Szent István Egyetem Állatorvos-tudományi Kar Kiadványszerkesztés © 2006, Abonyi-Tóth Zsolt Szent István Egyetem Állatorvos-tudományi Kar Budapest
Irodalom FODOR GÁBOR ANTAL: Ismerkedés a kiadványszerkesztéssel, Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest, 1999 ajánlott olvasmány VIRÁGVÖLGYI PÉTER: A tipográfia mestersége számítógéppel, Osiris Kiadó, Budapest, 2002
Programok Szövegszerkesztők Szövegformázók Kiadványszerkesztők
Tipográfia (tüposz) vert vagy vésett ábra (gráfó) írni Nyomtatott szövegek megtervezése A szöveges közlés megformálása, kép és szedett szöveg együttes elrendezése Tipográfia: betűtervezés és betűvel tervezés
Tipográfiai pontrendszer Inch alapú pikapont (pica) 0,352 mm Didot-Förster-féle pont 0,376 mm
Tipográfiai pontrendszer Inch alapú pikapont (pica) 1 láb = 12 inch = 304,8 mm 1 inch = 6 pica = 25,4 mm 1 pica = 12 pont = 4,233 mm 1 pont = 0,352 mm
Tipográfiai pontrendszer Didot-Förster-féle pont 1 pont = 0,376 mm = pont 4 pont = 1,504 mm = gyémánt 8 pont = 3,008 mm = petit 10 pont = 3,761 mm = garamond 12 pont = 4,513 mm = ciceró 14 pont = 5,265 mm = mittel 16 pont = 6,017 mm = tercia 20 pont = 7,521 mm = text
A kiadvány elemei Betű Szó Mondat Bekezdés Fejezet Kiadvány
A kiadvány elemei Betű Szó Mondat Bekezdés Fejezet Kiadvány
Budapest Betű Alapvonal vagy bázisvonal Optikai, nem ér hozzá minden betű
Budapest Betű Szemvonal Optikai, nem ér hozzá minden betű Ez vezeti a szemet!
Budapest Betű Nagybetű magasságvonal Hogy melyik fellógó éri el, az típusfüggő
Betű Budapest Lelógó szárakat összekötő vonal Optikai
Budapest Betű Betűméret vagy betűfokozat A sorok közt még 10-20% hely Annál sűrűbb szedés zavaró (sortévesztés), a ritkább a gondolatok folyamatossága ellen hat, és pazarol
Betű Betűfokozat váltásakor lineáris hatást kell elérni Szemünk logaritmikusan érzékel! A szem skálája: 6, 7, 8, 9, 10, 12, 14, 16, 20, 24, 28, 36, 48, ...
Betű Hagyományos betűfokozatok: Újságban 8-10 Könyvben 10-12 (A/4-es papíron leginkább 12)
Betű Betűszélesség Írógépen minden betű ugyanolyan széles Nyomdai betűknél minden betűnek saját szélessége van, amelyhez a grafikus hozzátervezi az üres helyet is Az esetek egy részében rosszul... Betűk összeérnek, egyenetlennek érezzük a távolságot, stb. Van, hogy korrigálnunk kell.
Betű Betűtípus: azonos grafikai elvek alapján tervezett jelkészlet Elvárások: Legyen tökéletesen olvasható Legyen szép formájú Legyen határozott vonalvezetésű, önálló jellegű Ne legyen mesterkélt
Betű Az olvashatóság feltételei: A betűk egységes összhatásuk mellett legyenek határozottan megkülönböztethetőek Alkossanak harmonikus szóképet A betűk képének optikai hatása biztosítsa a sorok ritmusát Ne írjunk csupa nagybetűvel!
Betű Más jellemzők Típus Adott grafikai elemekből felépülő betűsor Változat Az adott típust valahogyan transzformáljuk Fokozat Ez a három együtt csinál a betűből fontot vagy betűcsaládot pl. Times Bold 10
Betű Változatok I I O O A A i i o o a a Vonalvastagság A nagy I betű magasságának és szélességének aránya I I O O A A i i o o a a
Betű Változatok Betűszélesség
QWERTYUIOPasdfghjkléá Betű Változatok Döntés A betűk olvashatatlanná válhatnak Ha grafikus tervezi akkor kurzív QWERTYUIOPasdfghjkléá
QWERTYUIOPasdfghjkléá QWERTYUIOPasdfghjkléá Betű Változatok Kiskapitális Nagybetű formájú kisbetűk Láthatóan rossz a vonalvastagság, ha a gép transzformálja! „A betű műalkotás, melyet a tervezője tudta nélkül megváltoztatni elítélendő cselekedet.” QWERTYUIOPasdfghjkléá QWERTYUIOPasdfghjkléá
Betű Speciális effektusok A gondolatjel és a kötőjel nem ugyanaz! - – . Magyarban n-dash kell, szóközzel Angolban lehet m-dash is, szóköz nélkül
Betű TAVASZ PESTEN TAVASZ PESTEN Kerning Időnként a betűket közelebb húzzuk, mint kellene, hogy egységes legyen a folthatás . TAVASZ PESTEN TAVASZ PESTEN
Betű Ligatúra Időnként a betűket annyira közelebb húzzuk, hogy összeérnek . ffi
mm Betű Talpas betűtípus Talp nélküli betűtípus Kis méretű, folyó szöveg Talp nélküli betűtípus Címek, nagyméretű szöveg Azonos szélességű betűk Kiemelés, számoszlopok mm
Betű Reneszánsz típusok Változatos vonalvezetés Követik a kézírás hagyományait (mintha ferdére vágott végű lúdtollal írnánk) A vonalak indításakor és befejezésekor talp alakul ki Kerek betűinek tengelye nem függőleges pl. Gaudy, Garamond
Betű Barokk típusok Nagyobb különbség a vonalvastagságok között Kerek betűinek tengelye majdnem függőleges pl. Times, Plantin, Tótfalusi, Baskerville
Betű Klasszicista típusok Nem követik a kézírás hagyományait Nagyon vékony talpuk van A vonalvastagságok erősen változóak Vékony vízszintes, vastag függőleges vonalak Kerek betűinek tengelye függőleges pl. Bodoni, Walbaum, Primous
Betű Betűtalpas lineáris (Egyptienne) A vonalvastagságok majdnem mindenütt egyformák A betűk talpai, végződései szögletesek Kerek betűinek tengelye függőleges pl. Memphis, Figaro, Courier New
Betű Clarendon (újságbetű) A vonalvastagságok majdnem mindenütt egyformák A betűk talpai, végződései szögletesek Kerek betűinek tengelye függőleges pl. Clarendon, Volta
Betű Groteszk (talp nélküli lineáris típusok) A vonalvastagságok egyformák A betűk felépítése szabályos Nincs betűtalp pl. Helvetia, Futura, Reform, Univerz, Arial
Betű Írott betűtípusok Kézírásra hasonlító betűk Lendületes vonalvezetés és vonalkapcsolás Csak díszítésre alkalmas! Hosszú, összefüggő szövegnél nem használható! pl. Ariston, Signal, Slogan
Betű Dekoratív betűtípusok (dísz és reklám) Összefüggő szövegként nehezen olvasható Speciális, a szokásoktól eltérő formai kialakítású pl. Broadway, Stencil, Uncial
Betű Egyéb betűtípusok Ami az eddigiekbe nem illik pl. gót betűk, cirill betűk, görög betűk
Betű A tartalom és forma összhangja Költészet: reneszánsz Szépirodalom: barokk, reneszánsz Társadalomtudomány: klasszicista, barokk Műszaki: egyptienne, klasszicista Reklám: groteszk, egyptienne
Tipográfiai szabályok Nem szabad sokféle betűtípust keverni, mert hullámzó hatást kelt Kis különbség nem különbség, csak a „drámai” keverés az elfogadható Nagy felületen kevés írás: bizalmat kelt, figyelemfelhívó
Tipográfiai szabályok Szóköz: 1/3 négyzet* az optimális, egy soron belül mindig ugyanakkorának kell lenni Túl nagy szóközöktől szétesik a szöveg Ne keletkezzenek „csatornák” H a r i t k í t á s s a l e m e l e k k i valamit, akkor a szóközöket is ritkítani kell, illetve mindenütt ugyanúgy kell ritkítani A betűközök ne ritkuljanak! Optimális: betűköz < szóköz < sorköz < hasábköz < margó * Betűfokozat harmada
Tipográfiai szabályok Elválasztás 4-nél több elválasztójel vagy írásjel ne legyen egymás alatt legalább 3 karakter maradjon együtt összetett szavakat az összetételnél Helyesírási szabályok szerint Algoritmizálható + kivételszótár
Tipográfiai szabályok Elválasztás Ha túl sok az elválasztás, akkor rossz a hasábszélesség 10 pontos betű 20 ciceró szélesség (9 cm) hasábszélesség 8 cicerónál kevesebb ne legyen (kb. 3,5 cm)
Kiemelések Egy Picike Kiemelés (kurzív) Egy P i c i k e Kiemelés (ritkított) Egy PICIKE Kiemelés (kis kapitális) Egy PICIKE Kiemelés (kapitális) Egy Picike Kiemelés (félkövér) Egyebek: Picike, Picike, Picike A kapitálisnál fölül elfogy a hely, alul túl nagy lesz – „felragad” A ritkított esztétikailag káros (higít) és kiemelő értéke csekély A félkövér túlzottan feltűnő sötét foltokat képez.
Idézőjelek Idézet az idézetben: Józsi mondta: „Peti mondta: »Kati mondta: ‘Én tudom, hogy te tudod hogy én tudom’«” Ne használjuk a hüvelyket (") idézőjel helyett
Iniciálék H A így akarom csinálni, akkor két oldalról kell illeszteni A pedig így, akkor négy oldalról kell illeszteni az iniciálét ahhoz, hogy az a szövegben értelmesen nézzen ki, és ne érezzük úgy, hogy az csak oda van szórva. H
Iniciálék Ha egy fejezet első betűjét ezzel csinálom, akkor a többit is így kell Ha az inicializálé egy sor első betűje, akkor a többit kiskapitálissal írhatom, de közelebb is húzhatom Figyeljünk az iniciálé és a szövegbetűk stílusára Az iniciálé és a szövegbetűk aránya legyen kellemes – se túl nagy, se túl kicsi
Iniciálék Ha az iniciálé magasabb két sornál, akkor beletördeljük a szövegbe Az iniciálé teteje ne süllyedjen az első sor felső határa alá – inkább legyen magasabb, ha nem lehet egy vonalba állítani Összetett betűket, számokat, írásjeleket ne használjunk iniciálénak Az iniciálé szélessége ne legyen nagyobb, mint a hasáb szélességének negyede
Tipográfiai tilalmak Írott betűből nem szedünk nagybetűs szöveget Írott betűs kurzív szöveget ritkítani nem szabad Sötét folthatású típushoz nem teszünk vékony vonalú iniciálét
Tipográfiai tilalmak Címsorban, nagyfokozatú sorban, reklámszövegben nem használunk pontot a mondat végén Tónusba akkor teszünk pozitív szöveget, ha az maximum 30%-os Negatív szövegnél minimum 50% legyen a tónus Fehér papírra nem írunk világos színnel
A kiadvány elemei Betű Szó Mondat Bekezdés Fejezet Kiadvány
Szövegszerkesztési szabályok Az írásjeleket, zárójelet, idézőjelet, stb. Mindig egybeírjuk az őket megelőző szóval! Kivéve a nyitó zárójelet vagy idézőjelet, mert azt az őt követő szóval írjuk egybe. Ha profik lennénk, ritkítanánk...
A kiadvány elemei Betű Szó Mondat Bekezdés Fejezet Kiadvány
Bekezdés Egy gondolati egység kifejezése, tartalmukban szorosan összetartozó mondatokat köt össze.
Bekezdés A bekezdéseket elválasztjuk egymástól, ezzel is jelezve az olvasónak, hogy azokban más-más gondolatsor található. Ezáltal a szegény olvasó pontosabb képet kap arról, hogy tulajdonképpen mi a csudát is akartunk neki mondani. Feltéve, ha érdekli egyáltalán.
Bekezdés A bekezdéseket elválasztjuk egymástól, ezzel is jelezve az olvasónak, hogy azokban más-más gondolatsor található. Ezáltal a szegény olvasó pontosabb képet kap arról, hogy tulajdonképpen mi a csudát is akartunk neki mondani. Feltéve, ha érdekli egyáltalán.
A behúzás mértéke 1-2 négyzet, a hasábszélességtől függően Az utolsó sor szövege, illetve a kimenetsor (az utolsó sor végén álló üres hely) ne legyen kisebb a behúzásnál Minden bekezdést ugyanannyival (mérettől függetlenül) kell behúzni
Bekezdés Franciabekezdés 1 kg liszt 0,5 kg cukor 10 tojás 1 csomag sütőpor
Bekezdés Franciabekezdés 1. Kovács Kati 2. Prodigy 3. Modern Talking 4. Metallica Helyes alak: 1. a)
Hosszabb szövegrész kiemelése Középre rendezés Elöl-hátul 1 négyzettel beljebb kezdés („beljebbezés”) Elöl 1 négyzettel beljebb kezdés Összefoglaló nagyobb betűmérettel, félkövéren
Szövegszerkesztési szabályok Az ENTER a bekezdés végének a jele, soha nem ütjük le a sorok végén! Tabulátorral, szóközzel sohasem csinálunk bekezdés behúzást!
A kiadvány elemei Betű Szó Mondat Bekezdés Fejezet Kiadvány
Fejezet A fejezetek téma szerint osztják fel a kiadványt. Fontos az, hogy a fejezetek kinézete a kiadványban végig ugyanolyan legyen!
Címek, címrendszerek Ha a dokumentum több tartalmi egységből áll, akkor címeket, alcímeket rendelünk a fejezetekhez, alfejezetekhez. Kiemelés leginkább betűfokozattal és igazítással Legyen kellő ellentét a normál és a címbetű között Középre igazított cím ne legyen dőlt betűs (mert látszólag az egész oldal elfordul tőle) Tudományos jellegű kiadványokban szokás a címek decimális sorszámozása
Címek, címrendszerek A címek mögött nem lehet nagyobb térköz, mint előttük A címhez tartozó szövegrész nem kerülhet a következő oldalra (legalábbis az első 3 sor). Kétsoros cím esetén a hosszúságkülönbség ne legyen se túl nagy, se túl kicsi Többsoros cím esetén bármely egymást követő három sorra a lipcsei soresési szabályt kell alkalmazni
Lipcsei soresési szabály Alul van a súlypont! Felül van a súlypont!
Képaláírások Ne lehessen összeolvasni a folyó szöveggel Mérete legyen ugyanakkora vagy kisebb Legyen közel a képhez Általában jó a szövegbetű dőlt vagy félkövér változata
Fattyúsorok Kimenetoldal legalább 4 sort tartalmazzon. Lap alján ma már lehet kezdősor (???) Kép felett ne legyen bekezdő sor Ne legyen kimenetsor lap tetején, hasáb tetején vagy kép alatt Egy-két sornyi szöveg ne legyen elszigetelt
A kiadvány elemei Betű Szó Mondat Bekezdés Fejezet Kiadvány
Tördelés Szabadsoros szedés Kizárt szedés A sorok egyik vége, vagy közepe zárt. Kizárt szedés A sorok mindkét vége zárt, azaz illeszkedik egy képzeletbeli függőleges egyeneshez.
Szimmetria Szimmetrikus elrendezés: nyugodt, kiegyensúlyozott hatás Aszimmetrikus elrendezés: nagyobb a szabadság, de profibbnak kell lenni, mert nehéz a tengely helyét jól meghatározni. Élénk, mozgalmas hatás.
Folthatás A leglényegesebb részek legyenek a legfeltűnőbb foltok Az összetartozó elemek legyenek egymás közelében, hogy képi egységet alkossanak. A fehér felületek is fontosak – a negatívnak is harmonikus összképet kell mutatnia
Kontraszt A kontraszt élénkíti a dokumentumot, és jót tesz a szemnek Kis méretkülönbségeket kerüljünk Nagyméretű képen kiemelkednek a részletek. Egy mellé helyezett kisebb képpel még nagyobbnak lehet láttatni a nagyság relatív Álló és fekvő képek szembeállítása mozgalmas Kerek és szögletes ellentéte (pl. címsor betűtípusa) Sötét és világos ellentéte A szem a kontrasztok (változások, eltérések) kiszűrésére van programozva. Ha az eltérések kicsik, az fárasztó.
Egyensúly Erős folthatású, aszimmetrikusan elhelyezett elem felborítja az egyensúlyt ellenpontot kell keresni Függőlegesen szerencsés az aranymetszés arányai szerint elhelyezni az elemet (kb. 5:8)
Mértani és optikai közép Amit középre akarunk tenni, tegyük kicsit feljebb Az alsó margó legyen nagyobb, mint a felső
Kétoldalas dokumentumok Szimmetria (tükörmargó) Az oldalpároknak kell harmóniában lenni Ha 1-1 kép van, akkor legyenek egymás közelében Több kép esetén az oldalak széleire tegyük Ha csak egy kép van, az a jobb oldalon legyen
Az olvasás rendje 1 3 5 2 4 6
Az olvasás rendje
Az olvasás rendje hibás terv helyes terv
Hasábtördelés Egy sor ne legyen több, mint 60-70 karakter Választóvonalat akkor teszünk a hasábok közé, ha különböző témájú cikkeket választ el Ne csináljunk 5 sornál rövidebb hasábot Az utolsó oldalon az írás vége legyen vízszintes
Papírméret A0 - 1m2 oldalainak aránya 1:2 841x1189 mm A1 - egyszer félbehajtva A2 - még egyszer félbehajtva … A4 210x297 mm
Papírméret B0 - Az A méretűt lehet bele csomagolni oldalainak aránya 1:2 1000x1414 mm B1 - egyszer félbehajtva B2 - még egyszer félbehajtva … B5 írólap
Papírméret C0 - Az A méretűhöz való boríték oldalainak aránya 1:2 917x1297 mm
Szedéstükör (egyes források szerint) fejmargó 1,5 külső margó kötés- margó külső margó 1 2 2,5-3 lábmargó
Szedéstükör A szedéstükörnek a kiadványon belül állandónak kell lennie
Házi dolgozat Fejezetek (fejezet végén minimum 4 sor egy oldalon) Élőfej Kiemelés Képek, képaláírások Címlap Irodalomjegyzék Tartalomjegyzék (ábrajegyzék) Mellékletek