Sporttámogatás a társasági nyereségadóból: egy igazán sportszerű üzlet Cégeknek
Új törvény - új lehetőségek 2011.évi LXXXII. törvény: új távlatok nyíltak A 2011. évi LXXXII. törvény különösen kedvező helyzetbe hozta az öt „látványsportágat”, hiszen lehetővé tette, hogy az adózók – meghatározott célokra, egy pontosan szabályozott folyamat keretében – a társasági nyereségadójukból (Tao) támogatást nyújthassanak. Az új törvényt az Európai Unió is elfogadta és már hatályba is lépett. A látvány csapatsportok: a jégkorong, a labdarúgás, a kézilabda, a kosárlabda és a vízilabda sportágak.
Kik lehetnek „Tao támogatottak”? Lássuk, kikre vonatkozik az új törvény, azaz kik fogadhatnak be a társasági nyereségadókból érkező támogatást? Nos, ezek a következők: az öt fenti sportág országos szakszövetségei, a szövetség tagjaként működő amatőr sportegyesületek és sportiskolák, hivatásos sportegyesületek – meghatározott, az utánpótlással összefüggő céljaikra, a sportágak fejlesztéséhez köthető közhasznú alapítványok, sporttal foglalkozó közalapítvány (MOB).
Mire fordíthatók a Tao-ból érkező támogatások? A támogatások alapvetően az utánpótlás nevelésre irányulnak, azon belül is a következő fő területekre: versenyeztetésre, személyi költségekre, tárgyi eszközökre, beruházásokra, a sportversenyek biztonságát növelő beruházásokra, képzésekre.
A támogatás megszerzésének közigazgatási folyamata 1. lépés: a sportfejlesztési koncepciók beadása 2. lépés: a közigazgatási eljárás lefolytatása 3. lépés: a „Támogatási igazolások” alapján történő megállapodások 4. lépés: az ellenőrzés
A támogatás megszerzésének közigazgatási folyamata 1. lépés: a sportfejlesztési koncepciók beadása A támogatásokat igénybe vevők benyújtják sportfejlesztési koncepciójukat és gazdasági tervüket az illetékes közigazgatósági hatóságnak. Az egyesületek, alapítványok beadványait a szakszövetségek bírálják el. A szakszövetségek beadványait a Nemzeti Sport Igazgatóság. Határidő 2011-ben: szeptember 15. 2012-ben: április
A támogatás megszerzésének közigazgatási folyamata 2. lépés: a közigazgatási eljárás lefolytatása Az illetékesek egy közigazgatási eljárás keretein belül jóváhagyhatják a beadványokat, majd ez alapján egy „Támogatási igazolást” állítanak ki. Ez egy nagyon fontos dokumentum! Az érintettek az ebben szereplő összeg erejéig fogadhatnak be a cégektől érkező Tao pénzeket! Határidő: az elbírálásra 60 napos határidőt állapítottak meg.
A támogatás megszerzésének közigazgatási folyamata 3. lépés: a „Támogatási igazolások” alapján történő megállapodások A „Támogatási igazolás” birtokában a támogatók megállapodásokat köthetnek az érdeklődő cégekkel –és befogadhatják az így érkező összegeket, juttatásokat. Határidő: folyamatos
A támogatás megszerzésének közigazgatási folyamata 4. lépés: az ellenőrzés Fontos tudnivaló, hogy a támogatót a támogatás átutalása után semmilyen további felelősség nem terheli, de a támogatottakra számára igen jelentős elszámolási, ellenőrzési feladatok várnak. A bizonylatokat 10 évig kell megőrizni, a támogatások felhasználásáról negyedévenként kell előrehaladási jelentést készíteni.
A Tao-ból történő támogatás – a tiszta üzlet Az új lehetőség nem szponzoráció – hanem tiszta üzlet. A támogatást nyereséges vállalkozások, cégek nyújthatják, befizetendő adójukból – és ezért adókedvezményben részesülhetnek, ez pedig két részből tevődik össze. Először: a támogatás összegét költségként számolhatják el, így csökkentve az adóalapjukat és az ezzel kapcsolatban keletkező adójukat. Másodszor: a támogatás összegét a fizetendő adóval szemben is elszámolhatják! Így, attól függően, hogy a támogató cég a 10 vagy a 19 %-os adókulcs hatálya alá esik 100 egység támogatásra 110 vagy 119 % adókedvezmény érvényesíthető.
Számoljunk a TAO kedvezménnyel! Sport támogatással Sporttámogatás nélkül Az adózó adózás előtti eredménye 1000 Sport célú támogatás összege 100 Adóalap 900 Fizetendő adó (900 X 0,19) – 100 = 71 1000 X 0,19 = 190 Teljesített kifizetések összege (támogatás + adó) 171 190 Megtakarítás 19 Adózott eredmény 829 810
A Tao támogatás részletei: további előnyök Támogatásnak számít az adóévben visszafizetési kötelezettség nélkül nyújtott támogatás, juttatás, véglegesen átadott pénzeszköz és térítés nélkül átadott eszköz – ez a könyv szerinti értéken történik. Másrészt az adóévben térítés nélkül nyújtott szolgáltatás – ez pedig bekerülési értéken számít. Az adókedvezményt a támogató vállalat a támogatás folyósításának adóévében illetve az azt követő három adóéven belül veheti igénybe – saját döntése alapján. Fontos szabály, hogy a szerződéseken belül tilos a támogatónak további szolgáltatásokat nyújtani. Azonban lehetőség nyílik erre külön, a piaci körülmények megfelelő szerződések keretében. A megfelelően menedzselt támogatási együttműködés tehát további üzleti-, marketing- és kommunikációs előnyöket nyújthat.
Vonatkozó törvények – a teljes csomag Lássuk, a tevékenységre vonatkozó új és módosított törvények listáját! A sport támogatásával összefüggő egyes törvények módosításáról szóló 2011. évi LXXXII. törvény A személyi jövedelemadóról szóló 1995. évi CXVII. törvény A társasági adóról és az osztalékadóról szóló 1996. évi LXXXI. törvény A sportról szóló 2004. évi I. törvény Az egyszerűsített közteherviselési hozzájárulásról szóló 2005. évi CXX. törvény A sporttal összefüggő egyes törvények módosításáról szóló 2010. évi LXXXIII. törvény
A 2011. évi LXXXII. törvényhez kapcsolódó rendeletek 107/2011. (VI. 30.) Korm. rendelet A látvány-csapatsport támogatását biztosító támogatási igazolás kiállításáról, felhasználásáról, a támogatás elszámolásának és ellenőrzésének, valamint visszafizetésének szabályairól 39/2011. (VI. 30.) NEFMI rendelet A látvány-csapatsportok támogatásával összefüggő sportfejlesztési program jóváhagyására és a támogatási igazolás kiadására irányuló hatósági eljárásban fizetendő igazgatási szolgáltatási díjról
Győzelem – Egészség – Siker Sport Program ajánlata Együttműködés egy dinamikusan fejlődő globális Életprogramban. Keressen minket részletes tájékoztatónkért. www.rainbowprogram.com További információ: Töttősi Attila 30/59-000-18 info@rainbowprogram.com