5. A reklám Megszületett a reklám törvény: 1997. évi LVIII. törvény (ami már megjelenése előtt is heves vitákat váltott ki) A törvény hatálya kiterjed, reklámozóként,reklámszolgáltatóként vagy reklám közzétevőként végzett tevékenységre.
Min múlik a reklám hatékonysága? A célpiacunk, kik a vásárlóink és hol találhatók? A mondanivalónk, mit szeretnénk tudatni, és meg fogják e érteni? Milyen reklámeszközt (médiát) alkalmazzunk?
A reklám működési folyamat ábrája Üzenet Reklámeszköz Kibocsátó Kódolás Dekódolás Befogadó Zaj Visszacsatolás Válasz A reklám működési folyamat ábrája
„Mottó” „1920-körül mondta egy angol pénzügyminiszter, hogy reklám nélkül eddig még csak a pénzverdében sikerült pénzt csinálni”
A reklám fogalma A kifejezetten gazdasági jellegű célkitűzéseket szolgáló alapvetően valamely áru kelendőségére vagy szolgáltatás igénybevételének fokozására irányuló tevékenység. Személyes kapcsolat nélküli lépések sorozata, amelyek tájékoztatják a potenciális vevőket a kínálatról és igyekeznek meggyőzni őket a termék vagy szolgáltatás előnyös voltáról.
A reklám sajátosságai rövid életű összetett tevékenység (mondanivaló, kreatív ötlet, technikai kivitelezés, érzelmi hatás, nyereségesség) sajátos üzenetközvetítés (szimbólumokkal, színekkel, stb. közli az üzenetet) egyirányú kommunikáció
A reklám előnyei mindenhol képes elérni a fogyasztót kreatív, változatos imázsteremtő lehetőség van ismétlésre
A reklám hátrányai nem vezet azonnali vásárláshoz fizetett, ezért kicsi a hitelessége a sok reklám között nehéz megkülönböztetni nehéz az üzenet módosítása nehéz a hatékonyság mérése
A reklám fajtái 1. Célja szerint bevezető expanzív (forgalomnövelő) emlékeztető redukált (korrigáló)
2. A termék száma szerint egy konkrét termék reklámozása gyűjtőreklám (egy gyártó több terméke) kollektív reklám (több gyártó együtt reklámoz)
3. A reklámot befogadó személyek száma szerint direkt reklám rétegreklám általános reklám (nagyobb csoporthoz szól)
4. A reklámkibocsátó elosztási folyamatban elfoglalt helye szerint vállalati-gyártó-termelői reklám (cégreklám) kereskedői reklám (termékreklám
5. Szándékozott hatása szerint információs reklám (konkrét tények: tulajdonság, ár, garancia, fizetési feltételek) szuggesztív reklám (érzelmeket befolyásoló)
6. Pszichológiai megjelenés formája szerint piacot elárasztó reklám rövid ideig tartó reklám (tudat alatt)
7. Reklámozandó tárgy szerint termékreklám szolgáltatásreklám vállalati reklám esemény-reklám
A reklámüzenet megfogalmazásának elvei A reklámüzenet elemei: alapinformációk (a vállalkozás azonosításához szükséges adatok) előnyök hasznosság A jó reklámüzenet jellemzői: a tájékoztatás hiteles (pontos adatok a termékről, árról) különlegesség, egyediség a vásárló eszéhez és érzelmeihez is szól hangsúlyozza a sajátosságokat a célcsoporthoz igazodik (figyelembe veszi a célcsoport jellemzőit)