikája
A pszichiátriai ellátás szervezeti keretei
Franz Alexander, a pszichoszomatika zsenije…
Bevezető előadás. Összegzően meghatározhatjuk úgy is a személyiséget, mint az egyén jellegzetes gondolkodási, érzelmi és viselkedéses mintáit, melyek.
ARISZTOTELÉSZ (Kr. e ).
Szociális tanulás formái
Pszichoprofilaxis és pszichoedukáció a rehabilitációban
Péczeli Katalin előadása
Óvodai tanterv a 3 és 7 évesek számára
Gyermek és fiatalkori devianciák kialakulása
Regresszióanalízis 10. gyakorlat.
Egyéni döntések a szervezetben
Új megközelítés - Anyaklubok Magyarországon Jónás Jánosné Szarvasi Fiatalok a Holnapért Egyesület április 3.
Orbán Ida Országos Tudományos Diákköri Konferencia Április 14.
Az emberi tanulás.
1 Oktatás és iskolázottság – nemi egyenlőtlenségek konferencia Az előadás címe: A hátrányos helyzetűek oktatásban való részvétele gender szempontból (különös.
III. előadás: Írásbeliség, egyén, társadalom
A mentorképzés tapasztalatai
Az Élet Igéje augusztus Chiara Lubich 1949-es írása.
A pszichikumról általában
A létezés válasz arra a kérdésre, hogy „Hogyan van?”, a lényeg térbeli és időbeli megnyilvánulásait foglalja magába, és megnevezi az ember sajátos létmódját:
A pszichológia a személyiség vizsgálatának tudománya
Trénerek: Rehabilitáció - Érték - Változás (RÉV): Megváltozott munkaképességű személyek munkaerő-piaci helyzetének elősegítése érdekében történő rendszerszintű.
TEHETSÉGFEJLESZTŐ PROGRAMOK AZ IDEGEN NYELV OKTATÁSBAN
Thomas S. Kuhn: A tudományos forradalmak szerkezete
A lelki egészség védelme az iskolában
Mindennapi veszteségeink
A deviancia értelmezési kerete
7.Az elméleti redukció 1.A mechanizmus-vitalizmus vita –Szélesebb értelemben: redukálható-e a biológia a fizikára és a kémiára, vagy beszélhetünk-e autonóm.
Gaudium et Spes: Kihívások és kilátások Szeptember 10. Előadó: Dr. Tomka Ferenc.
GRAFO-LIFE hatékony segítség a mindennapokban. GRAFO-LIFE A hétköznapokban felmerülő stressz- és krízishelyzetek három csoportba vezethetőek vissza: 1.
Az oktatási gyakorlat fejlesztése
Személyiségünk szerepe - a lelki-, és energiaegyensúly megtartásában
A CSALÁDOK HITVALLÁSA.
Az alapvető kommunikáció
A Veszprém megyei pszichiátriai ellátó rendszer ismertetése
SZERETET, ÉS MEGBOCSÁTÁS nem gyűlölet, és harag!
Adatbáziskezelés. Adat és információ Információ –Új ismeret Adat –Az információ formai oldala –Jelsorozat.
Jogi alapfogalmak. Társadalmi normák A társadalmi normáknak nevezzük az emberek életét, tevékenységét meghatározó magatartási szabályok összességét, amelyeknek.
Kiégés prevenció Testi-lelki-szellemi törvényszerűségek a betegség és az egészség hátterében dr. Darnói Tibor.
Személyiségfejlődési zavarok
Pszichológiai módszerek a szenvedélybetegek kezelésében
A reintegráció lehetőségei
RÉV Szenvedélybeteg-segítő Szolgálat 1 Főegyházmegyei Karitász Központ RÉV Szenvedélybeteg-segítő Szolgálat R emény É let V áltozás.
Belépés a hálózati/virtuális információs világba
Testi – Lelki – Szellemi összefüggések
Szociálpszichológia-2 Attitűd
„FÜGGŐSÉG ÉS/VAGY MUNKAKÉPESSÉG” konferencia
Előadás másolata:

„(RE)INTEGRÁLÓ KÖZÖSSÉGEK” TUDOMÁNYOS KONFERENCIA PÉCS, 2011 „(RE)INTEGRÁLÓ KÖZÖSSÉGEK” TUDOMÁNYOS KONFERENCIA PÉCS, 2011. SZEPTEMBER 9. A MEZŐ ELHAGYÁSA: A „METALÉPÉS” LEHETŐSÉGE AZ ADDIKTOLÓGIAI REHABILITÁCIÓ SORÁN Mándi Nikoletta

AZ ADDIKTOLÓGIAI REHABILITÁCIÓ, MINT REINTEGRÁLÓ KÖZÖSSÉG Emberek ideiglenes életvilága, akik a társadalom által felkínált életvilág lehetőségeit elutasították, majd az ideiglenes életvilágban - a rehabilitáció átmeneti terében - tanulási, mimetikus folyamatokon keresztül jutnak el az elutasított életvilág transzformációjáig, hogy aztán újra elfoglalják benne helyüket, azzal a lehetőséggel, hogy a társadalom általuk újrakonstruált képét képessé váljanak elfogadni. (Mándi, 2010) A kutatás módszere: résztvevő megfigyelés, felépülő szenvedélybetegekkel készített életút interjú, félig strukturált interjú A kutatás helyszíne: Mérföldkő Rehabilitációs Otthon Kutatói kérdés: Mi biztosítja a metalépés lehetőségét a rehabilitáció terében?

A 9 PONTOS REJTVÉNY: A METALÉPÉS Instrukció: Kösd össze az ábrán látható 9 pontot, 4 egyenes vonallal úgy, hogy közben nem emeled fel a ceruzát a papírról!

A METALÉPÉS, AVAGY A MÁSODFOKÚ VÁLTOZÁS Az „átalakítás nemes művészete”: az „átalakítás” a különféle helyzetek felfogása érzelmi vagy konceptuális keretének megváltoztatása, melynek eredménye a helyzethez rendelt jelentés, s annak következményeinek megváltozása. (Watzlawick, Weakland és Fisch 1990; Sárvári, 1999) Változáskoncepciójuk központi kategóriája, az „osztály”, olyan szellemi termékként konstituálódik, amely más valóságszinten helyezkedik el, mint a tárgy maga. Egy tárgy eredeti osztály-hovatartozása: a tárgy „realitása”. Ha érzékelhetővé válik az alternatív osztály-hovatartozás, ez az átalakítási művelet válhat a változás hatásos eszközévé. A szenvedélybetegek esetében a szerhasználatukra vonatkozó eredeti osztály-hovatartozás „megfogalmazása” egyhangú képet mutat. A szerhasználó életét elsősorban az imagináriusban (a képek birodalma) való mozgás jellemezi, a szimbolikus formák iránti igény elenyésző, a függőség, a szerhasználat, mint tárgy realitása nem aktualizálódik a mindennapok során. („Csak csináltuk, de nem beszéltünk róla.”) A segítők feladata az imagináriusból a szimbolikusba való átlépés lehetőségének megteremtése, az érzelem és értelem nyelvhasználatban való megvalósulásának elősegítése.

A NARRATÍVÁK ÁTALAKÍTÁSÁNAK „NEMES MŰVÉSZETE”: A „BÉTÉ” Az AA betegségmodellje és a Minnesota modell adaptációja szerint: a betegségtudat előhívása és annak fenntartása a sikeres terápia egyik kulcsa. Az alkoholizmus: multifaktoriális betegség, fiziológiai, pszichológiai, szociális és spirituális összetevőkkel. Másik lényeges eleme a betegségből való felépülés lehetőségének elfogadása, ugyanakkor a teljes gyógyulás megvalósulásának kizárása. Az egyik ún. „terápiás tényező” (Yalom, 2001) az információ átadása: az egészséggel, betegséggel, függőséggel, pszichodinamikával kapcsolatos információk. A „betegségtudat” csoporton kívül az összes többi csoportforma a lelki tényezők prioritását, az azokkal való foglalkozás elsődlegességét akceptálja. Ennek ellenére a betegség tudat ismeretelméleti háttérként konceptualizálódik, a rendszert és a kezelési módot meghatározó identikus elemként rajzolódik ki, sőt egyfajta paradigmaként annak indoktrinálása történik. A függőség medikalizálásának, egyben gyógyszer nélküli kezelésének paradoxona: két ellentétes irányú paradigma együttes érvényesülése. Az AA „radikális biológiai betegségelméletet fogad el ideológiának, de ezt csak az absztinencia biztosítására használja, egyébként minden szabálya és gyakorlata a társas hálózat által megerősített személyes autonómia erősítését célozza.” (Buda, 1992:84)

INTERJÚ RÉSZLET „A betegségtudat csoport 8 tematikusan felépített alkalomból áll. Az első három a neurokémiai összefüggéseket mutatja meg a függőség szempontjából. Anatómia és biológia van benne nagy mennyiségben, merthogy előbb megnézzük, hogy hogyan működik tulajdonképpen az emberi test, szervezet sejtszinten, milyen neurotranszmitterek, vagy idegi átvivőanyagok, hormonok befolyásolják akár a mi biológiai funkcióinkat, illetve akár a viselkedésünket. Ez az átütő része. Az eleje, az első három elég ütős, ott csak tényeket közlünk, információkat adok, utána jön a kommunikáció. Utána adott a folyamatos azonosulásra való lehetőség. Azt, hogy ezzel együtt kell élni egy életen keresztül, hogy ez egy betegség, ráadásul halálos, progresszív, azt itt hallják először. A harmadik csoport után pedig rátérünk arra, hogy igazából egy interaktív csoporttá válik ez a dolog, mert onnantól kezdve folyamatos azonosulások vannak a házszabályoktól kezdve, frusztrációkkal, mi a megküzdési stratégia, hol jön be a felismerés, beismerés. Ami nagyon lényeges ebben az egészben, hogy mi egy rendszerben nézzük az egészet, a biológiai, lelki és szociális folyamatokat, minden mindennel összefügg. Azt már az elején tisztázzuk, hogy ez nem egy eleve elrendelt dolog. Biopszichoszociális lény az ember, a szerhasználati függőség rengeteg mindentől függ. A genetikai hozadékra és hogy kinek milyen apja, anyja van, erre tényleg nincsen ráhatásunk. De az, hogy ilyen felelőtlenségig jutottunk, ez igenis a mi részünk a történetben, s ezért nekünk előbb-utóbb szembesülnünk kell a következményekkel. Ami ugye meg is szokott történni, mert jönnek vissza a bírósági papírok, az elvetélt családok, a haragos viszonyok, tehát ezek mind mind visszaköszönnek, meg az öngyűlölet, önutálat. Hogy megloptam, hogy feltörtem egy kocsit, hogy megerőszakoltam nem tudom, hány nőt, elmentem kurvának, hát ezekről ki tehet, ha nem te.” (F, 42 éves nő, függő segítő)

A függőség társadalmasítása A betegségtudat kialakítása révén a függőségből „halálos” betegség válik. A függőség társadalmasítása (annak betegséggé transzformálása, mint reintegráló tényező): annak tudatosítása, hogy ez a betegség nem gyógyítható ugyan, ám tünetmentessé tehető, kezelhető, „megszelídíthető”. „A függőség biológiai meghatározása, hogy ingerület-átvivő anyagcsere-zavar. Gyakorlatilag ez úgy néz ki a mi esetünkben, hogy nem vagyunk képesek megélni olyanfajta örömfokot szer nélkül, mint például a normi. Illetve érzéseinket tekintve végleteket élünk meg, vagy gyűlölünk valakit, vagy nagyon szeretjük és idealizáljuk. Állandósult a szorongásunk és a feszültségünk. Az szinte állandó. Ezért az érzéseink kezelése a terápia lényege.” (F, 42 éves nő, függő/ segítő) „…A BT segít meghozni a döntést. Amikor bejönnek, akkor le akarnak állni, ez egyértelmű. Igen ám, csak utána kiderül számukra is, hogy változás és változtatás nélkül nincs tartós józanság. Na, az már ugye gondot okoz, és kiderül, hogy csupa olyan dolgon kéne változtatni, amin nem is akarok, tehát szándékomban sem állt soha, mert én ugye csak leállni jöttem…A BT szűrőként is működik. Gyógyíthatatlan, halálos, progresszív, változtatni kell - eddig jutunk el az első három alkalomkor, és utána jön az, hogy miben kellene változtatni… Merthogy az nem akarati tényező egyébként, a leállás. Tehát ha nem dolgozol azokon a folyamatokon, meg azokon az érzéseken, akkor te hiába akarsz bármit. Ha változás nincs az életedben, akkor nem történik meg. Változás akkor van, ha tudatosan munkálkodsz. Nem is változás ez, hanem változtatás. A hozzáállásodban, mindenhez: önmagadhoz, emberekhez, világhoz. Ez hosszú és fájdalmas munka”. (F, 42 éves nő, függő segítő)

A reintegráció folyamata I.

A reintegráció folyamata II. 1. A MEZŐ, MINT A MINDENNAPI ÉLETVILÁG: DISZFUNKCIONÁLIS MŰKÖDÉSMÓD, KÍSÉRLETEZÉSEK ANNAK MEGVÁLTOZTATÁSÁRA, AZAZ ELSŐRENDŰ VÁLTOZÁSOK. 2. A MEZŐ ELHAGYÁSA: SZERHASZNÁLAT, MINT ÖNGYÓGYÍTÓ MEGOLDÁSI KÍSÉRLET. MÁSODFOKÚ VÁLTOZÁS. A DISZFUNKCIONALITÁS TARTÓSULÁSA. KILÉPÉSI KÍSÉRLETEK, A SZERHASZNÁLAT ABBAHAGYÁSÁNAK VÁGYA: ÚJABB ELSŐRENDŰ VÁLTOZÁSOK. 3. A MEZŐ ÚJBÓLI ELHAGYÁSA: DÖNTÉS A REHABILITÁCIÓBAN VALÓ RÉSZVÉTEL MELETT. SZELF REFLEKTIVITÁS ÉS BETEGSÉGTUDAT, MINT MÁSODFOKÚ VÁLTOZÁS. 4. VISSZATÉRÉS A MINDENNAPI ÉLETVILÁGBA.

A „beszéd-átalakítás” A rehabilitáció terében megvalósuló „beszéd-átalakítás” a függőség érzelmi, vagy konceptuális keretének megváltoztatásával, új premisszacsoportra való áttérés lehetőségének biztosításával zajlik, mely által a függőséghez rendelt jelentés és annak következményei megváltozhatnak. A szenvedélybetegek reintegrációja a „normik” társadalmába, a józan kultúrába való visszailleszkedés oly módon valósul meg a narráció szintjén, hogy a függőség irreverzibilitása (a kezelhetőség ellenére fennálló visszafordíthatatlanság), örök tulajdonságként, jellemvonásként artikulálódik én-elbeszéléseikben.

A 9 PONTOS FELADVÁNY MEGOLDÁSA

Sikertelen megoldási kísérletek, mint elsőrendű változások: olyan feltevést teszünk a megoldásba, amely lehetetlenné teszi azt. (Feltevés: hogy a pontok négyzetet alkotnak, így azon belül kell a megoldást megtalálni. Ez a feltevés a megoldás keresőtől származik, az instrukció nem tartalmazza azt.) Sikertelenség, mely nem a feladat megoldhatatlanságának a következménye, hanem a megoldás kísérleté. Megoldás: másodfokú változás, amely a mező elhagyásából áll: azonos logikai szinten lévő premisszák egyik csoportjáról áttérünk egy másik premissza csoportra, eggyel magasabb logikai szintre, mint ahol az elsőfokú változás található.

KÖSZÖNÖM A FIGYELMET! Az előadás a K 68619 sz. OTKA kutatás támogatásával készült.