Az Erzsébet kor színháza Angol reneszánsz színház és dráma
Az angol abszolutizmus fénykora Gazdag Fényes Dinamikus Ellentmondásos Két korszak határán
Vitathatatlanul két korszak között élt Shakespeare (drámai korban), Középkor Reneszánsz Régi Tradíció (hagyomány) Új kor Modernitás
Mit tegyünk, ha már arról is könyvtárnyi irodalom született, hogy Shakespeare-ről miért született könyvtárnyi irodalom? Shakespeare titka?
Keresik a tökéletes és hibátlan olvasatot. „A jelentést”. Az üzenetet. Ki volt Shakespeare? Romantika óta orákulumnak, az igazság forrásának, „tanításnak” tartják darabjait. Bölcseleti műnek szent szövegnek. Keresik a tökéletes és hibátlan olvasatot. „A jelentést”. Az üzenetet. Életvezetési tanácsokat vezetnek le műveiből.
Meg kell-e érteni, hogy ki volt Shakespeare? Mit gondolt?
Időről-időre a bálványdöntés indulatával kritizálják? Kijelentik, hogy Ben Johnson jobb vígjátékokat írt, Marlowe-ban több a szenvedély és a pátosz, Beaumontban és Fletcherben a színpadi ügyesség. Szemére vetik, hogy a kortársak, források túl erős hatottak rá.. Sőt nem is ő írta drámáit. Hanem Bacon. Vagy egy alkotói-team stb. (Tényleg írtak közösen drámát a korban)
Shakespeare világképe. - két korszak között - Régi és új kor között. Középkor és reneszánsz között. Tradíció és modernitás közt. Hol áll Shakespeare? Milyen világnézetet képvisel? Katolikus reneszánsz modern ember, Talán humanista, esetleg arisztokrata, aki megveti a népet netán plebejus?
A magyar Shakespeare-kultusz okai 1. F O R D Í T Ó K
A magyar Shakespeare-kultusz okai 2. Shakespeare irodalom Hevesi Sándor Cs. Szabó László Móricz Zsigmond Világszínvonalú Shakespeare szakirodalom
Legendás alakítások - Szerepoálmok A magyar Shakespeare-ki A magyar Shakespeare kultusz okai 3. Legendás előadások. Legendás alakítások - Szerepoálmok
Goethe: „Shakespeare drámáit sohasem szabad az olvasó szemével nézni.” Színház számára írt színész is volt, rendező is színháztulajdonos is. Színházi őrület a korabeli Londonban Félmillió látogató 100-150 ezres Londonban. (5 millió ma Magyarországon.) Szinte mindenki, minden társadalmi osztály, csoport, jár színházba !
A színház jövedelmező / a színház vállalkozás Saját költségen kétszer felépítették a Globe-ot! (Tűzvész miatt leég - egy valódi ágyúból, amit elsütöttek a VIII. Henrik alatt.) II.Richard 30-szor megy. Van 30-40-es széria. Komédiák és románcok akkor is népszerűbbek a tragédiáknál. Sokat fizetnek a szerzőknek. Második előadás jövedelme.
Színházi részvénytársaságok ----Globe 72 részvényes A társulat tulajdona: A darabok örökre. - (Másolás –lopás.) Shakespeare évi két darabra szerződött – ebből meggazdagodott. Átszámolva milliárdos bevétel. A társulat - legjobbak. A társulat tőke, érték. vagyona 12 vezető színész.(Hatalmas játékhagyomány – passiók, egyetemi színjáték, mesterek. ) Épület. Díszlet, ami van. Bútor.
Színészmesterség Hatalmas játékhagyomány – passiók, egyetemi színjáték, mesterek. – Van honnan válogatni. Színészképzés! (Képzés nélkül is lehetett, tehetséggel vagy pénzzel, mint Shakespeare vagy Burbage).
Színészmesterség Fiatal fiúk / Nők. Inasok, tanulják tíz éves kortól. Van mesterük. Két-három fiúnál egy időben nincs több a társulatnál. Néhány tucatnyi sztár a részvényesek – elképesztően népszerűek. Nagyon gazdagok. – Rendszeres színházlátogató felismerte a színészeket. Voltak plakátok és szórólapok.
Shakespeare Színészre írta darabjait! Will Kempe elszerződése után bohócok helyett bolondok szerepelnek Shakespeare darabjaiban! Ez két különböző figura.