Helios: augusztus 14-én Athén mellett lezuhant, és 115 utasával valamint hatfőnyi személyzetével együtt elpusztult a ciprusi Helios légitársaság.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Ciprusi kaland.
Advertisements

Légikatasztrófák Átlagosan minden 4,6 másodpercben száll fel egy 737-es. A repülőgéptípusból körülbelül 1250 darab van a levegőben egy adott pillanatban.
A Családoktól tanulunk Kutatást végezte: Hegedűs Réka és Dávid Beáta 2005 Home-Start International Otthon Segítünk Alapítvány MTA Szociológiai Kutatóintézet.
Az Új Széchenyi Terv Infopontok feladatai
GABRIEL GARCÍA MÁRQUEZ
TÁPEGYSÉGEK Mi van a konnektorban?.
Diákversenyek 15 éve, a kezdetektől napjainkig Diák Menedzsment Bajnokság, 15. születésnap.
A pillangó tanítása Egy nap egy kis pillangó látszott egy félig nyitott selyemgubóban. Egy férfi ült mellette, és nézte a pillangót néhány óráig, ahogy.
US Airways Légitársaság 1549 járata, Airbus A320
Egy este egy unoka a nagyapjával beszélgetett, egyszer csak hirtelen megkérdezte: - Nagyapa, hány éves is vagy? A nagyapa így válaszolt: - Hadd gondolkozzam.
A tudatos élet alapelvei
Barkácsolás a repülésben Avagy a karbantartás sajátosságai a kisgépes repülésben Szilágyi Endre Balesetvizsgáló Repülési Főosztály.
Korpuszmunkálatok Pintér Tibor MTA Nyelvtudományi Intézet Gramma Nyelvi Iroda.
Kínai terméstörténet.
KINEMATIKAI FELADATOK
Tanulmány a bizalomról Nyolc európai országban és az USA-ban október-november.
ATM ESEMÉNYEK 2008-BAN Sok beszédnek sok az alja? KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Budapest, Németh Zoltán balesetvizsgáló.
REPÜLŐGÉP FELETTI URALOM ELVESZÍTÉSE
Alkalmazott robottechnológia a Magyar Honvédségben
5. A vonulás időbeli és térbeli szerveződése  Időbeli szerveződés Mikor, meddig? Nappali és éjszakai vonulás Éjszakai fajok (lappantyú, baglyok)- éjjel.
Hogyan legyünk jó tanulók?
Egyszer egy sün már napok óta kóválygott az erdőben. Már régóta nem ivott.Bármit megadott volna egy kis vízért. De a patakot nem lelte. Ahhoz ugyanis ki.
A villamos áram élettani hatása
A számírás története.
A bőr színe…..
Halmazok Gyakorlás.
Repülős viccek. Két ejtőernyős zuhan lefelé, az ernyőt még nem nyitották ki. Az egyik mámorosan szól a másikhoz: - Látod, ez az igazi élmény! Csak zuhanunk.
KÖZFORGALMI REPÜLÉS (NAGYGÉPEK) REPÜLÉSBIZTONSÁGI HELYZETE KBSZ SZAKMAI NAPOK- REPÜLÉS Siófok, április 8. Storczer László balesetvizsgáló.
KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Siófok, október 25. Pál László balesetvizsgáló LÉGIFORGALMI SZOLGÁLATOKKAL KAPCSOLATOS ESEMÉNYEK.
HELIKOPTER REPÜLÉS KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Budapest,
KÖZFORGALMI REPÜLÉS (NAGYGÉPEK) REPÜLÉSBIZTONSÁGI HELYZETE KBSZ SZAKMAI NAPOK Jakabszállás, október 9. Storczer László balesetvizsgáló.
MŰSZAKI MEGHIBÁSODÁS? - Avagy mi okozhat műszaki meghibásodást
1 A REPÜLÉSBIZTONSÁGI HELYZET NEMZETKÖZI ÉS HAZAI ÁTTEKINTÉSE KBSZ SZAKMAI NAPOK- REPÜLÉS Budapest, november 29. Bíró Ottó Balesetvizsgáló.
A REPÜLÉSBIZTONSÁGI HELYZET HAZAI STATISZTIKAI ADATOK ALAPJÁN
1 NAGYGÉPES REPÜLÉS - Néhány esemény tanulságai KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Budapest, Háy György balesetvizsgáló.
LÉGIKÖZLEKEDEDÉSI ESEMÉNYEK – kg tömegű légijárművek KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Budapest, október 27. Kovács Márk balesetvizsgáló.
KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Budapest, március 29. Bíró Ottó
LÉGIKÖZLEKEDÉSI ESEMÉNYEK – Vitorlázó repülőgépek és UL légijárművek
Hírek május 30. Shanghai - Purple Mountain Hotel Az ENSZ Iparfejlesztési Szervezete (UNIDO) ülést tartott az együttműködés elősegítése és az új.
Gabriel Garcia Márquez: 13 jó tanács az élethez
MAGYARORSZÁG AZ ELSŐ VILÁGHÁBORÚBAN
 A visszeresség, az alsó végtagok egyes szakaszainak a tágulata. Kialakulásában örökletes tényezők is szerepet játszanak (pl. az érfal gyengesége). Az.
\ A modern és fenséges Airbus 380, az Atlanti óceán fölött repült, New-York felé.
A Titanic első útjára indult a látóhatár fel és senki sem tudta előte, hogy sosem látják viszont.
Jogszabályi háttér A katasztrófavédelem a polgári védelem és a tűzoltóság országos és területi szerveinek összevonásával alakult meg január 1- jével,
Egy példa: hogyan született (volna) a vadászrepülő flotta cseréjére vonatkozó döntés? A ZMNE szolnoki kampuszában, 2002-ben, a „FUTURE AVIATION TECHNOLOGIES”
1. feladat Makó és Veszprém között a távolság 270 km. Reggel 8-kor elindult egy vonat Makóról 60 km/h sebességgel. 9-kor Veszprémből indult egy gyorsvonat.
1. Példa: Melyiket választaná, ha r=12%? A) F 3 = 7000$ B)
Tudtad?.
A Debreceni Nemzetközi Repülőtér eredményei, távlati tervei.
A népesség számának változása Európában
Prímrekord, 2005 Csajbók Tímea, Farkas Gábor, Kasza János.
Menekültügyi trendek 2005 és 2010 között Kihívások és a joggyakorlat válaszai Európai Migrációs Hálózat november 8. dr. Tüske Rita.
Mkszáth Kálmán:A néhai bárány története alapján
Készítette: Bacsó Beáta
Egy napon azt kérte az osztálytól a tanárnő, hogy minden osztálytársuk nevét írják föl egy lapra úgy, hogy a nevek mellett maradjon egy kis üres hely.
Az Élet Igéje február.
Számrendszerek kialakulása
Hallgatva ezt az önazonossági kérdést, amelyet Jézus szegez tanítványaihoz, eszembe jutott pár hasonló kérdést feltenni a mi Társaságunkkal kapcsolatosan:
Nem az a kurva, aki a placcon áll, hanem akinek megveszed a bundát meg a kocsit, aztán este fáj a feje...
Foglalkoztatási Információs Pontok Békés megyében
Ikarosz és a repülés.
Az ősmagyar kor i.e től (magyar nyelv önálló életének kezdete)
NAGYGÉPES ESEMÉNYEK KBSZ SZAKMAI NAPOK – REPÜLÉS Budapest, Háy György balesetvizsgáló.
Kompakt digitális fényképezőgép. Vonzó, masszív és könnyen kezelhető, a COOLPIX L25 ért a képekhez – így Önnek nem kell. Csoportképektől kezdve a közeli.
E LEKTRONIKUS LEVELEZÉS . E LEKTRONIKUS LEVELEZÉS Az elektronikus posta ( ) olyan rendszer, amelynek segítségével más felhasználók számára.
NÉHÁNY GONDOLAT A KISREPÜLŐTEREKRŐL …
Teljesítményrepülés Versenyzés
E-HÓD HÓDítsd meg a biteket!.
A Cseh Nemzeti Felkelés feladatlapok.
Előadás másolata:

Helios: 2005. augusztus 14-én Athén mellett lezuhant, és 115 utasával valamint hatfőnyi személyzetével együtt elpusztult a ciprusi Helios légitársaság Larnacából Athénen keresztül Prágába tartó Boeing 737-ese.

A három géppel 2000-ben elindult ciprusi légitársaság 737-300-asán éjszakai ápolást végeztek mielőtt 2005. augusztus 14-én elindult volna az 552-es LCA-ATH-PRG járatra. A műszakiak a kabinnyomást szabályzó rendszer kapcsolóját MANual helyzetben felejtették, amit a pilóták sem vettek észre sem az előkészítés sem pedig a hajtómű indítás előtti és felszállás utáni checklist olvasásakor. Mivel a levegő-kibocsátó szelep 1/3-ad részben nyitva maradt, gyakorlatilag a repülés teljes időtartamában ki voltak hermetizálva.

Felszállás után 10 000 láb magasságban meg is szólat a figyelmeztető hangjelzés, amit a pilóták tévesen Takeoff Configuration Warning jelzésnek véltek. A 14 000 láb magasság elérésekor automatikusan működésbe lépett az utasok oxigén rendszere, amit a Master Caution lámpa jelzett is a műszerfalon. A pilóták ezt sem vették észre, talán azért, mivel ugyanebben az időszakban hibát jelzett a műszerrekesz hűtése is.

A helyzet tisztázását és megoldását súlyosan hátráltatták a német kapitány és ciprusi elsőtiszt közötti kommunikációs (nyelvi) nehézségek. A társaság műszaki szolgálatát rádión megkérdezve azt a tanácsot kapták, hogy a kapitány háta mögött lévő biztosítékot kihúzva tudják elhallgattatni az értelmetlennek tartott (Configuration Warning) jelzést.

A kapitány üléséből kiszállva kereste a biztosítékot, amikor az oxigénhiány miatt elveszítette az eszméletét, és összeesett. Az elsőtiszt ülésében maradva eszméletének elveszítésekor a kormányokra borult. Így látták meg a görög légierő F-16-os vadászgépeinek pilótái, akiket azt követően riasztottak, hogy a gép több mint egy órányi néma repülés végén FL340-en besorolt az Athén melletti KEA VOR várakozási eljárásába.

A 737-est egy órányi holdingolás után megközelítő („elfogó”) vadászpilóták beszámoltak egy személyről is, aki oxigénálarc nélkül éppen ekkor ült be a kapitány ülésébe. Mielőtt bármit tehetett volna, leállt a bal oldali hajtómű, és a gép süllyedni kezdett. Tíz perccel később, 7000 láb magasságban leállt a másik hajtómű is. Az ismeretlen személy tevékenységének egyetlen fennmaradt nyoma a süllyedés megkezdődését követően 4 perccel elhangzott két Mayday kiáltás, amit a CVR őrzött meg.

A pilóták nem ismerték fel, hogy oxigén-hiány tünetei jelentkeztek A jelentés összegzése szerint a katasztrófát előidéző okok az alábbiak voltak: A pilóták nem vették észre a kapcsoló MAN helyzetét A pilóták nem ismerték fel, hogy oxigén-hiány tünetei jelentkeztek (hypoxia fel nem ismerése) A pilóták félreértették a kabinnyomás hangjelzését