Varga Csaba Sociologist, H. Academic Reader,

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Komplex kistérségi programok a gyerekszegénység csökkentéséért Kun Zsuzsa, MTA KTI Gyerekprogram Iroda.
Advertisements

A helyi termékek szerepe a gazdaságfejlesztésben TAPASZTALATOK, PÉLDÁK, A FEJLŐDÉS LEHETSÉGES IRÁNYAI.
Bozzay Andrásné szakmai főtanácsadó
Heves megye jövője az NFT 2. rendszerében Előadó: Sós Tamás elnök Heves Megyei Közgyűlés.
A globlokál világ kultúrája (tér – társadalom – kultúra)
A filozófia helye a középiskolai oktatásban
Kellenek-e nekünk a TISZKEK? Mártonfi György Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet A Vas Megyei Szakképzés-szervezési Társulás Országos TISZK Konferenciája.
"vállalkozások klímatudatossága" Melyek vagy melyek lennének a legjobb, leghatékonyabb állami eszközök a vállalkozások klímatudatosságának erősítésére?
A közötti időszak fejlesztési tervezésének megalapozása
Az új lokális paradigma (a lokális tudás- és tudat-fejlesztés - és kitekintés az európai államok feladataira) Csaba Varga researcher of social theory,
A Stratégiakutató Intézet (Hungary) bemutatása Varga Csaba szociológus, c. egyetemi docens Stratégiakutató Intézet elnöke
Nemzeti Fenntartható Fejlődési Keretstratégia. Nemzeti Fenntartható Fejlődési Tanács Széleskörű társadalmi képviselet (pártok, szakszervezetek, kamarák,
NAPII. - mikrogazdaság Jobbágy Valér GKM. Iránymutatások - mikrogazdaság Tudással és innovációval a növekedésért 7. A K+F célú beruházások növelése és.
AZ ÚJ gazdaságfejlesztési programról
A jelenléten alapuló fejlesztés Az előadás menete A fejlesztés szükségessége, fogalma A probléma lényege A javasolt modell.
A VEZETÉSRŐL ÁLTALÁBAN
A metafilozófia alkalmazása a társadalomelméletre és a globalizációra The application of Metaphilosophy in socialtheory and globalisation Varga Csaba.
Modern tanulási környezet Civitas Pedagógiai Intézet DPM TISZK 2007.
Mi lenne, ha a szellemi tőkének valóban lenne szerepe?
Készítette: Lázár Nikolett Földrajz BSc II. évfolyam.
A NEMZETGAZDASÁGOK VILÁGGAZDASÁGI SZEREPKÖRÉNEK VÁLTOZÁSA
A társadalmi változások elmélete
Könyvtárvezetési stratégiák, vezetési típusok
Versengő tézisek a fenntartható fejlődésről: a piaci és az alternatív gazdasági modell Boda Zsolt MTA PTI, BCE, Védegylet.
Kulturális tőke (Capital cultural). A kulturális tőke halmozódása, a kultúra (magas kultúra) kialakulása már az ókorban elsősorban városi jellegű, erősen.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
A középvárosi dzsentrifikáció várospolitikai dilemmái
A Magyar Regionális Tudományi Társaság V. Vándorgyűlése Az ipar szerepe a regionális fejlődésben Alternatívák a regionális innovációs rendszer továbbfejlesztésére.
Magyarország 2015 Intézményi Reform Munkacsoport.
Közösségi művelődési törekvések Budapest, március 5 Beke Márton, az Emberi Erőforrások Minisztériuma Közművelődési Főosztályának vezetője.
Az infokommunikáció szerepe az Új Magyarország Fejlesztési Tervben és az Operatív Programokban Dr. Bálint Ákos Igazgató Közigazgatás Operatív Programok.
Dr. Lamperth Mónika Budapest április 18.
A vidéki tér sikertényezői
KÖZÖSEN AZ UNIÓS FEJLESZTÉSI FORRÁSOK FELHASZNÁLÁSÁÉRT Környezetpolitikai Fórum Budapest, Március 20. Partnerség és fenntarthatóság Dr. Szegvári.
Tudásalapú társadalom és fenntartható fejlődés a globális felmelegedés korában Milyen globális és európai kihívásokra kell válaszokat találnunk? Herczog.
Nemzeti Területfejlesztési Hivatal A RÉGIÓÉPÍTÉS ÉVE ,3 MILLIÁRD FORINT ÁTADOTT FORRÁS A RÉGIÓKNAK március 17. Kormányszóvivői sajtótájékoztató.
1 Szellemi tőke szerepe a tudástársadalom korszakában
Változások menedzselése felsőfokon Készítette: Schalli Adrienn Dinya László.
Közkincs kerekasztal a kecskeméti Kistérségben Szakmai konferencia június 9. Kecskemét.
A civil társadalom fejlesztése az információs társadalom korában
Varga Csaba: A tudástársadalom Varga Csaba: A Stratégiakutató Intézet első évtizede Elhangzott az intézet alapításának 10 éves évfordulója alkalmából rendezett.
Az új lokális paradigma és a metaelmélet Csaba Varga researcher of social theory, metaphilosopher, h. academic reader President of Institute for Strategic.
ÚJ TUDAT A TUDÁSTÁRSADALOMBAN
Stratégiakutató Intézet MAGYARORSZÁG A 21. SZÁZAD ELSŐ FELÉBEN, különös tekintettel az intelligens civil társadalomra Varga Csaba Stratégiakutató Intézet.
KISTÉRSÉGEK SZEREPE A TUDÁSALAPÚ TÁRSADALOMBAN Varga Csaba Stratégiakutató Intézet
INFORMÁCIÓS TÁRSADALOM MESTERISKOLA SZOMBATHELY augusztus
Az információs társadalom oktatása az iskolákban Pintér Róbert Információs Társadalom és Trendkutató Központ (ITTK)
A városmegújítás, mint a helyi gazdaság hajtómotorja Határmenti régió fejlesztésének lehetőségei Június 24. Brunda Gusztáv, Inno-nivo Kft., Salgótarján.
Berecz Mihály kistérségi koordinátor Püspökladányi kistérség Észak-alföldi Regionális Fejlesztési Ügynökség Kht. Az Új Magyarország Fejlesztési Terv (ÚMFT)
A muzeális intézményrendszer átalakítása
Jogi informatika, 2. előadás Az információs társadalom lényegi ismérvei és egyes modelljei szeptember 21. Témakörök: 1.Az IT-ről általában 2.Az IT.
Tájékoztató a megyei tervezés aktuális állásáról
A Nemzeti Fejlesztési Terv
Globális változások-környezeti hatások és válaszok
AZ ÚJ OKTATÁSKUTATÓ ÉS FEJLESZTŐ INTÉZET – ÉS A KOMPETENCIAFEJLESZTÉS Budapest, január 18.
A magyar-szerb Szomszédsági (interreg) program első kiírásának tapasztalatai egy megvalósult projekt tükrében Ricz András Regionális Tudományi Társaság,
A AS IDŐSZAKRA VALÓ FELKÉSZÜLÉS AKTUÁLIS HELYZETE MAGYARORSZÁGON NAGYHÁZI GYÖRGY SZAKMAI TANÁCSADÓ, NEMZETI FEJLESZTÉSI MINISZTÉRIUM HUSRB/1203/213/151.
Tudás- és tudategyetem Varga Csaba Stratégiakutató Intézet, Magyarország.
1 Globalizáció és lokalizáció a tér és a hely átértékelődő szerepe Gazdaságföldrajz I. Dr. Bernek Ágnes 2008.
1 A jövő kérdései: Mi lesz az NFT II.-ben? Összegek, prioritások, programok,
BIHARINÉ dr. KREKÓ ILONA főiskolai docens
A Szigetvári kistérség A térség lehetőségei az új fejlesztési időszakban február 6. Baranya Megyei Önkormányzat.
A magyarországi K+F politika
LEADER, Identitás, Sport
Regionális identitás és öntudat: létező jelenség Magyarországon?
A jövő kérdései: Mi lesz az NFT II.-ben?
40. GLOBALIZÁCIÓ ÉS GLOBÁLIS FOLYAMATOK.
Hegel ( ) rendszerfilozófiája
A Székesfehérvári Foglalkoztatási StrAtégia Javasolt célrendszere
Az ÁFSZ minőségirányítási rendszerének kialakítása
Előadás másolata:

Új koncepciók avagy mit taníthatnak nekünk a tudás- és tudatváros fejlesztések? Varga Csaba Sociologist, H. Academic Reader, President of Institute for Strategic Research

Tartalom Európa jelen nélkül Európa jövő nélkül Szellemi tőke, tudás tőke, tudattőke Új globális-lokális tér Az új lokális tudat és lokális koncepció Tudás- és tudatfejlesztő társadalom Tudásvárosok – tudatvárosok Magyar példák

Tudat-szintek személyes isten-tudat személyes szellem-tudat Abszolútum- és isten-tudat Bölcsesség-tudat Társadalmi-tudat Természet-tudat Kvantum-tudat személyes isten-tudat személyes szellem-tudat személyes kollektív tudat személyes test-tudat személyes tudattalan

Tudat-kapuk Második fizika feletti (metafizikai) kapu: (9-10: vallásfeletti; vallásos-isteni) Első fizikai feletti (szellemi) kapu: (7-8: társadalmi tudás/korszellem; személyes tudás) Második fizikai (társadalmi) kapu: (5-6: társadalom; több személyes én az egyénben) Fizikai kapu: (3-4: fizikai-anyagi világ; személyes fizikai test) Fizika-alatti kapu: (1-2: kvantum-valóság; személyes tudatalatti)

Európa jelen nélkül

Új Európa-kép: Európa elveszett! Európa a funkcionális globális térben süllyed Európa a szubsztanciális univerzális-globális térben folyamatosan erőtlenedik (ez egyúttal az európai kultúra gyengülése) Az információs korban Európa programja egyszerre fejlesztené a tudásalapú gazdaságot és társadalmat A lisszaboni program nem teljesül, ami nem csak a funkcionális tudás- és innováció központúság hatékonytalansága A kitörési irány: a szubsztanciális Európa alapvető felerősítése – e nélkül nincs versenyképes funkcionális Európa! Ez kultúra! Ez tudás! Ez tudat! Ez társadalom!

Tudás-Európa? Érvényesül-e a szellemi tőke Európában? Nem érvényesül Ha érvényesül, beszivárog az ugarba Dinamikusan érvényesül, ha az infokommunikációs fejlődést vizsgáljuk A hagyományos ipari állam tartja magát A kibillentés-effektus azonban működik A tudás-szakadék mélyül a) régi tudás/új tudás, információs tőke/tudástőke, valóságos/virtuális tudás; b) régi tudás, új tudás és virtuális tudás / kontra állampolgár A hagyományos ipari gazdaság informatizálódik, de.. A hagyományos ipari társadalom málik szét, de.. A hagyományos életforma technikailag modernizálódik, de..

Európa jövő nélkül?

Jövő és jövőkép hiányzik Európa kimerítően és kétségbeesetten fogolya önmagának és jelenének, de a jelen még nem fáj eléggé Képtelen múltját feldolgozni és képtelen a bűntudattal szembe nézni, de a szomorúság még nem okoz sírást A pénzközpontú újkapitalizmusban sem nyertes kontinens, de az anti-globalizációs mozgalmak sem hoznak távlatos alternatívát A lisszaboni program közepes léptékű vízió volt, de Európa már ezt sem képes végrehajtani Az új (poszt-modern, poszt-modernizációs) korszakhoz nincs új tudás, nincs társadalmi akarat, nincs intézmény, nincs ambíció, nincs új tudatállapot Nincs olyan magasabb tudatállapotban létező tudásosztálya, amely kilódítsa ebből a látszólag békés vergődésből?

Jövőtudat és jövőképesség Nos, nem az a baj, hogy Európában és Európán túl a jelen nem folytatható, hanem az, hogy 1) nincs jövőtudat; 2) ha lenne, az a jelent exportálná a jövőbe; 3) nincs honnan tanulni a jövőt; 4) a politikusok csak a jelen fenntarthatóságában érdekeltek; 5) a jövő nem elsősorban pénz-profitot ígér, így a jelenlegi gazdaság nem tud vele mit kezdeni; 6) a jövőhöz leginkább az átfogó és mindenen továbblépő jövőképesség hiányzik 7) csak a) új szellemi reneszánszok; és b) lokális jövőt előlegező, különböző modellkísérletek segíthetnek (lásd például tudásvárosok)

Szellemi tőke, tudástőke, tudattőke

Az új tudáselmélet jellemzői Az információs és a szellemi tőke kiterjesztése és közvetítése A technológiai töke mindenki rendelkezésére állása A tudástőke arányának lassú javulása A vállalatok és intézmények szellemi tőkéjének növelése A tudástőke társadalmi hasznosításának felgyorsítása A tudástőke személyes tőkévé tétele minél szélesebb társadalmi körben

Tőke és forrás típusok Fizikai forrás Lelki forrás Szellemi forrás Fizikai tőke Lelki tőke Szellemi tőke Vallási tőke (transzcendens tőke) Történeti tőke Gazdasági-pénzügyi tőke Társadalmi tőke Tudati tőke Fizikai forrás Lelki forrás Szellemi forrás Vallási forrás (transzcendens forrás) Történeti forrás Gazdasági-pénzügyi forrás Társadalmi forrás Tudati forrás

Szellemi tőke a vállalatban A társaság tőkéje: a pénzügyi tőke mellett társadalmi és szellemi tőke; a társadalmi tőke több, mint a kapcsolati értékek A szellemi tőke fajtái: strukturális tőke és emberi tőke, továbbá a kreativitás tőke (az előbbi kettő helyzet-független alkalmazása) Tudatosul az új tőkefajta: a személyes tudat és a társasági tudat A vállalatok új auditációi (minősítései), a pénzügyi mellett szellemi és társadalmi auditáció

Tudástőke (1) A tudás (Nico Stehr szerint) a cselekvés képessége. Ez a definíció még a jobbak közül való, mert legalább elszakad attól a szerencsétlen és primitív felfogástól, hogy a tudás nem egyéb, mint az ismeretek valamilyen mennyiségi vagy minőségi összessége A tudás nem valamilyen információtár, hanem a tudás személyes tőkévé, azaz belső emberi tudássá és cselekvéssé válása Az információs és/vagy tudástársadalomban az adat, információ, tudás (analóg és digitális) jellé válik, így a tudástőkéből jeltőke lesz

Tudástőke (2) Számunkra a tudás az egész víziója. Ebben az összefüggésben a magunk felfogása (a tudás: az Egész víziója) is kevésnek bizonyul, mert nem tartalmazza a tudás személyes és társadalmi tőkévé alakítását. Az új világmodell egyrészt tudás-központú, másrészt más tudást tart dominánsnak. Minket most mindenekelőtt az új tudás és ennek társadalmi tőkévé válása izgat. Ez az áttérés kettős folyamat, egyfelől az új tudásra, mint új tudományos paradigmára, másfelől az új tudás társadalmi tőkévé válására, mint tudástársadalom modell megvalósulására való átállás.

Személyes és társadalmi tudat szintjei Egység tudat -------------------------------------------------------------------- Abszolútum tudat Isten tudat Kozmikus tudat Tiszta tudat ------------------------------------------------------------------------------- Fél-tiszta tudat Éber tudat (+ álom, +mélyalvás) Fél-éber tudat (Éber)tudat vesztett ------------------------------------------------------------------------------ Tudattalan Egység-tudat -------------------------------------------------------------------------------------- Istenfeletti egy-tudat Szakrális emberiség tudat Univerzális panteisztikus tudat Megvilágosult közösségi tudat --------------------------------------------------------------------------------------- Közösségi tudat és szintjei Társadalmi tudat és szintjei (globális, nemzeti, lokális) Manipulált tömegtudat Társadalmi tudat nélküliség Társadalmi tudattalan

Tudattőke A tudattőke ugyanúgy valóság, mint a fizikai tőke vagy tudástőke, egyszerre személyes és társadalmi tudattőke Az egyetlen valódi tőke, a korlátlan (kifogyhatatlan) mennyiségű és igazán hatékonyság tőke; elérhetősége nem függ a társadalmi stációtól A magas minőségű tudástőke feltétel hozzá; a tudattőke megszerzése és használata a legnagyobb kihívás és megpróbáltatás A tudattőke mindig konkrét tudatállapotban manifesztálódik, és nem spontánul váltja ki a tudatosulást A társadalmi tudattartalom és tudatállapot a univerzalizáció-globalizáció-lokalizáció „központja” és térben/időben strukturálódik

Az új koncepció A hagyományos tudás felváltása az új tudással – egyúttal erőforrás növelésként A meglévő tartalmak, kapacitások, erőforrások mellé új erőforrás: a személyes és kollektív tudat emelése Új tudás- és tudatipar létrehozása, etikai gazdaság Az európai állam és önkormányzás gyökeres átalakítása – e-állam, civilállam Új közösség modell – új civiltársadalom A spirituális erőforrás visszaemelése a modernizációba Tudat- és tudásgazdag új emberi életforma

Új globális-lokális tér

Globlokál tudat Globális és lokális tudat a földi civilizációban Szintjei: globális és kontinentális (Európa) tudat, társadalmi (nemzeti) tudat, lokális (regionális, kistérségi, települési) tudat Nem lehet elmetszve a posztglobális (az univerzális és transzcendens) tudatoktól Európában maradt a koloniális tudat, amelyet az információs kor tudata sem kezd ki? Tudatszintek közötti átjárások gyakran járhatatlanok (főként a globális és lokális tudatok között) Lefojtott tudattalan-tudatalatti mezők sokasága Sérült tudat, ami korlátozottan önfejlesztő

Globlokál világ, globlokál tér Globalizáció: univerzalizáció és lokalizáció (a globlokalizáció, mint univerzális folyamat) Funkcionális és szubsztanciális globalizáció elválik, de nem zárja ki egymást Az információs korban a világhatalmi-világgazdasági domináns és alávetett terek közötti törésvonal légiesedik Mennyiségi (terjedési) és minőségi (tudat és tudás-alapú) globalizáció különböző modell A tudatközpontúság alacsony szintje a mediatizált globális kommunikációs tér A formális egységesülés minőségi folytatása egyszerre utópia és kényszer

Valóságok/tudatok az új században Első „valóság” (ezen belül szakrális „valóság”, tudat-”valóság”, társadalmi tudat-„valóság”, szellemi „valóság” = Nem-lét) Második valóság (avagy anyagi, természeti, társadalmi valóság = Lét) Harmadik valóság (virtuális „valóság”): a) a társadalmi tudat „megtestesült” új valósága b) vagy teljesen új, harmadik valóság; A Valóság mind a három szintjén vizsgálható a működés rendje, a döntés mechanizmusa, avagy a demokrácia (feltéve, ha ez demokrácia) különböző formái, elvei És mi lehet az első, a második, a harmadik valóság fölött (Egyszerre Egység-Valóság és Egység-Tudat)

Új társadalmi szakadékok a 21. század elején: 1. Közösség-gazdagok – közösség-szegények 2. Információ-szegények - információ-gazdagok 3. Technológia-szegények - technológia-gazdagok 4. Tudás-szegények - tudás-gazdagok (kultúra szegények - kultúra gazdagok) 5. Tudat-szegények - tudat-gazdagok 6. Istenélmény-szegények - Istenélmény-gazdagok

Paradigma váltás Avagy visszatérés az első „valósághoz” (tudathoz, téridőhöz, kultúrához), mert a funkcionális építkezés önmagában korlátozottan eredményes Anyagtól a tudatközpontú anyaghoz, világegyetemtől az univerzális tudatmezőkig, s a párhuzamos világegyetemekig, társadalomtól a társadalom tudatig és tudatalattiig, stb. A fejlesztések nem irányulhatnak elsődlegesen a következményekre (a valóságokra), még akkor sem, ha a következmények visszahatnak (a tudatokra) Gyors váltás indult el: a történelemtől eljutunk a poszttörténelemig

Az új lokális tudat és új lokális térkoncepció

Lokalitás tudat Az elmúlt évezredek eredménye a transzcendens és egyéni tudatok differenciálódása Lokalitástudat: elsődleges otthon-tudat, a távoli transzcendens és univerzális tudat megismétlése (befogása, konkretizálása) Funkcionálisan a konkrét térben és időben irányító-szabályozó jelentudat Szubsztanciálisan közvetít (kettős tükörként) az egyéni és a magasrendű külső tudatállapotok között Lokalitástudat: erősen érzelemközpontú (szeretet, gyűlölet, megértő, stb. tudat)

Lokalitás, lokális tér Minden térszint, ami a nemzetállam szint alatt van (régió, megye, város, kistérség, község, stb.) Lokalitás hol alávetett a nemzet/állami szintnek, hol valamilyen autonómiát élvez Magyarországon funkcionálisan egyelőre a megyei, a városi és községi szint intézményesült A lokalitás szubsztanciális céljainak, feladatainak intézményesülése lassú Intelligens (tudat és tudásközpontú) civil társadalom és részvételi demokrácia a jövő

Lokalitás szerkezet Felső életvilág (régió, megye) Alsó életvilág Környező világ (Aba, Sárvíz kistérség) Kéznéllévő világ (család, barátok, ismerősök) Belső vált életvilág (a személyek felettes éne, egyéni tudatok) A globalizáció hatására megváltoznak a lokalizáció viszontválaszai Az információ-tudás és az ehhez való hozzáférés térstrukturáló szerepe nő (tudásvárosok átalakítják a tereket)

Tudás- és tudatfejlesztő társadalom

Az új világmodell küszöbén (2006) Tudásközpontú világmodell előtt, globális információs társadalom közben és a tudat-társadalom előtt A Tudás mennyiségi és főként minőségi fejlődése – Új Tudomány/Új Elmélet születése Húsz-harminc éven belül új minőségű univerzális tudás és tudáshasznosítás várható A tudás személyes tőkévé válása - az egyén megérti s alkalmazza az Új Tudást A tudás társadalmi tőkévé válása a tudástársadalom kialakulása

Új lokalitás-reneszánsz Az új (ezredforduló utáni világ) két dinamikus szintje: a globális és lokális világ Akkor dinamikus és sikeres, ha globális és lokális szinten átlép-belép az információs társadalmat követő tudástársadalom modellbe és abban képes biztonságosan lehorgonyozni Az új jövőkép így a tudás- és tudatfejlesztő társadalom víziója – és az új víziót ráadásul jó lenne a valóság mind három szintjén realitássá tenni Az új lokalítás-reneszánsz nem a középkor másolása, hanem magasabb szintű folytatása – új világ teremtése, egyesített új világ, modernizáció és poszt-modernizáció

Tudásvárosok - tudatvárosok

Jövő-tér, jövő-város, jövőpark Éden-projekt (Anglia, Cornwall) Millennium Dome (Anglia, London) Auroville, spirituális város (Pondicseri, Dél-India) ICICI Tudáspark (Turkapalli falu, India) Fredericton Tudáspark (Canada) Center for Holistic Life Extension, holisztikus egészség park (Tijuana, Mexikó) Ave Maria City (Kalifornia) Zselici Édenkert (Magyarország, Dél-Dunántúl)

Tudásvárosokból tudatvárosok A félsziget-sziget modell üzenete: a védettség, az áttekinthetőség, a koncentráció értékes A valóságos (természeti) meghittségből átlépés a virtuális (poszttermészeti) meghittségbe? A virtuális otthonosság egyik stációja a tudás-otthonosság és tudásminőség (ez az értelme a tudás-városoknak) A másik, az igazi, az elmélyült otthonosságot és bensőségességet adhatja a tudat-otthonosság A lokalitás kapu a kozmikusba, a magasrendűbe Tervezzük meg a tudat-városokat és intézményeiket! (Ki partner ebben? Jelentkezzen!!)

Magyar példák

Vízió holnapra (2020-2050) Az emberi információ, s tudás legalább megötszöröződik (2005-2020) Új Tudomány és poszt-tudomány (Új Valóságkép, Új Tudatkép, Új Emberkép, metaelmélet!!) születik folyamatosan A normál és poszt-normál tudomány után jön a poszt-kolonista alapú metatudomány (poszt-tudomány) A tudás mennyiségi és minőségi változása az egyik kényszerítő erő a tudásfejlesztések szükségességének elfogadtatásáért Az új tudás alkalmazásával minimum három-négy, egymást követő technológiai forradalom fut le Az új tudás és az új tudomány az egyik komponense a most születésben lévő új európai kultúrának

Új jövővízió – jövőprogram A jövő legalább ötven százalékban tőlünk és a jövővíziónktól függ Egységes jövővíziót dolgozunk ki 2030-2050-re A 21. század közepe a tudás- és tudat-központú globális/lokális világtársadalom (lehet) A jövő világa szakrális (spirituális, transzcendens) világ is lesz Az egyének tömegesen akarnak eljutni magasabb személyes és kollektív tudatállapotokba Az új jövővízió alapja és gyakorlati modellje mindig a lokális vízió – például a magyar abai modell

Abai modellkísérlet 1998-2015 Intelligens város, intelligens kistérség Zöld folyosó, ökológiai város Technológiai park, tudásalapú gazdaság Tudás város (művészetiskola, felnőtt-képző egyetem, stb.) Intelligens házak, hagyomány-központú, ökológiai és spirituális városrészek Részvételi demokrácia, abai magisztrátus Tudatos társadalmi tudat program Spirituális város

A szentlőrinci modellkísérlet (1) ELSŐ SZAKASZ: tervezési kísérlet Komplex tervezési módszertan elkészítése Infokommunikációs hálózat, adatkezelés, és információs társadalom fejlesztés Kistérségi területfejlesztési és közszolgáltatási stratégia Kistérségi gazdálkodási, pénzügyi és forráskoordinációs stratégia Kistérségi intézmény- és munkaszervezet fejlesztés

A szentlőrinci modellkísérlet (2) Kistérségi modellkísérlet képzési programja Kistérségi modellkísérlet operatív programja és kiemelt projektjeinek tervei MÁSODIK SZAKASZ: fejlesztési modellkísérlet Fenntartható keretstratégia létrehozása Projekt prioritások: infokommunikációs hálózat, geotermikus erőmű, kistérségi civilegyetem, művészet kistérség, stb.

A kistérségek távlatai Ha a fenntartható információs, innovációs társadalom régió intelligens híd a globális és lokális világ között, akkor az intelligens kistérség kreatív működési központ, így a távlatok felismerése és a helyes stratégia nem lehet más, mint a globális kötelező és a lokális egyedi elemek lokalitást (tehát kistérséget) erősítő, életminőség átalakító-fejlesztő kombinációja Szentlőrinc és Virovitica együttműködéséből határmenti (horvát-magyar) közös térségi-kistérségi modell új európai tervezési-fejlesztési modell lehet

A kistérség hosszú távú jövőképe Tudásalapú, fenntartható, innovációs és információs társadalom kistérség, avagy intelligens kistérség modellkísérlet a szentlőrinci kistérségben A cél az, hogy a szentlőrinci kistérség az infokommunikációs eszközöket és szolgáltatásokat széles körben hatékonyan használó kistérséggé váljon, amely különösen az e-közigazgatás, az e-gazdaság és az e-demokrácia, valamint az innováció erősítése segítségével felgyorsítja a - fenntartható és versenyképes - tudásalapú gazdaság s társadalom fejlődését, és a kultúra szerepének jelentős növelését

Zselici Édenkert modell Helyszíne: Magyarország, Dél-Dunántúl, Zselic (Bárdudvarnok-Bánya) Hetvenegy hektáron (két patakkal és két tóval övezett hegyháton) egyrészt jövő faluváros, másrészt tematikus turizmus park Jövő falu/városként szakrális szerkezetű új település Tematikus turizmus parkként az egyén fizikai, lelki, szellemi és spirituális „testének” gyógyítása (fő funkció) Az első magyar modell a tudatfejlesztő társadalom és életminőség valóra váltására

KÖSZÖNÖM FIGYELMÜKET! www.strategiakutato.hu; www.vargacsaba.hu; www.inco.hu; www.metaelmelet.hu; e-mail: vargacsaba@vargacsaba.hu