„A tanárképzés és tanár-továbbképzés jelentősége a lisszaboni és koppenhágai folyamatban” „A Leonardo program mint a szakmai tanár (továbbképzés)

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
„A tanfelügyelet kialakuló rendszere, átfogó minőségfejlesztés a közoktatásban” Az intézmények minőségfejlesztési folyamatainak támogatása /4. pillér/
Advertisements

„A pedagógus szakma megújítása: nemzetközi áttekintés” „A pedagógus szakma megújításának kihívásai” Szakmai szeminárium, Budapest Halász.
A társadalmi felzárkóztatás és az életen át tartó tanulás (LLL)
A tanári munka értékelése
„Ezt egy életen át kell játszani”
Nevelés és társadalom.
TÁMOP Nagyrendezvény. Az ifjúságsegít ő esetmenedzser létrejötte – case Manager.
„XXI. SZÁZADI KÖZOKTATÁS ( FEJLESZTÉS, KOORDINÁCIÓ )” TÁMOP / A pedagógus(tovább)képzés kérdései és lehetőségei az egész napos iskola-
Ifjúságpolitika - A fiatalok, mint erőforrás -
„P EDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA ” TÁMOP-3.1.5/ Az átalakuló tanárképzés és a pedagógiai szolgáltató rendszer kapcsolódási pontjai.
VII. NEVELÉSÜGYI KONGRESSZUS augusztus A pedagógus kollektíva az iskolában, az iskolafejlesztés személyi feltételei dr. Várnai Andrásné.
Az EU támogatáspolitikája és az oktatásfejlesztés Halász Gábor tudományos tanácsadó Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet.
ÚJ DIMENZIÓK A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉSBEN Dr. Sediviné Balassa Ildikó: A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉS SZERKEZETI, TARTALMI ÉS MÓDSZERTANI FEJLESZTÉSE A LEONARDO KÍSÉRLETI.
Magyar Pedagógiai Társaság Somogy Megyei Tagozata november 21. Kis Jenőné dr. Kenesei Éva megyei elnök.
„Híd a forráshoz – forrásteremtő civil találkozó” (2009. május , Budapest) TÁMOP – TIOP A pályázati lehetőségek rendszere.
Az EU oktatási és képzési rendszerének célkitűzései
A Lisszabon-folyamat és az oktatás képzés nemzeti politikája Dr
Kulcskompetenciák Európai Bizottság 2005
TÁJÉKOZTATÓ a Nemzeti Felnőttképzési Intézet tevékenységéről.
Képesítés – képesítési rendszer – képesítési keretrendszer Alcím Spartathlon km 36 Hour Time Limit.
Dr. Nyitrai Ágnes, AVKF Paradigmaváltás a családi napközi ellátásra való felkészítésben június 1.
ELTE TÁMOP /2/B/KMR projekt workshop
Egy év az Európai Unióban Arató Gergely Budapest, április 29.
Felsőoktatási Minőségfejlesztési Rendszer
A gyakorlatvezető mentor
Pordány Sarolta: Ph.D. kutatásindító
Nyíregyházi Főiskola március 6. Dr. Kokovay Ágnes Kompetenciaalapú képzés és a távoktatás.
Az informatika szükségessége és lehetősége a hazai és az Európai Uniós fejlesztési célkitűzésekben Dr. Köpeczi-Bócz Tamás.
Benedek András – BME GTK APPI A Bolognai Folyamat hatása a szakmai pedagógusképzésre Budapest, október 25.
Képesítési Keretrendszerek Európában
Felsőoktatás szerepe a távmunka elterjesztésében Benedek András Felsőoktatás szerepe a távmunka elterjesztésében VI. Országos Távmunka Konferencia Budapest,
Távmunka tanácsadói képzés a BME-n
Szakmai tanulási utak Előadás S truktúrák és folyamatok szekció SZABÓNÉ DR. BERKI ÉVA szakképzési és felnőttképzési szakértő VII. Nevelésügyi Konferencia.
Ajánlás-változások Pedagógus-továbbképzés „Kongresszus után - a változások folyamatában” Konferencia Csillag Márta Budapest, május 27.
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
Dr. Fodor Imréné Pécsi Regionális Képző Központ igazgatója
Oktatási reformok tapasztalatai Pest megyei Tanévnyitó Tanácskozás Augusztus 31. Halász Gábor Országos Közoktatási Intézet.
Az Európai Unió és az oktatás: közösségi célok és nemzeti oktatáspolitika „Országos Tanévnyitó Konferencia” Budapest Halász Gábor Országos.
Disszeminációs Konferencia Budapest, december 2. dr. Sediviné Balassa Ildikó TANÁRTOVÁBBKÉPZÉS A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉSHEZ.
Európa 2020 A lisszaboni stratégiát felváltja az Európa 2020 stratégia Az új stratégia központi kérdése az Unió versenyképessége, de más, új célokat is.
A szakképzés fejlesztés jelenlegi állása
A képzés fejlesztését, korszerűsítését indokolttá tevő szakmai fejlődésről Sz. dr. Nyitrai Ágnes Apor Vilmos Katolikus Főiskola,
A szakképzés helyzete Magyarországon
A KEZDŐ KÉPZÉSI SZAKASZ FEJLESZTÉSI IRÁNYAI ÉS LEHETŐSÉGEI Dr. Csonka Csabáné 2007.
Tantervfejlesztési Hálózat építési Mobilitást segítő Támogatások forrás: „Magyar nyelven Európában” Budapest, április 1.
Megközelítésmódok a tanári kompetenciák leírására
A lisszaboni stratégia és a magyar foglalkoztatáspolitika Kordás László április 29. Balatongyörök.
Keretrendszerek az oktatás rendszerében Felnőttképzés a változó gazdasági és oktatási rendszer környezetében konferencia Eger április
Dr. Polgár Marianna Tanárképzés – továbbképzés. Történeti előzmények A tanárképzés (tágabban pedagógusképzés) a felvilágosodás korától intézményesült,
Kutatás, fejlesztés és innováció az oktatásban: javaslat egy ágazati innovációs stratégiára Halász Gábor Innováció az oktatásban Szakmai konferencia.
Az Ökoiskola hálózat helyzete és tervei
A Nemzeti Koordinációs Pont feladatairól
MODERN ÜGYVITELI GYAKORLÓHELY KIALAKÍTÁSA A NYÍREGYHÁZI FŐISKOLÁN
AZ ÚJ OKTATÁSKUTATÓ ÉS FEJLESZTŐ INTÉZET – ÉS A KOMPETENCIAFEJLESZTÉS Budapest, január 18.
Dr. Schiffer Csilla. Továbbképzés előnyös:  ha általános válaszok adhatók egy problémára,  ha lehetséges a gyakorlaton túli elméletalkotás, amely továbbképzéssel.
EKKR-OKKR: az európai folyamat és magyar állomásai
A Bologna-folyamat hatása az ifjúság munkaerő-piaci helyzetére
HEFOP és projekteredmények, hasznosíthatóság és egymástól tanulás Dr. Podruzsik Szilárd.
Készítette: Tóth Györgyné Szakmai konferencia HEFOP Felkészítés a kompetencia alapú oktatásra.
A SZAKMAI PEDAGÓGUSKÉPZÉS HELYZETE Tóth Béláné október.
Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet AZ ÖKOISKOLA HÁLÓZAT HELYZETE ÉS TERVEI Varga Attila
Gyakorlás – gyakorlat – gyakornok Sokszor egyetlen élmény egész életére megnyitja a fiatal lelket a zenének. Ezt az élményt nem lehet a véletlenre bízni:
Dr. Nagy Katalin Magyarország EU melletti Állandó Képviseletének korábbi tanácsosa XVII. Nemzetközi Közlekedési Konferencia Szeged, november
SZAKISKOLAI FEJLESZTÉSI PROGRAM „A” komponens Schottner Péterné komponensvezető
NEMZETI FEJLESZTÉSI TERV
ORSZÁGOS FELNŐTTKÉPZÉSI TANÉVNYITÓ KONFERENCIA
Európai Uniós ismeretek
A MINŐSÉGFEJLESZTÉSI TERÜLET TÖREKVÉSEI 2007
SZAKKÉPZÉSI MINŐSÉGBIZTOSÍTÁSI KERETRENDSZER (SZMBK) 11. előadás
A Székesfehérvári Foglalkoztatási StrAtégia Javasolt célrendszere
Előadás másolata:

„A tanárképzés és tanár-továbbképzés jelentősége a lisszaboni és koppenhágai folyamatban” „A Leonardo program mint a szakmai tanár (továbbképzés) eszköze” Budapest - 2005.12.08. Halász Gábor Országos Közoktatási Intézet

Az előadás tartalma A tanári szakma és a tanári kompetenciák iránti figyelem erősödésének okai Nemzetközi trendek a tanárpolitikában Az EU kialakulóban lévő új közös pedagógus politikája Néhány hazai következtetés

1. A tanári szakma iránti figyelem A tanári szakma és a tanári kompetenciák iránti figyelem az elmúlt évtizedben világszerte az előtérbe került Ennek több egymást erősítő oka van: A elöregedés és generációváltás A tanári munka minősége és a tanulás Aktív tanári munkaerő-politikák tapasztalatai A tanári munkával kapcsolatos új igények A szakmára felkészülés megszokott módjának megkérdőjeleződése >

2. Nemzetközi trendek/1 Soha nem látott mennyiségű új tudás a tanárokról és a tanárpolitikákról OECD: - Tanárpolitikai elemzés (2002-2005) - Rendszeres pedagógus adatfelvétel EU: - Eurydice elemzéssorozat (2002-2004) (tanárpolitikai tudástár négy kötetben - Key topics)

A tanári munkaerőpiac szabályozása (szükséglet, kereslet, kínálat) 2. Nemzetközi trendek/2 A tanári munkaerőpiac szabályozása (szükséglet, kereslet, kínálat) Az alkalmazás és foglalkoztatás feltételeinek alakítása Felkészülés a szakma gyakorlására A pedagógus munka minőségének fejlesztése >

3. Az EU közös pedagógus politikája/1 A tanárokkal kapcsolatos új közös politika - a Lisszaboni folyamat egyik eredménye Lisszabon: az oktatás felértékelődése A 2010-ig szóló munkaprogram: a 13 stratégiai célja között az első: „A tanárok és oktatók oktatásának és képzésének fejlesztése” A munkaprogram keretében működő tanárokkal foglalkozó csoport (2003-2004) -közös európai alapelvek kidolgozása

3. Az EU közös pedagógus politikája/2 A koppenhágai folyamat: a szakképzés-politikai együttműködés megerősítése (2002) Közös szakképzés-politika és közös tanárpolitika A szakképzésben dolgozó tanárok és oktatók is a közös tanárpolitika célcsoportját alkotják A tanárképzés mint a szakképzés (így a közös alapelvek része a „European Qualifications Framework” létrehozásának

3. Az EU közös pedagógus politikája/2 A közös alapelvek – a közös tanár-politika alapdokumentuma Az „Objectives 2010 munkacsoport” javaslata Joint Interim Report (2004) – mandátum a közös alapelvek megfogalmazására Az „Alapelvek” első megfogalmazása – szakértői anyag (2004 vége) Viták a tagállamokban (Magyarországon is volt) „Tesztelő konferencia” (2005 július) Egyéb viták (pl. ATEE, ENTEP) Várható elfogadás: 2006

3. Az EU közös pedagógus politikája/4 A közös tanár-politika megvalósításának lehetséges eszközei Az EU (oktatási) Tanács és a Európai Parlament tervezett közös ajánlása (2006 elején) Nyitott koordináció: kétéves ágazati jelentések és joint report-ok Strukturális támogatások Közös szakképzési politika Oktatási programok

4. Hazai következtetések/1 Pedagógus munkaerőre vonatkozó politika kidolgozása és ennek középpontba helyezése a nemzeti oktatásfejlesztési stratégiában Az OECD és az EU keretei között született tudásháttér használata és policy ajánlások követése Az európai folyamatok dinamizáló hatásának kihasználása – beleértve eben a progresszív európai szakképzési politikát

4. Hazai következtetések/2 A Leonardo programban rejlő lehetőségek kihasználása – e program sajátosságai alapján Leonardo prioritások Klasszikus tevékenységek (pl. mobilitás, közös projektek, nyelvtanulás) kihasználása Egyéb területek, például: Partnerség (pl. iskola-egyetem együttműködés a gyakorlati képzésben) Moduláris programtervezés a képzésben Kompetencia alapú kvalifikációs rendszer a tanári szakma esetében Pedagógiai innováció (pl. tanárok felkészítése kooperatív módszerek alkalmazására) >

Köszönöm a figyelmet! Az előadás letölthető lesz a következő helyről: www.oki.hu/halasz

A tanárok iránti figyelem/1 Generációváltás a tanári szakmában A tanári szakma elöregedése, és tömeges nyugdíjba vonulás a fejlett országokban Fenyegető kihívás vagy egyedülálló lehetőség? Lehetőség: az újak új kompetenciákkal léphetnek be és segíthetik az iskolák átalakulását

A kevésbé mérhető dolgok nagy hatása A tanárok iránti figyelem /2 A tanári munka minősége és a tanulás eredményessége Új, kifinomult módszerekkel szerzett kutatási eredmények („teachers matter”) A családi háttér után legnagyobb hatás (nagyobb, mint pl. csoportnagyság, épület vagy eszközök) A kevésbé mérhető dolgok nagy hatása Az iskolai szervezeti környezet szerepe

Államok egymástól történő kölcsönös tanulása („policy learning”) A tanárok iránti figyelem /3 Aktív állami tanári munkaerő-politikák tapasztalatai Az aktív pedagógus munkaerő-politikát folytató államok teszteredményeinek látványos emelkedése A pedagógus munkaerőre vonatkozó politikák eszközrendszerének fejlődése Államok egymástól történő kölcsönös tanulása („policy learning”)

Egész életen át tartó tanulásra történő felkészítés A tanárok iránti figyelem /4 A pedagógus munkával kapcsolatos új igények Egész életen át tartó tanulásra történő felkészítés Tantárgyakhoz nem kötött kompetenciák fejlesztése Társadalmi heterogenitás, diverzitás kezelése Új technológiák használata Alkalmazkodás új értékelési rendszerekhez Kommunikáció a társadalmi környezettel Iskolai szervezeti szerepek, team-munka >

A tanárok iránti figyelem /5 A szakmára történő felkészülés Hol tanuljuk meg a szakmát? (vita a kezdő, betanító és folyamatos képzés szerepéről) A gyakorlati tudás és a gyakorlatban történő tanulás felértékelődése minden területen A felsőoktatási reformok hatása: alapvető struktúrák fellazulnak, új szervezeti lehetőségek tárulnak fel

Nemzetközi trendek/1 Szükséglet, kereslet, kínálat A szükséglet és a kínálat nehezen kalkulálható - sokváltozós komplex rendszerben kell gondolkodni Mindig egyszerre van hiány és többlet (tárgyak, szintek, alrendszerek, régiók stb.) A hiány relatív, a mennyiségi és minőségi hiány szétválaszthatatlan (gyengébb minőséggel történő helyettesítés)

Nemzetközi trendek/2/1 Alkalmazás, foglalkoztatás Differenciált megoldások alkalmazása (tárgyak, szintek, alrendszerek, régiók stb.) Rugalmas alkalmazási formák (részfoglalkozás, rugalmas bérezés, helyi béralku-elemek) Munkaidő rugalmas szabályozása (pl. kötelező óraszám helyett feladatleírás - S)

Nemzetközi trendek/2/2 Alkalmazás, foglalkoztatás A pályára kerülés alternatív utjai Új munkamegosztás a pedagógusok és a kisegítő személyzet között (pl. UK) Az intézményi szint szerepének előtérbe kerülése . szakmaválasztás mellett/helyett munkahelyválasztás . aktív intézményi szintű személyzeti politikák

Nemzetközi trendek/3 Felkészülés a szakma gyakorlására Az új igényeket tükröző standardok meghatározása (képzők speciális akkreditációja) Kezdő, betanító és folyamatos képzés egy rendszerben történő kezelése Az erőforrások újraosztása a kezdő, betanító és folyamatos képzés között Az iskolákban történő gyakorlati tanulás felértékelődése A betanítási szakasz és a mentorálás felértékelődése

Nemzetközi trendek/4 A minőség folyamatos fejlesztése A továbbképzés jelentésváltozása folyamatos szakmai fejlődés az egyéni tanulás mellett az iskolaszintű közös fejlesztés, a fejlesztő-kutató munka beszámítása a továbbképzésbe Kereslet-vezérelt továbbképzési rendszerek Iskolára szabott (tailor-made) képzések Az iskolai önértékelésben és a minőség fejlesztésben való részvétel a pedagógus munka részévé válik – ez is tanulás

Magas szintű multidiszcipliáris képzés (BA, MA, PhD) Európai alapelvek (European principles for teachers’ competences and qualifications)/1 Magas szintű multidiszcipliáris képzés (BA, MA, PhD) Tantárgyi tudás Pedagógiai készségek A tanulás támogatásához szükséges kompetenciák Társadalmi-kulturális dimenzió értése A kompetenciák meghatározása LLL perspektívában történjen Állandó tanulás, sokféle tapasztalat Evidenciákra épülő reflexió

Mobilitás (európai, oktatási rendszeren belüli, rendszerek közötti) Európai alapelvek/2 Mobilitás (európai, oktatási rendszeren belüli, rendszerek közötti) Partnerség, együttműködés, társadalmi párbeszéd Kulcskompetenciák Másokkal dolgozni (kooperatív, együtt-tanulást segítő kompetenciák) Tudással, technológiával, információkkal dolgozni (a tanár mink „tudás-munkás”) A társadalomban dolgozni (a tanár mint aktív társadalmi szereplő)

„Tesztelő konferencia”/1 A konferencia célja: annak tesztelése, hogyan fogadják a tagországok az alapelveket Megerősítés – de sok kritika és kiegészítés A szakoktatókra több figyelem A partnerség erősítése (gyakorlati képzés, a szakmába történő ki-be lépés) Iskola mint intézmény szerepének erősítése (munkáltató, képzőhely, munkahelyek sokfélesége)

„Tesztelő konferencia”/2 Erősebb hozzákötés a európai felsőoktatási és szakképzési folyamatokhoz (Bologna, EQF) A tanári szakma belehelyezése az egész életen át tartó tanulás kereteibe Rugalmasság és mobilitás: többféle belépés, sokféle tapasztalat és a nem formális tanulás elismerése Intelligens szervezet: „Minden tanár kutató, minden iskola kutatóhely”

A közös szakképzési politika alkalmazása a tanári szakmára Az EU szakképzési politikájának progresszív elemei jelentősen hozzájárulhatnak a tanárképzés és -továbbképzés megújításához Kvalifikációk kompetencia alapú meghatározása Kvalifikáció átláthatósága, nemzetközi kompatibilitása Moduláris építkezés A képzés gyakorlati oldalának kiemelt kezelése Gyakorlatban szerzett tudás elismertetése Innovatív pedagógiai módszerek

Az EU tanárpolitikája és az oktatási programok A programok új nemzedéke (2007-2013) – erősebb hozzákapcsolás a Lisszaboni folyamathoz Az oktatási programoknak a közös tanárpolitika implementálását is szolgálniuk kell A tanárok célcsoport lesz mindegyik programban Mindegyik programban lesznek a tanárok képzését és továbbképzés támogató elemek