Független iskolák Fenntartó1005 Intézményi telephely 2995 Munkavállalók Pedagógus fő Egyéb dolgozó 3800 fő Tanuló/pedagógus 14,35
Tanulók ÓvodaÁlt.isk.Gimn.SzakiskSzakk.AMIKoll.összes
Intézménytípusok
AME tagok 130 fenntartó 476 telephely tanuló( Ebből AMI) 4700 munkavállaló (4033 pedagógus, 6900 egyéb munkavállaló) Tanuló/pedagógus: 12,34
Tények
A kormány-deklarált céljai/eszközei A rendteremtés a 20 éves káoszból, vissza az igazi iskolába Ne csak jogok kötelességek is A képzési követelmények szigorítása Az állam szerepének jelentős erősítése A tartalmi szabályozás megváltoztatása – kötött központi tantervekkel A tanári életpálya vonzóvá tétele Integráció helyett felzárkóztatás A kimeneti követelmények szigorítása (érettségi) Az iskolák értékközvetítő szerepének növelése, mindenekelőtt az egyházi intézmények erősítésével A tehetséggondozás központba helyezése, elkülönült tehetséggondozó intézményekkel (elitképző gimnáziumok – a hat évfolyamosok szigorítása, tehetséggondozó osztályok stb.) Az iskolák gazdasági hatékonyságának növelése A szakképzésnek a közoktatásról való leválasztása, korábbra helyezése, és a piaci szervezetek alá rendelése
Események Párhuzamos „műhelyek”-KDNP terület Egyházi intézmények rapid rendezése Szakképzés közoktatás merve szétválasztása Gyors- egyeztetés nélküli- közoktatási koncepció (pedagógusok készítették) Pedagógus életpálya modell A humánerőforrás „zsák” befedve (91 Mrd Ft) Önkormányzatok iskolaátadásai (alapítványiak korlátozva) Koncepció forrásigénye 325 Mrd Ft (nincs) Koncepció visszavonva- elindul az egyeztetés Oktatási „konzultáció” (látszategyeztetés) Szakképzés áll, vagy titokban készül ( „piacképes szakmák”) Ellenőrzés, jóváhagyás kormányhivataloknál ( megyei, járási?)
AME Havonta elnökség Civil egyeztetés (szociális, oktatási szervezetek) Sűrűbb belső fórumok Kiegészítő támogatás tárgyalások szerződés előkészítés (2 év) Koncepció opponálása- tárgyalások- folyamatosan Forráshiány végleges( végletes) rögzítésének megállítása Önálló PR projekt NEFMI háttértámogatása az NGM vitában Szakképzéssel nincs kapcsolatunk ( nem tudunk szinte semmit) Nemzetközi kapcsolatok erősítése
Informálisan tudjuk Állami bérfinanszírozás NEFMI – alapítványiak csak pedagógus, ha vállaljuk az előzetes személyi kontrollt (NGM csak egyedi támogatás) Forráskivonás a szférából Jelentősen szűkíteni akarják az alapítványi szférát Szakiskolák Gazdasági Kamaránál (duális képzés) Alternatív műhelyek szigorú ellenőrzéssel AMI- megyei keretszámok Módosítások megint egész jóváhagyással(NGM)
Vélemény
Kormányzati tévedések Problémakezelés helyett feladat meghatározás Vissza az elképzelt igazi iskolához A 22 év alatt nem történt semmi (legfeljebb rombolás) Helyzetismeret nélkül, helyzetelemzés nélkül Gazdasági számítások nélkül Azt hitték az alapítványi szféra a gazdagok iskoláiból áll ( méretét sem mérték fel) Újragondolás helyett kapkodás
Veszélyek (esélyek?) A bizonytalanság önmagában felborít nagyon sok intézményt Standard szabályozás helyett egyedi döntések AME széthúzás, egyéni kijárások Forráshiány- tönkremenetelek
Feladatok Rendszeresebb kapcsolat a többi civil szervezettel Kapcsolatfelvétel a kormányhivatalokkal Információ gyűjtése- terjesztése Szülői támogatás intézményi és AME szinten Teljes forrásmegvonás esetén ellenállás, addig tárgyalás
Kérdések Bővülés vs. szűkülés Mi döntsünk, ki ne kapjon támogatást? Oppozíció vagy hátrálás? Hol kezdődik az ellenállás?