12-13. A szponzorálás
A szponzorálás fogalma Olyan pénzben, vagy más eszközben történő befektetés valamilyen tevékenységbe, amiért cserébe a befektető fél az adott tevékenységhez kapcsolódó, üzletileg kiaknázható kereskedelmi potenciálhoz jut. Pénzben vagy természetben adott befektetés valamilyen tevékenységre, amiért cserébe az invesztáló fél üzletileg kihasználható kereskedelmi potenciálhoz jut. A szponzorálás egy olyan promóciós forma, ahol a cég saját magát, termékeit egy adott tevékenységhez vagy eseményhez köti.
Szponzorálás nem egyenlő a mecenaturával A szponzorálás jellemzői: üzleti viszony együttműködés anyagi javak jogok, előnyök kölcsönös előnyök
Szponzorálás és mecenatúra különbségei Mecenatúra Szponzorálás - kultúra domináns - kommunikációs érdekek - ellenszolgáltatás nélküli - ellenszolgáltatással - diszkrét támogatás - megszerzett támogató - adományok, segélyek ösztöndíjak - rendezvények, kiállítások versenyek - gyenge kommunikációs jellemzők - sok, intenzív komm. jell. reklám, PR, újságok szubjektív támogatás - professzionális tám. szerződéskötésen keresztül (kisebb cégek) - (nagy cégek)
A szponzorálás területei Sport Kultúra Oktatás Egészségügy Szociális területek
A szponzorálás célja Termék /cég, szolgáltatás/ bevezetése Termék ismertségének növelése Bizalom növelése 1:1 szabály Hasonló, mint a reklám, vagy a PR.
Szponzor fajták Név szponzor Fő szponzor Mellék szponzor (arany, ezüst, bronz támogató)
Hogyan szponzoráljunk? Szponzor szerepe Szponzorált szerepe
Hogyan szponzoráljunk (szponzor)? Üzletpolitikai célkitűzésekből kell kiindulni Marketingstratégiai megfontolások Számításba veendő területek elemzése Konkrét célok „kijelölése” Kapcsolatfelvétel Álláspontok egyeztetése Megállapodás (szerződéskötés) Megjelenés az eseményen Eredmények, következtetések
A szponzorálás jogi szabályai a szponzorált műsor elején és végén fel kell tüntetni a szponzor nevét; a szponzorált műsorok tartalmát és terjedelmét a szponzor nem befolyásolja; a szponzorált programok közvetlen módon nem ösztönözhetnek vásárlásra, a műsoron belül nem hangozhatnak el reklámcélú hivatkozások a szponzor termékeire v. szolgáltatásaira; nem szponzorálhatnak olyan cégek vagy személyek, amelyek terméke vagy szolgáltatása nem reklámozható.
A szponzorálás előnyei olcsóbb mint az igen magas költségű hirdetés; a célcsoport pontosabban körülírható, mint egy újság olvasótábora; az események iránti érdeklődés igen magas; a szponzorált téma olyan pozitív tulajdonsággal bírhat, amellyel a szponzoráló cégek szívesen felruházzák termékeiket; adott esemény egyben alkalom is a szponzor és számára fontos emberek találkozójára