Elektronikus kereskedelem

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Lengyelország: Allegro Magyarország: TeszVesz és Vatera
Advertisements

Elektronikus Ügyfélkapu – kapcsolat az ügyfél és a közigazgatás között
Elektronikus ügyintézés
LogControl Raktármenedzsment
Teszt Eladási hely.
Kliens-szerver architektúra
SAP best practice üzemeltető cégek számára
Automatikus szállítási hűségprogram
RENDELÉS, VEVŐKISZOLGÁLÁS, E - BUSINESS
Koncepció MARKETING Cernat Kati Cernat Kati.
Fogalmak  Az elektronikus kereskedelem (e-kereskedelem) nem más, mint az árucikkek interneten való reklámozása, eladása, vásárlása, illetve cseréje.
„e-NIVÓ – együttműködõ NõI VállalkozÓk hálózata a valóságban és virtuálisan” 1 Emlékszel rá? 1. Hogyan megy a regisztráció? 2. Mire való a regisztráció?
E-SZOLGÁLTATÁSOK E-ÜGYINTÉZÉS
1 ONYF BM OEP Az EMMA működési modellje Munkavállalók adatai Munkáltatók adatai Munka- viszonyok adatai Munkavállalók EU FH OMMF KSH EMNY Központ Munkáltatók.
B – csoport E-kereskedelem logisztikája és E-logisztika
Bitumen Internet Sales 2012
Készítette: Schiszler Anett Szekeres Kornél H7T9UZ IQCPCZ
E – Logisztika 1. szeminárium
Agrárgazdaságtan II. Előadás
A PROJEKT, A VÁLLALKOZÁSI SZERZŐDÉS SZEMSZÖGÉBŐL dr. Naszádos Krisztina NKKB Ügyvédi Iroda 2010.
Copyright © Billbarter Hungaria Zrt. WEBKONFERENCIA
Legyen Ön is InnerLight Törzsvásárló! dr. Tihanyi László tel:
2001. szeptember 13 LOGI-TECH Déri András 1 az e-kereskedelem után Déri András.
TELLER KERESKEDELMI RENDSZER P2mozisoft.hu Tel: 20/
Értékesítési csatornák
Beszerzés K&N Sportlégszűrők
Szalontai Bence Ferenc Szántó Krisztián ÁVF 2009.
13.a CAD-CAM informatikus
Az elektronikus üzletmenet
A számviteli információs rendszer Jellemzők Modellje
Az e-kereskedelem (e-business)
Informatika és ügyvitelszervezés
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. Szervezés és logisztika KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
E-beszerzés Bravo csoport.
Elektronikus kereskedelem
A LÁTHATATLAN PÉNZ TITKAI
A marketing piac tartalma
Kérdések a második zh-hoz
Az értékesítési rendszer
LEKTOR/Lexelerator workshop – március 4. e-BUSINESS FAIR BUSINESS Megbízható elektronikus kereskedő.
Az elektronikus kereskedelem formái. B2B (business to business) A B2B piacoknak három típusát különböztethetjük meg: a vevők által létrehozott, az eladók.
Kereskedelmi levelezés
Wellness Előfizetési Program. A program lényege – A program lehetővé teszi a a vásárlók számára, hogy Szépségtanácsadójukon keresztül-, meghatározott.
Internet Sales 2011 Budapest. 2 Elérhetőség: ISA elérhetősége
A logisztikai rendszer beszerzési alrendszerének jellemzői és modellje
World Wide Web Szabó Péter Számítástechnika-technika IV. évfolyam.
Web-alapú humán lekérdező rendszer
Fizetési művelet, fizetési számla, pénzforgalmi számla, fizető fél
A StoreWizard webáruház bemutatása
A kis- és közepes vállalkozások információs rendszerei Erdős Ferenc.
A Digitális Pénz Kállay Petra Zsirkai Noémi.
Adatmodellezés (Példa) 1 / 26. Adatmodellezés (Példa) 2 / 26 Gáspár Bencéné Dr. Vér Katalin nyomán Barna Róbert KE GTK Informatika Tanszék Adatmodellezés.
E-SZOLGÁLTATÁSOK E-ÜGYINTÉZÉS
Adatbáziskezelés. Adat és információ Információ –Új ismeret Adat –Az információ formai oldala –Jelsorozat.
Az elektronikus üzletvitel logisztikája Kiss Norbert Heller Farkas Főiskola 2005.
E-Learning, E-Kereskedelem, és E-Gazdaság fejlődései
Webes megoldások Munka kiszervezés webes felületre - Ügyfél oldalra (webshop, ügyfélkapu) - Adatrögzítés távolról (intranet) - Decentralizált adatrögzítés.
Az elektronikus kereskedelem joga Informatikai jog április 3. Készítette: Dr. Pintér Szilvia.
ÜZLETI TERV Otthonából dolgozhat (telefon!) Otthonából dolgozhat (telefon!) Heti óra (esténként és hétvégeken) Heti óra (esténként és hétvégeken)
Web alapú humán lekérdező rendszer
E-számlázás gyakorlata és ellenőrzése Czöndör Szabolcs Ellenőrzést Támogató Főosztály főosztályvezető.
Dr. Veres István BME-MVT Az értékesítés funkciói, szereplői, az értékesítési rendszer tervezése.
A piac és a piacgazdaság. A piac fogalma Több értelmezése lehet: I. A piac a javak (termelés, szolgáltatás) realizálásának színtere, a tényleges és a.
11. tétel.
9. tétel.
Operatív menedzsment és versenyképesség
A piac és a piacgazdaság
Elektronikus ügyintézés
A részletfizetés tranzakcióról általánosságban
Vásárlás az interneten
Előadás másolata:

Elektronikus kereskedelem Szollár András 1/23

E-kereskedelem (e-commerce) Elektronikus kereskedelemnek nevezzük mindazon eszközök és eljárások összességét, amelyekkel megvalósítható az áruk, termékek, szolgáltatások és ellenértékük cseréje és az ehhez kapcsolódó adminisztráció a világhálón keresztül Az e-kereskedelem részei: az interneten lebonyolított árucsere tranzakciók az áruk ellenértékének (lehetőleg) interneten történő kiegyenlítése az áru eladója és vevője közötti kommunikációja Árucsere-tranzakciónak egy adott áru, termék vagy szolgáltatás kiválasztását és megrendelését hívjuk Az e-kereskedelemben az árucsere tranzakciókat valamilyen internetes áruházban bonyolítják le Az internetes áruházak olyan adatbázisok, amelyekben egyszerre lehet nyilvántartani a forgalmazott termékek, szolgáltatások egyedi jellemzőit a megrendeléseket a megrendelésekhez kapcsolódó vevőinformációkat 2/23

E-kereskedelem (e-commerce) Minden árucsere-tranzakciót kell, hogy pénzügyi teljesítés is kövessen az árut ki kell fizetni Ez történhet hagyományos módon készpénz átutalás utánvét vagy internetes fizetéssel Az internetes fizetés fogalmával általában a hitelkártyás fizetést azonosítják Az internetes fizetés technikai értelemben nem az interneten keresztül történik A gyakorlatban egy bank által kibocsátott bankkártya adatainak megadását és a tranzakció engedélyezését hívjuk internetes fizetésnek Ilyenkor azonban csupán jóváhagyjuk és engedélyezzük, hogy az eladó megterhelje a bankszámlánkat Maga a banki tranzakció – tehát a pénz átutalása – nem az interneten, hanem a bankok elektronikus rendszerein keresztül történik 3/23

Az e-kereskedelmi rendszerek Az e-kereskedelmi rendszerek alapvető funkciói a következőek: 1, A vevő (felhasználó) azonosítása 2, A termék vagy szolgáltatás kiválasztása 3, Megrendelés 4/23

A vevő (felhasználó) azonosítása A vevő azonosításához szükséges, hogy előbb regisztráljuk őt A regisztráció során felvesszük mindazokat az adatokat, amelyek alapján később egyértelműen azonosítható lesz Az e-kereskedelmi rendszernek tartalmaznia kell ügyfélnyilvántartást Ezt felhasználjuk a vevők rendeléseinek kielégítésekor, mert innen olvassuk ki a számlázáshoz szükséges adatokat Valamint a fizikai kapcsolat hiánya miatt az ügyfélnyilvántartást használjuk a vevő kilétének egyértelmű meghatározásához is Erre szolgál az autentikáció, a felhasználóhoz hozzárendelt azonosítók helyességének és érvényességének ellenőrzése Fontos, hogy az esetleges adatváltozásokat maguk a felhasználók tudják adminisztrálni A felhasználóknak tehát hozzá kell férniük a saját adataikhoz 5/23

A termék vagy szolgáltatás kiválasztása Szükség van egy termék-adatbázisra, amelyben nyilvántartjuk a termékeket azok összes jellemzőivel együtt A jellemzőket nemcsak szöveges információként, hanem kép-, video- és audioállományokként is megadhatjuk Fontos, hogy a felhasználó strukturáltan kereshessen az áruk között Ha a felhasználó eldöntötte, hogy melyik terméket szeretné megvásárolni, akkor ki is kell tudnia választani az(oka)t A termékek kiválasztása során egy olyan könnyen kezelhető internetes dokumentumot állítunk elő, amely egyben tájékoztatást is ad a kiválasztott áruról Sok webes áruházban a kiválasztás műveletét egy bevásárlókocsi szimbolizálja Természetesen lehetőséget kell adnunk a felhasználónak, hogy bármikor módosíthassa a választását, esetleg törölje azt 6/23

7/23

8/23

9/23

10/23

Megrendelés A megrendelés alapja a már elkészített megrendelő A megrendelést a felhasználó több lépésben hajtja végre Ellenőriznie kell, hogy pontosan azt fogja-e megrendelni, amit szeretne Majd jóvá kell hagynia, hogy helyesek a róla a rendszerben tárolt adataink Ezután ki kell választania a neki megfelelő szállítási és fizetési módot Végül jóvá kell hagynia a megrendelést A vevő általában emailben visszaigazolást kap a megrendelésről 11/23

12/23

13/23

Az e-kereskedelmi rendszer Az e-kereskedelmi rendszer alapja egy meglehetősen komplex adatbázis Az e-kereskedelmi rendszer egyszerűsített modellje a következő - Webszerver, amely kezeli a webes felületet - Alkalmazásszerver, amely a felhasználó által indított műveleteket ténylegesen elvégzi - Adatbázisszerver, amely adatokkal szolgálja ki az alkalmazásszervert, illetve tőle adatokat fogad A felhasználó a webszervert látja, ahhoz kapcsolódik A rendszer többi része a vevő számára közvetlenül nem hozzáférhető 14/23

Az e-kereskedelmi rendszer kapcsolatai Egy üzleti vállalkozás kereskedelmi tevékenysége általában nem önálló dolog Ezért az e-kereskedelmi rendszert integrálni kell a vállalat informatikai rendszerével Az árukereskedelmi cégek informatikai alaprendszere a készletnyilvántartás A szolgáltató cégeknél ugyanezt a funkciót a számlázási rendszer tölti be Egy vállalatnak más informatikai rendszerei is vannak, az e-kereskedelmi rendszert ezekkel is össze kell kapcsolni Pénzügyi-számviteli rendszer Logisztikai rendszer A megrendelt árukat ki kell számlázni, a számlát le kell könyvelni, az árut el kell juttatni a vevőhöz, valamint kezelni kell a kereskedelem egyéb tranzakcióit (visszárukezelés, reklamációk) Az e-kereskedelmi rendszer tervezésekor nagy figyelmet kell fordítani arra, hogy az a vállalat egyéb informatikai rendszereivel is kompatibilis legyen 15/23

Az e-kereskedelem fajtái Business to Consumer (B2C) Business to Business (B2B) B2B Marketplace (Elektronikus piactér, elektronikus beszerzés) Consumer to Consumer (C2C) Egyéb e-kereskedelmi formák 16/23

Business to Consumer (B2C) kereskedelem Business to Consumer (B2C) kereskedelemnek nevezzük a kiskereskedelmi értékesítést A hagyományos bolti kiskereskedelmi tevékenység internetesített változata Egy eladóhoz (bolthoz) sok egyedi vevő tartozik A vevők lehetnek természetes vagy jogi személyek Nagy mennyiségű, de egyenként viszonylag kis összegű tranzakció és viszonylag homogén árukészlet jellemzi Egy regisztrált ügyfél rendelései rosszul becsülhetők mind időben, mind a termék vonatkozásában Pl.: könyv, CD, DVD forgalmazásával foglalkozó webes áruház 17/23

18/23

Business to Business (B2B) kereskedelem Business to Business (B2B) kereskedelemnek nevezzük a vállalatközi kereskedelmet Vállalatok vesznek részt a tranzakcióban Egy nagykereskedő szolgálja ki a kiskereskedő partnereit Egy vállalat szolgálja ki a vállalati ügyfeleit Egy-egy rendelés általában nagyobb volumenű és jellemzően több különböző áruféleséget tartalmaz Az ügyfelek rendelései elég jól becsülhetőek mind időben, mind a termékek vonatkozásában 19/23

Elektronikus piactér, elektronikus beszerzés Elektronikus piactérnek (B2B Marketplace) nevezzük az olyan portálokat, amelyek vállalati ügyfélkört céloznak meg, és a szakosított portálok sajátosságait mutatják Az ilyen piacterek vagy csak egy téma köré szerveződnek Vásárlói oldalról meghatározott (customer driven) Pl.: kizárólag gyógyszeripari cégek számára elérhető, gyógyszeripari gépek kereskedelmével foglalkozó piactér vagy egy tetszőleges beszállítói kör számára teremtenek lehetőséget, hogy az áruikat tetszőleges vevőkör számára értékesítsék Beszállítói oldalról meghatározott (vendor driven) Az elektronikus piacterek nemcsak kereskedelmi, de információs szolgáltatásokat is kínálnak iparági hírek tenderfigyelés A legfejlettebb piacterek támogatják az elektronikus beszerzést is Elektronikus beszerzésen olyan üzleti-informatikai rendszert értünk, amely automatikusan képes végigkövetni a beszerzés folyamatát és annak adminisztrációját is Árajánlat kérése Árajánlat elfogadása Megrendelés Fizetés 20/23

Consumer to Consumer (C2C) kereskedelem Consumer to Consumer (C2C) kereskedelemnek nevezzük az internetes kereskedelem azon formáját, amikor a kereskedelmi ügylet két természetes személy között zajlik A C2C kereskedelem esetében a szolgáltató lényegében csak az informatikai hátteret biztosítja, de a kapcsolódó szolgáltatásokat (pl.: számlázás) nem http://www.ebay.com 21/23

22/23

Köszönöm a figyelmet!  23/23