Sokféleség−másság; azonosságtudat, identitás

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Női viselet.
Advertisements

Érték-e még a család? SzülőSuli 1.
Nagybajomi Általános Művelődési Központ tagiskolája
A sportszocializáció.
A Családoktól tanulunk Kutatást végezte: Hegedűs Réka és Dávid Beáta 2005 Home-Start International Otthon Segítünk Alapítvány MTA Szociológiai Kutatóintézet.
Jánosi Beatrix szeptember 08.
Steven Saylor texasi születés ű, amerikai író történész diploma, ókortudományi érdekl ő dés mindig regényírónak készült, nem akart kutató vagy akadémikus.
Társadalmi és kultúraközi kommunikáció II. - Tóth Attiláné dr. Társadalmi és kultúraközi kommunikáció II. Tóth Attiláné dr.
XXX. Jubileumi OTDK Készítette: Szabó Anita Debreceni Egyetem
A holokauszt tanítása iskolámban
Ahány ház, annyi szabály Székely Levente
Közösségek és célcsoportok konstruálása dr. Szöllősi Gábor, szociálpolitikus, PTE BTK Szociális Munka és Szociálpolitika Tanszék.
Deviancia Minden tünet kialakulásánál szerepet játszik:
MAKROKÖRNYEZET /1/ ÜZLETI KÖRNYEZET 2. előadás 2006/2007. tanév.
Társadalmi tényezők szerepe a párválasztásban és a családi életben Herczog Mária Budapest, novenber 9.
Negyedik előadás Március 11
Szocializáció Fogalmak:
Család, rokonság Németh György.
A magyar regény története a romantika korában és a századutón
Szociális tanulás formái
Család Családi kapcsolatok jelentősége a gyermek életében
Óvodai tanterv a 3 és 7 évesek számára
CSALÁD.
A család szerepe, jellemzői
HÁZASSÁGI KONFLIKTUSOK ÉS KEZELÉSÜK Bodor Enikő, szociális munkás Bölön, 2007 december 2.
Kultúra és Szocializáció
Iskola és mobilitás Tantárgyfelelős: Dr. Kovács Ernő Az előadást készítette: Péter Erzsébet.
Az értékrend szerepe egy szilágysági falu magyar lakosainak migrációs stratégiáiban Készítette: Keresztury Ágnes Miskolci Egyetem Kulturális és Vizuális.
A GYÖNYÖRŰ NŐ Életfilozófia.
Konfliktuskezelés - mediációval
Magyar Könyvtárosok Egyesülete 42. Vándorgyűlése ajánlásai.
A Lévay József Református Gimnázium és Diákotthon KÜLDETÉSNYILATKOZATA MUNKAANYAG: az augusztus i csoportmunkák, a vezetőségi együttgondolkodás,
Közösség Az Egyház – ecclesiola. Ő Átala, Ő Vele, Ő Benne.
MŰVELŐDÉSTÖRTÉNET.
Migrációs trendek és helyi közösségek Baranya megyében Konfliktusok és stratégiák a hátrányos helyzetű kistelepüléseken RAGADICS TAMÁS PTE BTK, SZOCIOLÓGIA.
A történelmi tanulás sajátosságai
Kertész Imre: Sorstalanság
Lehet-e a 21. században családi szerepekről beszélni?
1. Szabadság és boldogság különféle értelmezése Dr. Skrabski Árpád főiskolai tanár Apor Vilmos Katolikus Főiskola Kass János: Az Isten tenyerén.
CSALÁDI NAPKÖZIT MŰKÖDTETŐK RÉSZÉRE SZERVEZETT TANFOLYAM ( Program-akkreditációs lajtsromszáma: PL-2661)
A deviancia értelmezési kerete
Differenciált tanulásszervezés TKM1016L
Erőszakmentes iskola. Az erőszakosságot úgy írhatnánk körül, mint az egyén testi, szóbeli és érzelmi bántalmazása egy vagy több személy részéről Az erőszakosságot.
Fábiánkovits Márk o Édesapám szülei horvát származásúak, én Magyarországon születtem Sopronban. o Édesapám Horvátországban született egy kis városban,
Barát Müller Péter.
Család, rokonság Németh György.
„Migráns tanulók a magyar közoktatásban” Oktatási és Kulturális Minisztérium Társadalmi Megújulás Operatív Program „BÁBEL- interkulturális pedagógia porjekt”
 Iskolák magatartása  Tanulók motiváltsága  Szülők elhivatottsága  Gyermekjóléti Szolgálatok, családsegítők, gyámok, nevelőszülők véleménye JULI.
Kultúra értelmező kéziszótár alapján három jelentés
Generációk és család.
A család történeti alakulásáról
A 2014/2015 iskolai év pszichológusi tevékenységének beszámolója.
Számokba zárt hitünk Hogyan fest a jövőnk a számok, a statisztika tükrében? Dr. Fábri György.
Szabó Magda : Abigél.
CSALÁDI ÉLETRE NEVELÉS Barátság Készítette: Kovács Mária.
A kamaszok és mi Dr. Gyenge Eszter. Történeti szempontok Archaikus társadalmak Felnőttéválás beavatási rítusok: Átmenet a gyermeki – profán- világból.
Jó együtt lenni! Idősek Otthona Bakonyszentlászló.
Miért éppen fa – mint szenvedély? a gyökérzet szerteágazó, nem látható a törzs, a kifejlődési szakasz a korona a látható, jellegzetes szenvedély ágak.
Konfliktuskezelő, egyéni megküzdő-képesség fejlesztése Az előítélet.
Generációk közötti kapcsolatok és kulturális transzmisszió Gisela Trommsdorff: Intergenerational Relations and Cultural Transmission Feitel Balázs,
Asztrológiai iskola II.
Hogyan lesznek növendékeink iskolaérett gyermekek?
A viselkedés és az iskolaérettség kapcsolata
A gyermekek nevelésének megerősítése (VII. fejezet)
A LURKÓ-TÁBOR, mint a jó gyakorlat dokumentációja
Az ókori kultúrák.
Regionális identitás és öntudat: létező jelenség Magyarországon?
Jézuskától - Jézus Krisztusig
SZOKÁS SZABÁLYRENDSZER, NEVELŐMUNKA TERVEZÉSE ELLENŐRZÉS TERÜLETEI FELADATMEGOSZTÁS Farkasné Egyed Zsuzsa
Előadás másolata:

Sokféleség−másság; azonosságtudat, identitás 1. Sokféleség−másság; azonosságtudat, identitás

Indián név Írjatok a névjegykártyára egy jelzős indián nevet, amelyről úgy gondoljátok, hogy leginkább jellemez benneteket!

Különbözőség és azonosság A teát kedveli, ismeri és élvezi a nagy teaválasztékot. Inkább otthon szereti tölteni a szabadidejét, saját hobbijával, családja körében. Többen voltak testvérek. Nem találhatók a családjában német (szász, sváb) eredetű felmenők. Soha nem járt más ország iskolájában. Nem szeret sütni-főzni. Nem szokott viccet mesélni, de kedveli azokat. Nem szeret táncolni, vagy soha nem táncolt életében. Az erős kávét szereti, és többször iszik belőle naponta. Szereti az utazást, a különböző kultúrák, népek megismerését. Családjában egyetlen gyermek volt. Családjában vannak német (szász, sváb) származású ősök. Tett látogatást külföldi iskolában. Szeret sütni-főzni. Nagyon sok viccet ismer, és gyakran meséli is azokat társaságban. Nagyon szeret táncolni.

Családfa Beszélő nevek Vezetéknevek − származás; névváltoztató divatok, kényszerek Keresztnevek − névadásra vonatkozó szokások, hagyományok; történetek Családfa A földrajzi helyek és foglalkozások (változások) feltüntetése a családfán: Családi stratégiák Migráció és a mobilitás

INTERJÚ: CSALÁD, GYEREKKOR Az elbeszélés ideje (Hol kezdődik az egyéni időszámítás? Melyik generáció jelenti a családi időszámítás kezdetét: szülők, nagyszülők, dédszülők. A családi emlékezet ideje: hány év?). Milyen tartalmakat, motívumokat tartalmaz az elbeszélés: vallási-települési hovatartozás, nyílt-rejtett társadalmi feszültségek-konfliktusok (pl. apám református gazdacsaládból származott, anyám szegény katolikus családból). Fordulópontszerű történelmi esemény (pl. háború, deportálás, kitelepítés stb.). Fordulópontszerű családi esemény (pl. születés, halál), családi pozitív-negatív jellegzetességek, siker-küzdelem stb. Ezekből mi volt következményszerűen jelen az elmesélő identitását alakító családi szocializációban?

Az önazonosság elemei Érzékelés az érzékszerveinken át érvényesülő információk Név A rabszolgák név nélküliek voltak (a család a nevét a rabszolgatartótól kapta) A börtönben (és a haláltáborokban) számmal jelölnek (-tek) Becenév − Gúnynév − Ragadványnév Rutinok, jellemző mindennapi szokásaink Család dinasztiák, valakikhez tartozás Gravitációs központok: gyerek, munka, cél (addikció) Otthon, lakás ahol élünk, ahogy élünk (saját környezetünk) Társadalom/közösség Belső én, ahogy én látom magamat Külső én, ahogyan engem látnak mások (visszajelzés) Társadalomban betöltött szerep Férfi/nő Családban betöltött szerep Falun élő/városban élő Munka/pozíció Szerepek → értékes, fontos vagyok (Nyugdíjasság – szerepek elvesztése) Civilizáció Közös múlt, művészet (zene, mozgás stb.) Közös értékek, szokások (étkezési szokások, ünnepek stb.) Emlékezet Összeköti életünk különböző szakaszait, állandóságot biztosít a változásban. Kollektív emlékezet

Családtörténet és társadalmi-földrajzi mozgás (Boreczky Ágnes) Kétféle család Amellyel nap mint nap együtt élünk. Szimbolikus család (Identitásunkat alakítja) A szimbolikus család működése: Fontos személyek, szignifikáns mások (Első szint) Családi ünnepek, szokások, rítusok, vakációk, albumok, dokumentumok (pl. levelezések, naplók) stb. (2. szint) Mítoszok, eredettörténetek, történetek-epizódok (3. szint) − Narratívák A családi rendszer egésze (4. szint)

A narratívákon keresztül közvetített tartalmak Szimbolikus család kiterjedése, beágyazottsága (vallá si, települési közösség, foglalkozási csoport stb.) A világ bejárhatósága – helyben maradás vö. migráció   Kötődések, stratégiák Mesék, történetek, epizódok tartalma Idegen helyszínek, események, letűnt világok, foglalko- zások stb. ismerete Nagytörténelem és a személyes történelem találkozása, fordulópontjai Történetek logikája A történelem és a személyes lét alapdimenzióihoz való viszony (pl. folytonosság–változás, szabadság– determináció, hagyományőrzés–hagyományteremtés, autonómia–függés–kiszolgáltatottság stb.) Alkalmazkodás, viszonyulások, beállítódások (vesztes- győztes tudat, mozgékonyság–tehetetlenség– megtorpanások, idegenség, kívülállás, túlalkalmazkodás, konformitás, stb.) Minták, a történetek főszereplői Értékek, szerepkészlet

Legitimáció – az identitások megerősítése és megkérdőjelezése az iskolában Keressétek meg azokat a részeket a szövegben, amelyek a konfliktusokat érintik! Milyen jellegű konfliktusokról van szó (család, tanárok, társak, identitás stb.)? Próbáljátok felidézni, hogy éltetek-e már át valami hasonlót, akár személyesen, akár testvéreken, barátokon keresztül? Milyen megoldás lehetősége körvonalazódik az írás/interjú végén? Milyen megoldás született a ti esetetekben?