1 Van értelme etikusan viszonyulni a gazdasághoz?!... Győr, 2001. június 14. Héjj Tibor.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Mit lehet tudni a célcsoportról?
Advertisements

Ez a Tantra Indiából érkezett.. Mindegy, hogy babonás vagy-e vagy sem, érdemes elolvasnod. Ez egy nepáli Tantra Totem és szerencsét hoz. Négy nappal azután,
Jó Karma Ez egy jó kis olvasmány, de rövid! Élvezd! A Dalai Láma üzenete a világ számára 2012-ra. Mindössze néhány percig tart elolvasni és végiggondolni!
Miért éri meg családbarátnak lenni?
Kiutak a válságból?. Kiút feltételei • Rendszerszemlélet • Szociális igazságosság • Környezet eltartóképesség szerinti használata • Paradigmaváltás •
Működhet-e hatékonyan a társadalmi ügyek piaca? Dr. Latorcai Csaba helyettes államtitkár Budapest, Nemzetiségi és Civil Társadalmi Kapcsolatokért.
Márkaépítés – Hitelesség
Etikai Kódex.
Önkéntesség Miért is jó a Nyíregyházi Főiskola diákjaként önkéntes munkát vállalni és miért különösen jó ez egy Tanodában? Készítette: Hajdu Zsolt és Dudás.
„Régi jó földből – új erős hajtások”. Miért jelentkezek az SZMT Elnöki poziciójára? - Elvira •Mert nagyon sokat kaptam ettől a közösségtől, Tőletek és.
A tudatos élet alapelvei
Fenntarthatóság – vállalati szemszögből. Fenntartható növekedés - makro  válságot követő stabilizáció  a növekedés mennyiségi/minőségi tényezői  válság.
Gondolatok a barátságról
VI. Köztudatos vállalati magatartás A vállalatok társadalmi felelősségvállalása Szlávik János az MTA doktora tanszékvezető, egyetemi tanár Budapesti.
Az idős ember méltóságát védő jogok idősek otthonában
III. LÉTKÉRDÉS KONFERENCIA EGYÜTT-LÉT. A kapcsolatok természetrajza Az emberi kapcsolatok transzcendentális vonatkozásai Sivaráma Szvámi vaisnava teológus.
SEK, május 9. Forrás: Baritz Sarolta Laura AZ ÜZLET MINT HIVATÁS – UTÓPIA VAGY REALITÁS? In Távlatok.
Tanuló (projekt)szervezet a Magyar Nemzeti Bankban
SZERVEZETFEJLESZTÉS Dr. Magura Ildikó.
A hatalom és felelősség kérdése a személyközpontú segítő kapcsolatban
„Férfinak és nőnek teremtette”
Ideális – Valóságos – Sugallt Dányi Zoltán ref. lelkipásztor, pasztoral - pszichológus Budapest
Az ápolók etikai kódexének helye és szerepe a gyakorlatban
Közösségi munka. 1. A közösségi munka előnyei az egyéni és családi esetkezeléssel szemben A szociális munkások rendelkezésére álló eszközök rendszerint.
Családi vállalkozás.
Családi vállalkozások - prezentáció
12. Kulturális önszerveződés, önkéntesség
CSALÁD.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
ANTOINE DE SAINT- EXUPERY Gondolatok „A kis herceg” című könyvből.
Egyéni döntések a szervezetben
Robert S. Kaplan – David P. Norton Csanádi Gábor Tamás C8ITGY 2007.
László Balázs Politika – mint az új generációk lehetősége OTDK, Budapest,
Jelentés a magyarországi kapitalizmus állapotáról Vándorgyűlés Magyar Közgazdasági Társaság szeptember 25. Szepesi Balázs Közjó és Kapitalizmus.
Miért ünnepeljük még ma is a reformációt?
Fogd A Kezem Alapítvány
Tanuló szervezet.
Közjó – néhány gondolat Család és közjó: a család a társadalom alapegységeként a közjó záloga is Botos Katalin közgazdász (SZTE): a gyermek a közjó alapja.
Konzervatív alternatíva Avagy: A normális megoldás Dr Pusztai Erzsébet MDF.
Migrációs trendek és helyi közösségek Baranya megyében Konfliktusok és stratégiák a hátrányos helyzetű kistelepüléseken RAGADICS TAMÁS PTE BTK, SZOCIOLÓGIA.
III.4. A VEZETŐ SZEREPE ”... tudomásunk szerint minden sikeres minőségi forradalom a felső menedzsment részvételével történt EGYETLEN KIVÉTELT sem ismerünk.”
Minőség menedzsment 6.előadás
Munkavédelem és controlling
Az én szüleim és a te szüleid
CSR ALAPÚ MOTIVÁCIÓ ÉS BÉREZÉS I.A CSR FOGALMÁRÓL II.CSR ALAPÚ BÉREZÉS III.CSR ALAPÚ MOTIVÁCIÓ IV.CSR ALAPÚ GLOBÁLIS BÉRPOLITIKA MULTINACIONÁLIS VÁLLALATOKNÁL.
ISTEN KIRÁLYSÁGA Készítette: Jon A. Palmer. Isten királysága  Azért vagyunk a földön, hogy megváltoztassuk a forgatókönyveket…
Glenn C. Loury A faji egyenlőtlenségek anatómiája nov. 19. ELTE ÁJK.
Ez a Tantra Indiából érkezett.. Mindegy, hogy babonás vagy-e vagy sem, érdemes elolvasnod. Ez egy nepáli Tantra Totem és szerencsét hoz. Négy nappal azután,
A BOLDOGSÁG TITKA.
Gaudium et Spes: Kihívások és kilátások Szeptember 10. Előadó: Dr. Tomka Ferenc.
A Szabolcsi Fiatalok a Vidékért Egyesület, a Svájci – Magyar Civil Alap Szociális szolgáltatások nyújtása tématerületére 2013-ban benyújtott „Tanítsuk.
Miért nem internetezik mindenki? Pintér Róbert Információs Társadalom és Trendkutató Központ Internethajó Be kell hozni a hátrányt,
HÉTFA Kutatóintézet és Elemző Központ A gazdasági növekedés társadalmi feltételei: értékek, intézmények, kizáródás, tudás, egészség - Panelbeszélgetés.
Ugrás az első oldalra 1 Skaliczki Judit A teljes körű minőségirányítási rendszer bevezetésének lépései Debrecen, 2004.
A világ jövője Szekszárdi Júlia Forrás: Nováky Erzsébet, Hankiss Elemér.
Az Élet Igéje szeptember.
A SZOCIÁLIS SZOLGÁLTATÓ SZEKTOR MUNKAHELYI JÓL-LÉT ÉRZETE.
A Szabolcsi Fiatalok a Vidékért Egyesület, a Svájci – Magyar Civil Alap Szociális szolgáltatások nyújtása tématerületére 2013-ban benyújtott „Tanítsuk.
Bölcsességek, aforizmák
Mikroszintű versenyk é pess é g. Az üzleti szervezetek versenyképességének elemzése, a versenyképesség növelése Egy, a magyar közgazdászok által 1995-ben.
Milyen szép a világ Készítette: Süni.
Tantra Indiából
Kimagasló teljesítményt nyújtani…. Az összetettség és az alkotás művészete……………és a megvalósulás…..
A vállalatok társadalmi felelősségvállalása, mint a fenntarthatóságot támogató szemlélet - Berkesné Rodek Nóra -
Regionális identitás és öntudat: létező jelenség Magyarországon?
„ÖSSZEFOGÁSBAN AZ ÉSZAK- HEGYHÁTÉRT”- EFOP
ÜZLETI ETIKA I. Az etika tudományának fő területei
Kultúra és kommunikáció
Regionális és vállalati identitás az ellátási láncokban
Előadás másolata:

1 Van értelme etikusan viszonyulni a gazdasághoz?!... Győr, június 14. Héjj Tibor

2 A mindennapi tapasztalat gyakran megkérdőjelezi az etikus magatartás létjogosultságát “Megszoktuk”, hogy a jogos, hát még a jogtalan előnyöket az etika áthágásával érhetjük el:  Leállósáv használata az autópálya-dugó esetén  „Protekciózás” minden területen  „Kis félrelépés nem félrelépés” a magánéletben  „Hálapénz” előre a megkülönböztetett orvosi ellátásért  „Számla nélküli” munkák ÁFA-mentesen  Megrendelések, megbízások megszerzése etikátlan módszerekkel, mert hiszen „mindenki így csinálja!…” Az etika elválaszthatatlan a másik ember megbecsülésétől. Hogy álltak ezzel a kérdéssel az eddigi társadalmak?

3 Az ókori és középkori társadalmi rendszerek nem váltak be… A rabszolgatartó társadalmak emberi jogokat semmibe vevő rendszere az etika helyett az erőszakon alapult. Gazdasági szempontból az embereket olcsó, de jól (ki)használható gép- pótléknak tekintették A feudalizmus „pallos-jog” rendszere sem sokkal kevésbé volt a kiszolgáltatottságra alapozva Gazdasági szempontból a röghöz kötött jobbágy-sors a mezőgazdasági érték-többlet teremtésére volt kiválóan alkalmas …és mi a helyzet az újkori rendszerekkel?

4 A kommunizmus is csak egy eltorzult álomnak bizonyult Az elképzelésnek (és megvalósításának) elvi hibái voltak:  kívülről és felülről - meggyőzés helyett  erőszakkal - szabad akarat nélkül  lélek nélkül - sőt ellenében, ill. tagadásával  a nemes eszméket saját személyes érdekekre és hatalomra kihasználva Az eredmény: rossz emberek által vezetett rossz rendszer

5 Tényleg olyan tökéletes a kapitalizmus? Valóban életképesnek bizonyult, de vajon  biztosít-e élelmet mindenkinek (beleértve a 3. világot is)?  megszünteti-e a háborúkat (vagy éppenséggel érdekelt bennük)?  emberhez méltó munkaalkalmat biztosít-e mindenkinek?  a megfelelő célok elérésére motivál-e?  elismeri-e a lelki értékeket is?  segít-e “mi”-ben gondolkodni az “én” helyett? „Működik”, de láthatóan vannak korlátai

6 A gazdasághoz többféleképpen lehet viszonyulni… „Szükséges rossz”eszköz a mi egzisztenciánk megteremtésére „Az emberi faj sajátossága” mód a társadalom tagjának egzisztenciális biztonságának létrehozására „Önmegvalósítás”út a személyes kiterjeszkedésre (anyagi, szellemi, pszichés) „A piac (el)uralkodása”a (rejtett) tartalékok kikényszerítése a verseny (egyéni/céges) révén De lehet(ne): „Az emberség megélésének egy aspektusa” is!

7 Magával a gazdasággal van a baj, vagy a megközelítéssel? A gazdaság történelmileg kialakult „közösségi közjó”-nak indult. Mára elveszni látszik mind a „közösségi”, mind pedig a „közjó” aspektus. A mai tudományos megközelítés részben korlátozott, részben hibás:  Bizonyos alapfogalmakat a gazdaságtudomány nem ismer és/vagy nem tud velük mit kezdeni: boldogság, szeretet  Más fogalmak ugyan léteznek a társadalomban, de „fals” módon vannak értelmezve: munka, pénz  Bizonyos fogalmak ösztönösen jól vannak megfogalmazva, de többlet tartalommal kell(ene) ellátnunk őket: minőség, tervezés, cégkultúra, csapatszellem, ergonómia, környezetvédelem Érdemes fajtánként és tételesen „helyre tenni” a fenti fogalmakat!

8 Érdekes tény a közgazdász személyes paradoxona az élet alapfogalmát illetően „Nappal” sok fogalommal dolgoznak, de ezek között nem szerepelnek azok, melyeket „este”, azaz magánemberként a legtöbbre tartanak: boldogság, szeretet... Pedig lehet ezeket a tapasztalati megközelítésen túl, tudományosan is vizsgálni, illetve megfogalmazni: „Az ember a szeretet révén lesz boldog ” = A kapcsolatból, kölcsönhatásból, önként vállalt kölcsönös, érdek nélküli és a másik félre irányuló adásból származnak a „kapcsolati javak”. „A pénz általi boldogulás útja” pedig a kapcsolati javak helyett, sőt azokat rombolva az ún. „pozícionális javak”-ra tör. Megpróbálja kiküszöbölni a „másikat” és a másikhoz adással történő viszonyulást, hogy egyedül tudjon „javakat” birtokolni. Pl.: a Ferrarira nem a munkába járáshoz („adás”) van szükség, hanem az „ego pozícionálása” végett. A másiknak történő „adással” vagy a másik legyőzésével akarunk boldogok lenni?!

9 Magához a pénzhez való viszonyunkon is érdemes elgondolkozni Mi is a pénz? A kapitalizmusban: Az egyes emberek által teljesített hozzáadott érték elismeréseképpen biztosított jog bizonyos más értékekhez való hozzáféréshez - melyet az emberek automatikusan a maguk számára akarnak felhasználni Alternatív megközelítéssel: Ugyanez a jog - melyet arra használunk, hogy a szükség és az önzetlenség fényében részben a magunk, részben viszont mások javára használjunk fel. Legyen a pénz jog az újraelosztásban való felelősségteljes részvételre!

10 Az önérdek alapú mai gazdaság sok olyan fogalmat „talált ki”, amelyet megtölthetünk etikus tartalommal Minőség: Kétféle ok motiválhat jó minőségre: a külső, fenyegető félelem vagy egy belső, adásból fakadó, önkéntes, örömszerző hozzáállás Cégkultúra: Igen különböző – sokszor markáns – cégkultúrák léteznek. Ezeket kisebb- nagyobb mértékben befolyásolhatjuk, és szavazhatunk a lábunkkal is, akár alkalmazottként, akár ügyfélként... Ergonómia: Nem más, mint „szeresd felebarátodat, mint tenmagadat” megvalósítása Környezetvédelem: Felelősség a jövendő generációért a szabad rablás helyett („Ne lopj”) Értékek (Value Statement): Vegyük és vetessük komolyan, különben csak kiragadott „pótlékok” vagy marketingfogások Team Spirit (csapatszellem): Kilépve az önzésből „én” helyett a „mi”-ben gondolkodás – a kölcsönös szeretet alapján

11 A történelmi fejlődés kapcsán szétvált a gazdasági, szociális és közösségi aspektus Az egyének a három fenti dimenzió mentén függenek a társadalomtól, de mára ezek elkülönülése majdnem teljessé vált:  gazdaságimunka vállalati felelősség  szociálispolitika állami felelősség  közösségihovatartozás civil és/vagy egyházi felelősség Sok problémát okoz a fentiek összehangolatlansága, sőt konfliktusa

12 Az etikus gazdaság minden érintettre tekintettel van! Ez a szemlélet meghatározza a megvalósítás irányát a  tulajdonos számára (mint alapítónak, mint fenntartónak, mint legmagasabb szintű döntéshozónak)  vezető(k) számára (üzletpolitikai kérdésektől a motivációig) és a viszonyulást az összes érintett felé, akik az alábbiak:  dolgozók  vevők  beszállítók  hitelezők  adósok  környezet (gazdaságilag)  jövendő generációk (ökológiailag)  társadalom (állam) képviselői

13 Eddigiek azt bizonyítják, hogy azért lehet etikusan viszonyulni a gazdasághoz. De vajon érdemes-e? Attól függ, hogy miben mérjük az ‘érdemest’:  Ha egyéni materiális haszonban, akkor nem  Ha társadalmi méretű materiális haszonban, akkor igen  Ha az egyéni önmegvalósításunk teljes emberközpontú, akkor igen  Ha az emberségünk társadalmi megvalósítása a cél, akkor igen  Ha a “közjót” keressük, akkor igen Ha az emberséget akarjuk kiérdemelni, akkor érdemes!

14 Számomra az etikusság a keresztény európai kultúrából fakad, de még a távoli buddhista felfogásból is levezethető az üzleti etika Kövesd a három T-t! Tiszteld önmagad; Tisztelj másokat; Tetteidért vállalj felelősséget! Mikor rádöbbensz, hogy hibát követtél el, azonnal tégy lépéseket a kijavítására! Tárd ki karjaidat a változásnak, de ne engedd el az értékeidet! Emlékezz, hogy néha a csönd a legjobb válasz! A szeretetteljes légkör az otthonodban megalapozza életedet! Légy gyengéd a Földhöz! Tölts mindennap egy kis időt önmagaddal! Ne hagyd, hogy egy kis nézeteltérés tönkre tegyen egy nagy barátságot! “Corporate identity”/”Intrinsic motivation” “Stakeholder” koncepció “Social responsibility” Garancia, szavatosság „Value Statement” állandósága a vállalati életciklusokon át „Active listening” „Corporate culture”, „Team-spirit” Környezetvédelem Management retreat/training „Present value of total lifecycle experience” A Dalai láma instrukciói az élethez… (szemelvények a 19 pontból) …lefordíthatók a menedzselés etikus nyelvére

15 A „szabadság, egyenlőség, testvériség”-ből eddig az első kettőre koncentráltak, és az nem tűnt elegendőnek... Szeretet, testvériség, etika nem szinonimák, de szorosan összefüggő fogalmak  Aki számára a „szeretet” nemcsak egy kellemes érzést jelent, hanem felelősséget is;  Aki nemcsak magát és esetleg családját (vagy annak néhány tagját) tudja/akarja szeretni, hanem mindenkit;  Aki szabadnak és egyenlőnek akarja embertársait; Az megvalósítja a testvériséget. Mindebből fakadóan etikusan akar élni. Az eddig elmaradt testvériség viszont magába foglalja a szabadságot és az egyenlőséget is, és automatikusan etikusságot eredményez!

16 Az élet akkor “kerek”, ha kiegyensúlyozott! Ehhez a minden területre kiterjedő etikusság is elengedhetetlen A személyes hivatás dimenziói Munka megszállottja Munka Öncélú Munka Önmegvalósítás (sport, kultúra,stb.) Családközpontú Család Munka Önmegvalósítás Kiegyensúlyozott Munka Család Társadalmi felelősség Önmegvalósítás A kiegyensúlyozott és etikus egyéniségek boldog emberek és a társadalmi szempontból felelős cégek legjobb munkaerői

17 A beszélgetést két konstruktív kérdéssel szeretném beindítani  Mit tettem az etikus gazdaságért? (Segítsük egymást tapasztalatokkal)  Mit tehetnék még az etikus gazdaságért? (Segítsük egymást ötletekkel)