2. Osztályos példa Drámajátékos foglalkozás Bubernik Eszter
Életkor: 2. osztály Témakör: Közösségben élünk Téma: Társas viszonyok alakítása
A foglalkozás tartalma: Társas viszonyok – segítségadás A foglalkozás célja: Fantáziafejlesztés, beszédkészség fejlesztése improvizációs gyakorlatokkal, empátiás készség fejlesztése
A kompetenciafejlesztés fókuszai: Szociális-, és anyanyelvi kompetencia Az órán alkalmazott módszerek: játékok, megbeszélés, kérdés, improvizáció, értékelés tanulásszervezés: frontális osztálymunka taneszközök, szemléltetés: -
A foglalkozás menete 1. Ráhangolódás 2. Beszélgetés 3. Csoportgyakorlat 4. Páros gyakorlatok 5. Belső hang játék 6. Kiscsoportos improvizációk 7. Zárás
1. Ráhangolódás „Erdő szélén házikó…” kezdetű játékdal éneklése, mozgásrögtönzéssel. Erdő szélén házikó, (kezünkkel háztetőt mutatunk) Ablakában nagyapó. (kukucskálunk jobbra, balra) Lám egy nyuszi ott robog, (karjainkkal a nyuszi futó lábait imitáljuk) Az ajtaján bekopog. (kopogunk) Kérlek segíts énrajtam, (imádkozunk) A vadász a nyomomban. (puskát formázunk ujjainkból) Gyere nyuszi sose félj, (hívást jelző karmozdulatok) Megleszünk mi kettecskén! (tapsolunk)
2. Beszélgetés Ki, mi elől menekül a nyuszi? Te mit tennél a helyében? Stb.
3. Csoportgyakorlat Érzelmek kifejezése arcjátékkal, gesztusokkal, testtartással. Jaj, de kifulladtam! Boldog vagyok, hogy megmentettél! Nagyon éhes vagyok! De szomorú vagyok, hogy nincs itt a mamám! Csitt, valaki lépeget az ajtó előtt! Vége, hogy értem jöttél, anya!
4. Páros gyakorlatok Nagyapó / nyuszi szerep megválasztása. Szituációs játék. Búcsúzás, köszönetnyilvánítás. Aki szeretné bemutathatja az osztály előtt.
5. Belső hang játék – útban hazafelé A csoport egymásnak arccal kétsoros vonalban felsorakozik, a nyuszi a két sor között halad el és akit megérint és megáll röviden előtte az kimondja, hogy mi motoszkálhat a nyuszi lelkében, amikor tart hazafelé.
5. Belső hang játék – útban hazafelé Például: Milyen kedves volt a nagyapó! Milyen finom vacsorát adott nekem! De jó, hogy megmenekültem a vadász elől!...
6. Kiscsoportos improvizációk – otthon 3-5 fős csoportosban dolgoznak a gyerekek. Hogyan és kik fogadnak?
6. Kiscsoportos improvizációk – otthon Javaslatok a csoportoknak: Nagyon megörülnek, hogy végre hazaértél. Nagyon megörülnek, de számonkérik, hogy hol voltál. Nagyon megörülnek, alig várják, hogy mindent elmondj. Mindenki csak kérdez. Nagyon megörülnek, de a végén valamilyen büntetésben részesítenek.
6. Kiscsoportos improvizációk – otthon A csoportok felkészülnek, majd előadják ötleteiket. Vélemények megfogalmazása Melyik megoldást tudod elfogadni? Melyik életszerű? Miért?
7. Zárás Feszültségoldás mozgásimprovizálással, tánccal. Weöres Sándor: A tündér című versének megzenésített változatára, Halász Judit előadásában.
7. Zárás A Tündér Bóbita Bóbita táncol, körben az angyalok ülnek, béka-hadak fuvoláznak, sáska-hadak hegedülnek. Bóbita, Bóbita épít, hajnali köd-fal a vára, termeiben sok a vendég, törpe-király fia-lánya. Bóbita Bóbita álmos, elpihen őszi levélen, két csiga őrzi az álmát, szunnyad az ág sürüjében. Bóbita, Bóbita játszik, szárnyat igéz a malacra, ráül, igér neki csókot, röpteti és kikacagja.
8. Értékelés