Területileg integrált beruházások és Közösségvezérelt helyi fejlesztés a 2014-20-as programozási időszakban Zsolt SZOKOLAI H.1 Inclusive growth, Urban.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Az új európai kohéziós politika területfejlesztési eszközei különös tekintettel a területi együttműködésekre Dr. Nyikos Györgyi.
Advertisements

A időszak végrehajtási intézményrendszere
Bozzay Andrásné szakmai főtanácsadó
Magyarország fejlesztési forrásai Aktuális hírek •2006. október 16. –OP társadalmi egyeztetése •2006. október 17. –ÚMFT parlamenti vitája.
A CBC-programok és a területi kohézió Budapest, június 6.
Projektciklus- menedzsment (PCM)
Csongrád megye , a területi tervezés aktualitásai 2014
Polomik Heléna területi tervezési és értékelési referens
közötti uniós programozási időszak tervezése az egészségügy területén dr. Török Krisztina főigazgató.
Szekszárd Megyei Jogú Város településfejlesztési koncepciójának és integrált városfejlesztési stratégiájának aktualizálása Partnerségi egyeztetés.
CODEX – „Coordinated Development and Knowledge Exchange on Spatial Planning Methodology” Új programozási metódusok a as tervezési periódusban:
Városrehabilitációs konferencia Mosonyi Balázs – ROP Irányító Hatóság április 29.
A határon átnyúló együttműködési programok a as időszakban Hende Csaba Körmend, november 7.
Uniós források fogadása a bérlakásépítéseknél
Terület- és Településfejlesztési Operatív Program december 10. Polomik Heléna területi tervezési és értékelési referens.
Baranya Megyei Önkormányzat
Reflexiók a szakpolitika részéről - Városhálózati hatásértékelés Területfejlesztési értékelések workshop Budapest, április 25.
1 Területi koordinációs kapacitások Nemzetgazdasági Tervezési Hivatal (NTH) Péti Márton főtervező.
Hegyi Csilla osztályvezető Innovációs és K+F Főosztály
Európai Uniós támogatásokat kezelő intézményrendszer a környezeti fejlesztésekben Kiss Pál 2007/04/20 Igazgató Fejlesztési Igazgatóság Környezetvédelmi.
Ugrás az első oldalra A jövőképtől a megvalósításig Városfejlesztés irányai, feladatok ban Dr. Szaló Péter szakállamtitkár A jövőképtől a megvalósításig.
Kiváltás projektszemmel, a jövő
A stratégiai tervezés történeti háttere
Az INTERREG közösségi kezdeményezés 2/C modul Ponácz György Márk SAKK-tréner.
Térbeliség és fejlődés: a kohéziós politika új irányából adódó lehetőségek és feladatok Magyarországon néhány gondolat.
Integrált területi beruházás és Közösségvezérelt helyi fejlesztés a as programozási időszakban Zsolt SZOKOLAI C.2 Urban development, territorial.
MTA Regionális Kutatások Központja Tájékoztatás a Vidékfejlesztési Albizottság november 28-i üléséről Dr. Finta István Ph.D.
: ITI és EGTC Az ETT-k lehetséges szerepe a határ menti ITB-k megvalósításában.
dr. Szaló Péter helyettes államtitkár szeptember 24.
AZ ÚJ MAGYARORSZÁG FEJLESZTÉSÉI TERV (NSRK 2007–2013) KÉSZÍTÉSÉNEK NÉHÁNY VITAPONTJA Dr. Faragó László MTA RKK 44. Közgazdász vándorgyűlés, Nyíregyháza.
Gazdaságfejlesztési Programok Helyettes Államtitkársága
Az infokommunikáció szerepe az Új Magyarország Fejlesztési Tervben és az Operatív Programokban Dr. Bálint Ákos Igazgató Közigazgatás Operatív Programok.
MTA KRTK Regionális Kutatások Intézete Genfi Egyetem, Európai Tanulmányok Intézete A vidékfejlesztés területi és közigazgatási aspektusai a magyar és a.
Dr. Éri Vilma igazgató, Környezettudományi Központ
Dr. Lamperth Mónika Budapest április 18.
MTA Regionális Kutatások Központja A magyar vidék fejlődésének átfogó kérdései Dr. Finta István Ph.D. „Tanuló vidéki tájak” Sarlóspuszta,
KÖZÖSEN AZ UNIÓS FEJLESZTÉSI FORRÁSOK FELHASZNÁLÁSÁÉRT Környezetpolitikai Fórum Budapest, Március 20. Partnerség és fenntarthatóság Dr. Szegvári.
1 Az Európai Unió Strukturális és Regionális politikája Előadó: Tóth István.
Nemzetközi Bankárképző Központ Rt. 1 Az Európai Szociális Alap támogatási rendszerének változásai február 28. Öcsi Béla témavezető, Nemzetközi Bankárképző.
Címalcím 1 Nemzeti Fejlesztési Terv - Regionális Operatív Program Wächter Balázs VÁTI Területfejlesztési Igazgatóság Stratégia tervezési iroda november.
Strukturális és Kohéziós Alapok
Bikal, október 18. Közösségi alapú tervezés az uniós finanszírozású területfejlesztésben Péti Márton NTH Október 28.
FELELŐS SZAKMAI SEGÍTŐ EREDMÉNY NFT (CSF) végrehajtásáért felelős szervezet kijelölése: kormány NFT végrehajtási rendjének kialakítása: NFT munkacsoport,
Az EU kohéziós politikája 2014 – 2020
Intézményesített határon átnyúló együttműködési lehetőségek az INNOAXIS régióban - CESCI - Intézményi háttér - Térszerkezeti háttér.
KÖZÖS MÓDSZERTANI KERETEK KIALAKÍTÁSA A MAGYARORSZÁG-SZERBIA IPA HATÁRON ÁTNYÚLÓ EGYÜTTMŰKÖDÉSI PROGRAM HÁTRÁNYOS HELYZETŰ TÉRSÉGEINEK KOMPLEX ÉS INTEGRÁLT.
CODEX – „Coordinated Development and Knowledge Exchange on Spatial Planning Methodology” A CODEX projekt fő célkitűzéseinek valamint kulcstevékenységeinek.
Pályázatírás módszertana
TERÜLETI SZEMPONTOK MEGJELENÉSE A AS TERÜLET- ÉS TELEPÜLÉSFEJLESZTÉSI OPERATÍV PROGRAMBAN Tóth Róbert, fejlesztési szakértő CODEX workshop Novi.
Tájékoztató a megyei tervezés aktuális állásáról
IDMSYS projekt GOP Akkreditált innovációs klaszterek közös technológiai innovációjának támogatása, GOP pályázati ablak A.
Pécs Telep-programok Tenczer tamás EMMI SZÜTFFÁT.
A Roma-Net Helyi Támogató Csoport lehetőségei a szociális városrehabilitáció tervezésében és végrehajtásában Mini-konferencia ,
Közösségi internet-hozzáférési pontok hálózata, mint a digitális Kárpát-medence alapinfrastruktúrája Molnár Szilárd program-koordinációs referens Nemzetstratégiai.
Dr. Nagy József elnök Bükk-Térségi LEADER Egyesület Tibolddaróc, január 30.
A AS IDŐSZAKRA VALÓ FELKÉSZÜLÉS AKTUÁLIS HELYZETE MAGYARORSZÁGON NAGYHÁZI GYÖRGY SZAKMAI TANÁCSADÓ, NEMZETI FEJLESZTÉSI MINISZTÉRIUM HUSRB/1203/213/151.
Szabályozási Főosztály
SZOLNOK VK és IVS sz. bemutató 2013 szeptember.
Közigazgatási Jog 4 Európai Közigazgatás, 5. előadás október Az Európai Unió területi-helyi közigazgatása 3.1. Regionalizmus az EU-ban integráció.
Regionális operatív programok ma és holnap Lunk Tamás ügyvezető Vitál Pro Kft.
Program és Projektfelügyeleti Főosztály
A Strukturális Alapok Cél: a régiók közötti társadalmi és gazdasági kohézió elősegítése Költségvetés: 195 mrd EUR  Európai Regionális Fejlesztési.
Csongrád megye as területfejlesztési programja május 15.
A határmenti programok aktuális állása
Központi koordináció feladatai a as programozási időszakban.
A helyi identitás és kohézió erősítése TOP TOP
Közösen Hatvan kulturális fejlődéséért A TOP CLLD Program
Terület- és Településfejlesztési Operatív Program TOP-5. 1
A foglalkoztatási paktumok működési tapasztalatai – a siker fokmérői
Területfejlesztési Tervezési Főosztály
Előadás másolata:

Területileg integrált beruházások és Közösségvezérelt helyi fejlesztés a as programozási időszakban Zsolt SZOKOLAI H.1 Inclusive growth, Urban and territorial development Európai Bizottság Regionális és Várospolitikai Főigazgatóság

Programozási alapelvek és a területi szempontok érvényesítése  Tematikus koncentráció – tematikus célok és beruházási prioritások  Fejlett régiókban: Alacsony kibocsátású gazdaság min. 20%, KKV, IKT és K+F+I min. 60%  Fejlődő régiókban: Alacsony kibocsátású gazdaság min. 10%, KKV, IKT és K+F+I min. 40%  Prioritási tengely: • Egy régió kategória, egy vagy több beruházási prioritás egy tematikus célon belül • Több régiókategória • Több alap egy tematikus célon belül • Különösen indokolt esetben több tematikus cél egy alapból  Egy OP – több alap: OP-n belül a prioritásokat több alap finanszírozhatja  Területi célok érvényesítése új eszközök segítségével

Új eszközök a területi stratégiák végrehajtására  ITI: Területileg integrált beruházások (Integrated Territorial Investment)  CLLD: Közösségvezérelt helyi fejlesztés (Community-led local development)  Közös:  Területi alapú  Funkcionális, (sokszor) nem adminisztratív területi egységek integrált fejlesztésére  Segíti a tematikus koncentrációból adódó nehézségek áthidalását  Sajátos menedzsment  Azonban teljesen eltérő céllal és szemlélettel

Kohéziós politika városi dimenziója •Gazdasági, környezetvédelmi, klímaváltozási, társadalmi és demográfiai kihívásokra reagáló fenntartható városfejlesztési stratégiák megvalósítását célzó integrált beavatkozások; • Dedikált operatív program • Több célkitűzés alá tartozó beruházási prioritást tartalmazó prioritási tengely • Területileg integrált beruházás (ITI) – CLLD nem számít bele • Városok bevonása a lebonyolításba – minimum részvétel a projektek kiválasztásában • Városfejlesztést célzó források nagyságának indikatív megadása az érintett programokban •Nem delegált ITI-k •Városi tematikájú beruházási (al)prioritások – 4(c)(e), 6(e), 8(b)(c), 9(b) •Városi területeken történő egyéb fejlesztések • Monitoring Bizottsági tagság ERFA minimum 5% Fenntartható városfejlesztést célzó integrált beavatkozások

Integrált városfejlesztési stratégia – ERFA 7. cikk  Stratégiával lefedett terület és érintett közösségek beazonosítása  Érintett terület valós fejlesztési igényein alapul  Átfogja a rendeletben leírt 5 tématerületet  Leírja a stratégiát és a területi célokat, output és eredmény indikátorokkal  Egymással összefüggő, szinergiára épülő tevékenységeket tartalmaz, bemutatja az integráltság módját  Bemutatja a kapcsolódást a város területén egyéb forrásokból megvalósuló fejlesztésekkel  Koherens a regionális, OP, PM és nemzeti stratégiákkal  Bemutatja a partnerséget és az érintettek bevonását a stratégia készítésébe és végrehajtásába  Időtáv: legalább 2020-ig

KP városi és területi dimenziója Városfejlesztési platform Városi innovatív akciók (ERFA 0,2% ITI Városi beruházási prioritások Közösségvezérelt helyi fejlesztés Határon átnyúló együttműködés URBACT Integrált beavatkozások OP Több célkitűzéses prioritási tengely

ITI – Területileg integrált beruházások  Bármely régión belüli vagy régión átnyúló (illetve határmenti) területi stratégia lebonyolítására, amelyik integrált megközelítést igényel – nem komplex ágazati, területi fókusz nélküli stratégiák lebonyolítására!  Egy vagy több OP kettő, vagy több prioritási tengelyének részvételével. Felállítható ERFA, ESZA, KA által finanszírozott programokban. EMAVF és ETHA hozzájárulhat  Releváns programoknak meg kell adni az indikatív pénzügyi hozzájárulás mértékét (ITI-k összességére vonatkozóan, nem egyenként!)  Menedzsment: egy vagy több közreműködő szervezetre lehet delegálni  ITI lényege: különböző tematikájú, egymással összefüggő tevékenységeket tartalmazó integrált csomagról való előzetes döntés több évre vonatkozóan

 Az érintett területet, az elérni kívánt célállapotot  Logikai kapcsolatot a tervezett beavatkozások és a területi, valamint a finanszírozó prioritások specifikus céljai között  Intézkedések közötti szinergikus kapcsolatokat Városi ITI-k esetében (5%) kötelezően:  Hogyan tér ki a stratégia az ERFA 7. cikkelyében felsorolt tématerületekre  Nem szükséges, hogy az ESB Alapok által az ITI-n keresztül finanszírozott projektek minden egyes tématerülethez hozzájáruljanak, de a stratégiának minden területre ki kell terjednie  Lebonyolítás módját, a delegálás (projektkiválasztás) biztosítását  Kapacitás elemzés, szükség esetén kapacitásfejlesztési akciók ITI-n keresztül lebonyolított területi stratégiák bemutatják

Különböző forrásokból finanszírozott projektekről történő egyidejű (feltételes) döntés – garanciális elem a stratégia összefüggő fejlesztéseinek logikailag és időben átgondolt megvalósítására Szinergikus hatások kihasználása Projekt kiválasztás: nem feltétlen pályázati úton – tárgyalásos projektkiválasztás szerepe nő Városok szerepének felértékelődése Felelősségérzet az Európa 2020 céljainak megvalósítása érdekében ITI használatának előnyei

A.ITI kiterjedt használatán keresztül Csak ágazati OP-k, egymást átfedő ITI-ok rendszere a területi kihívások kezelésére Városi ITI-k (ERFA min 5%) Szub-regionális, funkcionális, régión átnyúló területek ITI-jai B.Regionális OP-kon keresztül Régiónként OP-k Döntően városi ITI-k (ERFA min 5%) C.Ágazati OP-k dominanciája, egy regionális OP "Regionális OP": prioritási tengelyei ágazatiak, vagy területileg lehatárolt több tematikus célhoz rendelt prioritások? Egy alap, több alap? Bonyolult lebonyolítási struktúra Területi szempontok érvényesítésének lehetőségei

? ITI –Területileg integrált beruházások  Limitált számú prioritás egy OP-n belül  ITI-t finanszírozó tematikus források egységes meghatározása a terület fejlesztési igényeinek figyelmen kívül hagyásával  Területi stratégiák irányának előzetes kijelölése (top-down)  Nem egységes irányítás – több OP részvétele esetén több közreműködő szervezeten keresztül történő lebonyolítás  Szűkös forrás  ITI mint redisztribúciós eszköz – minőség biztosítása?  Nem egyszerűbb a megvalósítás a prioritási tengelyek mentén?

! ITI – Rugalmasság kihasználása  Résztvevő prioritások a terület fejlesztési igényei alapján kerülnek kiválasztásra – legkevésbé sem uniformizált módon  Valódi integrált megközelítés – Több OP több prioritási tengelye  Egységes irányítás – megvalósítás egy szervezet által (delegálással helyi szintre, vagy egy IH egy KSZ-nek közreműködésével)  Irányító Hatóságok közötti együttműködés és bizalom!  Integrált fejlesztés több éves megvalósítását lehetővé tévő megfelelő nagyságú forrás – Kritikus tömeg!  % ERFA vs. ITI-k száma?

Területi eszközök bemutatása Partnerségi szerződés  CPR 14(1)(a): Európa 2020 stratégiához való hozzájárulás módjának bemutatása, beleértve a gazdasági, társadalmi és szociális kohéziót  CPR 14(2)(a): területfejlesztés integrált megközelítésének bemutatása  (i): különös tekintettel az ITI és CLLD eszközök használatára, valamint azon városi területek beazonosítására, ahol fenntartható városfejlesztést célzó integrált beavatkozások valósulnak meg

Területi eszközök bemutatása Érintett operatív programok  CPR 87(3): A területfejlesztés PM-hoz illeszkedő integrált megközelítésének bemutatása  (a): CLLD megvalósításának módjai, beleértve a célterületek kiválasztásának alapelveit  (b): fenntartható városfejlesztést célzó integrált beavatkozások ERFA támogatásának indikatív összege, a hozzá rendelt ESZA források nagysága  (c): ITI-k egyéb területen történő használatának bemutatása

CLLD – Közösségvezérelt…  Speciális (nem közigazgatási) régión belüli térségek fejlesztése  Integrált, területi alapú helyi fejlesztési stratégiák megvalósítására  Magán és non-profit, a helyi szociális-gazdasági érdekeket képviselő szervezetek, valamint állami szereplők partnerségével  49%-ot meghaladó, döntési jogköröket biztosító szavazati arány egyik félnek sincs – együttműködésen alapuló  Helyi fejlesztési szükségleteket és lehetőségeket figyelembe vevő, helyi szinten innovatív elemeket tartalmazó – bottom-up  Egy vagy több OP egy vagy több prioritása által megvalósított – kötelezően EMAVF, opcionálisan ERFA, ESZA, ETHA  Célközösség: ezer között

CLLD – Közösségvezérelt…  Stratégia - helyi szükségletek elemzése, célok, eredmények, indikátor, közösségek bevonásának módszere, akcióterv, végrehajtás, monitoring  Tagállam meghatározza a CLLD kiválasztásának kritériumait (IH-k által létrehozott bizottság bonyolítja le a kiválasztás, a PM megkötését követő 2 éven belül, további CLLD-k esetén legkésőbb 2017 végéig)  Döntéssel egyidejűleg meghatározza a résztvevő alapok hozzájárulásának mértékét  Helyi akciócsoport: elkészíti és lebonyolítja a CLLD stratégiát  Kapacitás fejlesztés, Kiválasztási kritériumok meghatározása, Pályázati felhívások elkészítése és meghirdetése, Projektek kiválasztása, monitoring  Menedzsment: a helyi akciócsoport megbízza egy tagját, vagy jogi személyiséget alakít

50 cases in urban development

Köszönöm a figyelmüket!